Урок із застосуванням різних методичних прийомів, технологій, з метою формування ключових компетентностей учнів на уроках біології. Багато додаткового матеріалу, де прослідковується особливості еволюції дихання рослинних і тваринних організмів.
8 клас Тема: «Значення дихання. Будова і функції органів дихання.»
Мета:
Методи та методичні прийоми: методичні прийоми критичного мислення, бесіда, пояснення, складання опорних конспектів, самостійна робота з підручником (Соболь В.І. Біологія 8 клас. 2016).
Учні повинні
знати: будову органів дихання.
вміти: дати визначення поняття дихання, пояснити взаємозв’язок будови і функцій органів дихання.
Основні поняття й терміни: зовнішнє, внутрішнє дихання, дихальні шляхи, органи дихання (записані на дошці).
Обладнання: таблиці „Органи дихання”, „Еволюція дихальної системи тварин”, підручник
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. Виклик, або вступна частина уроку.
Учням пропонується сформувати 3 групи по п’ять-шість осіб для майбутньої роботи на уроці, враховуючи інтереси й побажання учнів.
Будь ласка, заспокойтесь, посміхніться один одному і нехай позитивні емоції збережуться не тільки під час цього уроку, а й на наступні.
Мотивація пізнавальної діяльності.
Учитель. Звернемо свою увагу на слова написані на дошку:
Є в світі безліч різних див
Що в захват нас приводять
Багато хто їх дослідив
Й пояснень не знаходить
Сьогодні ми з вами побуваємо в ролі дослідників і постараємося знайти пояснення такому диву: „Людина без їжі може прожити кілька тижнів, без води – кілька днів, а без кисню – кілька хвилин”, розглянувши тему: „Значення дихання. Будова і функції органів дихання”.
Дивлячись на тему скажіть будь-ласка які питання ми будемо сьогодні розглядати:
Учні називають:
Учитель. Отже, визначивши питання, ви склали план нашого уроку (діти записують в зошити план уроку, а вчитель на дошці).
Актуалізація опорних знань учнів.
І так переходимо до реалізації нашого плану.
- Що таке дихання?
Щоб відповісти на це запитання, пригадаємо з курсу ботаніки, що відбувається в процесі дихання у рослин (виступ учня з випереджальним завданням ( додаток 1)).
Після виступу учні роблять висновок, що дихання – це процес надходження кисню до організму і виведення з нього вуглекислого газу. Важливий процес для життя.
Щоб дізнатися як відбуваються процеси дихання у людини пригадаємо які процеси дихання у хребетних тварин? (виступ учнів з випереджальним завданням (додаток 2))
Учні роблять висновок: так як людина належить до ссавців то процеси дихання в неї відбуваються так само як і у ссавців.
Вивчення нового матеріалу.
Ми з вами вже знаємо, що до організму під час дихання до організму надходить О2, а виводиться СО2. (Демонстраційний дослід «Виявлення вуглекислого газу в повітрі, що видихається». Підручник ст.. 63)
Проблемне питання: Звідки ж береться СО2, куди дівається О2 ? Чому ми постійно дихаємо?
Відповідь на це питання ми знайдемо розглянувши етапи дихання (вчитель пояснює складаючи схему „Етапи дихання”):
Перший етап — зовнішнє дихання — це обмін повітрям між атмосферою та легеневими пухирцями (легенева вентиляція). До цього процесу належать дихальні рухи — вдих і видих, спрямовані на надходження повітря в дихальні шляхи, а з них — до легенів і в зворотному напрямку.
Другий етап — перехід (шляхом дифузії) кисню з легенів у кров та вуглекислого газу у зворотному напрямку.
Третій етап - транспортування газів кров’ю. Він полягає в рознесенні кисню до клітин усього організму та перенесенні вуглекислого газу, що утворюється в клітинах, до легенів.
Четвертий етап — газообмін між кров’ю й клітинами. Кров віддає клітинам кисень унаслідок його дифузії з капілярів до міжклітинної рідини, а звідти — до клітин. Кисень дифундує крізь тоненьку стійку капіляра, бо в міжклітинній рідині його концентрація менша. З міжклітинної рідини до клітини кисень потрапляє так само, бо в клітинах його концентрація ще нижча. Венозна кров забирає вуглекислий газ шляхом дифузії: клітина, у процесі життєдіяльності якої накопичилося багато С02, віддає його в міжклітинну рідину, де його менше, а звідти — капілярам.
І останній, п'ятий етап — клітинне дихання (внутрішнє дихання – окислювальні процеси в клітинах, внаслідок яких виділяється енергія). Клітинне дихання є надзвичайно складним біохімічним процесом, який полягає в окисненні вуглеводів, жирів і білків із виділенням енергії, що акумулюється в молекулах АТФ, та утворенням СО2. Відбувається це в мітохондріях - «енергетичних станціях» клітини, де містяться ферменти окислювальних процесів. Процес клітинного дихання дуже вразливий і легко порушується. Ферменти клітинного дихання блокуються нікотином, продуктами життєдіяльності деяких мікроорганізмів. Алкоголь і наркотики, маючи високу здатність розчиняти жироподібні речовини клітинних мембран (серед них і мітохондрій) і руйнувати дихальні ферменти, грубо порушують процес внутрішньоклітинного дихання. Причинами його порушення може бути також авітаміноз, білкове та вуглеводне голодування, хронічні професійні отруєння, вилив радіації.
Учні роблять висновок: кисень необхідний для розпаду і окиснення органічних речовин, в результаті яких виділяється енергія необхідна для діяльності клітини, тканини, органу та вуглекислий газ, який виділяється з організму.
Учитель: Запас О2, незначний, бо зразу ж витрачається на окислювальні процеси, тому він постійно повинен надходити до організму, що забезпечується процесами дихання та газообміну. Ось чому ми з вами постійно дихаємо.
(Звертається до учнів): Після того як ми розглянули етапи дихання, скажіть будь ласка, ми можемо знайти пояснення диву з яким ми ознайомилися на початку уроку? (Учні відповідають)
Завдання: опрацювати матеріал в підручнику ( ст.. 65) і пояснити в чому полягають додаткові функції ( захисна, чуттєва, звукоутворювальна, терморегуляторна) та основні (повітроносна, видільна, газообмін).
Вчитель: Завдяки яким органам кисень надходить до нашого організму, а вуглекислий газ виводиться?
Учні: Завдяки органам дихальної системи.
Завдання 1: Скласти схему будови дихальної системи користуючись ілюстрацією та дати визначення, що таке органи дихання.
В результаті роботи учні дають визначення, що дихальна система (або органи дихання) - це система органів, які беруть участь у транспортуванні повітря дихальними шляхами, у газообміні між організмом і навколишнім середовищем. Вона складається з дихальних, або повітроносних шляхів ( верхніх - носова порожнина, глотка; нижніх - гортань, трахея, бронхи) і легенів.
Завдання 2. Учні працюють в групах використовуючи додаток 3 за матеріалами підручника.
Група 1. Будова і функції носової порожнини, носоглотки, глотки. Методичний прийом «Метаморфози з текстом»
Будова та функції органів дихання
Орган |
Особливості будови |
Функції |
Носова порожнина |
Дві половини (права та ліва), носові ходи (верхній, середній та нижній), стінка носової порожнини вкрита слизовою оболонкою з війчастим епітелієм, має густу сітку кровоносних капілярів. Слизові залози виділяють слиз і речовини (лізоцим), які знижують життєздатність бактерій. Нюхові рецептори розміщені у верхньому носовому ході. |
Очищення, зігрівання, охолодження, зволоження, знезаражування повітря, сприймання запахів. |
Глотка |
Лійкоподібний утвір, має отвори (хоани), що з’єднують з носовою порожниною, та скупчення лімфатичних мигдаликів (кільце Пирогова) |
Повітроносна, захисна |
Група 2. Будова і функції гортані, трахеї, бронхів.
Будова та функції органів дихання
Орган |
Особливості будови |
Функції |
Гортань |
Порожнина, утворена хрящами, до яких прикріплені м'язи і голосові зв'язки гнучкі, пружні, волокна, які розміщені паралельно. Вони утворюють голосову щілину. Хрящ надгортанника прикриває гортань під час ковтання і не дає їжі потрапляти у дихальні шляхи. |
Повітроносна, захисна, звукоутворювальна (під час видихання повітря) |
Трахея |
Утворена 16-20 напівкільцевими хрящами, які з'єднані зв'язками. Задня стінка утворена гладенькими м'язами і прилягає до стравоходу. Внутрішню поверхню вистилає слизова оболонка з війковим епітелієм і лімфовузликами |
Повітроносна, захисна |
Бронхи |
Правий і лівий багаторазово розгалужуються утворюючи бронхіальне дерево. Утворені хрящовими напівкільцями (6-12 хрящових напівкілець). |
Повітроносна, захисна |
Група 3. Будова і функції легень.
Будова та функції органів дихання
Орган |
Особливості будови |
Функції |
Легені |
Права легеня утворена трьома частками, ліва - двома. Складається з легеневих міхурців - альвеол (діаметром 0,2-0,3 мм) Стінки альвеол утворені одношаровим плоским епітелієм й еластичними волокнами. Альвеоли вкриті сіткою кровоносних капілярів. Легені оточені плеврою у якій міститься плевральна рідина (полегшує ковзання листків плеври під час дихальних рухів) |
Відбувається газообмін між альвеолярним повітрям і венозною кров'ю. |
Закріплення матеріалу.
Дихання
Зовнішнє, внутрішнє
Постачає, виділяє, регулює
Надходження кисню в організм і виведення вуглекислого газу
Життя
Підсумок уроку.
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
3. Домашнє завдання
1. Завдання для всього класу.
Підручник: п. 13, 14
В зошитах: виписати терміни в словник, заповнити таблицю „Будова та функції органів дихання”
2. Індивідуальні та творчі завдання (на вибір).
1. Методичний прийом «Складаємо тести» Скласти три тестові завдання формату Б (декілька правильних відповідей).
2. Підготувати цікаву інформацію про фрідайверів.
3. Скласти кросворд по темі „Будова та функції органів дихання”.
Додаток 1
Рослини дихають, як усі живі істоти. Дихання відбувається безперервно вдень і вночі, в усіх тканинах і клітинах живої рослини. Рослини дихають киснем, а виділяють вуглекислий газ, як тварини і людина. Під час дихання в рослині витрачаються органічні речовини, утворені під час фотосинтезу на світлі, а енергія, потрібна для життєдіяльності, вивільняється.
Дихання відбувається через клітини шкірки зеленого кольору, які розміщені парами. Між клітинами міститься щілина, що закривається і відкривається. Ці клітини й щілину між ними називають продихом.
Коли припиняється дихання, рослина, так само як і тварина, гине.
Додаток 2
Органи дихання у риб, які ведуть водний спосіб життя, – зябра. В зябрових пелюстках розгалужуються кровоносні судини і відбувається газообмін: в кров надходить кисень, а у воду – вуглекислий газ. Під час акту дихання риба заковтує ротом воду із розчиненим в ній киснем. Завдяки рухам зябрових кришок вода проходить через глотку, омиває зяброві пелюстки і виходить назовні через зяброві щілини.
Земноводні були першими хребетними тваринами, які стали залишати водойми і виходити на суходіл. До них належать жаби, тритони, саламандри.
Дорослі земноводні, які ведуть подвійний спосіб життя: наземний і водний, дихають легенями. Вони мають вигляд двох тонкостінних мішечків, стінки яких обплетені густою мережею капілярів. Оскільки у земноводних немає грудної клітини, акт дихання відбувається своєрідно: роль насоса виконує ротоглоткова порожнина, дно якої то опускається, то піднімається. Значна частина необхідного організму кисню поглинається через тонку вологу шкіру, багату на кровоносні судини, тобто у земноводних переважає шкірне дихання над легеневим.
Плазуни – це перші дійсно наземні тварини. До них належать ящірки, змії, черепахи, крокодили. До органів дихання плазунів належать легені. Порівняно із земноводними легені плазунів мають складнішу будову: вони мають численні складки, що збільшує їхню поверхню і поліпшує насичення крові киснем. Крім тогою, їхні дихальні шляхи складаються з послідовно з’єднаних гортані та трахеї. Трахея розгалужується на два бронхи, що заходять до легенів. З’являється грудна клітка з міжреберними м’язами, які забезпечують дихальні рухи.
Птахи – хребетні тварини пристосовані до польоту. Дихальна система птахів представлена дихальними шляхами, легенями та повітряними мішками. Дихальні шляхи складаються з верхньої гортані, трахеї та двох бронхів, які заходять до легенів. Легені птахів становлять собою губчасті тіла: вони мають велику поверхню, через яку відбувається газообмін. Бронхи в легенях галузяться. Головні відгалуження бронхів проходять через легені й відкриваються у великі повітряні мішки, які служать додатковим резервуаром для повітря.
Ссавці, або звірі – вищий клас хребетних тварин. Дихальна система складається з дихальних шляхів (носоглотка, гортань, трахея, бронхи) та губчастих легенів. Бронхи заходять у легені, розгалужуються там і закінчуються дрібними міхурцями – альвеолами, в яких відбувається газообмін. Їхні стінки обплутані кровоносними капілярами. Дихальні рухи відбуваються завдяки роботі міжреберних м’язів, діафрагми та м’язів черевної порожнини.
Методичний прийом «Робота в групах.
Значення дихання. Будова і функції дихальної системи.
Учні повинні
знати:
уміти:
Правила роботи в групі:
Завдання групи 1: Особливості будови і функції носової порожнини, глотки.
Інформацію занести до таблиці:
Орган |
Особливості будови |
Функції |
Носова порожнина
Глотка
|
|
|
Завдання групи 2: Особливості будови і функції гортані, трахеї, бронхів.
Інформацію занести до таблиці:
Орган |
Особливості будови |
Функції |
Гортань
Трахея
Бронхи
|
|
|
Завдання групи 3: Особливості будови і функції легенів.
Інформацію занести до таблиці:
Орган |
Особливості будови |
Функції |
Легені |
|
|
Завдання для перевірки знань
Методичний прийом «Закінчи речення»
1. Сукупність процесів, внаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню і виділення з нього вуглекислого газу ............... .
2. Окислювальні процеси в клітинах, внаслідок яких виділяється енергія ......... .
3. Доставку кисню до тканин і винесення вуглекислого газу до легень називають .............. .
4. Орган який поділяється кістково-хрящовою перегородкою на дві половини – праву і ліву ........... .
5. В ній перехрещуються дихальні й травні шляхи ............. .
6. Розташована в передній частині шиї, містить голосові зв’язки .............. .
7. Дихальна трубка, розташована у грудній клітці, спереду від стравоходу, довжиною 10-12 см .............. .
8. Дихальна трубка ділиться на два ............. .
9. У легенях вони утворюють .............. дерево.
11. Найтонші бронхи – бронхіоли, закінчуються ............ ............... або ............. .
12. Великі парні органи які займають майже всю грудну порожнину ............ .
Оцінювання:
Всі 12 запитань вірно - 11 балів
Домашнє завдання
1. Завдання для всього класу.
Підручник: п. 13, 14
В зошитах: виписати терміни в словник, заповнити таблицю „Будова та функції органів дихання”
2. Індивідуальні та творчі завдання (на вибір).
Методичний прийом «Сенкан» Скласти сенкан на тему «Дихання».