Урок з біології для 9 класу "Заходи щодо збереження біосфери"

Про матеріал

Розробка ознайомлює учнів із основними заходами щодо охорони навколишнього середовища, типами природоохоронних територій, розкриває механізм захисту та збереження біосфери.

Перегляд файлу

Тема: Заходи щодо збереження біосфери.

Мета: розглянути особливості охорони природи України, ознайомитися із документами, спрямованими на збереження видового різноманіття; розвивати навички аналізу й синтезу інформації; виховувати розу­міння єдності всього живого на нашій планеті.

Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації, фотографії або рисунки різних природоохоронних територій.

Базові поняття й терміни: біосфера, охорона природи, Червона книга України, Зелена книга України, заповідники, заказники, пам’ятки природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, науково-природнича, екологічна грамотність.

Епіграф уроку:

«Ми не маємо права руйнувати те,

що створено не нами,

не можемо вирішувати долю живих істот»

(Вислів із Червоної книги України)

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування на позитивний настрій.

Обговорення епіграфу уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Літачок» (На заготовлених паперових літачках написані питання, вчитель запускає літачок в клас, хто впіймав відповідає на запитання):

  1. Назвіть причини зміни природних екосистем.
  2. Що таке сукцесія?
  3. Порівняйте первинну й вторинну сукцесію.
  4. Що таке антропогенний фактор?
  5. Спрогнозуйте наслідки впливу людини на екосистему в такій ситуації: для отримання електроенергії побудовано гідроелектростанцію на річці, яка протікає в степовій зоні.
  6. Схарактеризуйте позитивний вплив людини на екосистеми.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Життя – це найчарівніше диво. Але диво це – природне, і виникло воно природним шляхом. І все, що живе на Землі, спадкоємець Всесвіту. Так що ми з вами – родичі не тільки з усіма людьми, тваринами, рослинами, але і з Сонцем, зірками, галактиками. За всім багатством життя стоїть генне багатство, яке виникло за мільйоноліття еволюції. В той же час: повітря, вода, земля, рослини, тварини – все, без чого неможливе життя людини – руйнується самою ж людиною. І самі люди, їх діти і онуки, здобувають важкі вади, вмирають від того, що самі ж забруднюють, винищують довкілля – від океану до мікроорганізмів… все це загрожує генофонду людства. Цих причин не повинно бути та й не буде за однієї умови: коли людина зрозуміє, що її велич не у відчутті своєї винятковості, а в знанні. Тому тема нашого уроку «Заходи щодо збереження біосфери».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Охорона природи (Розповідь вчителя з елементами бесіди)

Охорона природи – комплекс заходів із збереження, раціонального використання й відновлення природних ресурсів Землі.

Основними формами охорони природи в Україні є створення Червоної книги, заповідних територій та природоохоронного законодавства.

В Україні застосовують такі форми охорони природи:
1) визначення видів й угруповань, які потребують охорони (Червона й Зелена книги); 
2) створення заповідних територій;
3) створення державою природоохоронного законодавства.

Принципи створення екологічно стабільного суспільства (Схема. Додаток 1)

  1. Збереження видового різноманіття (Розповідь вчителя з елементами бесіди, повідомлення учнів)

Червона книга України – основний документ, у якому узагальнено дослідження щодо сучасного стану рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів організмів.

Уперше Червона книга була створена в 1963 році. У нашій країні видана в 1980 році. До першого видання Червоної книги Української РСР (1980) було включено 85 видів і підвидів тварин та 151 вид судинних рослин. В останньому виданні Червоної книги України в томі «Тваринний світ» (1994) міститься 382 види і підвиди тварин, до тому «Рослинний світ» (1996) включено 541 вид, підвид, різновидність і форми вищих рослин, Люди почали працювали над збереженням і відновленням втрачених видів. Завдяки турботі людей, збільшилась кількість тварин, таких як зубр, дрофа, фазан, бабак.

Природоохоронні території - це ділянки суходолу та водойм, природні комплекси та об'єкти, які мають особливу цінність.

У залежності від завдань, існують різні природоохоронні території: заповідники, національні природні парки, заказники, ботанічні сади, парки, пам'ятки природи тощо.
Національний природний парк - територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс і може використовуватися для спілкування людини з природою. Станом на 2011 рік в Україні створено 40 таких парків: Карпатський, Шацький, Синевир, Азово-Сиваський, Вижницький, Подільські Товтри, Святі гори, Яворівський та ін.
Природний заповідник - територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс і заборонено будь-яку господарську діяльність людини. В Україні є 19 природних заповідників: Кримський, Український степовий, Канівський, Луганський, Ялтинський, Поліський, Медобори та ін. Особливу категорію мають біосферні заповідники, які створюються для вивчення відносин природи й людини. Вони мають міжнародне значення і їх діяльність здійснюється відповідно до міжнародних програм. В Україні є 4 біосферних заповідника: Асканія-Нова, Чорноморський, Карпатський та Дунайський.
Заказник - природна територія, створена для збереження і відтворення природних комплексів або окремих видів організмів. На їхній території дозволено обмежену господарську діяльність за умов дотримання вимог охорони довкілля. З метою охорони окремих унікальних природних ділянок створюються пам'ятки природи. Особливе місце у здійсненні природоохоронних заходів, а також для проведення освітньо-виховної роботи, займають штучно створені об'єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва. Попри все, площа природно-заповідного фонду в україні є недостатньою і значно меншою, ніж у більшості країн Європи, де середній відсоток заповідних місць становить 15%.

Фізкульт хвилинка

- Якщо ти не збираєш великих букетів – плесни у долоні над головою.

- Якщо ти милуєшся красою природи рідного краю – торкнися кінчиком язичка свого носа.

- Якщо ти доглядає за кімнатними рослинами – то лівою рукою через голову потримай себе за мочку правого вуха.

- Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки – тупни ногою.

- Якщо ти хочеш більше знати про природу навколо себе – підніми руку.

- Якщо ти підібрав приблудне кошеня, собачку, або допоміг іншим чином якійсь тварині – протягни руку вперед.

- Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватися про природу, все живе – простягни руку своїм сусідам, візьми їх за руки.

- Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагненні зберегти нашу природу.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Фронтальна бесіда:

  1. Що таке охорона природи?
  2. Назвіть принципи побудови екологічно стабільного суспільства.
  3. Що таке Червона книга України?
  4. Які природоохоронні території ви знаєте?
  5. Назвіть приклади природоохоронних територій України.
  6. Складіть правила поведінки людини в навколишньому середовищі.
  7. Обгрунтуйте заходи щодо охорони природи ваошго місця проживання на основі набутих знань.

VІ. Підведення підсумків уроку. 

Методом мікрофон учні виражають свої думки щодо проведеного уроку. 

Мотивація та оцінювання учнів.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Підготуватися до узагальнюючого уроку: вивчити параграфи 44-49.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сікалюк Ганна Володимирівна
    Цікава вправа "Літачок". Звичайне опитування у незвичайній формі. Дякую за розробку уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Супрун Ольга Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Андерсон О.А., Вихренко М.А., Чернінський А.О.)
Додано
14 квітня 2018
Переглядів
3363
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку