Урок з біології 8 клас "Групи крові. Резус-фактор. Резус-конфлікт. Переливання крові. Тромбоцити. Зсідання крові."

Про матеріал

Урок представлений у вигляді цікавої подорожі. Використані методичні прийоми критичного мислення для ефективного сприйняття та засвоєння матеріалу. Доцільно використовувати на уроках біології та гуртках природничого спрямування.

Перегляд файлу

Біологія, 8 клас

 Тема: «Групи крові, резус-фактор, резус- конфлікт. Переливання крові. Тромбоцити. Зсідання крові».

Освітньо - виховні завдання

Навчальна мета:

*Забезпечити засвоєння знань про групи крові, резус-фактор, резус конфлікт, переливання крові, донорство; про тромбоцити, х будову і значення, про зсідання крові як захисну функцію організму.

*Узагальнити знання учнів про склад крові і відносну сталість внутрішнього * середовища організму, про значення і функції крові- особливості будови і функції ерітроцитів.

*Продовжувати формувати уявлення учнів про важливість знань про кров та кровообіг.

Розвиваюча мета:

*Розвивати творчі інтереси , пізнавальну активність учнів.

*Продовжити формувати вміння:

 працювати з таблицями, малюнками, виділяти в них головне; порівнювати, узагальнювати, робити висновки.

*Поглибити уявлення про гомеостаз, постійну відновлюючу здатність людського організму.

Виховна мета: Світоглядна

*Сприяти вихованню в учнів уявлень про розвиток анатомії, цінність відкриттів вчених-анатомів про групи крові і переливання крові;

*Переконати учнів у необхідності знань про групи крові і переливання крові, про правила поведінки під час екстремальних ситуацій, коли необхідна допомога потерпілому;

*Забезпечити краще сприйняття нового матеріалу за допомогою елементів інтерактивних технологій навчання , створити атмосферу доброзичливості і взаєморозуміння на уроці.

Профорієнтаційна мета:

*Ознайомити учнів з професіями, що пов'язані з медициною.

 Етична мета:

*Сприяти формуванню етичних взаємовідносин у колективі- доброзичливості, взаємодопомоги, справедливості. Естетична мета:

*Розвивати в учнів почуття прекрасного, естетичний смак, вміння пізнавати і створювати прекрасне.

*Терміни та поняття: групи крові, аглюногени, аглютиніни, резус-фактор, резус- конфлікт, переливання крові, донор, реципієнт, тромбоцити, зсідання крові.

Міжпредметні зв'язки: з медициниою, історією,

Тип заняття: урок формування і вдосконалення вмінь та навичок.

Методи і прийоми:

1. Інформаційно - рецептивний:

а) мовний - розповідь, бесіда, інструктаж.

б) наочний- демонстрація таблиць, системи для переливання крові.

в) практичний- імітація роботи медсестри, кореспондента (інтерактивні технології навчання)

г) методичні прийоми критичного мислення.

*Репродуктивний- елементи гри, розгадування кросворду, складання схеми, уявна подорож.

*Пошуковий - взаємопов'язані запитання, вирішення проблемної ситуації.

*Навчально-дослідний- доповідь, самостійна творча робота в зошиті.

Обладнання:

  • Таблиці, мультимедійні презентації «Групи крові», «Переливання крові», Система для переливання крові

Структура уроку:

І.Виклик, або вступна частина уроку

 Актуалізація опорних знань.

Вчитель. Шановні учні, сьогодні ми продовжимо розмову про кров. Нашим завданням буде закріпити знання про склад і функції крові, будову і функції еритроцитів. І познайомимося ми із особливостями переливання крові. Але це буде пізніше.

Взагалі відношення людей до крові різне. Одних це слово насторожує, навіть жахає, в інших викликає відразу.

Дійсно, кров - це магічна рідина. В давні часи до неї відносилися, як до чогось таємничого, навіть святого.

Кореспондент (роль виконує один з учнів) з мікрофоном підходить до учнів , які піднімають руки:

Кров'ю скріплювалися священні клятви,

Єгиптяни вважати кров ліками від усіх хвороб, змащували себе кров'ю; У східних воїнів був звичай пити кров переможених ворогів; Деякі філософи Греції вважали кров і душу одним і тим самим;

  • Давньогрецький лікар Гіпократ назначав душевнохворим кров здорових людей;
  • Французька королева Марія Медичі (початок XVII ст.) пила людську кров, щоб помолодіти. Її навіть прозвали: королева кровопивця.

Вчитель. Згадайте, будь-ласка, скільки крові є в людському організмі ? (5л) Так і ці 5 літрів виконують найважливіші функції, без яких життя людини було б просто неможливим.

Як відомо, кров це транспортна система організму, яка постійно рухається і виконує надзвичайно важливі функції. Згадайте і перечисліть функції крові.

Діти відповідають:

  • Транспортна ( перенесення О2 від легенів до тканин і СО2 від тканин до легенів)
  • Перенесення поживних речовин
  • Підтримання гомеостазу Підтримання постійної температури тіла Гуморальна регуляція
  • Захисна (імунітет, тромб(зсідання крові))

Вчитель. Тепер ми можемо сміливо стверджувати, що кров справжня чарівниця нашого організму, що забезпечує нам життя. І тому вона така швидка й працьовита, що має безліч помічників. Нам потрібно заповнити схему "Склад крові. (Таблиця вивішена на дошці). Щоб згадати, хто вони давайте пограємо в гру. Уявімо себе малесенькими- малесенькими мікроскопічними і поринемо в кров'яне русло. Кого ми там зустрінемо?

Учні-ведучі задають запитання:

1 -й ведучий. Ця рідина найважливіша для життя, вона складає 90 % плазми крові, без неї не було б руху і якщо ви не відгадаєте її ми не зможемо рухатися далі (вода)

2-й ведучий. В повсякденному житті неприємна на смак речовина, викликає гримасу, але в крові вона необхідна і її концентрація рівна 0,9% (мінеральні солі)

Вчитель: Вода і мінеральні солі відносяться до неорганічних речовин

  1.                    й ведучий. Будьте уважні. На шляху у нас речовини з довжелезними молекулами, в яких надзвичайно умілі руки, і вони виконують багато функцій. їхній головний - переносить кисень. Всіх їх у крові 7% (білки)
  2.                    й ведучий. Рухаємося далі. Так,так, в ласунчиків загорілися очі - побачили те, що в повсякденному житті солодке пресолодке, у в крові - джерело енергії (вуглеводи)
    1.                    й ведучий. Відступіться дайте дорогу! Як їх багато! Це помічники крові, вони такі віддані чарівниці, що втратили навіть свою душу - ядро, а все для того, щоб якомога більше перенести кисню, подивіться , як стараються. Якщо їх скласти в один ряд, то можна обперезати земну кулю 3 рази. Хто це ? (еритроцити)
    2.                    й ведучий. Ой, тепер будбте максимально обережні! їх небагато, але вони такі ненажерливі! Поглинають все, що трапляється на їхньому шляху. Кого ж вони вам нагадують ? (лейкоцити)
      1.                    й ведучий. Рухаємося далі. Обережно не наступіть, вони такі маленькі, їх навіть можна назвати не клітинками, а пластинками. Проте вони можуть врятувати людині життя, зупинити кровотечу, (тромбоцити)
      2.                    й ведучий. А ці речовини, хоч їх і небагато, та вони дуже могутні, дають найбільше енергії, (жири)

Вчитель. От і все, повертайтеся назад, загадку крові ми розадали. Та здається мені, що мало уваги приділили її найулюбленішим помічникам, найпрацьовитішим (еритроцитам). Бо без них кров не мала б такого гарного червоного кольору.

Запитання для актуалізації знань:

  1.                     Чому кров червоного кольору? (гемоглобін - залізо і О2 - червоного кольору)
  2.                     А чи буває кров іншого кольору, наприклад блакитного, бо єгипетські фараони вважали, що в них блакитна кров і навіть не одружувалися з простолюдинами? (у тварин: молюсків, раків, павуків, бо до складу входить гемоціанін)
  3.                     Чому еритроцити не мають ядра?
  4.                     Чому еритроцити мають двяковвігнуту форму ?
  5.                     Де утворюються еритроцити?
  6.                     Скільки еритроцитів у 1 мл крові? А може бути менше? Це небезпечно?
  7.                     Задача. Двом учням зробили аналіз крові. Один учень живе в селі. Другий у центрі великого міста. Як ви вважаєте, чи однакова кількість гемоглобіну у них у крові ? Молодці! Звичайно, усіх речовин в крові повинна бути стала кількість інакше порушиться що ? (гомеостаз)

II. Осмислення, або основна частина уроку

Вчитель. Шановні учні! Я впевнена, що переконала вас, кров - найдорожча в світі рідина, кожна краплина крові - це краплина життя людини. І тому втрата великої кількості крові надзвичайно шкідлива. І зараз моє завдання - довести вам це, довести , що крові не треба боятися, її потрібно і необхідно поважати. Кожна людина повинна бути освіченою в тому плані, щоб у екстремальній ситуації не розгубитися і прийти на допомогу іншому.

(Повідомляється тема уроку. На дошці вивішується плакат "Станція переливання крові»

Вчитель, Вам знову прийдеться напружити свою уяву і разом з нашою медсестрою зі станції переливання крові здійснити подорож в цей медичний заклад. Вона одягнена в білий халат, ковпак, ( тому що інакше туди не пропустять - там все стерильне). Медсестра проведе для вас невеличку екскурсію. (Роль медсетри грає одна з учениць)

Розповідь медсестри

Історія переливання крові має дуже древні корені - це були і фантастичні захоплення, і найважчі розчарування.

Найперші згадки про переливання крові були в древньому Єгипті і Греції. Кров входила до деяких лікувальних напоїв. Вважалося, що переливання крові відважних і великодушних людей робить інших добрими і хоробрими.

Навіть Папа римський Інокентій VIII, нажаханий своєю старістю, наказав перелити собі кров трьох юнаків. Але це закінчилося сумно: і папа і всі троє юнаків померли.

Вперше довів можливість оживити тварину переливанням крові анатом Лоуер в 1666 році. Після смерті обезкровленої собаки в її судини було влито кров іншої собаки. Собака ожила.

В ряді країн досліди по переливанню крові були довгий час заборонені і дозволені лише у XIX ст.

Перше вдале переливання крові людині було здійснене в Лондоні в 1819 р.

В 1873 р. підрахували, що всього на земній кулі було зролено 247 переливань крові, але 176 з них закінчилися смертю.

Чому ? Довгий час лікарі не могли дати відповідь на це запитання. І лише на початку XX ст. ця таємниця була розкрита.

Було помічено, що в деяких випадках переливання еритроцити склеювалися між собою, але не всяка кров викликала таке склеювання.

Величезним досягненням було відкриття австрійського вченого Карла Ландштейнера, який в 1900 р. відкрив групи крові, чим і зміг пояснити таємницю склеювання еритроцитів. За своє видатне відкриття К.Ландштейнеру в 1930 р. було присуджено Нобелівську премію з фізіології та медицини .

Вчитель. Подякуємо нашій медсестрі і продовжимо далі урок. Будьте уважні - зараз ми зануримося у медицину. Подивіться на таблицю (Використовується таблиця "Групи крові"). В крові є білкові тіла А і В (аглютиногени - в еритроцитах) і а і р ( аглютиніни- в плазмі). Склеювання еритроцитів відбувається в тому випадку, коли зустрічаються однойменні аглютиногени і аглютиніни. У крові людини ніколи одночасно не зустрічаються водночас аглютиноген А і аглютинін а, відповідно Вір, тому склеювання власних еритроцитів не відбувається.За наявності в крові аглютиногенів і аглютинінів розрізняють чотирі групи крові:

C:\Users\LENOVO\Desktop\загружено.jpg

 

Групи крові позначають в залежності від того, які аглютиногени є в еритроцитах . Коли уважно придивитися до таблиці то можна зробити такий висновок: людям, які мають групу І (О) можна переливати кров лише І (О), але кров 1(0) можна переливати людям з усіми іншими групами крові.

Людей, що віддають кров, називають донорами, а тих що приймають - реципієнтами. Отже, люди групою крові 1(0) - універсальні донори, а з групою ІУ(АВ) - універсальні реципієнти.

(Діти самостійно замальовують в зошитах схему переливання крові)

Доречі, більшість людей на Землі мають І або II групу крові, найменш поширена IV

група:

У Єврропі: І група - 43 %

  1.                                                     група - 47%
  2.                                                     група - 6%
  3.                                                      група - 4%

Але навіть після того, як відкрили групи крові траплялися випадки смерті після переливання крові. І тривало це до 1940 р. Саме цього року у крові макаки резус знайшли білок, який назвали резус-фактор. Потім дослідили, що в крові більшості людей теж є такий білок. І людей з таким білком 85%, їхня кров позначається припискою Ші+, а 15% людей цього білка не мають - резус негативний- Юі~.

При переливанні несумісної крові за резус фактором або ж при вагітності виникає резус конфлікт. В крові матері, кров якої носить резус+ фактор, утворюються, які руйнують еритроцити плоду, якщо в нього Юі- (може успадкувати від батька).

Отже, кожній людині потрібно знати свою групу крові і резус фактор.

Звичайно сучасна методика переливання крові досконала, а колись: Щоб перелити кров зшивалися вени донора і реципієнта - Забирали кров із вени донора шприцем через голку і вливали реципієнту

Зараз винайдено метод консервування крові, коли кров зберігає свої властивості і довгий час придатна для переливання.

(Демонстрація системи для переливання крові)

Донор за один раз без шкоди для свого здоров'я може віддати 200 мл крові. При втраті половини своєї крові людина може загинути (знижується кров'яний тиск, порушується кровообіг). Може трапитись, що донорської крові немає, скажіть, яким ще способом можна врятувати людину? (влити 0,9% розчин ШСІ- така концентрація солі в крові)

Ви знаєте, що Природа дуже мудра і створила людський організм таким чином, що він сам здатний боротися за себе. Пам'ятаєте маленькі пластинки крові - тромбоцити. Саме вони й можуть захистити людину від крововтрат.

Чи не бувало з вами такого в дитинстві: ви поранили пальчик, звичайно злякалися - кров побачили, на очах сльози і швиденько до мами. Поки добігли, а кров вже зупинилася, на ранці маленька чорна грудочка. Що ж сталося ? Утворився тромб - кров'яний згусток. Яким же чином він утворився ?

Тромбоцити - безбарвні, без'ядерні клітини - пластинки, які утворюються в червоному кістковому мозку, руйнуються при пошкодженні кровоносних судин. У плазмі міститься розчинний білон - фібриноген. При контакті з повітрям, коли пошкоджуються судини, він в результаті складних фізико - хімічних реакцій перетворюється на нерозчинний білок - фібрин. Нитки фібрину густо переплітають рану, утворюючи сітку, між цими нитками затримуються тромбоцити, і утворюється тромб.

У деяких людей порушується зсідання крові виникає хвороба гемофілія. При найменших пораненнях така людина може втратити всю кров і загинути.

Та часто і надмірне зсідання крові шкодить - утворюються тромби всередині судин, що небезпечно для життя. Для цього в організмі є речовини, що перешкоджають надмірному зсіданню крові. Це ще одне підтвердження того, що людський організм - це досконала врегульована система. Та багато чого залежить і від нас самих. То ж моє вам побажання, пам'ятайте: "Здорове тіло - продукт здорового розуму".

III, Рефлексія, або підбиття підсумків

Вчитель. Бачу, ви вже трохи стомилися. Давайте знову пограємось, поплескаємо в долоні.

Уявімо, іцо до лікарні привезли людину, що втратила багато крові. У неї І група крові. Кров якої групи цьому хворому можна перелити ? Я називаю, а ви хлопаєте: якщо вірно 1 раз, а якщо - ні, то 2 рази.(Гра)

IV. Домашнє завдання Вивчити § 20 (Соболь В.В. біологія 8 клас)

Запитати у своїх батьків групу крові їх і свою, записати в зошит, а

також визначити, кров яких груп вам можна переливати.

 Відповідь обгрунтуйте.

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кобрина Галина
    ДЯКУЮ. З задоволенням проведу з своїми дітьми такий урок !
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 липня 2018
Переглядів
2996
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку