Урок з біології для 9 класу "Біосфера як цілісна система"

Про матеріал

Дана розробка розглядає особливості кругообігу ре­човин і потоку енергії в екосистемах та вплив людської діяльності на ці про­цеси, порівнює продуктивність різних екосистем; розвиває навички аналізу й синтезу інформації; виховує розу­міння єдності всього живого на нашій планеті.

Перегляд файлу

Тема: Біосфера як цілісна система.

Мета: розглянути особливості кругообігу ре­човин і потоку енергії в екосистемах та вплив людської діяльності на ці про­цеси, порівняти продуктивність різних екосистем; розвивати навички аналізу й синтезу інформації; виховувати розу­міння єдності всього живого на нашій планеті.

Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації зі схемами кругообігу різних елементів у екосисте­мах, таблиці з даними щодо продуктив­ності різних екосистем, фотографії або рисунки різних екосистем.

Базові поняття й терміни: біосфера, кругообіг Карбону, кругообіг Оксигену, осадові породи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, науково-природнича, екологічна грамотність.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування на позитивний настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Фронтальна бесіда:

  1. Що таке трофічний рівень?
  2. Назвіть організми, що перебувають на різних трофічних рівнях.
  3. Що таке ланцюг живлення?
  4. Охарактеризуйте різні ланцюги живлення.
  5. Поясніть поняття трофічна сітка.
  6. Сформулюйте правило екологічної піраміди.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Повідомлення теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Біосфера, її межі (Розповідь вчителя з елементами бесіди)

Біосфера – екологічна система, межі якої зумовлені життєдіяльністю організмів.

Межі біосфери:

  • Атмосфера – газувата оболонка (до озонового шару);
  • Гідросфера – водна оболонка;
  • Літосфера – верхня тверда оболонка Землі.

Жива речовина виконує такі функції:

  • Газова (фотосинтез, дихання);
  • Концентраційна (накопичення хім. елементів);
  • Окисно-відновна (окиснення речовин з утворенням солей та оксидів);
  • Біохімічна (під час обміну речовин).
  1. Колообіг речовин у біосфері (Розповідь вчителя з елементами бесіди, повідомлення учнів)

У біосфері відбувається постійний кругообіг елементів, які переходять від організму до організму, у неживу природу і знову до організму.

Кругообіг Оксисену. Оксиген поширений у живих організмах у складі хімічних сполук, а в атмосфері він представлений двома простими речови­нами — киснем O2 і озоном O3. Кисень потрапляє в атмосферу вна­слідок фотосинтезу, коли виділяється як побічний продукт фото­хімічної реакції. Озон утворюється у верхніх шарах атмосфери внаслідок поглинання киснем ультрафіолетового випромінювання Сонця. Живі організми використовують кисень у процесі дихання для окиснення органічних сполук до карбон(ІУ) оксиду й води, які потім знову можуть використовуватися у процесі фотосинтезу.

Кругообіг Карбону. Природні сполуки, до складу яких входить Карбон, постійно зазна­ють змін, унаслідок яких здійснюється кругообіг Карбону. Важлива роль у кругообігу Карбону належить карбон(IV) оксиду, який входить до складу атмосфери. Цей газ надходить в атмосферу внаслідок бага­тьох процесів —виверження вулканів, горіння палива, розкладан­ня вапняку, дихання живих організмів, процесів бродіння і гниття. З повітря СO2 у значних кількостях поглинається наземними рослинами та фітопланктоном Світового океану. Процес поглинан­ня СO2 відбувається тільки на світлі — фотосинтез, унаслідок якого утворюються органічні сполуки, що містять Карбон. Із рослин, які поїдаються тваринами, Карбон переходить у тва­ринні організми. Тварини виділяють Карбон у вигляді вуглекис­лого газу під час дихання. Рослини і тварини з часом відмирають, починають гнити, окислюватись і частково перетворюватися на СO2, що повертається у повітря й знову поглинається рослинами. А частково рослинні та тваринні рештки у ґрунті перетворюють­ся на горючі копалини — кам’яне вугілля, нафту, природний газ. Горючі копалини використовують як паливо, внаслідок згоряння якого СO2 знову повертається в атмосферу.

3. Роль організмів у перетворенні оболонок Землі (Самостійна робота з підручником, ст. 208)

V. Узагальнення та систематизація знань.

Фронтальна бесіда:

  1. Що таке біосфера?
  2. Назвіть функції живої речовини Землі.
  3. Охарактеризуйте колообіг Карбону.
  4. Сформулюйте колообіг Оксигену.
  5. Яка роль організмів у перетворенні оболонок Землі?

VІ. Підведення підсумків уроку. 

Методом мікрофон учні виражають свої думки щодо проведеного уроку. 

Мотивація та оцінювання учнів.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Вивчити параграф 47.

Підготувати повідомлення про екологічні проблеми Землі.

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Андерсон О.А., Вихренко М.А., Чернінський А.О.)
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
8177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку