Урок" З чого починається людська досконалість. У чому полягає основний зміст «золотого правила моралі».

Про матеріал
Дана розробка уроку допоможе обговорити з учнями те , з чого починається досконалість людини, що таке пристойність; розкрити зміст поняття «золоте правило моралі», пояснити його значущість для життя; вчити учнів на прикладах формулювати своє бачення « золотого правила моралі»; на практичних прикладах сформувати знання про зміст людських чеснот: пристойність, людяність, справедливість; удосконалювати моральні якості; виховувати повагу до людини.
Перегляд файлу

Конспект уроку етики в 5 класі

 

 

Тема:  З чого починається людська досконалість. У чому полягає основний зміст «золотого правила моралі».

 

Мета: обговорити з учнями про те , з чого починається досконалість людини, що таке пристойність; розкрити зміст поняття «золоте правило моралі», пояснити його значущість для життя; вчити учнів на прикладах  формулювати своє бачення « золотого правила моралі»; на практичних прикладах сформувати знання про зміст людських чеснот: пристойність, людяність, справедливість; удосконалювати моральні якості; виховувати повагу до людини.

 

Обладнання: плакат «Золоте правило моралі», малюнки, слайди, відеоматеріали ( мультфільм «Гидке каченя», комікс ), твори художньої літератури, притча

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Міжпредметні зв’язки: мова, література, образотворче мистецтво, християнська етика

 

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

    Робота в парах. Дидактична гра  «SMS – повідомлення». ( додаток 1)

    Правила гри. Учні повинні, користуючись наведеними цифрово-буквеними кодами, прочитати назви понять і вписати їх . Це будуть основні поняття, про які ми будемо сьогодні говорити. ( Час: 2 хв).

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Слово вчителя.  Тема сьогоднішнього уроку «З чого починається людська досконалість. У чому полягає основний зміст «золотого правила моралі». І поговоримо ми про те, чому кожна людина повинна йти шляхом самовдосконалення. З чого починається цей шлях і які якості допоможуть людині стати духовно багатшою. Крім того, ми обговоримо, що таке пристойність і чому слід дотримуватись «золотого правила моралі», у  чому  полягає його основний зміст; на прикладах та життєвих ситуаціях будемо вчитися формулювати своє бачення «золотого правила моралі», доповнювати плакат «Золоте правило моралі»;  вчитися ставитись до людей з любов’ю і повагою.

 - Отож, запишіть у зошит дату та тему уроку.

Учні записують тему у зошит.

Увага на плакат «Золоте правило моралі» ( учні мають його доповнювати на протязі уроку путівниками пристойної поведінки ( додаток 2)

ІV. Засвоєння нових знань

Слово вчителя. У цьому великому світі ми живемо не одні. З нами поруч рідні, знайомі, друзі і зовсім чужі люди. Взаємини з ними визначають правила етикету. Якщо ми дотримуємось цих правил, то  справляємо на інших хороше враження, бажання з нами спілкуватися, нам допомогти тощо.

   Основна думка нашого уроку полягає в тому, що кожна людина повинна прагнути зробити себе кращою. Послухайте притчу Г.Коновича.

  Раббі Зусі вирішив змінити світ. Але світ – такий великий, а Зусі – такий маленький. Тоді Зусі вирішив змінити своє місто. Але місто таке велике, а Зусі такий маленький. Тоді Зусі вирішив змінити свою сім’ю. Але сім’я у Зусі така велика, одних дітей десяток. Так Зусі дістався до того єдиного, що він має змогу змінити, оскільки є таким маленьким, - самого себе.

  • Як ви розумієте цю притчу?
  • Чи зміниться світ, якщо кожен з нас змінить самого себе? Чому?
  • Що потрібно змінити в собі, щоб світ став кращим.?

Який зміст ви вкладаєте в дієслово «удосконалюватися»? ( змінюватися  на краще).

  Взаємини з іншими  потрібно будувати на тому, що:

  • погане в собі викорінювати, а гарне – удосконалювати;
  • прислухатись до поглядів та інтересів інших;
  • кращі людські якості помножити на знання про те, як поводитися в суспільстві;
  • етикет не дозволяє бути грубими, агресивними тощо, але знання правил етикету ще не робить людину пристойною;
  • в основі пристойності – поважне ставлення до інших людей, помножене на гарні манери;
  • людина пристойна завжди прогнозує свої вчинки, щоб вони не виявилися непристойними для інших людей;
  • сучасний етикет заснований на людяності й справедливості.

До скарбнички слів.  Сьогодні до скарбнички слів ми додамо етичні поняття, які ви розгадали в смс-повідомленні:

СЛАЙД 1.  До скарбнички слів. ( додаток 3, слайд 1)

…………………………………………………………………………………………………..

Пристойність -  ввічливість, гарні манери, повага до людей, охайний вигляд, усе, що відповідає загальноприйнятим правилам поведінки.

………………………………………………………………………………………….

Людяність   передбачає  ставлення до інших  з повагою.

,…………………………………………………………………………………………

Справедливість  виявляється в тому, що право на повагу своєї  гідності має кожна без винятку людина.

,,,,,,,……………………………………………………………………………………..

Слово вчителя. Людина, що дотримується пристойності, живе згідно із «золотим правилом етики» - «СТАВСЯ ДО ЛЮДЕЙ ТАК, ЯК ХОЧЕШ, ЩОБ ВОНИ СТАВИЛИСЬ  ДО ТЕБЕ». Воно буде провідною ниткою на нашому уроці.

Вчитель прикріплює правило до плакату «Золоте правило моралі».

 - Повторіть його, будь-ласка. ( Діти читають вголос)

- Діти, скажіть, як ви думаєте, чому це правило називають золотим? ( людині достатньо дотримуватись його одного, щоб інші вважали її ввічливою. А ще тому, що здавна відоме багатьом народам; а ще тому, що воно безцінне, важливе, тобто золоте, бо здавна народ  називав все цінне  золотим -  «золоті руки», «золоте серце».

 - Перші розмови про золоте правило з’явились у VI – V ст до н.е. і не закінчуються по сьогодні.

 Слайд 2. Вислови мудрих ( додаток 3).

 

Слово вчителя.  Чи є ці вислови синонімічними до «золотого правила моралі», що є на плакаті? Отож, прикріпимо їх на плакат.

   Про « золоте правило» є спогади в «Одісеї» Гомера, Біблії.

  На уроках християнської етики у 5 класі ви будете вчити Дві заповіді любові, які  говорять:

Слайд 3. Дві заповіді ( додаток 3)

 - Яка з цих заповідей розкриває зміст «золотого правила моралі»?Чи можемо ми його розмістити на плакаті?

  Виникнувши, золоте правило моралі отримало широке розповсюдження, міцно ввійшло в людську свідомість у вигляді прислів’їв і приказок, вимог життєвої мудрості, у творах художньої літератури, картинах і наповнює наш світ.

 Завдання 1. Робота в  парах по рядах.

Умови: об’єднаємось у пари так, як сидимо.

1 ряд. « Мудреці»

 У конвертах прислів’я.  Складіть їх. Поясніть, як ви розумієте прислів’я. Чи можуть вони бути ще одним тлумаченням «золотого правила моралі». Якщо так, то запишіть його у  путівник пристойної поведінки.

1. Чого в іншому не поважаєш, і сам не роби.

2. Як аукнеться, так і відгукнеться.

3. Не рий яму іншому, сам до неї попадеш.

  1. Не знайшов у собі – не шукай в інших.
  2. Що собі не миле, те й людям не зич.
  3. Не плюй в криницю, бо колись води нап’єшся.

2 ряд. «Лірики»

Ви отримаєте вірші ( додаток 4) . Потрібно їх прочитати. Чи пристойна поведінка у їх героїв?  Яке правило з цього можна вивести, спираючись на «золоте правило моралі». Запишіть у путівник.

3 ряд.  «Художники»

Дітям пропонується малюнок. ( додаток 5). Потрібно його розмалювати. Можете малювати одночасно в парі. Подумати, чого він нас вчить. Яке правило для себе ми можемо взяти у життя.  Записати у путівник.

/ коли діти закінчать роботу з малюнками і будуть розповідати, вчитель може демонтрувати малюнки на слайдах, щоб всі бачили ( додаток 3, слайди 4,5,6,7,8).

Час: 3 хв.

Завдання 2. Комікс «Кулька Іа-Іа»  ( додадок 6) . Вчитель, демонструючи слайди з коміксом, озвучує текст. Діти уважно слухають, дивляться і думають, яке з цієї ситуації правило пристойності вони візьмуть у життя.

Рольова гра. 

Вчитель:  - Діти, герої коміксу не тільки на екрані, вони є серед нас. Давайте їх запросимо.

 Виходять  герої коміксу ( учні класу):

                      Іа-Іа ( ослик)

                      Пух ( ведмедик)

                      Піггі ( поросятко)

                      Ру ( кенгуру)

                      Тигра ( тигр)

Запитання до героїв:

  • Чи легко бути самотнім?
  • Що ви відчули, коли прийшли до Іа-Іа?
  • Чи стане життя ослика кращим? Чому?
  • Чи можуть такі відносини бути у людей?
  • Чи були ви в такій ситуації?

/ запитання можуть задавати учні з класу/

          Правило:   Відвідай самотнього і розрадь його в тяжку хвилину.

Завдання 3. Мультфільм «Гидке каченя» .

  - Діти, а ви любите мультфільми. А хто бачив мультфільм « Гидке каченя»? Давайте подивимось його фрагмент і визначимо, чого воно нас вчить? Чи можуть бути такі відносини у людей?  Як ми це  пояснимо, спираючись на «золоте правило моралі». ( Сприймаймо людей такими, якими вони є, бо і ми буваємо різними).

  Записуємо на путівник і прикріплюємо.

V. Підсумок уроку

 Слово вчителя. - Отож, діти,  підсумуємо написане на плакаті «Золоте правило моралі».

    Таким чином, ми можемо зробити узагальнення, що з плином літ змінюються моральні цінності,  кожна епоха  вкладає свій зміст в «золоте правило моралі.».  Однак  втілена в нього ідея гуманної рівності зберігається, переходить з однієї моральної системи в іншу, набуваючи нового наповнення.

  Сьогодні, говорячи про «золоте правило моралі», ми розуміємо, що воно є основою нової демократичної моралі. Моралі, де велику значущість мають такі чесноти як людяність і  справедливість, пристойність, доброзичливість і делікатність, гідність і благородство, скромність і привітність.

   1. Як дотримання норм етикету допомагає у спілкуванні з іншими людьми?

   2. Чим пристойна поведінка відрізняється від непристойної?

   3.  Що таке людяність?

   4. З чого починається людська досконалість?

 - Діти, запишіть на листочках із зошита, що лежать на столі, все те погане, що ви хотіли б у собі змінити ( Час: 1 хв). Цього читати ніхто не буде. Просто дайте оцінку своїм діям, помислам і запишіть ….

 - А тепер, діти, зімніть ці папірці і викиньте у найближчий смітник, коли будете йти з уроку. Як ці листки можна порвати і викинути, так і все погане можна знищити в собі, викорінити, а все добре – удосконалювати.

ОЦІНЮВАННЯ

VІ.  Домашнє  завдання. Розглянути ситуації на ст 115; Прочитати оповідання В.Сухомлинського «Горбатенька»; Опрацювати в зошиті з друкованою основою Урок 20, ст 46-47; записати визначення про пристойність; за бажанням скласти кросворд з ключовим словом «пристойність» у вибраній учнями формі.

 

 

Додаток 1.

Дидактична гра «SMS – повідомлення».

 

 

1

АБВГ

2

ҐДЕ

3

ЄЖЗ

4

ИІЇЙ

5

КЛМ

6

НОП

7

РСТ

8

УФХ

9

ЦЧШ

0

ЩЬЮЯ

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          6      7       4       7      7      6       4       6      4       7      7       0

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          5       0      2       0      6        4     7        7      0

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        7       6       7       1       1       2       2       5       4       1       4       7      7        0

1

 

doc
Пов’язані теми
Етика, 5 клас, Розробки уроків
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
2315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку