Тип уроку: Урок-дослідження з елементами рольової гри (вивчення нового матеріалу).
Вчитель: хочу розпочати урок словами Авіцени, лікар і філософ, який жив близько тисячі років назад, стверджував: «Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати».
?А яка ваша думка, чи є щось цінніше за здоров'я людини?
?Можливо багатство?( Д.З. – приказки про здоров'я . Коли є багатство, а нема здоров'я то воно і непотрібне бо коли людина хвора то їй і життя не миле. А ось коли є здоров'я то людина сповнена сил, мрій, планів які вона може здійснити)
Епіграфом до уроку стануть слова В. Шекспіра: «Здоровя дорожче від золота».
Урок з біології у 8 класі
Тема. Захворювання органів дихання та їх профілактика.
Мета:
Обладнання: схеми, таблиці, учнівські комп’ютерні презентації.
Тип уроку: Урок-дослідження з елементами рольової гри (вивчення нового матеріалу).
Хід уроку:
I. Оргмомент
II. Актуалізація опорних знань:
Вчитель: хочу розпочати урок словами Авіцени, лікар і філософ, який жив близько тисячі років назад, стверджував: «Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати».
?А яка ваша думка, чи є щось цінніше за здоров’я людини?
?Можливо багатство?( Д.З. – приказки про здоров’я . Коли є багатство, а нема здоров’я то воно і непотрібне бо коли людина хвора то їй і життя не миле. А ось коли є здоров’я то людина сповнена сил, мрій, планів які вона може здійснити)
Епіграфом до уроку стануть слова В. Шекспіра: «Здоровя дорожче від золота».
?Яку ми з вами вивчамо систему людини? (дихальну)
В такому разі проведемо естафету знань по темі
«Система органів дихання».
На минулому уроці ми створили «скарбничку запитань», тож приступаймо до роботи (на моніторі висвітлюється 8-10 запитань і учні по колу дають на них відповіді).
Молодці !
III. Мотивація навчальної діяльності.
Дихальна система має досить важливе значення в нашому житті. Знаючи особливості будови дихальної системи можна розв’язати безліч проблем організму, як фізичних так і психологічних. Бо з диханням пов’язано і склад крові людини, почуття, розум; дихання є основою мови і співу.
Можна сказати, що від стану здоров’я органів дихання залежить здоров’я людини.
Кожна людина хоче бути гарною, і головне – здоровою.
А чи достатньо ми знаємо про ряд захворювань. Як захистити себе? Як зберегти своє здоров’я?
Проблема не проста, але я сподіваюсь, що ми з вами її розв’яжемо, адже кожен з вас отримав попереднє завдання, яке стосувалось теми нашого сьогоднішнього уроку.
І на сьогоднішньому занятті ми з вами навчимось : розрізняти симптоми захворювань органів дихання,причини їх виникнення, міри профілактики цих захворювань, розглянути вплив куріння на дихальну систему;
IV. Вивчення нового матеріалу.
Тема нашого уроку «Захворювання органів дихання та їх профілактика».
Девіз уроку: Знати,
запобігти,
захистити!
Надалі наш урок буде у вигляді конференції під час якої у вас буде можливість уявити себе у ролі спеціаліста певної професії. Можливо в майбутньому ви справді оберете цю професію, а поки що розпочнемо нашу конференцію.(по ходу ви можете
заповнювати таблицю «хвороби органів дихання»).
На конференції будуть присутні :
План конференції
І так уявили себе в ролі обраної професії.
Конференція
Шановні фахівці своїх професій. Сьогодні ми зібралися для обговорення нагально питання що стосується Д. С.. Останнім часом все більше хворіє людей на захворювання, що має такі симптоми(плакат з симптомами):
хвороба |
симптоми |
Причини виникнення |
|
|
|
На ці запитання ми повинні дати відповідь під час конференції.
Кожен маєв своє завдання і проводив власне дослідження. Давайте дізнаємося, з яких причин виникають захворювання органів дихання.
Група «Біологи»
Учні-біологи:
Ми отримали таке завдання: «Дослідити основні захворювання органів дихання, причини їх виникнення та класифікацію.»
Всі хвороби органів дихання можна поділити на 2 групи: |
|
|
|
Інфекційні Грип – вірусна інфекція Пневмонія – вірусна інфекція Туберкульоз – бактеріальна інфекція Дифтерія, коклюш …
|
Неінфекційні Алергічні хвороби, бронхіт, емфізема, рак легень |
Група «Лікарі»
Завдання:
Дослідити причини виникнення і поширення захворювань органів дихання. Вказати симптоми цих хвороб.
Учні-лікарі: Як вже згадувалось більшість хвороб Д. С. викликаються вірусами і бактеріями, що знаходяться в навколишньому середовищі. Найбільш поширені хвороби д. с. – це соціально – небезпечні хвороби: грип, туберкульоз. Взагалі до них належать:
Соціально – небезпечні хвороби:
(слайд таблиці, але розширено розповідають про грип і туберкульоз).
Вчитель: Які причини виникнення і поширення грипу і туберкульозу?
Хвороби органів дихання
Захворювання |
Причини виникнення |
Симптоми |
Грип |
Потрапляння до дихальної системи вірусів грипу |
Кашель, нежить, чхання, підвищена температура |
Туберкульоз |
Потрапляння до організму людини туберкульозної палички |
Руйнування тканини легень або інших органів |
Дифтерія |
Потрапляння до організму людини дифтерійних паличок |
Ураження слизової оболонки горла, загальне отруєння організму токсинами бактерій |
Трахеїт |
Ураження слизової оболонки трахеї під час розвитку інфекційних захворювань |
Запалення слизової оболонки дихального горла (трахеї), кашель, біль у грудях, захриплість голосу |
Бронхіт |
Виникнення запалення бронхів унаслідок розвитку інфекційних захворювань або впливу деяких речовин (отруйних, алергенів тощо) |
Загальне нездужання, мязові болі, нежить, запальне ураження глотки, сильний кашель |
Пневмонія (запалення легень) |
Розвиток у легенях запальних процесів, викликаних різними бактеріями або вірусами під впливом сильного переохолодження, значних фізичних і нервово-психічних перевантажень, інтоксикацій та інших чинників, що знижують імунітет |
Значне підвищення температури тіла, сильний озноб, кашель, болі в боці, дихання поверхневе, прискорене |
1 учень: Ми дізналися, що грип – гостра вірусна інфекція, при якій вірус вражає дихальні шляхи від носа до бронхів. Хвороба супроводжується нежиттю, запаленням носа, гортані, кашлем, високою температурою, порушенням дихання, головними і м’язовими болями. Вірус пригнічує функції і імунної системи. Хвора людина може стати джерелом інфекції одразу для кількох осіб в радіусі 1-2 метри.
Вчитель: А чому так важко боротися з вірусом грипу?
2 учень: Віруси грипу здатні до мутацій і тому важко боротися з ними. Існують 3 основних форми грипу – А, Б і С. Імунітет до вірусу одного типу не ефективний щодо вірусу іншого типу. Віруси Б і С заражають тільки людину, а вірус групи А заражає людей і тварин. Крім того під час кашлю, чхання, розмов із носоглотки хворого виділяється разом із слизом величезна кількість мікроорганізмів. Грип може бути загрозливим для життя дітей та осіб похилого віку. Можливі смертельні випадки. Якщо хворому не дотримуватися постільного режиму, можуть виникнути ускладнення: бронхіт, пневмонія і ін..
Вчитель: Охарактеризуйте шляхи поширення і симптоми туберкульозу.
1 учень: Туберкульоз – досить поширене і небезпечне інфекційне захворювання. Збудником його є туберкульозна паличка, або паличка Коха, названа так на честь ученого, який її відкрив. Туберкульоз уражає всі органи і тканини людини. Найчастіше трапляється туберкульоз легень. Туберкульозна паличка передається повітряно-крапельним шляхом. Вона може бути на посуді, одязі, рушниках, на предметах, якими користується хворий. Підхопити туберкульоз можна і від домашніх тварин. Заразитися можна де завгодно – у транспорті, в школі, в магазині, під час спілкування, при поцілунках, докурюванні чужого недопалку сигарети. Симптоми – руйнування тканини легень або інших органів, яке супроводжується загальною слабкістю, пітливістю, втратою апетиту і появою температури у вечірній час.
Вчитель: Чи всі люди, до яких потрапила туберкульозна паличка, хворіють на туберкульоз?
2 учень: Ні не всі. Із 100 людей, заражених на туберкульоз, захворюють 5 осіб. Решта спокійно живуть з нею, їхня імунна система тривалий час тримає збудника під контролем. Але якщо організм втрачає опір, то бактерії активно розмножуються і викликають захворювання.
Вчитель: А які фактори сприяють поширенню туберкульозу?
3 учень: Поширенню туберкульозу сприяє цілий ряд факторів:
МОЗ (№3): Захворюваність населення на туберкульоз набула характеру епідемії в багатьох країнах світу, в тому числі і в Україні з 1995 року. Щодня реєструють 82 нових випадки захворювання і трапляються 30 смертей. Щороку вмирає близько 11 тисяч хворих, зростає захворюваність у дітей. Туберкульоз – хвороба молодого покоління віком від 13 до 44 років.
За останні 8 років рівень захворювання на туберкульоз по Україні збільшився на 72%, а смертність зросла на 92,6%. Щороку в світі туберкульоз виявляють у понад 10 млн людей, з них щодня помирають 8 000 осіб.
Далі коротко про бронхіт і пневмонію.
Учень – лікар : до небезпечних хвороб дс також належать бронхіт і пневмонія. Таблиця .
Вчитель: То яким шляхом передається вірусна інфекція?
Учні: повітряно-крапельним шляхом, через предмети побуту і ще безліч самих непередбачених варіантів.
Вчитель: В такому разі я пропоную вам гру – експеримент «Фото на пам’ять». (Учасники отримують папірці 2 кольорів, які лежать на столах). Уявімо, що ми з вами відпочиваємо у дитячому таборі. Сьогодні останній вечір і я роздаю вам фотографії на пам'ять. За 1 хв ви маєте зібрати якнайбільше автографів ваших друзів. (Вчитель ставить підпис на кількох папірцях фломастером яскравого кольору, а через хвилину продовжує). На жаль, наступного дня з’ясувалося, що я була хвора. Тому ті, в кого є мій автограф ось таким фломастером, могли заразитися і пройдуть обстеження. Обстеження виявило, що не всі захворіли, а лише ті, хто мав підписи на папірці зеленого кольору. (Діти грають, а потім іде обговорення: чому не всі учні захворіли? Який можна зробити висновок із цієї гри? Як зміцнити імунітет?)
Вчитель: На жаль інфекційні хвороби поширюються надзвичайно швидко і приносять людям багато страждань. Чому найчастіше виникають повітряно-крапельні інфекції і чому визивають масові захворювання? Я сподіваюсь, що група дослідників надасть нам вичерпну відповідь.
Група «Дослідники»
Завдання:
2. Епідемії повітряно-крапельних інфекцій виникають дійсно, дуже часто, це пояснюється такими особливостями цієї інфекції, як легка заражуваність, швидке поширення, сильна генетична мінливість патогенів, яка ускладнює вироблення імунітету.
3. Не слід забувати, що збудниками інфекційних хвороб дихальних шляхів є в основному віруси. Вони передаються через повітря під час мови, кашлю, чхання, поцілунку. Тому краще користуватися ватно-марлевою пов’язкою. Ми дослідили, що люди із слабким імунітетом відносяться до вразливої групи і вони не спроможні вистояти перед інфекцією.
Вчитель: А ви можете назвати причини слабкого імунітету?
Учень: Ми дослідили, що причинами слабкого імунітету можуть бути:
Вчитель: У мене є запит до МОЗ. У разі спалаху епідемії, що робити в першу чергу?
Відповідь МОЗ (№1):
У разі спалаху епідемії вживають таких медичних заходів:
Дотримування людьми, які контактують із хворими, особливих гігієнічних правил (частіше мити руки, вдягати респіратори або ватно-марлеві пов’язки, стежити за особливим режимом харчування та відпочинком).
Вчитель: (Звертається до групи істориків) А що нам можуть сказати історики про захворювання дс?
Працює група «Історики»
1 учень: Епідемії грипу були відомі ще в ІІІ ст. до н.е. В 412 році до н.е. Гіпократ описав захворювання, схоже на грип. Але й досі ця хвороба забирає життя багатьох людей. Епідемії грипу відбуваються щорічно у холодну пору року і заражають до 15% населення земної кулі. Грип становить 95% від числа усіх інфекційних хвороб. Епіцентром найнебезпечніших вірусів грипу є Китай. Причина – збіг кількох факторів: велика кількість населення, погані санітарно-гігієнічні умови.
2 учень: Сумновідома «Іспанка» 1918-1920 рр знищила 20 млн людей. До січня 1919 р у Росії від грипу померли 2 млн осіб.
У 1957-1958 рр виникла пандемія «Азіатський грип». У 1968 р – «Гонконгський грип» забрав 33,8 тис людей.
Вчитель: А що ви можете сказати за туберкульоз?
3 учень: Туберкульозу стільки ж років, скільки й людству. Про це свідчать результати розкопок і найдавніші писемні документи. Так у 4 із 9 єгипетських мумій учені виявили ознаки туберкульозу хребта.
Вчитель : Запитання до МОЗ. Ми б хотіли запитати, які профілактичні заходи здійснює держава для запобігання туберкульозу?
МОЗ (№4): Для запобігання туберкульозу Міністерство охорони здоров’я проводить:
Вчитель: Ми багато часу приділили інфекційним хворобам, але шкідливі звички, особливо тютюнопаління, негативно впливають на органи дихання. Тож попросимо групу «Хіміків» розповісти про свої дослідження.
Сьогодні у світі налічується 1,2 млд. курців.
Тож не тільки активне, але і пасивне куріння провокують хвороби: бронхіт, трахеїт, рак легень.
У них виникають не тільки хвороби органів дихання, а й втрачає привабливість шкіра, жовтіють зуби, неприємний подих. Тож бережіть своє здоров’я, а не витрачайте гроші на його погіршення.
Вчитель: Чи можна допомогти хворим лікувати органи дихання травами і народними методами? Сподіваюсь, що і з цього питання є певні дослідження і пропозиції.
Виступ групи «Народні цілителі і фітотерапевт»
Завдання:
1. Ми прийшли на урок з кошиком природних ліків:
І все від застуди, від бронхіту, кашлю, ангіни.
Ми пропонуємо вам рецепти для лікування багатьох хвороб:
Прислухайтесь до наших порад й будьте здорові та не витрачайте ваші гроші на ліки.
Наприклад лікувати туберкульоз легень можна настоями бруньок сосни, тополі, берези.
Малина, калина, горобина – джерело вітамінів.
Тож любіть природу, оберігайте її і звертайтесь до неї за допомогою.
Вчитель: Дякую. Дуже корисні поради. А що нам порадить працівник МОЗ?
МОЗ::
1. Ми радимо вам дотримуватись основних заходів профілактики захворювань органів дихання:
Вчитель:
V. Закріплення матеріалу
Д.З. § … скласти таблицю, скласти посібник – пам’ятку «профілактика захворювань органів дихання».
Вчитель: Дякую за роботу і пропоную перейти від теорії до практики.
Пропоную вам невеличкий експеримент. Можна провірити чи схильні ваші органи дихання до захворювань. Добровольці.
Ви повинні надути шарик за 30 секунд.
Здорова людина надуває за 30 с. шарик і він лопається, якщо ж ні то ви повинні звернути увагу на загальний стан свого здоров’я і прислухатись до порад які ви почули сьогодні на уроці.
Вправа «Якщо – то»
1. Якщо в організм людини потрапить вірусна інфекція, то це …
2. Якщо вчасно запровадити карантин, то …
3. Якщо зробити щеплення, то…
4. Якщо вживати продукти, що містять вітамін С, то …
5. Якщо дотримуватись правил особистої гігієни, то …
6. Якщо людина відчуває слабкість, нежить, ломоту в тілі, температуру, кашель, то…
7. Якщо у вас в сім’ї не дружать з цигарками, то…
Вправа «Правда чи міф» (да – плескання в лодоні, ні - тиша)
Хвороби органів дихання
Захворювання |
Причини виникнення |
Симптоми |
Грип |
Потрапляння до дихальної системи вірусів грипу
|
Кашель, нежить, чхання, підвищена температура |
Туберкульоз |
Потрапляння до організму людини туберкульозної палички
|
Руйнування тканини легень або інших органів |
Дифтерія |
Потрапляння до організму людини дифтерійних паличок |
Ураження слизової оболонки горла, загальне отруєння організму токсинами бактерій |
Трахеїт |
Ураження слизової оболонки трахеї під час розвитку інфекційних захворювань |
Запалення слизової оболонки дихального горла (трахеї), кашель, біль у грудях, захриплість голосу |
Бронхіт |
Виникнення запалення бронхів унаслідок розвитку інфекційних захворювань або впливу деяких речовин (отруйних, алергенів тощо) |
Загальне нездужання, мязові болі, нежить, запальне ураження глотки, сильний кашель |
Пневмонія (запалення легень) |
Розвиток у легенях запальних процесів, викликаних різними бактеріями або вірусами під впливом сильного переохолодження, значних фізичних і нервово-психічних перевантажень, інтоксикацій та інших чинників, що знижують імунітет |
Значне підвищення температури тіла, сильний озноб, кашель, болі в боці, дихання поверхневе, прискорене |
Хвороби органів дихання
Захворювання |
Причини виникнення |
Симптоми |
Грип |
|
|
Туберкульоз |
|
|
Дифтерія |
|
|
Трахеїт |
|
|
Бронхіт |
|
|
Пневмонія (запалення легень) |
|
|