Інноваційний урок з біології на тему: «Рефлекторна природа діяльності нервової системи» (8 клас)

Про матеріал

Інноваційний урок з біології "Рефлекторна природа діяльності нервової системи". Мета уроку: розширити знання учнів про поняття «рефлекс», умовні та безумовні рефлекси; розкрити сутність рефлекторної природи діяльності нервової системи; довести значення рефлексів для життя людини; показати великий внесок І.М. Сєченова та І.П. Павлова в розвитку вчення про рефлекси; розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму людини та робити відповідні висновки і узагальнення; виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей.

Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА СУМСЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА

І-ІІІ СТУПЕНІВ №7 ІМЕНІ МАКСИМА САВЧЕНКА

СУМСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               Підготувала:

              Дерев’янко Юлія Олександрівна,

       учитель біології

       Комунальної установи

       Сумська спеціалізована 

       школа І-ІІІ ступенів № 7

       імені Максима Савченка

       Сумської міської ради,

       спеціаліст І категорії

 

 

 

Суми – 2018

Тема:

 Рефлекторна природа діяльності нервової системи

Мета:

Освітня:

розширити знання учнів про поняття «рефлекс», умовні та безумовні рефлекси; розкрити сутність рефлекторної природи діяльності нервової системи; довести значення рефлексів для життя людини; показати великий внесок І.М. Сєченова та І.П. Павлова в розвитку вчення про рефлекси

Розвиваюча:

розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму людини та робити відповідні висновки і узагальнення

Виховна:

виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей

Обладнання та матеріали:

проектор, екран, ноутбук, інтелект-картки для учнів, матеріали для роботи з магнітною дошкою

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Міжпредметні зв’язки: історія, фізика, математика

Базові поняття та терміни:

рефлекс, рефлекторна дуга, рецептор, чутливий нейрон, вставний нейрон, руховий нейрон, робочий орган, нервовий імпульс, безумовні та умовні рефлекси

 

Методи та прийоми

Методи

Форми

Прийоми

1

Інформаційно-рецептивний

 

 

а) словесний

Розповідь, бесіда

 

Пояснення

б) наочний

Демонстрація наочних засобів, спостереження

 

2

Репродуктивний

Відкриті запитання

Конкретизація і закріплення набутих вже знань

3

Проблемно-пошуковий

Проблемний виклад знань, пошукова діяльність учнів

Постановка взаємопов`язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення

 

Інноваційні технології навчання:

  • Інтерактивні технології:

«Створення сприятливого психологічного клімату», «Навіювання», «Інтелект-картки», «Закінчити речення», «Відеоролик», «Фізкультхвилинка-дослід», «Асоціації», «Знай своє місце, «Кросворд», «Німий малюнок», «Банк знань», «Мікрофон».

  • ІКТ.

План уроку

 

Етап

Час

Форми і методи діяльності учителя

Результати

Мета

Організаційний

2 хв.

Привітання класу, інтерактивно-психологічні вправи:  «Створення сприятливого клімату», «Навіювання».

Створення позитивної психологічної  атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці

Освітня

Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

4 хв.

«Закінчити речення»,

«Інтелект-картка»

 

Повторення основних понять вивченого матеріалу з теми

Освітня

Розвиваюча

Мотивація навчальної діяльності учнів.

Оголошення теми та мети уроку

3 хв.

«Відеоролик», бесіда

Формування в учнів мотиваційного поля, аналітичного мислення

Освітня,

Розвиваюча

Вивчення нового матеріалу

 

20 хв.

 

 

Розповідь вчителя з елементами бесіди, «Відеоролик»,

«Фізкультхвилинка-дослід»

 

Ефективне засвоєння нового матеріалу, розвиток пізнавальних інтересів, уміння аналізувати, робити висновки.

 

Освітня,

Розвиваюча

Виховна

Узагальнення та систематизація знань

 

 

10 хв.

 

 

 

 

«Асоціації», «Знай своє місце, «Кросворд», «Німий малюнок»

Закріплення вивченого матеріалу

 

Освітня

Виховна

Розвиваюча

Підведення підсумків уроку. Оцінювання

4 хв.

 «Банк знань», «Мікрофон» -

рефлексія

Усвідомлення учнями власного рівня знань, заохочення навчальної діяльності учнів

Освітня

Виховна

Повідомлення та пояснення домашнього завдання

2 хв.

Робота з матеріалом параграфа, запитання та завдання різних рівнів складності

 

Розвиток творчих здібностей учнів на уроці біології

Освітня

Розвиваюча

 

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Слайд 1: «Доброго дня»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1. «Створення сприятливого психологічного клімату»

Учитель:

 Любі діти! У наш клас завітали гості щирі. Привітаймо їх у добрий час посмішкою й миром.

 

Учень до гостей:

 Ми вам раді, люди добрі,

 І вітаєм щиро Вас.

 Всіх запрошуєм ласкаво

 На урок  у восьмий клас.

Учитель:

 Сьогодні ми працюємо за відомою вам накопичувальною системою балів. Ви відкриваєте банк знань, куди буде поміщати всі зароблені на уроці бали. Наприкінці уроку кожен їх порахує, і отримає оцінку.

 Працювати ви будете за власною інтелект-карткою, яку ви мені здасте вкінці уроку, а на наступному уроці, я їх вам поверну.  Свої бали за кожне виконане завдання уроку ви будете заносити до таблички у лівому куточку картки.

 Підпишіть, будь-ласка свої інтелект-картки.

1.2. «Навіювання»

Слайд 2:

Учитель:

 Що ж, на вас сьогодні чекає напружена, але надзвичайно цікава робота. Тому не хвилюйтеся, подаруйте одне одному посмішку. А я бажаю кожному із вас, щоб на цьому уроці ви були:

  «У» - уважними;

  «С» - спокійними;

  «П» - працелюбними;

  «І» - ініціативними;

  «Х» - хоробрими.

 Яке виходить слово? Успіх! Тож успіху вам! Я розраховую на нашу спільну плідну працю.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

Слайд 3-4:

Учитель:

 Давайте перевіримо, як ви засвоїли попередній матеріал уроку. Пропоную виконати завдання вправи «Закінчити речення».

«Закінчити речення»

  1. Нервова клітина називається …  (нейрон)
  2. Міжклітинна речовина  нервової тканини –  … (нейроглія)
  3. Тіла нейронів утворюють …  (сіру речовину)
  4. Нейрони, що сприймають інформацію від рецепторів, називаються … (чутливими, або аферентними)
  5. Короткі відростки нейронів, називаються …  (дендритами)
  6. Периферична нервова система утворена …  (нервами та вузлами)
  7. Черепно-мозкових нервів - …  (12 пар)
  8. Спинномозкових  нервів - … (31 пара)
  9. Контакт між нервовими клітинами називається …  (синапс)
  10.  Передача нервового імпульсу від одного нейрона до іншого можливий за наявності йонів … (Са2+)
  11.  Зниження чутливості нервових клітин до дії подразника,  називається … (гальмуванням)
  12.  Хімічна речовина, що передає збудження по НС, це  – …  (медіатор)
  13.  Нерви, які одночасно мають аферентні та еферентні нервові волокна, називаються … (змішаними)

13 балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під час перевірки, учитель разом з учнями аналізує кожне запитання, задаючи дітям додаткові питання з теми:

1. Яке значення нейроглії?(до запитання 2)

2. А що утворюють відростки нейронів? (до зап. 3)

3. Як називаються нейрони, що передають збудження до органів-виконавців?(до зап. 4)

4. Довгі відростки – це? (до зап. 5)

5. ЦНС утворена? (до зап. 6)

6. Яке ще біологічне значення йонів Са2+ (до зап. 10)

7. Яку ще властивість нервових клітин ви знаєте? Що таке збудливість? (до зап. 11)

8. Які нерви ми називаємо: чутливими? руховими? вегетативними?(до зап. 13)

Учні виставляють свої перші зароблені бали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Перегляд фрагменту мультфільму «Смішарики: Рефлексія»» (проміжок часу перегляду: 1 хв 33 с – 2 хв 8 с), режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=kYhwkQ1b01g/)

Слайд 5:

Учитель: 

  • А може, ви мені поясните?
  • Про яку властивість живих організмів піде мова сьогодні на уроці? (рефлекс)
  • Що таке рефлекс? (відповідь організму на подразнення)
  • Чи всім організмам властиві рефлекси? (ні, тільки тим, в кого є нервова система; рефлекси здійснюються лише за участю нервової системи)
  • А в яких організмів вперше зявилася нервова система? Якого типу (тип Кишковопорожнинні; дифузного типу).

 

Слайд 6-7:

Отже, тема нашого  уроку … (вчитель виводить тему на екран, разом з учнями формулює мету та завдання уроку?

  • Дізнатися про рефлекторну природу діяльності НС
  • Розширити знання про рефлекси
  • Вивчити поняття «рефлекторна дуга», з’ясувати її складові
  • Довести значення нервової системи для організмів).

 

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

4.1. Рефлекс і рефлекторна дуга

Пояснення вчителя, з елементами бесіди; складання опорного конспекту.

Слайд 8:

Учитель: 

  • Що таке рефлекс?

 (Рефлекс (з латин. «відображення») – це відповідь організму на подразник (зовнішній чи внутрішній), що здійснюється за участю нервової системи).

 

 

 Отже, основний принцип діяльності нервової системи – рефлекторний. Він свідчить про те, що будь-яка реакція організму, що здійснюється за участю нервової системи, є відображенням змін у внутрішньому або зовнішньому середовищах.             

Слайд 9:

Учитель:

 Вперше про рефлекторну природу нервової діяльності повідомив у ХVІІ ст. Рене Декарт.

  • Ви є профільним фізико-математичним класом. Рене Декарт. Чи відома вам ця особистість?

(Рене Декарт – французький філософ, фізик, фізіолог, математик, основоположник аналітичної геометрії. У математиці Декарт запровадив Декартову систему координат, дав поняття змінної величини і функції, ввів багато алгебраїчних позначень. У фізиці він сформулював закон збереження кількості руху, запровадив поняття імпульсу сили).

 

 

 Термін «рефлекс» запропонував у ХVІІІ ст. чеський фізіолог Прохаска.

Слайд 10:

Учитель:

 А рефлекторну природу психічної діяльності людини першим довів видатний російський фізіолог Іван Михайлович Сєченов.

 Вагомий внесок  у розвиток рефлекторної теорії, вчення про вищу нервову діяльність, вклав Іван Петрович Павлов. Підтвердженням цього є його світова слава, перша Нобелівська премія серед російських учених     (1904 p.), 132 нагороди    такого визнання не отримав жоден учений світу.

 

 

 

Слайд 11:

Учитель:

  • Що лежить в основі утворення рефлексів?

 Матеріальною основою будь-якого рефлексу є певний шлях проходження нервового імпульсу, або рефлекторна дуга.

Рефлекторна дуга (РД) – шлях проходження нервового імпульсу від рецептора до органа-виконавця.

 

 

 

Рефлекторна дуга включає в себе наступні складові:

І. Рецептор

ІІ. Аферентний нейрон (доцентровий, чутливий)

ІІІ. Нервовий центр (вставні нейрони)

ІV. Еферентний нейрон (відцентровий, руховий)

V. Робочий орган (орган-виконавець)

Запамятайте, рефлекторні дуги можуть бути простими (відсутні вставні нейрони) та складними (наявні вставні нейрони).

  • Погляньте на слайд. Проста чи складна РД зображена на малюнку? Чому?
  • Якими цифрами позначені складові РД:
    • рецептор? (2)
    • аферентний нейрон? (4)
    • вставний нейрон? (6)
    • руховий нейрон? (8)
    • орган-виконавець? (10)
  • Що позначено цифрою 1? (вогонь свічки – подразник)
  • Як ви гадаєте, якою цифрою позначено доцентрове чутливе волокно? Чому? (3, несе «інформацію» від рецептора до центру (ЦНС))
  • А якою цифрою позначено відцентрове рухове волокно? Чому? (9, несе нервовий імпульс до органу виконавця від ЦНС)

Слайд 12:

Учитель:

Розглянемо по-черзі складові РД.

Рецептор (з латин. «той, що сприймає») – перша складова рефлекторної дуги. Рецептори – кінцеві «апарати» нерва. І.П. Павлов назвав їх «щупальцями головного мозку».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

За своєю природою, рецептори – чутливі закінчення нервових волокон або спеціалізованих клітин, що сприймають подразнення.

  • Якою цифрою на малюнку слайду позначено рецептор? (1)
  • Просту чи складну рефлекторну дугу ви бачите на малюнку слайду?  Відповідь поясніть.

Слайд 13:

Учитель:

 Розглянемо класифікацію рецепторів: 

  • від виду подразника: механічні, температурні (в шкірі, …), смакові (на язиці, …), зорові (в очах), нюхові (носова порожнина), слухові (у вухах), хімічні (у кровоносних судинах, … );
  • за місцем розміщення: зовнішні (рецептори шкіри, ока, вуха), внутрішні: рецептори внутрішніх органів (серця, шлунку, кровоносних судин) та рецептори опорно-рухового апарату).

 

 Учитель наголошує, що більш докладніше про різні види рецепторів учні ознайомляться при вивченні теми «Сенсорні системи людини».

Слайд 14:

Учитель:

Аферентний нейрон (доцентровий, чутливий) – друга складова рефлекторної дуги. Цей нейрон несе «інформацію» від рецепторів до ЦНС.

  • Якою цифрою на малюнку слайду позначено аферентний нейрон? (2)
  • У вигляді чого передається інформація по нервовим волокнам?    (у вигляді нервового імпульсу)
  • А що таке нервовий імпульс? (короткочасна зміна електричного заряду мембрани нервової клітини)

 

Слайд 15:

Учитель:

Нервовий центр – третя  складова рефлекторної дуги (нервові клітини, що лежать у головному та спинному мозку й відповідають за здійснення певного рефлексу. Саме тут розміщуються тіла вставних нейронів, що аналізують, переробляють та передають нервові імпульси з аферентний нейронів на еферентні (рухові або секреторні).

  • Якою цифрою на малюнку слайду позначено вставні нейрони? (3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 16:

Учитель:

Еферентний нейрон (відцентровий, руховий) – четверта складова рефлекторної дуги – нейрон, що несе інформацію від рецепторів до ЦНС.

  • Якою цифрою на малюнку слайду позначено еферентний нейрон? (4)

 

Слайд 17:

Учитель:

Робочий орган (орган-виконавець) – мязи, секреторні утворення.

Скорочення мяза – це прояв рефлексу, який ми можемо бачити. Збудження рецептора, проведення його аферентним й еферентним шляхами, проходження через нервовий центр – невидима реакція нервової системи. Ії називають неврологічною.

  • Якою цифрою на малюнку слайду позначено орган-виконавець? (5)
  • Який захисний безумовний рефлекс зображений на слайді? (миготливий)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 18:

Учитель:

  • Який рефлекс зображений на цьому слайді? (колінний захисний безумовний рефлекс)
  • Розгляньте малюнок на слайді та назвіть складові РД, позначені відповідними цифрами?

 

 

 Далі вчитель пропонує переглянути німе відео проходження нервового імпульсу по рефлекторній дузі (режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=HZM1x1pBoWA).Разом з учнями, ще раз повторює складові РД, акцентує увагу на доцентровому чутливому та відцентрованому руховому нервовим волокнам.

  • Проста чи складна РД показана на відео? Чому? (проста; відсутні вставні нейрони).

Слайд 19:

Учитель:

  • Чи важлива цілісність усіх складових РД? Чому?

 Основна умова нормального прояву рефлексу – неушкодженість усіх ланок рефлекторної дуги. Так, людина зі здоровими очима може бути сліпою, якщо ушкоджено чутливий зоровий нерв.

 Після прояву рефлексу, в робочому органі подразнюються рецептори, інформація надходить до ЦНС – принцип «зворотного зв’язку» - орган повідомляє нервовим центрам про свій стан.

 

 

4.2. Види рефлексів

Слайд 20:

Учитель:

 У людини існують два основні види рефлексів – безумовні та умовні.

 Безумовні рефлекси – вроджені реакції організму, які передаються спадково. Це різні за складністю рефлекси, нервовий центр яких міститься в спинному мозку або підкіркових і стовбурових утвореннях головного мозку (наприклад, довгастому мозку).

 Умовні рефлекси є набутими та індивідуальними; вони формуються впродовж життя людини на основі безумовних і функціонують доти, доки потрібні організмові. Їхні центри містяться в корі великих півкуль головного мозку.

Учитель:

  • Якщо випадково вколоти пальця, відбудеться захисний рефлекс– відсмикування руки. Чому цей рефлекс не проявляєтеся, коли у людини беруть кров з пальця на аналіз? (вольовими зусиллями можна загальмувати цей рефлекс, тому що  підключаються центри кори головного мозку)

4.3. «Фізкультхвилинка-дослід»

Учитель:

 Сядьте, зігнувши ноги під кутом 90°, схрестивши руки на грудях. Спробуйте піднятися, не нахиляючись вперед. Це неможливо, оскільки рефлекс вставання – складний акт, що проходить в 2 етапи:

1. Нахил тулуба вперед

2. Розгинання ніг… і вставання

 Встати без першого етапу неможливо.

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

Учитель:

 Пропоную вам на узагальнення вивченого на уроці матеріалу, виконати наступні завдання. Не забувайте, рахувати свої бали і заносити їх до таблички.

5.1.«Асоціації»

Слайд 21:

Зміст завдання: зіставити відповідність між поданими картинками, пояснити свій вибір.

 1 – Г: людина → трубчастий тип нервової системи

2 – В: молочна планарія →  драбинчастий тип нервової системи

3 – Б: гідра-поліп → дифузний тип нервової системи

4 – А: річковий рак → вузловий тип нервової системи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.2. «Знай своє місце»

Слайд 22:

Зміст завдання: розмістити терміни в правильній послідовності

 

 

Одному учню пропонується розмістити в правильній послідовності на магнітній дошці картонні частини рефлекторної дуги.

 

5.3.  «Німий малюнок»

Слайд 23:

Зміст завдання: підписати складові малюнку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.4. «Кросворд»

Слайд 24:

Зміст завдання: розгадати кросворд, зясувати ключове слово.

Запитання до кросворду:

1. Короткий відросток нервової клітини

2. Відповідь організму на дію подразника

3. Довгий відросток нервової клітини

4. Контакт між нервовими клітинами

5. Нервова клітина

6. Утворюють сіру речовину

Зашифроване слово:  Декарт

VІ. Підсумок уроку

Слайд 25-26:

6.1. «Банк знань»

 Учні підраховують сумарну кількість балів та переводять їх в оцінку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.2. Рефлексія

Слайд 28:

Учитель:

  • А хто мені скаже, що сьогодні за день? (вівторок, 21 лютого, міжнародний день рідної мови).

Так, а ще в цей день:

  • 1842 р. – американець Джон Грінау запатентував швейну машинку;
  • 1947 р. – у США з’явилася фотокамера «Полароїд»;
  • 1993 р. – у Донецьку Сергій Бубка встановив світовий рекорд у стрибках із жердиною в закритих приміщеннях – 6 м 15 см;
  •  1998 р. – пісня Селін Діон «My Heart Will Go On» увійшла до саундтреку до фільму «Титанік» і стала найбільшим хітом Діон, зробивши її суперзіркою.

 А для нас – українців, найголовнішим є те, що 21 лютого – Міжнародний день рідної мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 29:

«Мікрофон»

Учитель:

  • Чим цей день (урок) особливий для вас?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання

Слайд 27:

  • повторити §3, матеріал уроку по індивідуальних  інтернет-картках;
  • намалювати схему рефлекторної дуги на прикладі реакції відсмикування руки від гарячого предмета;
  • скласти кросворд з термінів теми  (за бажанням)*.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання доречно задати та пояснити перед підбиттям підсумків уроку.

Слайд 30:

Дякую за плідну працю!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 1

21.02.2018  р.                                       Інтелект-картка (учня/учениці)   ___________________________ 8-А клас

1. «Закінчити речення»

(13 балів)

 

2. «Асоціації»

(4 бали)

 

3. « Знай своє місце »

(6 балів)

 

4. «Німий малюнок»

(7 балів)

 

5. «Кросворд»

(6 балів)

 

6. Робота на уроці

   «Самооцінювання»

                     (4  балів)

 

              Разом балів

40 балів

 

                            Тема уроку:     «Рефлекторна природа діяльності нервової системи»

                       Завдання 2:  «Асоціації»                                                      Завдання 3: «Знай своє місце»

                                                                     

 1 –

 2 –

 3 –

 4 –

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       Завдання 4: «Німий малюнок»

C:\Users\Ирина\Desktop\1.png

 

                                    Завдання 5: «Кросворд»

                                                                                                                                                                                                          

 

                                                                                                                    

Завдання 1: «Закінчити речення»     

1. Нервова клітина називається … 

2. Міжклітинна речовина  нервової тканини – 

3. Тіла нейронів утворюють … 

4. Нейрони, що сприймають інформацію від

    рецепторів, називаються …

5. Короткі відростки нейронів, називаються … 

6. Периферична нервова система утворена … 

7. Черепно-мозкових нервів - … 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

8. Спинномозкових  нервів - …

9. Контакт між нервовими клітинами називається … 

10. Передача нервового імпульсу від одного

      нейрона до іншого можливий за наявності йонів …

11. Зниження чутливості нервових клітин до

      дії подразника, називається …

12. Хімічна речовина, що передає збудження по НС, це  – …

13. Нерви, які одночасно мають аферентні та еферентні нервові волокна, називаються …


 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хаблак Людмила
    Цікавий урок, дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
15751
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку