Урок з біології " Зв'язок організму з навколишнім середовищем. Сенсорні системи" 8 клас

Про матеріал
Нестандартний урок з біології для учнів 8 класу по узагальненню теми " Сенсорні системи", який враховує різноманітні форми і методи навчання , спрямовані на підвищення пізнавального інтересу школярів.
Перегляд файлу

Розробка

відкритого уроку

з біології у 8 класі

«Узагальнення знань з теми:

«Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем.

Сенсорні системи.»

              Підготувала і провела:

Вчитель біології вищої категорії, вчитель-методист

Мар’ївської гімназії « Оберіг»

Біленьківської ОТГ Запорізького району

О.М.Паливода

      Тема: «Зв'язок організму людини із зовнішнім       середовищем. Сенсорні системи.»

Мета уроку:

Навчальна: узагальнити, систематизувати й закріпити знання з вивченої теми;

Розвивальна: розвивати вміння використовувати набуті знання, аналізувати,порівнювати та робити висновки;

Виховна: виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я і здоров’я ближніх ,розуміння відповідальності людини за наслідки своєї діяльності.

Ключові компетентності: предметні, вміння володіти державною мовою для пояснення навчального матеріалу, використання іноземних мов для трактування біологічної термінології, інформаційно-комп’ютерні компетентності як джерело додаткової інформації, вміння працювати в команді, здатність приймати відповідальні рішення тощо.

Наскрізні лінії: вміння навчатися впродовж життя,застосовувати набуті знання у повсякденному житті  з метою збереження свого здоров’я.

Обладнання:телевізор, ноутбук, таблиці «Сенсорні системи», сигнальні картки, роздатковий матеріал.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Форма проведення: інтелектуальна гра «Ерудит»

                                                                  Девіз :Зібратися разом – це початок,

 Триматися разом – це прогрес,

                                                                               Працювати разомце  успіх.

Педагог має подбати про те,щоб якомога більше органів чуття –

                 око, вухо,чуття мускульних рухів і навіть, якщо можливо,

         нюх і смак – узяли участь в акті запам’ятовування…

За такого дружнього сприяння всіх органів в процесі засвоєння

                          ви переможете навіть дуже ледачу пам'ять.

К.Д.Ушинський

Хід уроку

І. Організаційний момент

       1.Вступне слово вчителя

     Дорогі діти! В нас сьогодні незвичний урок. Незвичний не лише тому, що ми спробуємо ,застосовуючи різні форми і методи, показати рівень наших предметних компетентностей , а й тому , що у нас на уроці сьогодні багато гостей. Народна мудрість гласить: «Гість у дім – радість в нім». Тож поверніться до наших гостей , привітайтеся і ,в знак поваги, подаруйте їм свій гарний настрій. А для цього посміхніться, зніміть долонями свою чарівну посмішку і адресуйте її нашим гостям. Дякую.

2.Створення позитивного психоемоційного мікроклімату.

       Діти! Ми із вами завершили вивчення ще однієї теми, а саме « Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи». Я надіюсь ,що ви її добре засвоїли, а тому хочу переконатись у тому , наскільки впевнено ми можемо працювати сьогодні на уроці. У кожного із вас на парті лежать сигнальні картки. Вони нагадують вам кольори світлофора, а тому і будуть асоціюватися із відповідними діями. Якщо ви вважаєте ,що засвоїли тему на високому рівні, то підніміть картку зеленого кольору, якщо на достатньому – жовту, а якщо у ваших знаннях великі прогалини (можливо ,із поважних причин:були відсутні в школі), то підніміть червону картку. Це картка перестороги, попередження, та дану ситуацію до кінця уроку можна виправити. Отож, будь ласка , підніміть сигнальні картки (вчитель аналізує).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

      Позаяк у нас урок узагальнення і систематизації знань, розпочати його хочу таким нарисом (на фоні класичної мелодії)

    Світало…Далеко за обрієм урочисто сходило сонце  рожево – жовте, ще не сліпуче. Щойно прокинулися пташки й заспівали, радісно зустрічаючи новий день. Із поля лине приємний запах духмяних трав. Холодна роса наче обпікає босі ноги , придаючи бадьорості. Тільки-но зірваний молодий огірочок  «наїжачився» своїми пухирцями й приємно коле пальці. Він такий свіжий, солодкий – кращий за цукерку, а хіба можна передати словами його запах?

     Благословлялося на світ. І в глибині душі народжувалося почуття любові до матінки - природи за її неповторну красу, за життєдайну силу, за щедрість. Безмежне море почуттів, удячних, світлих думок викликає у нас довколишній світ, сповнений барвами, звуками, запахами та іншими відчуттями, які здатна сприймати людина за допомого сенсорних систем або органів чуттів, які ми вивчали упродовж останніх шести уроків. Отож природа обдарувала людину здатністю сприймати різноманітні подразники навколишнього та внутрішнього середовища: запахи, звуки, кольори, світло, температуру тощо,  аналізувати  ці зміни й певним чином реагувати на них. Давайте повідаємо нашим гостям, як це відбувається.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань  і узагальнення матеріалу теми

Сьогодні ми з вами будемо працювати як індивідуально, так і колективно, як самостійно, так і в групах. Ви сидите командно, бо деякі завдання будуть проводитися у формі змагання, хто ж із вас більш ерудований, отож приступаємо.

1.Інтерактивна вправа «Побудова асоціативного куща»

                                Сенсорні системи:

Головні:зорова, слухова, смакова, нюхова, шкірно-м’язової чутливості.

Допоміжні: рівноваги, рухова, больова, температурна

Яким органом чуття представлена кожна із них? (відповідь по колу)

2.А зараз давайте проведемо невеличку біологічну розминку (виконання тестів із взаємоперевіркою).(На екрані подаються слайди тестів).

1Допоміжним апаратом зорової сенсорної системи є:

А. кришталик

Б. зоровий нерв

В. брови

2.Отоліти входять до складу системи:

А. зорової

Б. рівноваги

В. слухової

3.Оптична система ока представлена:

А. сітківкою

Б. рогівкою

В. склерою

4.Смак, який людина відчуває кінчиком язика:

А. гіркий

Б. солодкий

В. кислий

5.Стремінце входить до складу:

А. середнього відділу вуха

Б. внутрішнього відділу

В. зовнішнього відділу

6.Центр зорового аналізатора знаходиться в:

А. потиличній частці кори

Б. скроневій частці кори

В. тім’яній частці кори

7.Установіть відповідності між структурами аналізатора та їх розташуванням:

1)Завитка                       а)око

2)кришталик                      б)шкіра

3)терморецептори               в)вухо

3.Проведення вправи «Детектор брехні» - робота в групах із картками

Твердження

Так або ні

Барабанна перетинка відділяє середнє вухо від внутрішнього

 

Світлосприймальною оболонкою ока є сітківка

 

До складу органа рівноваги входять півколові канали

 

Запахи сприймають терморецептори

 

 

Вестибулярний апарат знаходиться у внутрішньому відділі вуха

 

Сліпа пляма – це місце найкращого бачення

 

Кислий смак людина сприймає коренем язика

 

Стремінце належить до слухових кісточок

 

 

 

Наступним завданням буде вправа «Похід за мудрістю в народ».

       З сенсорними системами асоційовано багато прислів’їв, тож пропоную вам  почергово назвати деякі із них .(Учні заробляють додаткові бонуси до аркушів самооцінки.)

_Про смаки не судять.

_На вкус и на цвет советчика нет.

- Краще один раз побачити , ніж сто раз почути.

- Берегти , як зіницю ока.

-В темній кімнаті всі коти чорні.

В години відпочинку однією із улюблених телевізійних програм є перегляд трансляції «Шеф  кухар». Тож спробуймо й ми провести гру  «Біологічний вінегрет», розділивши компоненти  на відповідні групи (командна робота із картками).

Біологічний вінегрет

Запах,мочка, світло, язик,барабанна перетинка, око, їжа, ніс, фоторецептори, смакові цибулини, сітківка, носові ходи, стремінце, палички, завитка, пахучі речовини, кришталик, ,кислий, євстахієва труба, апетит, вухо.

 

Зорова система

Нюхова система

Слухова система

Смакова система

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проведення хвилинки релаксації (на фоні класичної музики)

     Кожен із нас мріє про хороший відпочинок. Та ,на жаль, не завжди  це  може здійснитися. Тому хочу запропонувати вам віртуальну подорож на узбережжя Чорного моря. Тож зручніше сідайте в уявний потяг , бо ми вже вирушаємо. І ось нарешті море…Теплий пісок запрошує на своє ложе і ми покірно сідаємо, розслабляємось і спрямовуємо погляд у небесну височінь. Сліпуче сонце змушує нас примружити очі і на хвильку закрити їх. До нас доноситься шум моря. Ось хвилі вдаряють об берег і неохоче повертають назад. Онде прокричала чайка,  торкнувшись крилом до водної гладі. А море манить, зове, запрошує черпнути його прохолоди. Поволі встаємо, заходимо у воду, набираємось сили і бадьорості та й повертаємося в реальну дійсність.

Діти! Які органи чуттів були задіяні в даному сюжеті? (підводяться підсумки відповідей).

 На сучасному етапі можна спостерігати, як  «помолодшали» захворювання органа зору. Навіть у нашій школі ми можемо прослідкувати, наскільки зріс відсоток дітей, які носять окуляри. Що ж це за хвороби? Вірно, короткозорість, а в педагогів - далекозорість. Як пояснити ці терміни? Давайте проведемо художній конкурс, на якому ви намалюєте короткозоре і далекозоре око. (Робота біля дошки -2 учні).

А зараз хочу провести із вами хвилинку - цікавинку під назвою « Темна конячка», яка пов’язана із видатними особистостями, але перш , ніж перейти до перегляду відео, хочу сказати про те, що ми повинні бути горді із того ,що маємо таких  знаменитих на весь світ земляків, які сприяли не лише теоретичному розвитку науки біології, а й практичному застосуванню знань на теренах медицини. Хто ж вони, практики і винахідники, свої і чужі?Увага! наступний слайд – встановіть господаря:

Автор

Внесок у науку

1.Володимир Петрович Філатов

А. Винахідник шрифта для сліпих

2.Микола Іванович Пирогов

Б.Хірург - офтальмолог

3.Луїс Брайль

В.Засновник анестезії

Що більше нам відомо про цих особистостей? Увага! На екран.(Показ відео презентацій – випереджувальне завдання учням)

ІV. Підведення підсумків уроку.

Перш, ніж перейти до підсумку уроку, хотіла ще зупинитися на аналізі фрукта, що лежить на тарілці перед вами. Це не екзотичний фрукт, а вирощений у наших садках на українських чорноземах. Опишіть мені, будь ласка, яблуко. (Очікувані результати:Червоне, округле, середніх розмірів.)

Чи повну характеристику ви дали? А чому? Вірно , бо використали лише одну сенсорну систему – зорову. Незрячі ж люди уявили б собі образ яблука ,взявши о рук або використавши ваш опис завдяки слуховій системі по принципу:ви сказали – вони повірили. А тепер візьміть і ви яблуко в руки. Що тепер можете доповнити? (Очікувані відповіді: поверхня гладенька) .А тепер піднесіть до носа. Яблуко має приємний запах. Це ж скільки сенсорних систем ми вже використали? Вірно, чотири. Але ви погодитесь, що і ця характеристика не є повною, бо ми ще не пробували його на смак. Тож , відкусіть яблуко і посмакуйте. Яке воно? Вірно, солодке. І так , ми застосували аж 5 сенсорних систем, щоб дати комплексну оцінку яблуку. Аналогічно, щоб дати комплексну оцінку якомусь предмету, явищу чи дії, необхідно всебічно його аналізувати, використовуючи всі сенсорні системи.

V. Зворотній зв*язок

А на закінчення  я хочу повернутися до сигнальних карток. Ті учні , які на початку уроку піднімали жовті і червоні. Чи взяли ви від уроку щось для себе цікаве і пізнавальне,  нове? Якщо так, то за допомого картки покажіть цю зміну.   А нам залишається записати  домашнє завдання:

        1.Параграф 42-46  повторити.

        2.Творче завдання: Скласти пам’ятку для молодших школярів на тему:      «Поради по збереженню зору (слуху)».

       3.Скласти сенкан  на одну із сенсорних систем.

VІ. Оцінка знань.

Дякую за увагу і співпрацю!

 

Орієнтовні назви команд і їх девізи

                             Успіх

Наш девіз:

Один за всіх і всі за одного

 

 МРІЯ

Наш девіз:

Через терни – до зірок!

docx
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку