Урок з біології для 8 класу "Дихання. Органи дихання"

Про матеріал
Урок з біології для 8 класу "Дихання. Органи дихання" можна використати як відкритий. Розрахований не тільки на здобуття теоретичних знань про особливості будови органів та принципи їх функціонування,а й на розвиток здоров"язбережувальних компетентностей. Акцент зроблений на розвиток критичного мислення, вміння застосувати набуті знання в реальному житті.
Перегляд файлу

Поліщук Наталія Ігорівна

Учитель біології 1 категорії

Комунальний заклад освіти «Середня загальноосвітня школа № 62» Дніпровської міської ради.

Урок з біології ( 8 клас)

Тема:  «Дихання. Значення дихання. Органи дихання.»

Мета:

Освітня.  Формувати знання  та поняття у учнів про дихальну систему людини; ознайомити із диханням як процесом, необхідним для життя; показати особливості  та взаємозв’язок  будови та функцій  органів дихання; розглянути складові частини системи;  особливу увагу звернути на значення дихання для підтримання життєдіяльності.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму та їхнє значення; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності  учнів.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей, працьовитість, допитливість, бажання глибше пізнати свій організм, здійснювати гігієнічне та естетичне виховання.

Тип уроку : Засвоєння нових знань.

Форма проведення уроку: Синтетична. Індивідуальна та групова робота, бесіда з проблемними запитаннями, мультимедійною підтримкою, практичною роботою.

Методи і методичні прийоми:

  1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником та роздатковим матеріалом.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з додатковим матеріалом.

2. Репродуктивний:

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно - пошуковий:  постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та логічного мислення.

4. Візуальний:  групове  складання та представлення схем .

5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.

Міжпредметні зв’язки: медицина, валеологія,  історія,  зоологія.

Матеріали та обладнання:  малюнки, таблиці, м/м проектор, презентація, підручник,  додаткові картки та схеми, ватмани, маркери, картки з завданнями для груп,  робочі картки, роздруковані кольорові смали з двосторонньою клейкою стрічкою для приклеювання на робочі картки, повітряні кульки .

Основні поняття та терміни:  дихання, зовнішнє дихання, внутрішнє дихання, носоглотка, гортань, трахеї, бронхи, альвеоли, легені, гігієна дихання.

Структура уроку:

Організаційна частина  ( 2 хв.)

Актуалізація опорних знань ( 4 хв.)

Мотивація учбової діяльності ( 4 хв.)

Вивчення нового матеріалу ( 28 хв.)

Рефлексія ( 5 хв)

Домашнє завдання ( 2 хв)

 

 

 

                                                     Хід уроку

І. Організаційна частина. (2 хв.)

Привітання з учнями

Доброго дня , шановні учні. Подивіться, який  гарний день, тож подаруймо посмішку один одному. Пам'ятайте, що посмішка має дивовижну властивість : вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує.

Вона триває мить, а в пам'яті, часом, залишається назавжди. Від неї добре, тепло,   підвищується настрій і працездатність. Отже, давайте з гарним настроєм  працювати на нашому уроці.

Пояснення правил  роботи на уроці та оцінювання

Зверніть увагу  на ваші парти. Перед кожним з вас лежить робоча картка до уроку. Протягом уроку ви працюєте саме з нею, виконуючи завдання.  Біля кожного завдання  написана кількість балів, які ви можете за нього отримати. Повністю вірно заповнена робоча картка надає вам можливість отримати оцінку в 7 балів.  Але за активну роботу на уроці та вірні відповіді ви будете отримувати  смайлики. Отримані смайлики ви приклеїте до вашої робочої картки .У верхньому куточку вашої  картки є клітинка.  Кожен  смайлик – це + 1 бал до вашої оцінки. Всім зрозумілі наші правила?  Ну от і добре. Тоді працюємо.

 

                 

ІІ. Актуалізація опорних знань. ( 4 хв)

 

На екрані – слайд з епіграфом  до уроку

 

 

 

 

 

Фронтальна робота з класом

 ( вправа «Футбол»)

 

      Розпочати наш урок я хочу мудрими словами  Авіценни:

      На уроках біології людини ми вивчаємо свій організм з метою збереження найціннішого багатства, даного людині здоров'я. Які системи органів ми вже вивчили?

Яке значення вони мають для організму?  Чи можуть вже вивчені системи функціонувати одна без одної ?

Як ви думаєте, з якими ще системами органів пов'язані вже вивчені системи?

(Учні перекидають один одному м'ячика, коротко відповідаючи на запитання та доповнюючи відповіді своїх однокласників. Учитель в цей час роздає смайлики учням за правильні, чіткі, змістовні відповіді).

 

                      

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку ( 4 хв)

На екрані слайд №2 з темою уроку

 

 

 

 

 

Ставимо проблемне питання.

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд №3 .

 

 

Сьогодні ми з вами продовжуємо досліджувати свій організм. Тема нашого уроку : «Дихання. Будова і функції органів дихання»

???  Давайте пригадаємо, які є основні властивості  живого організму? (Живлення, ріст, розвиток, розмноження, дихання.)

Отже, дихання – це одна з основних властивостей живого організму.  Без нього життя організмів неможливе. Вдихніть якомога більше повітря та не дихайте.  Простежте за секундною стрілкою, скільки часу ви зможете не дихати (у середньому 40-60 секунд).

Діти роблять припущення, доповнюють відповіді один одного, дискутують. Врешті – решт разом знаходять відповідь на питання.

Молодці! Дійсно,  організм може запасати поживні речовини у вигляді жиру, здатен мати невеликі запаси води, а от кисень не запасається, а отже повинен надходити постійно. Постачання кисню нам з вами забезпечує процес дихання

 

ІV.  Вивчення нового матеріалу ( 28 хв., з них – 10 хвилин - розповідь – бесіда з проблемними питаннями та 18 хв. – робота у групах з представленням  результатів.)

Розповідь – пояснення, бесіда.

 

На екрані слайд №4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд№5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд№6

 

 

 

 

 

 

 

 

Експеримент.

 Для нього необхідна добре охолоджена скляна пробірка або чистий прозорий охолоджений стаканчик.

На екрані слайд № 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд №10

 

 

 

 

Ставимо проблемне питання

 

 

На екрані слайд №11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд №12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота у групах

 

 

 

 

 

 

 

 

Виступ 1 групи

( Завдання – охарактеризувати ніс та носоглотку)

 

 

 

 

На екрані слайд № 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 14

 

 

 

 

 

Питання до групи

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 15

 

 

 

 

На екрані слайд № 16

 

 

 

 

 

 

 

Виступ 2 групи

( Завдання – охарактеризувати гортань та голосовий апарат).

 

На екрані слайд № 17

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 18

 

 

 

 

 

 

Питання до групи:

 

 

Цікавинка :

 

 

 

 

 

 

Виступ 3 групи

( Завдання – охарактери-зувати трахею  та  бронхи).

 

На екрані слайд № 19

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 20

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 21

 

 

 

 

Питання до групи:

 

 

Виступ 4 групи

( Завдання – охарактеризувати легені).

 

 

 

На екрані слайд № 22

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 23

 

 

 

 

 

 

 

Питання до групи:

То що ж ми з вами називаємо диханням? 

 

    Отже, дихання забезпечує нам окиснення поживних речовин, а під час цього процесу вділяється необхідна організму життєва енергія. Є  кисень – є енергія, є енергія – є життя.

Дихання поділяється на два етапи : зовнішнє та внутрішнє. Зовнішнє : від носової порожнини до клітини (транспорт газів).Внутрішнє : всередині клітини (окиснення поживних речовин).

???  Між процесами зовнішнього та внутрішнього дихання є посередник.  Хто мені скаже, який саме?

Діти відповідають (кровоносна система, еритроцити, перенесення газів кров'ю).

    А тепер проведемо невеличкий експеримент. Мені необхідний  доброволець. ( За бажанням до дошки  виходить учень). Візьми будь ласка, стаканчик і подихай всього декілька разів. Подивіться на стінки , що з ними відбулось? Подивіться , на стінках стакана  сконденсувалась волога, а це означає, що ми видихаємо не тільки СО2, а й певну кількість Н2О. Ця кількість дорівнює приблизно 2 повним склянкам води.

 

 Уявіть, за добу через дихальні шляхи людина втрачає приблизно 500-700 мл водяної пари. А за законами фізики, разом з водяною парою втрачається тепло. Давайте всі разом зробимо висновки про функції дихання .( Діти роблять висновки щодо функцій дихання у робочих  листках, учитель після обговорення виводить результати на екран.)

 

 Але це ще не все. На сьогодні вчені фізіологи говорять проте, що правильне дихання може впливати навіть на швидкість обміну речовин.

Зверніть увагу! Ми отримали відповідь на перше наше проблемне питання? ( Так ). 

   Добре, тепер пропоную вам уявити, що ви є молекулами кисню і зробити глибокий вдих. Давайте спробуємо назвати, через які органи проходив ваш шлях?

   Учні називають органи. Учитель коригує і допомагає, ставить питання, потім виводить правильну відповідь на екран.

Повітря проходить послідовно через ніс – носоглотку – гортань – трахею - бронхи – легені  Як ви бачите, всі органи , окрім легень, ми  відносимо до дихальних шляхів.

Дихальні шляхи поділяються на верхні та нижні.

   Подивіться навколо та пригадайте, скільки разів вам необхідно вдома протирати пил?  Всі звертали увагу, ніби тільки прибрав, а вже пил…Зрозуміло, що пил і мікроорганізми потрапляють до нашого організму також разом з повітрям. 

Вчені підрахували, що якби весь  пил, що ми вдихуємо, потрапляв у легені і залишався там, за життя  людини легені б накопичували до 5 кілограмів бруду. Але цього з людиною не відбувається. Чому?

Учні відповідають, висловлюють свої думки. Учитель продовжує   розповідь:

 

Як ви думаєте, чому  люди взимку частіше страждають на інфекції дихальних шляхів? Учні висловлюються, роблять припущення  знаходять вірну відповідь.

Дійсно, діти. Ті,хто добре вивчають фізику знають,  що холодне  повітря – сухе, вдома – опалення, яке теж висушує повітря , слиз  на війчастому епітелії густішає, залипає і  війки перестають  виконувати свою функцію,  бактерії та віруси не видаляються,  починають розмножуватись і розвивається захворювання.)

Зверніть увагу! Ми отримали відповідь на перше наше проблемне питання? ( Так ).

 

 

  Ви ще з початку уроку  звернули увагу, що вас об'єднано у 4 групи. На столах у кожної групи лежить ватман, маркери, олівці. Зараз кожна група витягне  додатковий матеріал – текст , присвячений одному з органів дихальної системи. Текст  необхідно опрацювати у групі , зробити на ватмані опорний графічний конспект . Через 5 хвилин ви повинні будете представити результат своєї роботи і розповісти про будову та функції  органу, який вивчали. (Групи тягнуть завдання та приступають до його виконання).

   По закінченні часу виступає 1 група, користуючись графічним конспектом розповідає іншим про будову і функції носової порожнини та носоглотки. Всі інші учні по ходу розповіді заповнюють свої  робочі картки. Виступ групи орієнтовно 3 хвилини. По ходу розповіді учнями матеріалу учитель виводить на екран слайди, коригує та доповнює розповідь учнів ( за необхідністю).

 

 

         ??? Діти, у індійських йогів є такий вислів : дихати ротом - все одно,  що їсти …..?( Носом)  Чому вони так кажуть?

Учні висловлюються, роблять припущення  знаходять вірну відповідь.

     

 

 

   Після 1 групи виступає 2 група (завдання -  гортань,голосовий апарат), всі інші учні працюють з робочими картками.

   Виступ групи орієнтовно 3 хвилини. По ходу розповіді учнями матеріалу  учитель виводить на екран слайди, коригує та доповнює розповідь учнів ( за необхідністю).

 

 

Чому так кажуть : Коли я їм, я глухий і німий? З чим це пов'язано?Учні висловлюються, роблять припущення  знаходять вірну відповідь.

 

 !!! Чи знаєте ви, що голос людини абсолютно унікальний, як відбитки пальців, саме тому в найбільших банках світу багато сейфів  запрограмовані на голос власника. Трохи якийсь тон відхилився убік і заповітні дверцята ні за що не відкриються.

 

Після 2 групи виступає 3група (завдання – трахея, бронхи), всі інші учні працюють з робочими картками. Виступ групи орієнтовно 3 хвилини. По ходу розповіді учнями матеріалу  учитель виводить на екран слайди, коригує та доповнює розповідь учнів ( за необхідністю).

 

       

         ??? Чому правий бронх поділяється на 3 гілки, а  лівий на 2 ? Учні висловлюються, роблять припущення  знаходять вірну відповідь.

 

Після 3 групи виступає 4 група (завдання – легені). Всі інші учні працюють з робочими картками. Виступ групи орієнтовно 3 хвилини. По ходу розповіді учнями матеріалу  учитель виводить на екран слайди, коригує та доповнює розповідь учнів ( за необхідністю).

 

 

??? Чому для перевірки на запалення легень нам необхідно робити рентген ?  Чи правду я скажу, що легені не болять? Обгрунтуйте. Чому права легеня має 3 долі, а ліва тільки 2?

Учні висловлюються, роблять припущення  знаходять вірну відповідь.

 

V. Рефлексія. ( 5 хв.) Домашнє завдання 2 хв.

  

На екрані слайд №25

 (на екран виводяться словосполучення для рефлексії)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання

 

 

 

Створення позитивного  емоційного настрою від уроку

   Коли ви виконали всі завдання,  кожна група озвучить свої думки. 1 група розкаже, що ви знаєте нового після уроку, 2 група – чого навчилися протягом уроку, 3 група – що зрозуміли на уроці, 4 група – що ж ви можете використати з цього уроку в реальному житті.

Учні відповідають ( 1-2 учні від групи)

   Підрахуйте смайли, які ви заробили протягом уроку та приклейте їх на свої робочі листки. Нагадую, що повністю правильно заповнений робочий листок уроку оцінюється в 7 балів, кожен ваш смайл – це 1 додатковий бал до вашої оцінки. Ваші підписані робочі листки після уроку ви залишаєте на своїх робочих місцях.

  На екран виводиться слайд з домашнім завданням.

Запишіть домашнє завдання, яке перед вами на екрані. Чи є у вас питання щодо підготовки домашнього завдання?

( Учитель пояснює завдання за потребою).

 

  А тепер, наприкінці уроку, ми виконаємо з вами корисну вправу для розвитку наших легень та підтримки здоров'я всієї дихальної системи. Перед вами на столах лежать повітряні кульки. Беріть та надувайте їх, а поки надуваєте, загадайте бажання… Надули кульку? От і добре. На рахунок 3 ми  всі відпустимо наші кульки, будьте здоровими і нехай ваші бажання здійсняться!

 

 

Додаток №1

Робоча картка

Завдання 1. .Дайте визначення поняттю: (1 бал)

Дихання – це _________________________________________.

Завдання 2.  Підпишіть на малюнку   всі органи дихання, які вам відомі  (1 бал)

 

Завдання 3.  Встановіть  відповідність(1 бал)

      Органи дихальної системи

Функції

1  Носова порожнина

2  Легені

3  Трахея

4  Гортань

А Транспорт повітря, голосоутворення

Б  Транспорт повітря та їжі

В Газообмін

Г  Зігрівання і очищення повітря

Д Транспорт повітря

Завдання 4.   Заповніть таблицю   ( 3 бали)

Органи

Будова

Функції

Носова порожнина

 

 

Носоглотка, глотка

 

 

Гортань

 

 

Трахея

 

 

Бронхи

 

 

Легені

 

 

 

Підсумок уроку (1 бал)

- тепер я знаю __________________________________________

- тепер я розумію_______________________________________

- тепер я навчився_______________________________________

- тепер я буду використовувати___________________________

 

 

doc
Додано
7 вересня 2019
Переглядів
2711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку