Урок з української мови для 9 класу на тему "Розділові знаки між частинами складносурядного речення"

Про матеріал

Урок української мови 9 клас

Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення

Мета. Поглибити знання учнів про пунктуаційне оформлення складносурядних речень. Формувати практичні вміння пояснювати пунктограми в складносурядному реченні й правильно ставити розділові знаки.

Розвивати мислення, зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, уміння конструювати складносурядні речення й визначати орфограми.

Виховувати культуру писемного мовлення.

Обладнання: мультимедійна презентація, відео «Барви осені», репортаж ТСН про шкідливість спалювання листя, роздатковий матеріал (індивідуальні картки), підручник.

Тип уроку: урок формування практичних умінь

Ключові компетентності, що формуються: спілкування державною мовою, громадянська та екологічна компетентності.

Форми та методи роботи: фронтальне опитування, робота з підручником, з таблицею, система тренувально-творчих завдань, індивідуальна робота, дослідницько-пошукова робота, робота в групах.

Перегляд файлу

Юрченко Олена Едуардівна,

учитель української мови і літератури

Вища кваліфікаційна  категорія

 

                               Урок української мови 9 клас

Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення

Мета. Поглибити знання учнів про пунктуаційне оформлення складносурядних речень. Формувати практичні вміння пояснювати пунктограми в складносурядному реченні й правильно ставити розділові знаки.

Розвивати мислення, зв’язне мовлення, пам'ять, увагу, уміння конструювати складносурядні речення й визначати орфограми.

Виховувати культуру писемного мовлення.

Обладнання: мультимедійна презентація, відео «Барви осені»,  репортаж ТСН про шкідливість спалювання листя, роздатковий матеріал (індивідуальні картки), підручник.

Тип уроку: урок формування практичних умінь

Ключові компетентності, що формуються: спілкування державною мовою, громадянська та екологічна компетентності.

Форми та методи роботи: фронтальне опитування, робота з підручником, з таблицею, система тренувально-творчих завдань, індивідуальна робота, дослідницько-пошукова робота, робота в групах.

 

Перебіг уроку

Швидко грудень повіє крилатий

і простелиться сніг.

В.Сосюра

І. Організація класу до уроку.

Орфоепічна хвилинка (с.104)

Перегляд відео про осінь

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. «Лінгвістичний двобій»

  Учні ставлять один одному запитання відповідно до тем, які було вивчено на попередніх уроках. Наприклад:                                             

-Яке речення називається складним?

     -Яке речення називається складносурядним?

-Які існують групи сполучників?

     -Які бувають відношення між частинами ССР?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми і мети уроку.

Проблемне питання. Чому в одних складносурядних реченнях кома ставиться, в інших не ставиться, а в деяких між частинами ставиться тире?

(Слайд №3.)

1. Осінній вечір тихо догорає, і золото спадає з ясенів

2. Восени дощ холодний січе і вітер дужий проймає до кісток.

3. Дунув вітер понад ставом – і сліду не стало.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

  1. Робота в групах:

І група – опрацювання правила про вживання коми і крапки з комою між частинами складносурядного речення

ІІ група - опрацювання правила про відсутність коми між частинами складносурядного речення

ІІІ група - опрацювання правила про вживання тире між частинами складносурядного речення      (Слайд №4)

Розділові знаки в складносурядному реченні

 

Правило

Приклад

Якщо є спільне для обох частин  слово (повнозначне або неповнозначне), кома не ставиться.

Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві. (М.Рильський)

 

В інших випадках ставиться кома.

 

Верес цвіте, і на серці осінньо. (В.Вербич)

Якщо обидві частини, з’єднані сполучником і, та (в знач. і), виражають різке протиставлення або швидку зміну подій, ставиться тире.

 

Ще мить – і сад загубить пишну вроду. (Д.Луценко)

Робота з підручником с.60

Для прикладу вибрати 1-2 речення із вправ 104,105

2.Обговорення роботи груп

3.Коментоване письмо

  •                   Записати речення й пояснити вживання розділових знаків.

