Урок представлений у вигляді цікавої подорожі. Використані методичні прийоми критичного мислення для ефективного сприйняття та засвоєння матеріалу. Доцільно використовувати на уроках біології та гуртках природничого спрямування.
Біологія, 8 клас
Тема: «Групи крові, резус-фактор, резус- конфлікт. Переливання крові. Тромбоцити. Зсідання крові».
Освітньо - виховні завдання
Навчальна мета:
*Забезпечити засвоєння знань про групи крові, резус-фактор, резус конфлікт, переливання крові, донорство; про тромбоцити, х будову і значення, про зсідання крові як захисну функцію організму.
*Узагальнити знання учнів про склад крові і відносну сталість внутрішнього * середовища організму, про значення і функції крові- особливості будови і функції ерітроцитів.
*Продовжувати формувати уявлення учнів про важливість знань про кров та кровообіг.
Розвиваюча мета:
*Розвивати творчі інтереси , пізнавальну активність учнів.
*Продовжити формувати вміння:
працювати з таблицями, малюнками, виділяти в них головне; порівнювати, узагальнювати, робити висновки.
*Поглибити уявлення про гомеостаз, постійну відновлюючу здатність людського організму.
Виховна мета: Світоглядна
*Сприяти вихованню в учнів уявлень про розвиток анатомії, цінність відкриттів вчених-анатомів про групи крові і переливання крові;
*Переконати учнів у необхідності знань про групи крові і переливання крові, про правила поведінки під час екстремальних ситуацій, коли необхідна допомога потерпілому;
*Забезпечити краще сприйняття нового матеріалу за допомогою елементів інтерактивних технологій навчання , створити атмосферу доброзичливості і взаєморозуміння на уроці.
Профорієнтаційна мета:
*Ознайомити учнів з професіями, що пов'язані з медициною.
Етична мета:
*Сприяти формуванню етичних взаємовідносин у колективі- доброзичливості, взаємодопомоги, справедливості. Естетична мета:
*Розвивати в учнів почуття прекрасного, естетичний смак, вміння пізнавати і створювати прекрасне.
*Терміни та поняття: групи крові, аглюногени, аглютиніни, резус-фактор, резус- конфлікт, переливання крові, донор, реципієнт, тромбоцити, зсідання крові.
Міжпредметні зв'язки: з медициниою, історією,
Тип заняття: урок формування і вдосконалення вмінь та навичок.
Методи і прийоми:
1. Інформаційно - рецептивний:
а) мовний - розповідь, бесіда, інструктаж.
б) наочний- демонстрація таблиць, системи для переливання крові.
в) практичний- імітація роботи медсестри, кореспондента (інтерактивні технології навчання)
г) методичні прийоми критичного мислення.
*Репродуктивний- елементи гри, розгадування кросворду, складання схеми, уявна подорож.
*Пошуковий - взаємопов'язані запитання, вирішення проблемної ситуації.
*Навчально-дослідний- доповідь, самостійна творча робота в зошиті.
Обладнання:
Структура уроку:
І.Виклик, або вступна частина уроку
Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Шановні учні, сьогодні ми продовжимо розмову про кров. Нашим завданням буде закріпити знання про склад і функції крові, будову і функції еритроцитів. І познайомимося ми із особливостями переливання крові. Але це буде пізніше.
Взагалі відношення людей до крові різне. Одних це слово насторожує, навіть жахає, в інших викликає відразу.
Дійсно, кров - це магічна рідина. В давні часи до неї відносилися, як до чогось таємничого, навіть святого.
Кореспондент (роль виконує один з учнів) з мікрофоном підходить до учнів , які піднімають руки:
Кров'ю скріплювалися священні клятви,
Єгиптяни вважати кров ліками від усіх хвороб, змащували себе кров'ю; У східних воїнів був звичай пити кров переможених ворогів; Деякі філософи Греції вважали кров і душу одним і тим самим;
Вчитель. Згадайте, будь-ласка, скільки крові є в людському організмі ? (5л) Так і ці 5 літрів виконують найважливіші функції, без яких життя людини було б просто неможливим.
Як відомо, кров це транспортна система організму, яка постійно рухається і виконує надзвичайно важливі функції. Згадайте і перечисліть функції крові.
Діти відповідають:
Вчитель. Тепер ми можемо сміливо стверджувати, що кров справжня чарівниця нашого організму, що забезпечує нам життя. І тому вона така швидка й працьовита, що має безліч помічників. Нам потрібно заповнити схему "Склад крові. (Таблиця вивішена на дошці). Щоб згадати, хто вони давайте пограємо в гру. Уявімо себе малесенькими- малесенькими мікроскопічними і поринемо в кров'яне русло. Кого ми там зустрінемо?
Учні-ведучі задають запитання:
1 -й ведучий. Ця рідина найважливіша для життя, вона складає 90 % плазми крові, без неї не було б руху і якщо ви не відгадаєте її ми не зможемо рухатися далі (вода)
2-й ведучий. В повсякденному житті неприємна на смак речовина, викликає гримасу, але в крові вона необхідна і її концентрація рівна 0,9% (мінеральні солі)
Вчитель: Вода і мінеральні солі відносяться до неорганічних речовин
Вчитель. От і все, повертайтеся назад, загадку крові ми розадали. Та здається мені, що мало уваги приділили її найулюбленішим помічникам, найпрацьовитішим (еритроцитам). Бо без них кров не мала б такого гарного червоного кольору.
Запитання для актуалізації знань:
II. Осмислення, або основна частина уроку
Вчитель. Шановні учні! Я впевнена, що переконала вас, кров - найдорожча в світі рідина, кожна краплина крові - це краплина життя людини. І тому втрата великої кількості крові надзвичайно шкідлива. І зараз моє завдання - довести вам це, довести , що крові не треба боятися, її потрібно і необхідно поважати. Кожна людина повинна бути освіченою в тому плані, щоб у екстремальній ситуації не розгубитися і прийти на допомогу іншому.
(Повідомляється тема уроку. На дошці вивішується плакат "Станція переливання крові»
Вчитель, Вам знову прийдеться напружити свою уяву і разом з нашою медсестрою зі станції переливання крові здійснити подорож в цей медичний заклад. Вона одягнена в білий халат, ковпак, ( тому що інакше туди не пропустять - там все стерильне). Медсестра проведе для вас невеличку екскурсію. (Роль медсетри грає одна з учениць)
Розповідь медсестри
Історія переливання крові має дуже древні корені - це були і фантастичні захоплення, і найважчі розчарування.
Найперші згадки про переливання крові були в древньому Єгипті і Греції. Кров входила до деяких лікувальних напоїв. Вважалося, що переливання крові відважних і великодушних людей робить інших добрими і хоробрими.
Навіть Папа римський Інокентій VIII, нажаханий своєю старістю, наказав перелити собі кров трьох юнаків. Але це закінчилося сумно: і папа і всі троє юнаків померли.
Вперше довів можливість оживити тварину переливанням крові анатом Лоуер в 1666 році. Після смерті обезкровленої собаки в її судини було влито кров іншої собаки. Собака ожила.
В ряді країн досліди по переливанню крові були довгий час заборонені і дозволені лише у XIX ст.
Перше вдале переливання крові людині було здійснене в Лондоні в 1819 р.
В 1873 р. підрахували, що всього на земній кулі було зролено 247 переливань крові, але 176 з них закінчилися смертю.
Чому ? Довгий час лікарі не могли дати відповідь на це запитання. І лише на початку XX ст. ця таємниця була розкрита.
Було помічено, що в деяких випадках переливання еритроцити склеювалися між собою, але не всяка кров викликала таке склеювання.
Величезним досягненням було відкриття австрійського вченого Карла Ландштейнера, який в 1900 р. відкрив групи крові, чим і зміг пояснити таємницю склеювання еритроцитів. За своє видатне відкриття К.Ландштейнеру в 1930 р. було присуджено Нобелівську премію з фізіології та медицини .
Вчитель. Подякуємо нашій медсестрі і продовжимо далі урок. Будьте уважні - зараз ми зануримося у медицину. Подивіться на таблицю (Використовується таблиця "Групи крові"). В крові є білкові тіла А і В (аглютиногени - в еритроцитах) і а і р ( аглютиніни- в плазмі). Склеювання еритроцитів відбувається в тому випадку, коли зустрічаються однойменні аглютиногени і аглютиніни. У крові людини ніколи одночасно не зустрічаються водночас аглютиноген А і аглютинін а, відповідно Вір, тому склеювання власних еритроцитів не відбувається.За наявності в крові аглютиногенів і аглютинінів розрізняють чотирі групи крові:
Групи крові позначають в залежності від того, які аглютиногени є в еритроцитах . Коли уважно придивитися до таблиці то можна зробити такий висновок: людям, які мають групу І (О) можна переливати кров лише І (О), але кров 1(0) можна переливати людям з усіми іншими групами крові.
Людей, що віддають кров, називають донорами, а тих що приймають - реципієнтами. Отже, люди групою крові 1(0) - універсальні донори, а з групою ІУ(АВ) - універсальні реципієнти.
(Діти самостійно замальовують в зошитах схему переливання крові)
Доречі, більшість людей на Землі мають І або II групу крові, найменш поширена IV
група:
У Єврропі: І група - 43 %
Але навіть після того, як відкрили групи крові траплялися випадки смерті після переливання крові. І тривало це до 1940 р. Саме цього року у крові макаки резус знайшли білок, який назвали резус-фактор. Потім дослідили, що в крові більшості людей теж є такий білок. І людей з таким білком 85%, їхня кров позначається припискою Ші+, а 15% людей цього білка не мають - резус негативний- Юі~.
При переливанні несумісної крові за резус фактором або ж при вагітності виникає резус конфлікт. В крові матері, кров якої носить резус+ фактор, утворюються, які руйнують еритроцити плоду, якщо в нього Юі- (може успадкувати від батька).
Отже, кожній людині потрібно знати свою групу крові і резус фактор.
Звичайно сучасна методика переливання крові досконала, а колись: Щоб перелити кров зшивалися вени донора і реципієнта - Забирали кров із вени донора шприцем через голку і вливали реципієнту
Зараз винайдено метод консервування крові, коли кров зберігає свої властивості і довгий час придатна для переливання.
(Демонстрація системи для переливання крові)
Донор за один раз без шкоди для свого здоров'я може віддати 200 мл крові. При втраті половини своєї крові людина може загинути (знижується кров'яний тиск, порушується кровообіг). Може трапитись, що донорської крові немає, скажіть, яким ще способом можна врятувати людину? (влити 0,9% розчин ШСІ- така концентрація солі в крові)
Ви знаєте, що Природа дуже мудра і створила людський організм таким чином, що він сам здатний боротися за себе. Пам'ятаєте маленькі пластинки крові - тромбоцити. Саме вони й можуть захистити людину від крововтрат.
Чи не бувало з вами такого в дитинстві: ви поранили пальчик, звичайно злякалися - кров побачили, на очах сльози і швиденько до мами. Поки добігли, а кров вже зупинилася, на ранці маленька чорна грудочка. Що ж сталося ? Утворився тромб - кров'яний згусток. Яким же чином він утворився ?
Тромбоцити - безбарвні, без'ядерні клітини - пластинки, які утворюються в червоному кістковому мозку, руйнуються при пошкодженні кровоносних судин. У плазмі міститься розчинний білон - фібриноген. При контакті з повітрям, коли пошкоджуються судини, він в результаті складних фізико - хімічних реакцій перетворюється на нерозчинний білок - фібрин. Нитки фібрину густо переплітають рану, утворюючи сітку, між цими нитками затримуються тромбоцити, і утворюється тромб.
У деяких людей порушується зсідання крові виникає хвороба гемофілія. При найменших пораненнях така людина може втратити всю кров і загинути.
Та часто і надмірне зсідання крові шкодить - утворюються тромби всередині судин, що небезпечно для життя. Для цього в організмі є речовини, що перешкоджають надмірному зсіданню крові. Це ще одне підтвердження того, що людський організм - це досконала врегульована система. Та багато чого залежить і від нас самих. То ж моє вам побажання, пам'ятайте: "Здорове тіло - продукт здорового розуму".
III, Рефлексія, або підбиття підсумків
Вчитель. Бачу, ви вже трохи стомилися. Давайте знову пограємось, поплескаємо в долоні.
Уявімо, іцо до лікарні привезли людину, що втратила багато крові. У неї І група крові. Кров якої групи цьому хворому можна перелити ? Я називаю, а ви хлопаєте: якщо вірно 1 раз, а якщо - ні, то 2 рази.(Гра)
IV. Домашнє завдання Вивчити § 20 (Соболь В.В. біологія 8 клас)
Запитати у своїх батьків групу крові їх і свою, записати в зошит, а
також визначити, кров яких груп вам можна переливати.
Відповідь обгрунтуйте.