Урок з біології 8 клас "Дихання. Будова та функції органів дихання."

Про матеріал

Урок із застосуванням різних методичних прийомів, технологій, з метою формування ключових компетентностей учнів на уроках біології. Багато додаткового матеріалу, де прослідковується особливості еволюції дихання рослинних і тваринних організмів.

Перегляд файлу

8 клас Тема: «Значення  дихання.  Будова  і  функції  органів  дихання.»

Мета:

  • вивчити  будову  органів  дихання  людини;
  • переконати  учнів,  що  між  будовою  та  функціями  органів  дихання  існує  нерозривний зв’язок;
  • сформувати в  учнів  поняття  про  суть  дихання  як  процесу,  притаманного  всім  живим  організмам;
  • сприяти  вихованню  самостійності  учнів  під  час  роботи  в  малих  групах.

Методи  та  методичні  прийоми:  методичні прийоми критичного мислення, бесіда,  пояснення,  складання  опорних  конспектів,  самостійна  робота  з  підручником (Соболь В.І. Біологія 8 клас. 2016).

Учні  повинні 

знати:  будову  органів  дихання.

вміти:  дати  визначення  поняття  дихання,  пояснити  взаємозв’язок  будови  і   функцій  органів  дихання.

Основні  поняття  й  терміни:  зовнішнє,  внутрішнє  дихання,  дихальні  шляхи,  органи  дихання  (записані  на  дошці).

Обладнання:  таблиці  „Органи дихання”,  „Еволюція  дихальної  системи  тварин”, підручник

Тип  уроку:  засвоєння  нових  знань.

Хід  уроку:

     І. Виклик, або вступна частина уроку.

Учням  пропонується  сформувати  3  групи  по  п’ять-шість  осіб  для  майбутньої роботи  на  уроці,  враховуючи  інтереси  й  побажання  учнів.

  1. Вступне  слово  вчителя.

Будь  ласка,  заспокойтесь,  посміхніться  один  одному  і  нехай  позитивні  емоції  збережуться  не  тільки  під  час  цього  уроку,  а  й  на  наступні. 

     Мотивація  пізнавальної  діяльності.

Учитель.  Звернемо  свою  увагу  на  слова  написані  на  дошку:

Є  в  світі  безліч  різних  див

Що  в  захват  нас  приводять

Багато  хто  їх  дослідив

Й  пояснень  не  знаходить

Сьогодні  ми  з  вами  побуваємо  в  ролі  дослідників  і  постараємося знайти  пояснення  такому  диву: „Людина  без  їжі  може  прожити  кілька  тижнів,  без  води – кілька  днів,  а  без  кисню – кілька  хвилин”,  розглянувши  тему:  „Значення  дихання.  Будова  і  функції  органів  дихання”.

Дивлячись  на  тему  скажіть  будь-ласка  які  питання  ми  будемо  сьогодні  розглядати:

Учні  називають:

  1. Що  таке  дихання?
  2. Значення  дихання.
  3. Будова  і  функції  органів  дихання.

Учитель.  Отже,  визначивши  питання,  ви  склали  план  нашого  уроку  (діти  записують  в  зошити  план  уроку,  а  вчитель   на  дошці).

     Актуалізація  опорних  знань  учнів.

І  так  переходимо  до  реалізації  нашого  плану.

-  Що  таке  дихання? 

Щоб  відповісти  на  це  запитання,  пригадаємо  з  курсу  ботаніки,  що  відбувається  в  процесі  дихання  у  рослин  (виступ  учня  з  випереджальним  завданням ( додаток  1)).

Після  виступу  учні  роблять  висновок,  що  дихання – це  процес  надходження  кисню  до  організму  і  виведення  з  нього  вуглекислого  газу.  Важливий  процес  для  життя.

Щоб  дізнатися  як  відбуваються  процеси  дихання  у  людини  пригадаємо  які  процеси  дихання  у  хребетних  тварин?  (виступ  учнів  з  випереджальним  завданням  (додаток 2))

Учні  роблять  висновок:  так  як  людина  належить  до  ссавців  то  процеси  дихання  в неї  відбуваються  так  само  як  і  у  ссавців.

     Вивчення  нового  матеріалу.

  1. Поняття  про  зовнішнє  і  внутрішнє  дихання.

Ми  з  вами  вже  знаємо,  що  до  організму  під  час  дихання  до  організму  надходить  О2,  а  виводиться  СО2.   (Демонстраційний дослід «Виявлення вуглекислого газу в повітрі, що видихається». Підручник ст.. 63)

Проблемне питання: Звідки  ж береться  СО2,  куди  дівається  О2 ? Чому  ми  постійно  дихаємо?

Відповідь  на  це  питання  ми  знайдемо  розглянувши  етапи  дихання  (вчитель  пояснює  складаючи  схему  „Етапи  дихання”):

Перший етап — зовнішнє дихання — це обмін повітрям між атмосферою та легеневими пухирцями (легенева вентиляція). До цього процесу належать дихальні рухи — вдих і видих, спрямовані на надходження повітря в дихальні шляхи, а з них — до легенів і в зворотному напрямку.

Другий етап — перехід (шляхом дифузії) кисню з легенів у кров та вуглекислого газу у зворотному напрямку.

Схема газообміну (1). Взаємозв'язок легеневого і тканинного дихання (2)Третій етап - транспортування газів кров’ю. Він полягає в рознесенні кисню до клітин усього організму та перенесенні вуглекислого газу, що утворюється в клітинах, до легенів.

Четвертий етап — газообмін між кров’ю й клітинами. Кров віддає клітинам кисень унаслідок його дифузії з капілярів до міжклітинної рідини, а звідти — до клітин. Кисень дифундує крізь тоненьку стійку капіляра, бо в міжклітинній рідині його концентрація менша. З міжклітинної рідини до клітини кисень потрапляє так само, бо в клітинах його концентрація ще нижча. Венозна кров забирає вуглекислий газ шляхом дифузії: клітина, у процесі життєдіяльності якої накопичилося багато С02, віддає його в міжклітинну рідину, де його менше, а звідти — капілярам.

І останній, п'ятий етап — клітинне дихання (внутрішнє  дихання – окислювальні  процеси  в  клітинах,  внаслідок  яких  виділяється  енергія). Клітинне дихання є надзвичайно складним біохімічним процесом, який полягає в окисненні вуглеводів, жирів і білків із виділенням енергії, що акумулюється в молекулах АТФ, та утворенням СО2. Відбувається це в мітохондріях - «енергетичних станціях» клітини, де містяться ферменти окислювальних процесів. Процес клітинного дихання дуже вразливий і легко порушується. Ферменти клітинного дихання блокуються нікотином, продуктами життєдіяльності деяких мікроорганізмів. Алкоголь і наркотики, маючи високу здатність розчиняти жироподібні речовини клітинних мембран (серед них і мітохондрій) і руйнувати дихальні ферменти, грубо порушують процес внутрішньоклітинного дихання. Причинами його порушення може бути також авітаміноз, білкове та вуглеводне голодування, хронічні професійні отруєння, вилив радіації.

Учні  роблять  висновок:  кисень  необхідний  для  розпаду  і  окиснення  органічних  речовин,  в  результаті  яких    виділяється  енергія  необхідна  для  діяльності  клітини,  тканини,  органу  та вуглекислий  газ,  який  виділяється  з  організму. 

Учитель:  Запас  О2,  незначний,  бо  зразу  ж  витрачається  на  окислювальні  процеси,  тому  він  постійно  повинен  надходити  до  організму, що  забезпечується процесами дихання та газообміну.  Ось  чому  ми  з  вами  постійно  дихаємо.

(Звертається  до  учнів):  Після  того  як  ми  розглянули  етапи  дихання,  скажіть  будь  ласка,  ми  можемо  знайти  пояснення  диву  з  яким  ми  ознайомилися  на  початку  уроку?   (Учні  відповідають)

  1. Функції дихальної системи людини.

Завдання: опрацювати матеріал в підручнику ( ст.. 65) і пояснити в чому полягають додаткові функції  ( захисна,  чуттєва, звукоутворювальна, терморегуляторна) та основні (повітроносна, видільна, газообмін).

  1. Повітроносна – постачання повітря для газообміну в легенях.
  2. Видільна – видалення з крові вуглекислого газу в процесі газообміну.
  3. Газообмін – швидкий обмін киснем і вуглекислим газом між повітрям і кров’ю.
  4. Тепло регуляторна – регуляція температури тіла через випаровування води з поверхні легень або зігрівання вдихуваного повітря.
  5. Захисна – слиз і війчастий епітелій дихальних шляхів знешкоджують мікроорганізми, затримують пил, зволожують повітря.
  6. Чуттєва – у носовій порожнині містяться нюхові хеморецептори, що є початковою ланкою у формуванні нюхових відчуттів.
  7. Звукоутворювальна – гортань містить голосовий апарат, що забезпечує утворення звуків при видиханні повітря.
  1. Будова  та  функції органів дихальної  системи.

Вчитель:  Завдяки яким органам  кисень  надходить до  нашого  організму, а вуглекислий газ виводиться? 

Учні:  Завдяки  органам  дихальної  системи. 

Завдання 1: Скласти  схему  будови  дихальної  системи користуючись ілюстрацією та дати визначення, що таке органи дихання.

Картинки по запросу схема внутрішнього дихання людини

В результаті роботи учні дають визначення, що дихальна система (або органи дихання) - це система органів, які беруть участь у транспортуванні повітря дихальними шляхами, у газообміні між організмом і навколишнім середовищем. Вона складається з дихальних, або повітроносних  шляхів ( верхніх - носова порожнина, глотка; нижніх - гортань, трахея, бронхи) і легенів.

Завдання 2. Учні  працюють  в  групах  використовуючи додаток 3 за матеріалами підручника.

Група 1. Будова  і  функції  носової  порожнини, носоглотки,  глотки. Методичний прийом «Метаморфози з текстом»

Будова та функції органів дихання

Орган  

Особливості будови

Функції 

Носова порожнина

Дві половини (права та ліва), носові ходи (верхній, середній та нижній), стінка носової порожнини вкрита слизовою оболонкою з війчастим епітелієм, має густу сітку кровоносних капілярів. Слизові залози виділяють слиз і речовини (лізоцим), які знижують життєздатність бактерій. Нюхові рецептори розміщені у верхньому носовому ході.

Очищення, зігрівання, охолодження, зволо­ження, знезаражуван­ня повітря, сприйман­ня запахів.  

Глотка

Лійкоподібний утвір, має отвори (хоани), що з’єднують з носовою порожниною, та скупчення лімфатичних мигдаликів (кільце Пирогова)

Повітроносна, захисна

Група 2. Будова  і  функції  гортані,  трахеї,  бронхів.

Будова та функції органів дихання

Орган  

Особливості будови

Функції 

Гортань 

Порожнина, утворена хрящами, до яких прикріплені м'язи і голосові зв'язки гнучкі, пружні, волокна, які розміщені паралельно. Вони утворюють голосову щілину. Хрящ надгортанника прикриває гортань під час ковтання і не дає їжі потрапляти у дихальні шляхи.

Повітроносна, захисна, звукоутворювальна (під час видихання повітря)

Трахея  

Утворена 16-20 напівкільцевими хрящами, які з'єднані зв'язками. Задня стінка утворена гладенькими м'язами і прилягає до стравоходу.  Внутрішню поверхню вистилає слизова оболонка з війковим епітелієм і лімфовузликами

Повітроносна, захисна 

Бронхи

Правий і лівий багаторазово розгалужуються утворюючи бронхіальне дерево. Утворені хрящовими напівкільцями (6-12 хрящових напівкілець).

Повітроносна, захисна  

Група 3. Будова  і  функції  легень.

Будова та функції органів дихання

Орган  

Особливості будови

Функції 

Легені  

Права легеня утворена трьома частками, ліва - двома. Складається з легеневих міхурців - альвеол (діаметром 0,2-0,3 мм) Стінки альвеол утворені одношаровим плоским епітелієм й еластичними волокнами. Альвеоли вкриті сіткою кровоносних капілярів. Легені оточені плеврою у якій міститься плевральна рідина (полегшує ковзання листків плеври під час дихальних рухів)

Відбувається газо­обмін між альвеоляр­ним повітрям і веноз­ною кров'ю.

       Закріплення  матеріалу.

  1. Обмін інформацією між групами.
  2. Виконання  самостійної  роботи  (додаток 4).  Бажаючі  додатково виконують  творче  завдання:  складають  сенкан  по  темі.  Наприклад:

Дихання

Зовнішнє,  внутрішнє

Постачає,  виділяє,  регулює

Надходження  кисню  в  організм  і  виведення  вуглекислого  газу

Життя

  1. Хвилинка-цікавинка. Хто їсть яблука, той легше дихає. До такого висновку дійшли вчені Корнельського університету в Нью-Йорку. Науковці встановили, що багато хвороб, у тому числі й захворювання легень, виникають під дією вільних радикалів. Фахівці вважають, що в цій ситуації слід підживлювати легені вітамінами С та А, що є антиоксидантами (сполуки, що перешкоджають утворенню вільних радикалів). Тому не забувайте урізноманітнювати свій раціон яблуками.     

Підсумок  уроку. 

  1. Оцінювання.  Учні  виставляють  самостійно оцінки за роботу на уроці.
  2. Методичний прийом «Незакінчені речення».

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

     3.   Домашнє завдання

1. Завдання для всього класу.

Підручник: п. 13, 14

В зошитах: виписати  терміни  в  словник, заповнити  таблицю  „Будова та функції органів  дихання”

2. Індивідуальні та творчі завдання (на вибір).

1. Методичний прийом «Складаємо тести» Скласти три тестові завдання формату Б (декілька правильних відповідей).

2. Підготувати цікаву інформацію про фрідайверів.

3. Скласти кросворд по темі „Будова та функції органів  дихання”.

 

Додаток 1

Рослини  дихають,  як   усі  живі  істоти.  Дихання  відбувається  безперервно  вдень  і  вночі,  в  усіх  тканинах  і  клітинах  живої  рослини.  Рослини  дихають  киснем,  а  виділяють  вуглекислий  газ,  як  тварини  і  людина.  Під  час  дихання  в  рослині  витрачаються органічні  речовини,  утворені  під  час  фотосинтезу  на  світлі,  а  енергія,  потрібна  для  життєдіяльності,  вивільняється.

Дихання відбувається  через  клітини  шкірки    зеленого  кольору,  які  розміщені  парами.  Між  клітинами  міститься  щілина,  що  закривається  і  відкривається.  Ці  клітини  й  щілину  між  ними  називають  продихом. 

Коли  припиняється  дихання,  рослина,  так  само  як  і  тварина,  гине. 

Похожее изображение

Похожее изображение

Додаток 2

Органи  дихання  у  риб,  які  ведуть  водний  спосіб  життя, – зябра.  В  зябрових  пелюстках  розгалужуються  кровоносні  судини  і  відбувається  газообмін:  в  кров  надходить  кисень,  а  у  воду – вуглекислий  газ.  Під  час  акту  дихання  риба  заковтує  ротом  воду  із  розчиненим  в  ній  киснем.  Завдяки  рухам  зябрових  кришок  вода  проходить  через  глотку,  омиває  зяброві  пелюстки  і  виходить  назовні  через  зяброві  щілини.

Похожее изображение

 

Земноводні  були  першими  хребетними  тваринами,  які  стали  залишати  водойми  і  виходити  на  суходіл.  До  них  належать  жаби,  тритони,  саламандри.

Дорослі земноводні,  які  ведуть подвійний  спосіб  життя:  наземний  і  водний,    дихають легенями.  Вони  мають   вигляд  двох  тонкостінних  мішечків,  стінки  яких  обплетені  густою  мережею  капілярів.  Оскільки  у  земноводних  немає  грудної  клітини,  акт  дихання  відбувається  своєрідно:  роль  насоса виконує  ротоглоткова  порожнина,  дно  якої  то  опускається,  то  піднімається.  Значна  частина  необхідного  організму  кисню  поглинається  через  тонку  вологу  шкіру,  багату  на  кровоносні  судини,  тобто  у  земноводних  переважає  шкірне  дихання  над  легеневим.

Картинки по запросу органи дихання земноводних

Плазуни – це перші  дійсно  наземні  тварини.  До  них  належать  ящірки,  змії,  черепахи,  крокодили.  До  органів  дихання  плазунів  належать  легені.  Порівняно  із  земноводними  легені  плазунів  мають  складнішу  будову:  вони  мають  численні  складки,  що  збільшує  їхню  поверхню  і  поліпшує  насичення  крові  киснем.  Крім  тогою,  їхні  дихальні  шляхи  складаються  з  послідовно  з’єднаних  гортані  та  трахеї.  Трахея  розгалужується  на  два  бронхи,  що  заходять  до  легенів.  З’являється  грудна  клітка  з  міжреберними  м’язами,  які  забезпечують  дихальні  рухи.

Картинки по запросу органи дихання плазунів

 

Птахи – хребетні  тварини  пристосовані  до  польоту.  Дихальна  система  птахів  представлена  дихальними  шляхами,  легенями  та  повітряними  мішками.  Дихальні  шляхи  складаються  з  верхньої  гортані,  трахеї  та  двох  бронхів,  які  заходять  до  легенів.  Легені  птахів  становлять  собою  губчасті  тіла:  вони  мають  велику  поверхню,  через  яку  відбувається  газообмін.  Бронхи  в  легенях  галузяться.  Головні  відгалуження  бронхів  проходять  через  легені  й  відкриваються  у  великі  повітряні  мішки,  які  служать  додатковим  резервуаром  для  повітря.

Картинки по запросу органи дихання плазунів

 

Ссавці,  або  звірі – вищий  клас  хребетних  тварин.   Дихальна  система  складається  з  дихальних  шляхів  (носоглотка,  гортань,  трахея,  бронхи)  та  губчастих  легенів.  Бронхи  заходять  у  легені,  розгалужуються  там  і  закінчуються  дрібними  міхурцями – альвеолами,  в  яких  відбувається  газообмін.  Їхні  стінки  обплутані  кровоносними  капілярами.  Дихальні  рухи  відбуваються  завдяки  роботі  міжреберних  м’язів,  діафрагми  та  м’язів  черевної  порожнини. 

Картинки по запросу система дихання ссавців

Методичний прийом «Робота в групах.

Значення  дихання.  Будова  і  функції  дихальної  системи.

Учні повинні 

знати:

  • будову  органів  дихання;

уміти:

  • дати  визначення  поняття  „дихання”;
  • пояснити  взаємозв’язок  будови  і  функцій  органів  дихання.

 

Правила  роботи  в  групі:

  1. Вислуховувати  всі  відповіді.
  2. Не  перебивати.
  3. Не  підвищувати  тону.
  4. Не  ображати.
  5. Не  ображатися.
  6. Бути  уважним.
  7. Бути  ввічливим.

Завдання  групи 1:  Особливості  будови  і  функції  носової  порожнини,  глотки.

Інформацію  занести  до  таблиці:

Орган

Особливості  будови

Функції

Носова  порожнина

 

Глотка

 

 

 

 

Завдання  групи 2:  Особливості  будови  і  функції  гортані,  трахеї,  бронхів.

Інформацію  занести  до  таблиці:

Орган

Особливості  будови

Функції

Гортань

 

Трахея

 

Бронхи

 

 

 

 

Завдання  групи 3:  Особливості  будови  і  функції  легенів.

Інформацію  занести  до  таблиці:

Орган

Особливості  будови

Функції

Легені

 

 

 

Завдання  для  перевірки  знань

Методичний прийом «Закінчи  речення»

1.  Сукупність  процесів,  внаслідок  яких  відбувається  поглинання  організмом  кисню  і  виділення  з  нього  вуглекислого  газу     ...............  .

2.  Окислювальні  процеси  в  клітинах,  внаслідок  яких  виділяється  енергія  .........   .

3.  Доставку  кисню  до  тканин  і  винесення  вуглекислого  газу  до  легень  називають  ..............   .

4.  Орган  який  поділяється  кістково-хрящовою  перегородкою  на  дві  половини – праву  і  ліву   ...........   .

5.   В  ній  перехрещуються  дихальні  й  травні  шляхи   .............    .

6.  Розташована  в  передній  частині  шиї,  містить  голосові  зв’язки   ..............   .

7.  Дихальна  трубка,  розташована  у  грудній  клітці,  спереду  від  стравоходу,  довжиною  10-12 см  ..............   .

8.  Дихальна  трубка  ділиться  на  два  .............    .

9.  У  легенях  вони  утворюють   ..............     дерево.

11. Найтонші  бронхи – бронхіоли,  закінчуються  ............    ...............   або  .............  .

12.  Великі  парні  органи  які  займають  майже  всю  грудну  порожнину    ............   .

Оцінювання:

Всі  12  запитань  вірно  - 11 балів

  1. помилка – 10 балів          7  помилок – 4  бали
  2.                  - 9 балів            8                 -  3 бали
  3.                  - 8 балів            9                 -  2  бали
  4.                  - 7 балів           10                -  1  бал
  5.                 -  6 балів
  6.                 - 5  балів  

 

   Домашнє завдання

1. Завдання для всього класу.

Підручник: п. 13, 14

В зошитах: виписати  терміни  в  словник, заповнити  таблицю  „Будова та функції органів  дихання”

2. Індивідуальні та творчі завдання (на вибір).

Методичний прийом «Сенкан» Скласти сенкан на тему «Дихання».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мельник Інна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
22 липня 2018
Переглядів
17896
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку