Урок з біології для 9 класу "Структура еукаріотичної клітини. Клітинна мембрана"

Про матеріал
Ознайомити учнів з особливостями будови, властивостями та функціями клітинних мембран; розкрити роль органічних речовин у клітинних мембранах; пояснити зв’язки між будовою та функціями клітинної мембрани; формувати знання про основні види транспорту через клітинні мембрани
Перегляд файлу

Біологія 9 клас

Тема: Структура еукаріотичної клітини. Клітинна мембрана.

Цілі:

Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі, в парі.

Формування предметних компетентностей: ознайомити з особливостями будови, властивостями та функціями клітинних мембран; розкрити роль органічних речовин у клітинних мембранах; пояснити зв’язки між будовою та функціями клітинної мембрани; формувати знання про основні види транспорту через клітинні мембрани, взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; розвивати увагу, мислення, пам’ять, мову, уміння порівнювати та узагальнювати інформацію; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.

Обладнання й матеріали:  роздатковий матеріал, таблиці,  мультимедійне обладнання, фрагменти фільмів «Транспорт речовин через мембрану» «Клітинні мембрани» «Клітина», презентація

ХІД  УРОКУ

І. Організаційна частина

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

  • Метод «Тестування» (онлайн тестування)

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

«Усе починається з клітини…» — писав видатний біолог Карл Бер і він був правий. І на сьогоднішній день проблема вивчення клітинної будови є досить актуальною.

У період з кінця 20-х до початку 80-х років XX ст. досить інтенсивно відбувалося вивчення біології клітини. А дослідження біологічних мембран — це один з найважливіших напрямків сучасної клітинної біології. Саме в цей період були створені такі високоінформаційні методи, як дифракція рентгенівського проміння, електронна та поляризаційна мікроскопія. Це було викликано як суто науковими потребами, так і тим, що штучні мембрани почали використовувати у прикладних галузях. Відомі ліпосоми (ліпозоми), які містяться у різних кремах,— це власне приклад штучних мембран. Ліпосоми використовують не лише у косметиці. Головна галузь їхнього використання — медицина. Ліки, які вкриті гідрофобною мембраноподібною оболонкою, можуть проникати глибоко у тканини. Особливо актуальними такі дослідження були в онкології. Розроблялися спеціальні ліпосомні препарати, які могли вибірково проникати у пухлину, не впливаючи на інші частини організму. Для проведення таких досліджень потрібні були детальні знання будови клітинних мембран.

Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі

1.Клітина – елементарна універсальна одиниця життя

  • Метод «Мозковий штурм»
  1. Що таке клітина?
  2. Що вам відомо про клітину?
  3. Які клітини ви знаєте?
  4. Кому належать зображені  клітини? Слайд 1
  5. За якими ознаками ви розпізнали клітини?

2.Будова клітини

 Перегляд фільму «Будова клітини [Nucleus Medical Media]» з одночасним заповненням таблиці «Будова клітини»(додаток)

                               

3.  Будова , властивості та функції плазматичної мембрани.

  • Перегляд короткого відео «Будова плазматичної мембрани клітини»

Переглянувши фрагменти фільму, дайте відповідь:

  • Яку будову має клітинна мембрана?

(Обговорення відповідей учнів, складання схеми:)

  • Метод «Кластер»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

функція

  • Які властивості клітинної мембрани  забезпечує така будова?

            (Обговорення відповідей учнів, складання схеми:)

  • Метод «Кластер»

 

 

                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Які основні функції клітинної мембрани?

(Запис у зошит опорного конспекту (після обговорення))

Функції клітинної мембрани:

 структурна;

 бар’єрна;

 захисна;

 транспортна;

 сигнальна;

 рецепторна;

 забезпечує міжклітинні контакти;

 взаємоперетворення форм енергії.

4.Транспорт речовин через мембрану

Перегляд короткого фрагменту відео «Мембрана клітини»
 

 

  • Метод «Складаємо  таблицю-шифруємо-розшифровуємо»

Заповнення таблиці разом з учнями

Транспорт речовин через мембрану

Різновид

транспорту

Механізм

Що транспортується

 

?

Переміщення через мембрану в напрямку меншої їх концентрації, яке не потребує витрат енергії.

Кисень, вуглекислий

газ, вода.

Полегшена

дифузія

Переміщення речовин через мембрану в напрямку меншої їх концентрації, яке здійснюється білками-переносниками.

 

?

 

 

?

Переміщення речовин через мембрану, яке здійснюється з допомогою спеціальних білкових комплексів і з витратами енергії.

Найчастіше відбувається в напрямку більшої концентрації.

Йони та великі молекули, для яких мембрана є непроникною.

Цитоз

 

?

Великі молекули або їхні комплекси(у тому числі віруси й бактерії).

 

V. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів

  • Прийом «Ти – мені, я – тобі»

     Учні по черзі ставлять питання один одному до теми сьогоднішнього уроку. Питання не повинні повторюватись.

  • Вправа «Коло знань»
  • Клітина
  • Мембрана

VI. Рефлексія

  • Що на уроці було для вас новим?
  • Які терміни були важкими для сприйняття?
  • Де ви можете використати ці терміни?
  • Для чого ви їх вивчаєте?
  • Кому ви хочете подякувати за допомогу на уроці?

VII. Домашнє завдання

1.Опрацювати параграф 9

2. Виписати та вивчити терміни

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

Транспорт речовин через мембрану

Різновид

транспорту

Механізм

Що транспортується

Дифузія

Переміщення через мембрану в напрямку меншої їх концентрації, яке не потребує витрат енергії.

Кисень, вуглекислий

газ, вода.

Полегшена

дифузія

Переміщення речовин через мембрану в напрямку меншої їх концентрації, яке здійснюється білками-переносниками.

Малі органічні молекули (глюкоза,деякі амінокислоти

тощо).

Активний

транспорт

Переміщення речовин через мембрану, яке здійснюється з допомогою спеціальних білкових комплексів і з витратами енергії.

Найчастіше відбувається в напрямку більшої концентрації.

Йони та великі молекули, для яких мембрана є непроникною.

Цитоз

Переміщення через мембрану об’єктів у мембранній упаковці. Мембранний транспорт у клітину називається ендоцитозом. Мембранний транспорт із клітини — екзоцитозом. Транспорт твердих часток — фагоцитоз, транспорт рідких

речовин і крапель — піноцитоз.

Великі молекули або їхні комплекси(у тому числі віруси й бактерії).

 

 

 

ДОДАТОК                             

Будова клітини

№п/п

Органела

Назва

 

Будова (кількість мембран)

Функції

1

Клеточная мембрана иллюстрация вектора. иллюстрации насчитывающей мембрана  - 66657789

 

 

 

2

 

Цитоплазма

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

Ендоплазматична сітка

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

ᐈ Аппарата гольджи фото, рисунки гольджи | скачать на Depositphotos®

 

 

 

6

Мембранні органели » mozok.click

 

 

 

7

video

 

 

 

8

Митохондрии | Cell Biology.ru

 

 

 

9

Загальний план будови клітини | Тест з біології – «На Урок»

 

 

 

10

Цитоплазма і органели. - 9 класс - Биология - Каталог статей - Cайт учителя  биологии и географии

 

 

 

11

Кто открыл клеточное ядро ?

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 січня 2022
Переглядів
1260
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку