Проблемне навчання є одним з найефективніших методів у сучасній школі. Під час вирішення проблемного питання, самі знання учні отримують ніби-το як побічний продукт, адже головна увага приділяється власне розв'язанню проблеми, тобто шляху одержання цих знань, методу їх здобування. В тому й цінність проблемного вивчення матеріалу. При проблемному навчанні нові знання учень отримує не в готовій формі, а в результаті своєї розумової праці, вони є його власним відкриттям, продуктом його розумової діяльності.
Тема. Утворення сечі. Регуляція сечовиділення.
Цілі уроку: ознайомити учнів з особливостями мікроскопічної будови нирок, розглянути структуру нефрону й процес утворення сечі; розвивати логічне і критичне мислення, вміння встановлювати логічно-змістовні зв’язки; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.
Обладнання й матеріали: таблиця «Видільна система», схема будови нефрону, вологі препарати нирок ссавців, модель нирки, кінофільм «Будова й робота нирки».
Базові поняття й терміни: нирка, нефрон, ниркове тільце, капілярний клубочок, звивисті канальці, приносна артеріола, виносна артеріола, ниркова вена, фільтрація, первинна сеча,реабсорбція, вторинна сеча.
Тиу кроку: комбінований.
ЗДОРОВІ НИРКИ –
ЗДОРОВИЙ ОРГАНІЗМ.
І. Організаційний момент
Перевірка готовності і налаштування до роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування.
1. Через які органи нашого організму здійснюються процеси виділення (шкіра - піт, нирки - сеча, легені - СО2, вода…)
2. Як називаються парні органи виділення бобоподібноі форми(нирки)
3. Місце роміщенні нирок в організмі(поперековий відділ тулуба)
4. З яких двох шарів складаються нирки(кіркового і мозкового)
5. Яка маса нирок (120-150 г)
6. Як називають місце входу у нирку артерії і вени, нервів і лімфатичних судин та сечівника(ворота нирки);
7. Що є структурною і функціональною одиницею нирок : (Нефрон);
8. З чого складається нефрон:(капсули , збірної трубочки; петлі Генле; звичайного канальця.)
9. Як називають парні трубки 35 сантиметрів довжиною, що з’єднують нирки і м’язовий міхур(сечоводи)
10. Як називають м’язовий мішок, в якому збирається сеча(м’язовий міхур)
11. Назвіть органи сечовидільної системи по порядку їх розміщення з гори до низу:(нирки, сечоводи, сечовий міхур), сечівник)
12. Через який орган сеча виводиться на зовні(сечовивідний канал)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів:
Обговорення епіграфа.
Отже нирки є важливим органом виділення з організму шкідливих і непотрібних нам продуктів обміну. Саме тому кожного другого четверга березня в понад 120 країнах світу відзначають Всесвітній день нирки. Ці дні проводяться під різними девізами: «Зберігай низький тиск!», «Захищаючи нирки, ти захищаєш серце», «Здоров’я нирок для всіх». Мета проведення Дня нирки - підвищення обізнаності населення щодо важливості нирок, а також розповсюдження інформації про те, що хвороби нирок трапляються часто, але є виліковними за ранньої діагностики.
Проблема уроку:
– Але, яким чином утворюється сеча?
– Як поєднати такі факти? (в нирках за добу утворюється біля 180 л фільтрату, а виводиться 1 -1, 5л сечі).
– Яким чином нирки виводять з крові шкідливі речовини, а повертають
корисні?
– Які механізми лежать в основі цих процесів?
На ці питання ми спробуємо відповісти вивчивши тему.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Запис теми в зошиті.
Розповідь вчителя:
Сеча утворюється з плазми крові в нирках. Виокремлюють два етапи сечоутворення: фільтрація - утворення первинної сечі та реабсорбція і секреція - утворення вторинної сечі.
Робота з малюнком з послідовним заповненням таблиці
Етап |
Де відбувається |
Що відбувається |
Що утворюється |
Фільтрація |
В капсулі нефрона |
Фільтрування під високим тиском плазми крові із капілярів у порожнину капсули |
1500л первинноїсечі |
Реабсорбція ісекреція |
В звивистих канальцях і петлінефрона |
Всмоктування в кров води, глюкози, амінокислот. Секреція із крові у фільтрат шкідливих речовин |
1.5 л вторинноїсечі |
Перший етап – фільтрація - відбувається в ниркових тільцях нефрону
капсулах, які й виконують функцію фільтра. Через ворота в нирку входить ниркова артерія, що розгалужується на велику кількість дрібних артерій у виглядіклубочка. Приносна артерія більша за діаметром, ніж виносна, і тому тиск крові в капілярах клубочка досить високий (70-80 мм рт. ст.). Завдяки цьому плазма крові разом із розчиненими в ній неорганічними та органічними речовинами витискається крізь тонку стінку капіляра в порожнину капсули. При цьому профільтровуються всі компоненти плазми крові, за винятком білків У результаті фільтрації в порожнині капсули нефрону утворюється рідина, яку називаютьпервинною сечею.. За добу в людини через нирки проходить 1500 л крові, що призводить до утворення 150 л первинної сечі.
Другий етап сечоутворення – реабсорбція - відбувається в канальцях нефронів першого і другого порядку, які густо покриті сіткою капілярів. Там з первинної сечі (фільтрату) назад у кров всмоктуються всі потрібні організму речовини: глюкоза, амінокислоти, вітаміни, мінеральні солі, значна кількість води (99%), а також шеретуються із крові у фільтрат токсини, лікарські преперати, які не профільтрувалися в капсулі. Так утворюється вторинна сеча, або просто сеча, яка виводиться з організму. Вторинної сечі утворюється небагато (1,5 л), а саме 1% від загальної кількості первинної сечі (150 л). За одиницю часу нирки пропускають крові в 5 разів більше своєї ваги; вся кров людини проходить через нирки за 8-10 хвилин і очищується 60 разів за добу.
Отже, кров у нирках послідовно долає дві капілярні сітки: капілярних клубочків і капілярів, які обплітають канальці.
Робота з таблицеюі малюнком в підручнику 22.1. ст..86
Речовина |
Плазма |
Первинна сеча |
Вторинна сеча |
Вода |
90% |
99% |
96% |
Білок |
7-8% |
- |
- |
Глюкоза |
0,12% |
0,1% |
- |
Натрій |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
Калій |
0,02 |
0,02 |
0,15 |
Сечовина |
0,03 |
0,03 |
2% |
Сечова кислота |
0,004 |
0,004 |
0,05 |
Отже з таблиці видно, що за нормальної роботи нирок у сечі немає білка і глюкози. Якщо вони з'являються, це свідчить про порушення роботи нирок та обміну речовин в організмі.
Регуляція сечоутворення здійснюється за нервово-гуморальними механізмами.( самостійна робота )
Нервова регуляція відбувається за рахунок вегетативної нервової системи: симпатичні нерви подають сигнали для звуження приносних артеріол, унаслідок чого зменшується приплив крові до нирок і, відповідно, утворення сечі. Центр сечоутворення розташований в проміжному відділі головного мозку. Гуморальна регуляція здійснюється гормонами: вазопресином (або антидіуретичним гормоном) - при посиленій секреції гормона сечоутворення зменшується, а при пониженій – збільшується
Як відбувається видалення сечі з організму?
Вторинна сеча за рахунок скорочень гладеньких м’язів стінок сечоводів надходить у сечовий міхур безперервно зі швидкістю 50 мл/год. Наповнення міхура призводить до підвищення тиску й розтягнення його стінки, що спричиняє подразнення механорецепторів міхура. Імпульси, що виникають у цих клітинах, по нервах надходять до центру сечовиведення в крижовому відділі спинного мозку. У цьому центрі інформація аналізується й формується відповідь, що у вигляді нервових імпульсів надходить до робочих органів. Відбувається скорочення стінок сечового міхура й розслаблення колових м’язів сечового міхура та сечівника. Людина може легко гальмувати позиви до сечовиведення, тому що на розслаблення м’яза-сфінктера сечівника впливає кора великих півкуль.
IV. Узагальнення знань учнів:
Біологічний диктант (Так чи ні)
1. Утворення первинної сечі відбувається в капсулі нефрона (так)
2. Об’єм вторинної сечі становить 1,5 літра (так)
3. Реабсорбція відбувається в збірній трубці (ні)
4. Фільтрація відбувається в звивистому канальці (ні)
5. Вода ре абсорбується в петлі нефрона (так)
6. Сеча не містить білка і глюкози (так)
7. Центр сечовиділення знаходиться в головному мозку(ні)
8. Первинна та вторинна сеча відрізняються за своїм складом та кількістю(так)
9. До складу первинної сечі входять лише отруйні речовини(ні)
10. Сечовипускання у людини відбувається по мірі накопичення сечового міхура(ні)
V. Домашнє завдання:
Вивчити §22
Підготувати повідомлення « Як впливає алкоголь на роботу нирок»