Інноваційний урок з біології "Рефлекторна природа діяльності нервової системи". Мета уроку: розширити знання учнів про поняття «рефлекс», умовні та безумовні рефлекси; розкрити сутність рефлекторної природи діяльності нервової системи; довести значення рефлексів для життя людини; показати великий внесок І.М. Сєченова та І.П. Павлова в розвитку вчення про рефлекси; розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму людини та робити відповідні висновки і узагальнення; виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей.
КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА СУМСЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА
І-ІІІ СТУПЕНІВ №7 ІМЕНІ МАКСИМА САВЧЕНКА
СУМСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Підготувала:
Дерев’янко Юлія Олександрівна,
учитель біології
Комунальної установи
Сумська спеціалізована
школа І-ІІІ ступенів № 7
імені Максима Савченка
Сумської міської ради,
спеціаліст І категорії
Суми – 2018
Тема:
Рефлекторна природа діяльності нервової системи
Мета:
Освітня:
розширити знання учнів про поняття «рефлекс», умовні та безумовні рефлекси; розкрити сутність рефлекторної природи діяльності нервової системи; довести значення рефлексів для життя людини; показати великий внесок І.М. Сєченова та І.П. Павлова в розвитку вчення про рефлекси
Розвиваюча:
розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму людини та робити відповідні висновки і узагальнення
Виховна:
виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей
Обладнання та матеріали:
проектор, екран, ноутбук, інтелект-картки для учнів, матеріали для роботи з магнітною дошкою
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Міжпредметні зв’язки: історія, фізика, математика
Базові поняття та терміни:
рефлекс, рефлекторна дуга, рецептор, чутливий нейрон, вставний нейрон, руховий нейрон, робочий орган, нервовий імпульс, безумовні та умовні рефлекси
Методи та прийоми
№ |
Методи |
Форми |
Прийоми |
1 |
Інформаційно-рецептивний |
|
|
а) словесний |
Розповідь, бесіда
|
Пояснення |
|
б) наочний |
Демонстрація наочних засобів, спостереження |
|
|
2 |
Репродуктивний |
Відкриті запитання |
Конкретизація і закріплення набутих вже знань |
3 |
Проблемно-пошуковий |
Проблемний виклад знань, пошукова діяльність учнів |
Постановка взаємопов`язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення |
Інноваційні технології навчання:
«Створення сприятливого психологічного клімату», «Навіювання», «Інтелект-картки», «Закінчити речення», «Відеоролик», «Фізкультхвилинка-дослід», «Асоціації», «Знай своє місце, «Кросворд», «Німий малюнок», «Банк знань», «Мікрофон».
План уроку
Етап |
Час |
Форми і методи діяльності учителя |
Результати |
Мета |
Організаційний |
2 хв. |
Привітання класу, інтерактивно-психологічні вправи: «Створення сприятливого клімату», «Навіювання». |
Створення позитивної психологічної атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці |
Освітня |
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів |
4 хв. |
«Закінчити речення», «Інтелект-картка»
|
Повторення основних понять вивченого матеріалу з теми |
Освітня Розвиваюча |
Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку |
3 хв. |
«Відеоролик», бесіда |
Формування в учнів мотиваційного поля, аналітичного мислення |
Освітня, Розвиваюча |
Вивчення нового матеріалу
|
20 хв.
|
Розповідь вчителя з елементами бесіди, «Відеоролик», «Фізкультхвилинка-дослід»
|
Ефективне засвоєння нового матеріалу, розвиток пізнавальних інтересів, уміння аналізувати, робити висновки.
|
Освітня, Розвиваюча Виховна |
Узагальнення та систематизація знань
|
10 хв.
|
«Асоціації», «Знай своє місце, «Кросворд», «Німий малюнок» |
Закріплення вивченого матеріалу
|
Освітня Виховна Розвиваюча |
Підведення підсумків уроку. Оцінювання |
4 хв. |
«Банк знань», «Мікрофон» - рефлексія |
Усвідомлення учнями власного рівня знань, заохочення навчальної діяльності учнів |
Освітня Виховна |
Повідомлення та пояснення домашнього завдання |
2 хв. |
Робота з матеріалом параграфа, запитання та завдання різних рівнів складності
|
Розвиток творчих здібностей учнів на уроці біології |
Освітня Розвиваюча
|
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Слайд 1: «Доброго дня»
1.1. «Створення сприятливого психологічного клімату»
Учитель:
Любі діти! У наш клас завітали гості щирі. Привітаймо їх у добрий час посмішкою й миром.
Учень до гостей:
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро Вас.
Всіх запрошуєм ласкаво
На урок у восьмий клас.
Учитель:
Сьогодні ми працюємо за відомою вам накопичувальною системою балів. Ви відкриваєте банк знань, куди буде поміщати всі зароблені на уроці бали. Наприкінці уроку кожен їх порахує, і отримає оцінку.
Працювати ви будете за власною інтелект-карткою, яку ви мені здасте вкінці уроку, а на наступному уроці, я їх вам поверну. Свої бали за кожне виконане завдання уроку ви будете заносити до таблички у лівому куточку картки.
Підпишіть, будь-ласка свої інтелект-картки.
1.2. «Навіювання»
Слайд 2:
Учитель:
Що ж, на вас сьогодні чекає напружена, але надзвичайно цікава робота. Тому не хвилюйтеся, подаруйте одне одному посмішку. А я бажаю кожному із вас, щоб на цьому уроці ви були:
«У» - уважними;
«С» - спокійними;
«П» - працелюбними;
«І» - ініціативними;
«Х» - хоробрими.
Яке виходить слово? Успіх! Тож успіху вам! Я розраховую на нашу спільну плідну працю.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів
Слайд 3-4:
Учитель:
Давайте перевіримо, як ви засвоїли попередній матеріал уроку. Пропоную виконати завдання вправи «Закінчити речення».
«Закінчити речення»
13 балів
Під час перевірки, учитель разом з учнями аналізує кожне запитання, задаючи дітям додаткові питання з теми:
1. Яке значення нейроглії?(до запитання 2)
2. А що утворюють відростки нейронів? (до зап. 3)
3. Як називаються нейрони, що передають збудження до органів-виконавців?(до зап. 4)
4. Довгі відростки – це? (до зап. 5)
5. ЦНС утворена? (до зап. 6)
6. Яке ще біологічне значення йонів Са2+ (до зап. 10)
7. Яку ще властивість нервових клітин ви знаєте? Що таке збудливість? (до зап. 11)
8. Які нерви ми називаємо: чутливими? руховими? вегетативними?(до зап. 13)
Учні виставляють свої перші зароблені бали.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Перегляд фрагменту мультфільму «Смішарики: Рефлексія»» (проміжок часу перегляду: 1 хв 33 с – 2 хв 8 с), режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=kYhwkQ1b01g/)
Слайд 5:
Учитель:
Слайд 6-7:
Отже, тема нашого уроку … (вчитель виводить тему на екран, разом з учнями формулює мету та завдання уроку?
ІV. Вивчення нового матеріалу
4.1. Рефлекс і рефлекторна дуга
Пояснення вчителя, з елементами бесіди; складання опорного конспекту.
Слайд 8:
Учитель:
(Рефлекс (з латин. «відображення») – це відповідь організму на подразник (зовнішній чи внутрішній), що здійснюється за участю нервової системи).
Отже, основний принцип діяльності нервової системи – рефлекторний. Він свідчить про те, що будь-яка реакція організму, що здійснюється за участю нервової системи, є відображенням змін у внутрішньому або зовнішньому середовищах.
Слайд 9:
Учитель:
Вперше про рефлекторну природу нервової діяльності повідомив у ХVІІ ст. Рене Декарт.
(Рене Декарт – французький філософ, фізик, фізіолог, математик, основоположник аналітичної геометрії. У математиці Декарт запровадив Декартову систему координат, дав поняття змінної величини і функції, ввів багато алгебраїчних позначень. У фізиці він сформулював закон збереження кількості руху, запровадив поняття імпульсу сили).
Термін «рефлекс» запропонував у ХVІІІ ст. чеський фізіолог Прохаска.
Слайд 10:
Учитель:
А рефлекторну природу психічної діяльності людини першим довів видатний російський фізіолог Іван Михайлович Сєченов.
Вагомий внесок у розвиток рефлекторної теорії, вчення про вищу нервову діяльність, вклав Іван Петрович Павлов. Підтвердженням цього є його світова слава, перша Нобелівська премія серед російських учених (1904 p.), 132 нагороди – такого визнання не отримав жоден учений світу.
Слайд 11:
Учитель:
Матеріальною основою будь-якого рефлексу є певний шлях проходження нервового імпульсу, або рефлекторна дуга.
Рефлекторна дуга (РД) – шлях проходження нервового імпульсу від рецептора до органа-виконавця.
Рефлекторна дуга включає в себе наступні складові:
І. Рецептор
ІІ. Аферентний нейрон (доцентровий, чутливий)
ІІІ. Нервовий центр (вставні нейрони)
ІV. Еферентний нейрон (відцентровий, руховий)
V. Робочий орган (орган-виконавець)
Запам’ятайте, рефлекторні дуги можуть бути простими (відсутні вставні нейрони) та складними (наявні вставні нейрони).
Слайд 12:
Учитель:
Розглянемо по-черзі складові РД.
Рецептор (з латин. «той, що сприймає») – перша складова рефлекторної дуги. Рецептори – кінцеві «апарати» нерва. І.П. Павлов назвав їх «щупальцями головного мозку».
За своєю природою, рецептори – чутливі закінчення нервових волокон або спеціалізованих клітин, що сприймають подразнення.
Слайд 13:
Учитель:
Розглянемо класифікацію рецепторів:
Учитель наголошує, що більш докладніше про різні види рецепторів учні ознайомляться при вивченні теми «Сенсорні системи людини».
Слайд 14:
Учитель:
Аферентний нейрон (доцентровий, чутливий) – друга складова рефлекторної дуги. Цей нейрон несе «інформацію» від рецепторів до ЦНС.
Слайд 15:
Учитель:
Нервовий центр – третя складова рефлекторної дуги (нервові клітини, що лежать у головному та спинному мозку й відповідають за здійснення певного рефлексу. Саме тут розміщуються тіла вставних нейронів, що аналізують, переробляють та передають нервові імпульси з аферентний нейронів на еферентні (рухові або секреторні).
Слайд 16:
Учитель:
Еферентний нейрон (відцентровий, руховий) – четверта складова рефлекторної дуги – нейрон, що несе інформацію від рецепторів до ЦНС.
Слайд 17:
Учитель:
Робочий орган (орган-виконавець) – м’язи, секреторні утворення.
Скорочення м’яза – це прояв рефлексу, який ми можемо бачити. Збудження рецептора, проведення його аферентним й еферентним шляхами, проходження через нервовий центр – невидима реакція нервової системи. Ії називають неврологічною.
Слайд 18:
Учитель:
Далі вчитель пропонує переглянути німе відео проходження нервового імпульсу по рефлекторній дузі (режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=HZM1x1pBoWA).Разом з учнями, ще раз повторює складові РД, акцентує увагу на доцентровому чутливому та відцентрованому руховому нервовим волокнам.
Слайд 19:
Учитель:
Основна умова нормального прояву рефлексу – неушкодженість усіх ланок рефлекторної дуги. Так, людина зі здоровими очима може бути сліпою, якщо ушкоджено чутливий зоровий нерв.
Після прояву рефлексу, в робочому органі подразнюються рецептори, інформація надходить до ЦНС – принцип «зворотного зв’язку» - орган повідомляє нервовим центрам про свій стан.
4.2. Види рефлексів
Слайд 20:
Учитель:
У людини існують два основні види рефлексів – безумовні та умовні.
Безумовні рефлекси – вроджені реакції організму, які передаються спадково. Це різні за складністю рефлекси, нервовий центр яких міститься в спинному мозку або підкіркових і стовбурових утвореннях головного мозку (наприклад, довгастому мозку).
Умовні рефлекси є набутими та індивідуальними; вони формуються впродовж життя людини на основі безумовних і функціонують доти, доки потрібні організмові. Їхні центри містяться в корі великих півкуль головного мозку.
Учитель:
4.3. «Фізкультхвилинка-дослід»
Учитель:
Сядьте, зігнувши ноги під кутом 90°, схрестивши руки на грудях. Спробуйте піднятися, не нахиляючись вперед. Це неможливо, оскільки рефлекс вставання – складний акт, що проходить в 2 етапи:
1. Нахил тулуба вперед
2. Розгинання ніг… і вставання
Встати без першого етапу неможливо.
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
Учитель:
Пропоную вам на узагальнення вивченого на уроці матеріалу, виконати наступні завдання. Не забувайте, рахувати свої бали і заносити їх до таблички.
5.1.«Асоціації»
Слайд 21:
Зміст завдання: зіставити відповідність між поданими картинками, пояснити свій вибір.
1 – Г: людина → трубчастий тип нервової системи
2 – В: молочна планарія → драбинчастий тип нервової системи
3 – Б: гідра-поліп → дифузний тип нервової системи
4 – А: річковий рак → вузловий тип нервової системи
5.2. «Знай своє місце»
Слайд 22:
Зміст завдання: розмістити терміни в правильній послідовності
Одному учню пропонується розмістити в правильній послідовності на магнітній дошці картонні частини рефлекторної дуги.
5.3. «Німий малюнок»
Слайд 23:
Зміст завдання: підписати складові малюнку.
5.4. «Кросворд»
Слайд 24:
Зміст завдання: розгадати кросворд, з’ясувати ключове слово.
Запитання до кросворду:
1. Короткий відросток нервової клітини
2. Відповідь організму на дію подразника
3. Довгий відросток нервової клітини
4. Контакт між нервовими клітинами
5. Нервова клітина
6. Утворюють сіру речовину
Зашифроване слово: Декарт
VІ. Підсумок уроку
Слайд 25-26:
6.1. «Банк знань»
Учні підраховують сумарну кількість балів та переводять їх в оцінку.
6.2. Рефлексія
Слайд 28:
Учитель:
Так, а ще в цей день:
А для нас – українців, найголовнішим є те, що 21 лютого – Міжнародний день рідної мови.
Слайд 29:
«Мікрофон»
Учитель:
VІІ. Домашнє завдання
Слайд 27:
Домашнє завдання доречно задати та пояснити перед підбиттям підсумків уроку.
Слайд 30:
Дякую за плідну працю!
Додаток 1
21.02.2018 р. Інтелект-картка (учня/учениці) ___________________________ 8-А клас
1. «Закінчити речення» (13 балів) |
|
2. «Асоціації» (4 бали) |
|
3. « Знай своє місце » (6 балів) |
|
4. «Німий малюнок» (7 балів) |
|
5. «Кросворд» (6 балів) |
|
6. Робота на уроці «Самооцінювання» (4 балів) |
|
Разом балів 40 балів |
|
Тема уроку: «Рефлекторна природа діяльності нервової системи»
Завдання 2: «Асоціації» Завдання 3: «Знай своє місце»
1 – |
2 – |
3 – |
4 – |
Завдання 4: «Німий малюнок»
Завдання 5: «Кросворд»
Завдання 1: «Закінчити речення»
1. Нервова клітина називається …
2. Міжклітинна речовина нервової тканини – …
3. Тіла нейронів утворюють …
4. Нейрони, що сприймають інформацію від
рецепторів, називаються …
5. Короткі відростки нейронів, називаються …
6. Периферична нервова система утворена …
7. Черепно-мозкових нервів - …
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
8. Спинномозкових нервів - …
9. Контакт між нервовими клітинами називається …
10. Передача нервового імпульсу від одного
нейрона до іншого можливий за наявності йонів …
11. Зниження чутливості нервових клітин до
дії подразника, називається …
12. Хімічна речовина, що передає збудження по НС, це – …
13. Нерви, які одночасно мають аферентні та еферентні нервові волокна, називаються …
1