Матеріали уроку містять різноманітні методичні прийоми, що сприяють ефективному засвоєнню знань, надихають, зацікавлюють, розвивають в учнів критичне мислення, що сприяє формуванню ключових компетентностей учнів, готує їх до життя.
8 клас тема: «Імунна система. Імунітет, Специфічний і неспецифічний імунітет.»
створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.
Мета: навчальна: ознайомити учнів з поняттями «імунна система», «імунітет», «специфічний» і «неспецифічний», «клітинний» і «гуморальний» імунітет; сформувати уявлення про імунну регуляцію функцій організму, органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету, імунні реакції організму;
розвиваюча: розвивати увагу, пам'ять, мислення, уміння порівнювати, аналізувати, систематизувати та узагальнювати інформацію;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, прагнення вести здоровий спосіб життя, інтерес до предмета, формувати повагу до життя як найвищої цінності.
Обладнання: малюнки «Внутрішнє середовище організму», «Склад крові».
Поняття і терміни: імунітет, імунна система, специфічний, неспецифічний, клітинний, гуморальний, імунна відповідь, антиген, антитіло, щеплення, Т-лімфоцити, В-лімфоцити, лейкоцити, тимус (вилочкова залоза), селезінка.
Очікувані результати: учні називають види імунітету (клітинний, гуморальний), органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету; учні характеризують імунітет, його значення, регуляцію, імунні реакції організму; учні обґрунтовують необхідність застосування вакцин і лікувальних сироваток; учні пояснюють роль імунної системи в регуляції фізіологічних функцій, розвитку людини, регенерації тканин.
Хід уроку
І. Виклик, або вступна частина уроку
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Протягом усіє історії існування людства його вражали багаточисленні епідемії, які спустошували села, міста. Проте навіть у самий розпал епідемії не всі люди хворіли. Чому?
ІІ. Осмислення, або основна частина уроку
Методичний прийом «Асоціативний кущ».
Пропонується дітям пригадати те, що їм відомо про імунітет.
2. Серед асоціацій ми з вами виділили такі слова як здоров’я, хвороби. Давайте звернемо увагу на рисунок на стор. 259. Що впливає на здоров’я людини.
А імунітет покликаний захищати організм від таких впливів.
Отже, імунітет – здатність організму захищати власну цілісність і біологічну індивідуальність.
Діти
Або (з підручника стор. 263) імунітет – здатність організму розпізнавати чужорідний матеріал та мобілізувати клітини й речовини на швидке його видалення.
3. А тепер допоможіть мені будь ласка. У мене є схема. Якими словами ми її можемо заповнити (стор. 263).
4. Я дуже люблю біологію і тому стала вчителем саме біології. Хто цю науку любить так як я? У мене до вас прохання бути моїми помічниками. Ви опрацьовуєте матеріал разом з усіма і даєте оцінку.
Останні: одна група вивчає неспецифічний імунітет, а інша специфічний (стор. 263-264). Звертаємо увагу на визначення, прояви і обов’язково приклади.
Складаємо план розповіді.
Здорова й непошкоджена шкіра перешкоджає проникненню всередину організму більшості мікроорганізмів. Особлива роль тут належить поту. Молочна кислота поту та секрет сальних залоз мають бактерицидну дію. Слизові оболонки активно захищають організм від проникнення всередину патогенних мікроорганізмів. Виділення слизових оболонок також мають бактерицидні властивості. Сльози захищають очі; слина (лізоцим) захищає слизову рота; соляна кислота захищає стінки шлунка; кисле середовище й особливий слиз захищають піхву. Нормальна мікрофлора шлунково-кишкового тракту (особливо товстого кишечнику) знищує хвороботворні мікроби, що потрапляють усередину організму з їжею. Сеча захищає слизову сечоводу від проникнення через неї бактерій. Вона володіє підвищеною кислотністю, у якій виживають лише рідкісні мікроорганізми.
Специфічний імунітет
Антигени – речовини, які сприймаються організмом як сторонні й викликають специфічну імунну відповідь.
Антитіла – особливі білки, що мають здатність специфічно зв’язуватися з антигенами й нейтралізувати їх.
Висновок.
У здійсненні неспецифічного і специфічного імунітету беруть участь речовини (антитіла В-лімфоцитів), забезпечуючи гуморальний імунітет, та клітини, які здійснюють клітинний імунітет (Т-лімфоцити).
Коли до організму потрапляє чужорідний матеріал, організм що робить……. ВІДПОВІДАЄ. Стор. 264
Імунна відповідь – сукупність реакцій, що виникають в організмі у відповідь на чужорідний матеріал.
Імунні відповіді властиві імунним органам, за рахунок яких здійснюється імунна регуляція.
Імунна регуляція – це регуляція за допомогою хімічних сполук і клітин, що поширюються в організмі рідинами внутрішнього середовища для забезпечення захисного впливу на клітини, тканини й органи.
Самостійна робота.
Назва |
Функції |
1 – кістковий мозок |
Кровотворний орган, розвиток лейкоцитів. |
2 - мигдалики |
Знищують мікроорганізми, утворюють антитіла і В-лімфоцити. |
3 - тимус |
Диференціація Т-лімфоцитів. |
4, 6, 8 – лімфатичні вузли |
Збагачують лімфу лімфоцитами і позбавляють сторонніх часток. |
5 - селезінка |
Видаляє застарілі форменні елементи крові, виробляє антитіла, захоплює та знищує віруси, бактерії. |
7 - апендикс |
Захищає кишечник від інфекції та онкологічних захворювань, спеціалізація В-лімфоцитів. |
ІІІ. Рефлексія, або підбиття підсумків.
Закріплення, узагальнення і систематизація знань.
1. Імунітет – здатність організму розпізнавати чужорідний матеріал та мобілізувати клітини й речовини на швидке його видалення. ТАК
2. До неспецифічних факторів належать і клітини-пожирачі — фагоцити. ТАК
3. Антигени – це білки. НІ (речовини, які сприймаються організмом як сторонні й викликають специфічну імунну відповідь).
4. Пасивний імунітет тривалий. НІ
5. Природний вроджений передається дитині від матері. ТАК
Відповідь на проблемне запитання. «Так чому ж деякі люди під час епідемій не хворіли?»
Пошукова робота з підручником
• Чому під час хвороби необхідно не поспішати знижувати температуру, якщо вона становить до 38 °С?
Очікувана відповідь учнів
При такій температурі руйнується переважна більшість мікроорганізмів.Імунітет утворюється не проти всіх хвороб. Тому потрібно уважніше ставитися до свого здоров’я – безцінного дару людини.
Домашнє завдання.
Опрацювати параграф
Методичний прийом Побудувати діаграму Вена «Специфічний імунітет», «Неспецифічний імунітет».
8 клас тема: «Імунна система. Імунітет, Специфічний і неспецифічний імунітет.»
створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.
Мета: навчальна: ознайомити учнів з поняттями «імунна система», «імунітет», «специфічний» і «неспецифічний», «клітинний» і «гуморальний» імунітет; сформувати уявлення про імунну регуляцію функцій організму, органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету, імунні реакції організму;
розвиваюча: розвивати увагу, пам'ять, мислення, уміння порівнювати, аналізувати, систематизувати та узагальнювати інформацію;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, прагнення вести здоровий спосіб життя, інтерес до предмета, формувати повагу до життя як найвищої цінності.
Обладнання: малюнки «Внутрішнє середовище організму», «Склад крові».
Поняття і терміни: імунітет, імунна система, специфічний, неспецифічний, клітинний, гуморальний, імунна відповідь, антиген, антитіло, щеплення, Т-лімфоцити, В-лімфоцити, лейкоцити, тимус (вилочкова залоза), селезінка.
Очікувані результати: учні називають види імунітету (клітинний, гуморальний), органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету; учні характеризують імунітет, його значення, регуляцію, імунні реакції організму; учні обґрунтовують необхідність застосування вакцин і лікувальних сироваток; учні пояснюють роль імунної системи в регуляції фізіологічних функцій, розвитку людини, регенерації тканин.
Хід уроку
І. Виклик, або вступна частина уроку
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Протягом усіє історії існування людства його вражали багаточисленні епідемії, які спустошували села, міста. Проте навіть у самий розпал епідемії не всі люди хворіли. Чому?
ІІ. Осмислення, або основна частина уроку
Методичний прийом «Асоціативний кущ».
Пропонується дітям пригадати те, що їм відомо про імунітет.
2. Серед асоціацій ми з вами виділили такі слова як здоров’я, хвороби. Давайте звернемо увагу на рисунок на стор. 259. Що впливає на здоров’я людини.
А імунітет покликаний захищати організм від таких впливів.
Отже, імунітет – здатність організму захищати власну цілісність і біологічну індивідуальність.
Діти
Або (з підручника стор. 263) імунітет – здатність організму розпізнавати чужорідний матеріал та мобілізувати клітини й речовини на швидке його видалення.
3. А тепер допоможіть мені будь ласка. У мене є схема. Якими словами ми її можемо заповнити (стор. 263).
4. Я дуже люблю біологію і тому стала вчителем саме біології. Хто цю науку любить так як я? У мене до вас прохання бути моїми помічниками. Ви опрацьовуєте матеріал разом з усіма і даєте оцінку.
Останні: одна група вивчає неспецифічний імунітет, а інша специфічний (стор. 263-264). Звертаємо увагу на визначення, прояви і обов’язково приклади.
Складаємо план розповіді.
Здорова й непошкоджена шкіра перешкоджає проникненню всередину організму більшості мікроорганізмів. Особлива роль тут належить поту. Молочна кислота поту та секрет сальних залоз мають бактерицидну дію. Слизові оболонки активно захищають організм від проникнення всередину патогенних мікроорганізмів. Виділення слизових оболонок також мають бактерицидні властивості. Сльози захищають очі; слина (лізоцим) захищає слизову рота; соляна кислота захищає стінки шлунка; кисле середовище й особливий слиз захищають піхву. Нормальна мікрофлора шлунково-кишкового тракту (особливо товстого кишечнику) знищує хвороботворні мікроби, що потрапляють усередину організму з їжею. Сеча захищає слизову сечоводу від проникнення через неї бактерій. Вона володіє підвищеною кислотністю, у якій виживають лише рідкісні мікроорганізми.
Специфічний імунітет
Антигени – речовини, які сприймаються організмом як сторонні й викликають специфічну імунну відповідь.
Антитіла – особливі білки, що мають здатність специфічно зв’язуватися з антигенами й нейтралізувати їх.
Висновок.
У здійсненні неспецифічного і специфічного імунітету беруть участь речовини (антитіла В-лімфоцитів), забезпечуючи гуморальний імунітет, та клітини, які здійснюють клітинний імунітет (Т-лімфоцити).
Коли до організму потрапляє чужорідний матеріал, організм що робить……. ВІДПОВІДАЄ. Стор. 264
Імунна відповідь – сукупність реакцій, що виникають в організмі у відповідь на чужорідний матеріал.
Імунні відповіді властиві імунним органам, за рахунок яких здійснюється імунна регуляція.
Імунна регуляція – це регуляція за допомогою хімічних сполук і клітин, що поширюються в організмі рідинами внутрішнього середовища для забезпечення захисного впливу на клітини, тканини й органи.
Самостійна робота.
Назва |
Функції |
1 – кістковий мозок |
Кровотворний орган, розвиток лейкоцитів. |
2 - мигдалики |
Знищують мікроорганізми, утворюють антитіла і В-лімфоцити. |
3 - тимус |
Диференціація Т-лімфоцитів. |
4, 6, 8 – лімфатичні вузли |
Збагачують лімфу лімфоцитами і позбавляють сторонніх часток. |
5 - селезінка |
Видаляє застарілі форменні елементи крові, виробляє антитіла, захоплює та знищує віруси, бактерії. |
7 - апендикс |
Захищає кишечник від інфекції та онкологічних захворювань, спеціалізація В-лімфоцитів. |
ІІІ. Рефлексія, або підбиття підсумків.
Закріплення, узагальнення і систематизація знань.
1. Імунітет – здатність організму розпізнавати чужорідний матеріал та мобілізувати клітини й речовини на швидке його видалення. ТАК
2. До неспецифічних факторів належать і клітини-пожирачі — фагоцити. ТАК
3. Антигени – це білки. НІ (речовини, які сприймаються організмом як сторонні й викликають специфічну імунну відповідь).
4. Пасивний імунітет тривалий. НІ
5. Природний вроджений передається дитині від матері. ТАК
Відповідь на проблемне запитання. «Так чому ж деякі люди під час епідемій не хворіли?»
Пошукова робота з підручником
• Чому під час хвороби необхідно не поспішати знижувати температуру, якщо вона становить до 38 °С?
Очікувана відповідь учнів
При такій температурі руйнується переважна більшість мікроорганізмів.Імунітет утворюється не проти всіх хвороб. Тому потрібно уважніше ставитися до свого здоров’я – безцінного дару людини.
Домашнє завдання.
Опрацювати параграф
Методичний прийом Побудувати діаграму Вена «Специфічний імунітет», «Неспецифічний імунітет».