Мета: Ознайомити учнів з особливостями роботи серця і вивчивши серцевий цикл, сформувати в учнів поняття про нейрогуморальну регуляцію його роботи
Тема: Робота серця.
Мета:
Обладнання: комп’ютер, відеофрагменти, таблиці «Будова серця», «Робота серця», томографія.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Терміни та поняття: серцевий цикл, систола, діастола, систолічний та хвилинний об’єм крові, саморегуляція та нейрогуморальна регуляція роботи серця.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Тренінг «ПЕРЕСАДКА СЕРЦЯ»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та завдань уроку
Проблемне питання А. Везалій стверджував, що під час скорочення (систоли) серця відбувається його наповнення кров'ю, а під час розслаблення (діастоли) - його випорожнення. Насправді скорочення серця (систола) супроводжується потовщенням його стінок, зменшенням порожнин серця і вигнанням крові в артерії, а розслаблення серця (діастола) — наповненням його кров'ю.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Властивості серцевого м'яза. Серцевий м'яз має такі фізіологічні властивості: збудливість, провідність, скоротливість, автоматно. Збудливість — це здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників (механічних, хімічних, електричних). Наприклад, після зупинки серця його функцію можна знову відновити, ритмічно натискуючи руками на грудну клітку. Збудження, яке виникає в будь-якій ділянці серця, поширюється по всьому серцю. Цю властивість називають провідністю. При поширенні збудження по серцю в ньому виникають електричні струми, що можуть бути зареєстровані за допомогою спеціального приладу — електрокардіографа. Запис електричних струмів серця називають електрокардіограмою ). Збудження серцевого м'яза супроводжується його скороченням завдяки його властивості, як і скелетних м'язів, до скоротливості.
Автоматія серця — це здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, які виникають у самому серці. Ще 1902 року російський вчений О.О.Кулябко довів можливість підтримання життєдіяльності ізольованого серця людини.
У серцевому м'язі містяться спеціальні клітини, в яких автоматично виникають ритмічні імпульси. Ці імпульси поширюються по серцевому м'язу і задають ритм його скороченню. Завдяки автоматії серце скорочується незалежно від нервових і гуморальних впливів. Автоматія серця дає змогу підтримувати життєдіяльність організму навіть при порушенні діяльності нервової системи.
Основні властивості серцевого м'яза
Збудливість — здатність переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників.
Провідність — здатність розповсюджувати збудження, що виникло на будь-якій ділянці, по всьому серцю.
Скоротливість — здатність м'язової тканини серця скорочуватися під впливом збудження.
Автоматизм — здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, що виникають у самому серці.
Серцевий цикл. Серце працює ритмічно. Скорочення серця (систола) чергується з його розслабленням (діастолою). Скорочення і розслаблення передсердь і шлуночків за нормальних умов строго вза-ємоузгоджені й становлять єдиний цикл роботи серця. Частота серцевих скорочень у стані спокою індивідуальна і коливається від 60 до 80 ударів на хвилину (уд./хв.). Серцевий цикл починається зі скорочення передсердь, яке триває 0,1 секунди. За цей час кров з передсердь через клапани виштовхується у розслаблені шлуночки. Після закінчення скорочення передсердь скорочуються шлуночки. Венозна кров з правого шлуночка виштовхується до легеневої артерії, а артеріальна кров із лівого шлуночка до аорти. Скорочення шлуночків триває приблизно 0,3 секунди. Після цього вони розслаблюються і протягом наступних 0,4 секунди весь серцевий м'яз перебуває у стані спокою або загального розслаблення.
Тривалість серцевого циклу при частоті серцевих скорочень 72 уд./хв. становить 0,8 секунди. Період відпочинку у 0,4 секунди достатній для того, щоб серце повністю відновило свою працездатність. При збільшенні частоти серцевих скорочень тривалість серцевого циклу скорочується, в основному, за рахунок періоду відпочинку.
Нервові імпульси від рецепторів м'язів і сухожиль серця надходять до нервової системи. З нервової системи по симпатичних нервах потік імпульсів, що зростає, надходить до серця. Водночас збільшується вміст адреналіну в крові. Ці нервові і гуморальні впливи збільшують частоту і силу серцевих скорочень, а відповідно і хвилинний об'єм крові. Цим досягається відповідність потужності виконуваної м'язами роботи необхідній кількості кисню і поживних речовин.
Розповідь учителя із заповненням таблиці
Серцевий цикл
Фаза |
Сутність |
Тривалість |
Процеси |
Систола передсердь |
Скорочення передсердь |
0,1 с |
Кров з передсердь надходить до шлуночків |
Систола шлуночків |
Скорочення шлуночків |
0,3 с |
Кров з правого шлуночка надходить до легеневої артерії, з лівого шлуночка — до аорти |
Діастола |
Розслаблення серцевого м’яза |
0,4 с |
Кров з вен надходить до передсердь |
Систолічний об'єм — кількість крові, що викидається серцем
за одне скорочення.
Хвилинний об'єм крові — об'єм крові, яка прокачується через серце протягом Однієї хвилини.
Все життя людини серце скорочується безперервно. Доведіть, що серце все ж таки більше відпочиває, ніж працює.
. Систола передсердь складає 0,1 с х100% /0,8с=12,5% тривалості серцевого циклу, а діастола - 100 —12,5% == 87,5%, систола шлуночків складає 0,3 с х 100%/0,8 с == 37,5% тривалості серцевого циклу, а діастола шлуночків - 100 - 37,5=62,5%. Отже, серце все ж таки більше відпочиває, ніж працює. Можна сказати, що в людини у віці60 років серце відпочивало не менше ЗО років.
Регуляція роботи серця
V ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Лабораторне дослідження № 3
Тема. Вимірювання частоти серцевих скорочень
Відповідь на проблемне питання А. Везалій стверджував, що під час скорочення (систоли) серця відбувається його наповнення кров'ю, а під час розслаблення (діастоли) - його випорожнення. Насправді скорочення серця (систола) супроводжується потовщенням його стінок, зменшенням порожнин серця і вигнанням крові в артерії, а розслаблення серця (діастола) — наповненням його кров'ю.
VІ Домашнє завдання
Виконати завдання.
Прочитати матеріал підручника відповідно до теми уроку
VІІ Підбиття підсумків уроку Школярі самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, які вони здобули в процесі уроку
1