Дана розробка розглядає особливості кругообігу речовин і потоку енергії в екосистемах та вплив людської діяльності на ці процеси, порівнює продуктивність різних екосистем; розвиває навички аналізу й синтезу інформації; виховує розуміння єдності всього живого на нашій планеті.
Тема: Біосфера як цілісна система.
Мета: розглянути особливості кругообігу речовин і потоку енергії в екосистемах та вплив людської діяльності на ці процеси, порівняти продуктивність різних екосистем; розвивати навички аналізу й синтезу інформації; виховувати розуміння єдності всього живого на нашій планеті.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації зі схемами кругообігу різних елементів у екосистемах, таблиці з даними щодо продуктивності різних екосистем, фотографії або рисунки різних екосистем.
Базові поняття й терміни: біосфера, кругообіг Карбону, кругообіг Оксигену, осадові породи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, науково-природнича, екологічна грамотність.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування на позитивний настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Біосфера – екологічна система, межі якої зумовлені життєдіяльністю організмів.
Межі біосфери:
Жива речовина виконує такі функції:
У біосфері відбувається постійний кругообіг елементів, які переходять від організму до організму, у неживу природу і знову до організму.
Кругообіг Оксисену. Оксиген поширений у живих організмах у складі хімічних сполук, а в атмосфері він представлений двома простими речовинами — киснем O2 і озоном O3. Кисень потрапляє в атмосферу внаслідок фотосинтезу, коли виділяється як побічний продукт фотохімічної реакції. Озон утворюється у верхніх шарах атмосфери внаслідок поглинання киснем ультрафіолетового випромінювання Сонця. Живі організми використовують кисень у процесі дихання для окиснення органічних сполук до карбон(ІУ) оксиду й води, які потім знову можуть використовуватися у процесі фотосинтезу.
Кругообіг Карбону. Природні сполуки, до складу яких входить Карбон, постійно зазнають змін, унаслідок яких здійснюється кругообіг Карбону. Важлива роль у кругообігу Карбону належить карбон(IV) оксиду, який входить до складу атмосфери. Цей газ надходить в атмосферу внаслідок багатьох процесів —виверження вулканів, горіння палива, розкладання вапняку, дихання живих організмів, процесів бродіння і гниття. З повітря СO2 у значних кількостях поглинається наземними рослинами та фітопланктоном Світового океану. Процес поглинання СO2 відбувається тільки на світлі — фотосинтез, унаслідок якого утворюються органічні сполуки, що містять Карбон. Із рослин, які поїдаються тваринами, Карбон переходить у тваринні організми. Тварини виділяють Карбон у вигляді вуглекислого газу під час дихання. Рослини і тварини з часом відмирають, починають гнити, окислюватись і частково перетворюватися на СO2, що повертається у повітря й знову поглинається рослинами. А частково рослинні та тваринні рештки у ґрунті перетворюються на горючі копалини — кам’яне вугілля, нафту, природний газ. Горючі копалини використовують як паливо, внаслідок згоряння якого СO2 знову повертається в атмосферу.
3. Роль організмів у перетворенні оболонок Землі (Самостійна робота з підручником, ст. 208)
V. Узагальнення та систематизація знань.
Фронтальна бесіда:
VІ. Підведення підсумків уроку.
Методом мікрофон учні виражають свої думки щодо проведеного уроку.
Мотивація та оцінювання учнів.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Вивчити параграф 47.
Підготувати повідомлення про екологічні проблеми Землі.