    Завмирає  моя золота діброва, і задумливі шати її вже лежать на землі. А вітер розвихриться в вітах, дерева гойдне – і в ту ж мить із жалем за літом обірване листя летить. Від пісні журливої дуб сколихнувся й лелеки здригнулись уві сні.

ІV. Виконання вправ на закріплення знань, умінь і навичок.

 1. Робота в групах  (СЛАЙД №5 )                               

Кожна з груп одержує аркуші  із складносурядними реченнями, які їм треба «посортувати» відповідно до того, які розділові знаки ставляться між частинами ССР (розділові знаки пропущено).

1)Дніпро спокійно шумить і реве, і хвиля берег миє, і мла стоїть стіною від землі до неба, глухого, беззоряного.(О.Довженко)

2)Тут запеклася кров мого народу і одридали волю кобзарі. (Л.Костенко)

3)Жену від себе голоси поля, і тоді на мене, як дощ, спадають небесні голоси. (М.Коцюбинський)

4)Дощ пройшов – і Київ зеленіє (М.Рильський)

5)Десь попереду шуміла злива і блискавка розтинала небо навпіл. (С.Куняєв)

6)Минулася буря – і сонце засіяло. (М.Рильський)

7)Круглі лисогори, мов велетенські шатра, кидали од себе чорну тінь, а далекі шпилі, сизоблакитні, здавалися зубцями застиглих хмар. (М.Коцюбинський)

8)Іще одна- єдина мить – і дальній поїзд прошумить. (А.Малишко)

Відповідь: кома №1,3,7;  тире № 4,6,8; Без коми №2,5. (Слайд №6)

2 .Творче  моделювання.  (Слайд № 7) Змоделюйте складносурядні речення так, щоб кома між його частинами не ставилася.(усно)

1. Відлетіли у вирій шпаки, і влаштувалися на зимівлю горобці

2. Вечір тихо догорає, і золото спадає з ясенів.

3. Вітри гасають, і листя облітає з дерев.

4. Дощ холодний січе, і вітер дужий проймає до кісток.

Для довідок: восени, по садах, за містом, на початку жовтня

3.Індивідуальна робота з картами

1.Виписати з тексту складносурядне речення, підкреслити граматичну основу, накреслити схему речення . Шкода від спалювання листя і сухої трави багатолика і надзвичайно небезпечна, але, на жаль, українці рідко надають цьому ваги. Статті 16 і 22 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” забороняють спалювання листя. Відповідальність за порушення цієї норми передбачена статтею 77 адміністративного кодексу України.

 

2.Виписати з тексту складносурядне речення, підкреслити граматичну основу, накреслити схему речення .  Шкода від спалювання листя і сухої трави багатолика і надзвичайно небезпечна. На превеликий жаль, українці рідко надають цьому ваги. Дим від вогнищ в туманні дні може утворювати смог і надовго зависати у повітрі. У цьому випадку погіршується видимість на дорогах, і це призводить до збільшення частоти ДТП, аварій. Окрім того, попадаючи у легені, смог викликає суттєве погіршення здоров’я людини.

3.Виписати складносурядне речення, поставити розділовий знак між його частинами, зробити синтаксичний розбір.  Осіння пора -  це пора масового листопаду та спалювання опалого листя, сухої трави, гілля. Повітря в місті стає важким і гірким, особливо у вечірній та нічний час. Мешканці міста навіть не замислюються над питанням щодо шкоди спалювання рослинних залишків для здоров’я людини та довкілля. А шкода від спалювання листя та сухої трави надзвичайно небезпечна! При згорянні рослинних залишків у повітря вивільняється дим, до складу якого входять пил, окиси азоту, угарний газ, важкі метали і низка канцерогенних сполук. Часто біля вогнищ можна побачити дітей  а вплив диму на їх організми особливо небезпечний. Спалювання сміття може спричинити інші довгострокові проблеми зі здоров’ям. Тому спалювати опале листя в місті категорично заборонено.

4.Виписати складносурядне речення, поставити розділовий знак між його частинами, зробити синтаксичний розбір. Спалювання листя призводить до руйнації ґрунтового покриву. Вигорають рослинні залишки і гинуть ґрунтоутворюючі мікроорганізми. Крім того, вони гинуть і від утворюваних при горінні важких металів. За нормальних умов, коли листя перегниває, необхідні для розвитку рослин речовини повертаються в грунт.  При згорянні ж утворюється зола. Незважаючи на загальноприйняту думку, зола – дуже погане добриво і, таким чином, спалювання листя щороку призводить до все більшого збіднення ґрунту.

4. Пунктуаційний практикум    (Слайд №8)

Записати текст, пояснити розділові знаки у ССР
Осінь… Різнобарвність кольорів чарує око, а ще зелене листя гріє літнім настроєм душу. Так хочеться поринути у теплий рай сонця, зелені,  однак назад немає вороття.  Як приємно шелестить жовтогаряче листя, кидає останній прощальний погляд сонце; і киває берізка тонкостанна своїми диво-сережками. Один подих вітру – і зронить їх красуня прямо під ноги …

5.Перегляд репортажу ТСН  про шкідливість спалювання листя

Кроки екологічної грамотності. Спалювання сухого листя і трави (Слайд №9)

 

 

Шкода від спалювання листя і сухої трави  надзвичайно небезпечна. При згорянні однієї тони рослинних залишків у повітря вивільняється приблизно 9 кг мікрочастинок диму. До їх складу входять пил, окиси азоту, чадний газ, важкі метали і низка канцерогенних сполук.  У тліючому без доступу кисню листі виділяється бензопрен, який здатний викликати у людини ракові захворювання.      Окрім того, з димом у повітря вивільняються діоксини – одні з найотруйніших для людини речовин.

Саме вони, як правило, стають причиною дертя в горлі, кашлю. Особливо погано тим, хто страждає на бронхіти, бронхіальну астму, риніти чи тонзиліти.

Статті 16 і 22 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» забороняють спалювання листя. Відповідальність за порушення цієї норми передбачена статтею 77 адміністративного кодексу України.

6.Конструктивна вправа. Скласти  текст про шкідливість спалювання листя, використовуючи складносурядні речення             (Слайд № 10)

7.Презентація робіт.

V. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП УРОКУ.

«Психологічна хвилинка» Який настрій має осінь? Оберіть листочок відповідного кольору

VІІ. Диференційоване домашнє завдання. (Слайд № 11)

Для всіх: опрацювати теоритичний матеріал підручника на с. 60

Середній рівень: виконати вправу 107

Достатній та високий рівні: написати есе «Останні осінні дні», використовуючи складносурядні речення з різними розділовими знаками й без них.

VІІІ. Оцінювання

ІХ. Рефлексія. Метод «Мікрофон» (Слайд № 12  )

Сьогодні на уроці я:   навчився… ,було цікаво… , було важко…  , мої  відчуття…

Що дав мені цей урок для життя?

Чого  ви навчились на занятті?

Які завдання вам сподобались найбільше?

Мені видалося найважливішим…

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділові знаки в складносурядному реченні

 

Правило

Приклад

Якщо є спільне для обох частин  слово (повнозначне або неповнозначне), кома не ставиться.

Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві. (М.Рильський)

 

В інших випадках ставиться кома.

 

Верес цвіте, і на серці осінньо. (В.Вербич)

Якщо обидві частини, з’єднані сполучником і, та (в знач. і), виражають різке протиставлення або швидку зміну подій, ставиться тире.

 

Ще мить – і сад загубить пишну вроду. (Д.Луценко)

 

 

 

Розділові знаки в складносурядному реченні

 

Правило

Приклад

Якщо є спільне для обох частин  слово (повнозначне або неповнозначне), кома не ставиться.

Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві. (М.Рильський)

 

В інших випадках ставиться кома.

 

Верес цвіте, і на серці осінньо. (В.Вербич)

Якщо обидві частини, з’єднані сполучником і, та (в знач. і), виражають різке протиставлення або швидку зміну подій, ставиться тире.

 

Ще мить – і сад загубить пишну вроду. (Д.Луценко)

 

 

 

Розділові знаки в складносурядному реченні

 

Правило

Приклад

Якщо є спільне для обох частин  слово (повнозначне або неповнозначне), кома не ставиться.

Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві. (М.Рильський)

 

В інших випадках ставиться кома.

 

Верес цвіте, і на серці осінньо. (В.Вербич)

Якщо обидві частини, з’єднані сполучником і, та (в знач. і), виражають різке протиставлення або швидку зміну подій, ставиться тире.

 

Ще мить – і сад загубить пишну вроду. (Д.Луценко)

 

 

 

 

1. Виписати з тексту складносурядне речення, підкреслити граматичну основу, накреслити схему речення .

Шкода від спалювання листя і сухої трави багатолика і надзвичайно небезпечна, але, на жаль, українці рідко надають цьому ваги. Статті 16 і 22 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” забороняють спалювання листя. Відповідальність за порушення цієї норми передбачена статтею 77 адміністративного кодексу України.

 

2. Виписати з тексту складносурядне речення, підкреслити граматичну основу, накреслити схему речення .

 Шкода від спалювання листя і сухої трави багатолика і надзвичайно небезпечна. На превеликий жаль, українці рідко надають цьому ваги. Дим від вогнищ в туманні дні може утворювати смог і надовго зависати у повітрі. У цьому випадку погіршується видимість на дорогах, і це призводить до збільшення частоти ДТП, аварій. Окрім того, попадаючи у легені, смог викликає суттєве погіршення здоров’я людини.

 

 

3. Виписати складносурядне речення, поставити розділовий знак між його частинами, зробити синтаксичний розбір

 Осіння пора -  це пора масового листопаду та спалювання опалого листя, сухої трави, гілля. Повітря в місті стає важким і гірким, особливо у вечірній та нічний час. При згорянні рослинних залишків у повітря вивільняється дим, до складу якого входять пил, окиси азоту, угарний газ, важкі метали і низка канцерогенних сполук. Часто біля вогнищ можна побачити дітей  а вплив диму на їх організми особливо небезпечний. Тому спалювати опале листя в місті категорично заборонено.

 

 

4.Виписати складносурядне речення, поставити розділовий знак між його частинами, зробити синтаксичний розбір

Спалювання листя призводить до руйнації ґрунтового покриву. Вигорають рослинні залишки і гинуть ґрунтоутворюючі мікроорганізми. За нормальних умов, коли листя перегниває, необхідні для розвитку рослин речовини повертаються в грунт. При згорянні ж утворюється зола. Незважаючи на загальноприйняту думку, зола – дуже погане добриво і, таким чином, спалювання листя щороку призводить до все більшого збіднення ґрунту.

 

Розділові знаки в складносурядному реченні

 

Правило

Приклад

Якщо є спільне для обох частин  слово (повнозначне або неповнозначне), кома не ставиться.

Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві. (М.Рильський)

 

В інших випадках ставиться кома.

 

Верес цвіте, і на серці осінньо. (В.Вербич)

Якщо обидві частини, з’єднані сполучником і, та (в знач. і), виражають різке протиставлення або швидку зміну подій, ставиться тире.

 

Ще мить – і сад загубить пишну вроду. (Д.Луценко)

 

Розділові знаки в складносурядному реченні

 

Правило

Приклад

Якщо є спільне для обох частин  слово (повнозначне або неповнозначне), кома не ставиться.

Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві. (М.Рильський)

 

В інших випадках ставиться кома.

 

Верес цвіте, і на серці осінньо. (В.Вербич)

Якщо обидві частини, з’єднані сполучником і, та (в знач. і), виражають різке протиставлення або швидку зміну подій, ставиться тире.

 

Ще мить – і сад загубить пишну вроду. (Д.Луценко)

 

Розділові знаки в складносурядному реченні

 

Правило

Приклад

Якщо є спільне для обох частин  слово (повнозначне або неповнозначне), кома не ставиться.

Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві. (М.Рильський)

 

В інших випадках ставиться кома.

 

Верес цвіте, і на серці осінньо. (В.Вербич)

Якщо обидві частини, з’єднані сполучником і, та (в знач. і), виражають різке протиставлення або швидку зміну подій, ставиться тире.

 

Ще мить – і сад загубить пишну вроду. (Д.Луценко)

 

І ГРУПА Вибрати ССР, між частинами яких ставиться кома (розділові знаки між частинами пропущено).

1)Дніпро спокійно шумить і реве і хвиля берег миє і мла стоїть стіною від землі до неба, глухого, беззоряного.(О.Довженко)

2)Тут запеклася кров мого народу і одридали волю кобзарі. (Л.Костенко)

3)Жену від себе голоси поля і тоді на мене, як дощ, спадають небесні голоси.

4)Дощ пройшов  і Київ зеленіє (М.Рильський)

5)Десь попереду шуміла злива і блискавка розтинала небо навпіл. (С.Куняєв)

6)Минулася буря  і сонце засіяло. (М.Рильський)

7)Круглі лисогори, мов велетенські шатра, кидали од себе чорну тінь а далекі шпилі, сизоблакитні, здавалися зубцями застиглих хмар. (М.Коцюбинський)

8)Іще одна – єдина мить  і дальній поїзд прошумить. (А.Малишко)

 

ІІ ГРУПА  Вибрати ССР, між частинами яких ставиться тире (розділові знаки між частинами пропущено).

1)Дніпро спокійно шумить і реве і хвиля берег миє і мла стоїть стіною від землі до неба, глухого, беззоряного.(О.Довженко)

2)Тут запеклася кров мого народу і одридали волю кобзарі. (Л.Костенко)

3)Жену від себе голоси поля і тоді на мене, як дощ, спадають небесні голоси.

4)Дощ пройшов  і Київ зеленіє (М.Рильський)

5)Десь попереду шуміла злива і блискавка розтинала небо навпіл. (С.Куняєв)

6)Минулася буря  і сонце засіяло. (М.Рильський)

7)Круглі лисогори, мов велетенські шатра, кидали од себе чорну тінь а далекі шпилі, сизоблакитні, здавалися зубцями застиглих хмар. (М.Коцюбинський)

8)Іще одна – єдина мить  і дальній поїзд прошумить. (А.Малишко)

 

ІІІ ГРУПА  Вибрати ССР, між частинами яких  не ставиться кома (розділові знаки між частинами пропущено).

1)Дніпро спокійно шумить і реве і хвиля берег миє і мла стоїть стіною від землі до неба, глухого, беззоряного.(О.Довженко)

2)Тут запеклася кров мого народу і одридали волю кобзарі. (Л.Костенко)

3)Жену від себе голоси поля і тоді на мене, як дощ, спадають небесні голоси.

4)Дощ пройшов  і Київ зеленіє (М.Рильський)

5)Десь попереду шуміла злива і блискавка розтинала небо навпіл. (С.Куняєв)

6)Минулася буря  і сонце засіяло. (М.Рильський)

7)Круглі лисогори, мов велетенські шатра, кидали од себе чорну тінь а далекі шпилі, сизоблакитні, здавалися зубцями застиглих хмар. (М.Коцюбинський)

8)Іще одна – єдина мить  і дальній поїзд прошумить. (А.Малишко)

 

І група – опрацювання правила про вживання коми і крапки з комою між частинами складносурядного речення. Робота з підручником с.60

Для прикладу вибрати 1-2 речення із вправ 104,105

 

ІІ група - опрацювання правила про відсутність коми між частинами складносурядного речення. Робота з підручником с.60

Для прикладу вибрати 1-2 речення із вправ 104,105

 

ІІІ група  -  опрацювання правила про вживання тире між частинами складносурядного речення .   Робота з підручником с.60

Для прикладу вибрати 1-2 речення із вправ 104,105

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.6
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Легка Ірина Іванівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  4. Терпак Ольга Василівна
    Зрозуміло, доступно.Дякую!
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
27 листопада 2018
Переглядів
22079
Оцінка розробки
4.6 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку