Урок з біології "Одномембранні органели клітини" 9 клас

Про матеріал
Розглянути особливості будови та функції одномембранних органел; проаналізувати зв’язок особливостей будови органел із функціями, які вони виконують. Розвивати вміння аналізувати факти, порівнювати й узагальнювати інформацію, розвивати увагу, пам'ять, робити обґрунтовані висновки, використовувати свої знання у життєвих ситуаціях. Виховувати інтерес до пізнання, екологічне мислення, критичне мислення. Формувати ключові компетентності:соціальну,комунікативну,інформативну, здоров’язберігаючу.
Перегляд файлу

Урок з біології в 9  класі

Тема: Одномембранні органели клітини: ендоплазматична сітка, апарат Гольджи, лізосоми, вакуолі.

Мета уроку: розглянути особливості будови та функції одномембранних органел; проаналізувати зв’язок особливостей будови органел із функціями, які вони виконують. Розвивати вміння аналізувати факти, порівнювати й узагальнювати інформацію, розвивати увагу, пам'ять, робити обґрунтовані висновки, використовувати свої знання у життєвих ситуаціях.  Виховувати інтерес до пізнання, екологічне мислення, критичне мислення. Формувати ключові компетентності:соціальну,комунікативну,інформативну, здоров’язберігаючу.

Обладнання й матеріали: таблиці «Будова рослинної клітини»,«Будова тваринної клітини», «Будова комплекса Гольджи».

Базові поняття й терміни: клітина, цитоплазма, мембрана, одномембранні органели, ендоплазматична сітка, комплекс  Гольджи, лізосоми, вакуолі.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

                                       Хід уроку

Методи та прийоми:

1.Інформаційно - рецептивний: бесіда, розповідь, рольова гра, робота в                 групах, метод «Мікрофон».

2.Репродуктивний: складання схем.

3.Проблемно - пошуковий: пошук відповідей на проблемні питання,          самостійне заповнення схем, формулювання висновків.

4.Дослідницький: проведення досліджень та аналіз результатів.

5.Міжпредметні зв’язки: хімія, медицина.

                                                       Хід уроку

«Здоровя- це не подарунок, який людина одержує один раз: на все життя, а результат свідомої поведінки кожної людини і всіх у суспільстві.» (М. Амосов.)

І. Організаційний етап

(звучить мелодія, показ слайдів  природи)

Здоров’я — розкіш для людини,
Найбільша цінність у житті.
Як є здоров’я день при днині,
Можливість є йти до мети.
Тоді є радість, щастя, диво,
Краса у крапельці роси.
Тоді людина йде щасливо
Серед безмежної краси
Й чарівність світу відчуває.
Для неї в хмурість — дні ясні.
Вона всі труднощі долає
Й співає радісні пісні.
Вона — здорова! Це чудово,
Бо їй нічого не болить.
Вона добро творить готова.
І це прекрасно! Можна жити!

                            Надія Красоткіна

1 Формування соціальної компетентності.

  Я рада вітати вас на уроці. Кожний урок біології це формування свідомого ставлення до власного здоров’я, особистого життя. Це чергова сходинка, яка веде до розуміння людиною всіх життєвих процесів, які відбуваються в її організмі. Знання про зв’язок особливостей будови  одномембранних органел із функціями, які вони виконують - зробить людину компетентною в піклуванні про своє здоров’я.

 

Перевірка готовності учнів до уроку.

 

II. Актуалізація опорних знань учнів

Біологічний диктант

На попередньому уроці ми з вами вивчали тему «Метаболізм». Давайте пригадаємо:

1. Усім біологічним системам властива здатність до обміну речовин -                                                                                ( метаболізм )

2.Сукупність реакцій біосинтезу складних молекул з більш простих з накопиченням енергії - ( анаболізм)

3.Організми, не здатні самостійно синтезувати органічні речовини з

 неорганічних –( гетеротрофи)

4.Універсальним акумулятором енергії в клітинах є- (АТФ)

5.Етапи енергетичного обміну - (1- підготовчий, 2 - без кисневий, 3 - кисневий )

6.Де відбувається підготовчий етап енергетичного обміну ( в органах травлення під впливом ферментів травних соків).

7.Макромолекули розщеплюються на прості речовини. Наведіть приклади (крохмаль-глюкоза, білки – амінокислоти).

8. Скільки синтезується молекул АТФ під час другого етапу енергетичного обміну вуглеводів? (2)

9.Організми, в яких безкисневий етап є кінцевою фазою енергетичного обміну, називаються -  (анаеробними).

10.Скільки потрібно енергії для синтезу 2 АТФ? (80 кДЖ) 

ІІІ. Мотивація

А чи знаєте Ви, що…

1.У деяких людей в молекулах гемоглобіну глютамінова кислота замінюється на валін. Це різко впливає на білок людської крові, його молекули злипаються, навіть форма еритроцитів змінюється - вони стають серпоподібними, вони погано забезпечують організм киснем. Ця хвороба називається серпоподібною анемією, й дитина, яка з нею народилася в яскраво вираженій формі, не доживає й до двох років .

2. Один еритроцит - містить 280 млн молекул гемоглобіну. Якщо їх розтягнути по прямій, то вийде ланцюжок у 25 тисяч разів більший від самого еритроцита. Оце упаковка.

3. Немає безпечних доз. Навіть 100 г горілки гублять 7500 активних клітин.

4. Кістковий мозок людини, що важить 2600 г виробляє впродовж життя

 (70 років ) 650 кг еритроцитів і 1000 кг лейкоцитів.

5. З елементів комплексу Гольджі в головці сперматозоїдів утворюється акросома, що забезпечує проникнення сперматозоїда в яйцеклітину.

 

На двері нашого кабінету висить табличка «Лабораторія цитології»; сьогодні ми будемо з вами лікарями - цитологами, які працюють у цій лабораторії. У нас сьогодні дуже багато роботи, запрошую Вас до співпраці.

Проблемні питання:

1.Чому клітини рослин і тварин майже не відрізняються за організацією цитоплазми?

2.Чому в клітинах тварин зазвичай немає вакуолей?

3.Чому порушення функціонування лізосом призводить до розвитку багатьох небезпечних хвороб (ревматизм, артриту, злоякісних новоутворень)?

(За допомогою лізосом клітина захищається від чужорідних агентів, зокрема бактерій.)

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

Формування комунікативної компетенції

 

Клас об'єднується у групи. Кожна група отримує завдання.

Група № 1

1.Скласти схему «Органели клітини» використовуючи терміни:

двомембранні,рибосоми, комплекс Гольджі, клітинний центр, одномембранні, немембранні,мітохондрії,органели руху, лізосоми,пластиди,вакуолі, ендоплазматична сітка.

Органели клітини

 Одномембранні:                  Двомембранні:                           Немембранні:

Ендоплазматичний                            ядро,пластиди,                             рибосоми,

 ретикулум, комплекс Гольджі,          мітохондрії.                          клітинний центр.

лізосоми,вакуолі.

 

2.Особливості будови вакуолей, їх функції.

Група № 2

Прочитайте параграф  підручника та додаткову літературу. Дайте відповіді на запитання :

1.Що спільного та відмінного між зернистою та незернистою ендоплазматичною сіткою ?

2. Потрібно заповнити таблицю «Види ендоплазматичної сітки»

                                           Види ендоплазматичної сітки

 


Види ЕПС

Особливості будови

Функції

Незерниста

 

 

   Зерниста

 

 

 

Група № З

1.Яка будова і функції комплексу Гольджі ?

2.Складіть схему: «Типи лізосом». Які функції виконують лізосоми? (малюнок)

 

http://subject.com.ua/textbook/biology/10klas_1/10klas_1.files/image103.jpg

 Типи лізосом

 

Первинні  Вторинні (травні)                 Аутолізосоми

Вторинні  лізосоми – розщеплюють органічні сполуки. Забезпечують процес внутрішньоклітинного травлення.)

 Аутолізосоми – знищують дефективні органоїди, мертві клітини та ін.

Звіт груп.

V. Контрольно – оцінювальний етап

1. Виконати тестові завдання.

              Взаємоперевірка.

І варіант

1.У процесі біосинтезу білків беруть участь:

а) лізосоми           в) вакуолі

б) рибосоми г) клітинний центр

2.Синтез АТФ у клітині здійснюється:

а) рибосомами            в) к. Гольджі

б) мітохондріями   г) хлоропластами

3.Спадкову інформацію з ядра до місця синтезу білків передають:

а)ДНК   в) тРНК

б)рРНК г) іРНК

4.Один з ланцюгів ДНК має таку будову:

АТГ - АЦЦ - АГТ - ЦАЦ - АТЦ

Складіть другий ланцюг молекули ДНК.

5.Органічні речовини з неорганічних утворюють:

а) автотрофи б) гетеротрофи   в)анаероби

6. Органели, які обмежені однією мембраною:

а) к. Гольджі  в) рибосоми

б) ядро              г) джгутик

7. Рибосоми розташовані на:

  а) ядрі                 в) зернистій ЕС

  б) вакуолі                г) незернистій ЕС

8. ЕС просторово і функціонально пов'язана з:

а)вакуолею                 в) вічком

б)джгутиком       г) к. Гольджі

9. З елементів к. Гольджі в головці сперматозоїдів утворюється:

а) вакуоль       в) лізосома

б) акросома        г) пухирці

10. В клітинах членистоногих, у к. Гольджі утворюються фрагменти:

а) ядра;    в) хітинової кутикули;

б) вакуолі;    г) акросоми.

II варіант

1 .У мішечках к. Гольджі синтезуються:

а) полісахариди     в) білки

б) глюкоза                  г) інсулін

2. ЕС просторово і функціонально пов'язана з:

а) вакуолею              в) вічком

б) джгутиком               г) к. Гольджі

3. Акросома містить ферменти, які розчиняють під час запліднення оболонку:

а) вакуолі       в) яйцеклітини

б) ЕС                 г) ядра

4. Ферменти, які входять до складу лізосом, синтезуються на:

а) мембранах ЕС                  в) рибосомах

б) к. Гольджі                  г) ДНК

5. Скоротливі вакуолі водоростей формуються з елементів:

а) ядра                   в) вакуолей

б) ЕС                             г) к. Гольджі

6. К. Гольджі бере участь у формуванні органел:

а) лізосом                в) ядра

б) мітохондрій      г) цитоплазми

7. Рибосоми розташовані на:

а) зернистій ЕС           в) ядрі

б) незернистій ЕС г) вакуолі

8. Готові органічні речовини використовують:

а) автотрофи     б) гетеротрофи

9. Один з ланцюгів молекули ДНК має будову:

АТГ - АТТ - ЦГА - ЦЦТ - АТГ Складіть другий ланцюг ДНК

10. Органели, які обмежені однією мембраною:

а) к. Гольджі       в) рибосома

б) ядро                  г) мітохондрія                                   

 

                                           Завдання №2

Зліва перелічені одномембранні органели. Вкажи, які з поданих справа функцій, відповідають кожній з цих органел:

Органели

Функції

1. Ендоплазматична сітка

 

а)регулюють осмотичний тиск у клітині;

 

2. Комплекс Гольджі

б)здатні розщеплювати органічні сполуки;

 

3. Лізосоми

 

в)у них зберігаються розчинні поживні речовини і накопичуються токсичні продукти;

 

4. Вакуолі

г)сортуються і «дозрівають» речовини, що надійшли;

 

 

д)формуються лізосоми;

 

 

е)«Робочий стіл»  клітини;

 

 

є) формування ядерної мембрани.

Відповіді: 1 - е, є; 2 - г, д; 3 - б; 4 - а, в.

 

Завдання №3

Ми з вами лікарі – цитологи нам потрібно вирішити задачі.

Задача № 1.

Сім’я хоче мати дітей. Після обстеження - жінка здорова, а у чоловіка виявилось, що в головці сперматозоїдів не утворюється акросома. Які наслідки ви можете передбачити?

 (Чоловік не зможе мати дітей. Тому що акросома містить ферменти, які розчиняють під час запліднення оболонку яйцеклітини. А якщо не утворюється акросома, то сперматозоїд не може виконати свою функцію, а саме,  запліднити яйцеклітину)

Задача № 2.

Учень 7-го класу прийшов у 10-й клас за допомогою: «Я упіймав пуголовка, і посадив у склянку з водою. У пуголовка зник хвіст, але його немає у склянці». Поясніть цей факт.

( Коли пуголовок перетворюється в жабу, лізосоми, що знаходяться в клітинах його хвоста, перетравлюють ці клітини: хвіст зникає, а речовини, що утворилися на час цього процесу, всмоктуються і використовуються іншими клітинами тіла.)

Задача № 3.

Молодий лікар - цитолог виявив у червоному кістковому мозку велику кількість рибосом, і поставив діагноз: порушення білкового обміну речовин. Ваші дії?

(Лікар поставив не вірний діагноз. В клітинах червоного кісткового мозку інтенсивно синтезуються білки (наприклад, гемоглобін), оскільки тут починають формуватися всі форми кров’яних і лімфатичних клітин. Пацієнт здоров.)

Завдання №4

1. Поясніть прислів'я :

а) «Без хазяїна дім - сирота» (ядро регулює всі процеси в клітині).

б ) «Який палець не вкуси - все одно боляче» (який органоїд не ушкодь відбувається порушення будови та життєдіяльності клітини або її загибель).

в) «Краплина мала, а по краплині - море» ( організм має клітинну будову).

Завдання №5

«Лабіринт» -  учні самостійно виконують завдання. Кожна правильна відповідь оцінюється 0,5 балів. (Додаток 1)

VІ. Рефлексія

Обговорення одержаної інформації.

Метод «Мікрофону»:

- Яка інформація уроку для вас є новою?

- Які факти вас здивували? Чому?

- Як можна використати в житті одержані на уроці знання

VIІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати і відповісти на запитання § 14

2.Письмово відповісти на запитання № 7.

3.Скласти тести (для учнів, які працюють на достатньому рівні).

4.Скласти кросворд за темою.

 

 

 

Додаток 1

 

  Так  Ні

 

 

                                Так Ні

 

 

 

                   Так                                   Ні

 

 

Мікроскопічних канальців та Самостійних органічних речовин

їхніх розширень.

 

 

Так Ні

 

 

Вакуоль                                                                                                            к. Гольджі

 

 

                     

             Так                                                                            Ні

 

 

На гладеньких ЕС                                                                                              У порожнинах зернистої ЕС

 

 

На мембранах зернистої ЕС                                                                  на к. Гольджі

 

 Я набрав          балів.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
19 жовтня 2023
Переглядів
911
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку