Конспект уроку етики в 5 класі
Тема: З чого починається людська досконалість. У чому полягає основний зміст «золотого правила моралі».
Мета: обговорити з учнями про те , з чого починається досконалість людини, що таке пристойність; розкрити зміст поняття «золоте правило моралі», пояснити його значущість для життя; вчити учнів на прикладах формулювати своє бачення « золотого правила моралі»; на практичних прикладах сформувати знання про зміст людських чеснот: пристойність, людяність, справедливість; удосконалювати моральні якості; виховувати повагу до людини.
Обладнання: плакат «Золоте правило моралі», малюнки, слайди, відеоматеріали ( мультфільм «Гидке каченя», комікс ), твори художньої літератури, притча
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки: мова, література, образотворче мистецтво, християнська етика
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Робота в парах. Дидактична гра «SMS – повідомлення». ( додаток 1)
Правила гри. Учні повинні, користуючись наведеними цифрово-буквеними кодами, прочитати назви понять і вписати їх . Це будуть основні поняття, про які ми будемо сьогодні говорити. ( Час: 2 хв).
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Слово вчителя. Тема сьогоднішнього уроку «З чого починається людська досконалість. У чому полягає основний зміст «золотого правила моралі». І поговоримо ми про те, чому кожна людина повинна йти шляхом самовдосконалення. З чого починається цей шлях і які якості допоможуть людині стати духовно багатшою. Крім того, ми обговоримо, що таке пристойність і чому слід дотримуватись «золотого правила моралі», у чому полягає його основний зміст; на прикладах та життєвих ситуаціях будемо вчитися формулювати своє бачення «золотого правила моралі», доповнювати плакат «Золоте правило моралі»; вчитися ставитись до людей з любов’ю і повагою.
- Отож, запишіть у зошит дату та тему уроку.
Учні записують тему у зошит.
Увага на плакат «Золоте правило моралі» ( учні мають його доповнювати на протязі уроку путівниками пристойної поведінки ( додаток 2)
ІV. Засвоєння нових знань
Слово вчителя. У цьому великому світі ми живемо не одні. З нами поруч рідні, знайомі, друзі і зовсім чужі люди. Взаємини з ними визначають правила етикету. Якщо ми дотримуємось цих правил, то справляємо на інших хороше враження, бажання з нами спілкуватися, нам допомогти тощо.
Основна думка нашого уроку полягає в тому, що кожна людина повинна прагнути зробити себе кращою. Послухайте притчу Г.Коновича.
Раббі Зусі вирішив змінити світ. Але світ – такий великий, а Зусі – такий маленький. Тоді Зусі вирішив змінити своє місто. Але місто таке велике, а Зусі такий маленький. Тоді Зусі вирішив змінити свою сім’ю. Але сім’я у Зусі така велика, одних дітей десяток. Так Зусі дістався до того єдиного, що він має змогу змінити, оскільки є таким маленьким, - самого себе.
Який зміст ви вкладаєте в дієслово «удосконалюватися»? ( змінюватися на краще).
Взаємини з іншими потрібно будувати на тому, що:
До скарбнички слів. Сьогодні до скарбнички слів ми додамо етичні поняття, які ви розгадали в смс-повідомленні:
СЛАЙД 1. До скарбнички слів. ( додаток 3, слайд 1)
…………………………………………………………………………………………………..
Пристойність - ввічливість, гарні манери, повага до людей, охайний вигляд, усе, що відповідає загальноприйнятим правилам поведінки.
………………………………………………………………………………………….
Людяність передбачає ставлення до інших з повагою.
,…………………………………………………………………………………………
Справедливість виявляється в тому, що право на повагу своєї гідності має кожна без винятку людина.
,,,,,,,……………………………………………………………………………………..
Слово вчителя. Людина, що дотримується пристойності, живе згідно із «золотим правилом етики» - «СТАВСЯ ДО ЛЮДЕЙ ТАК, ЯК ХОЧЕШ, ЩОБ ВОНИ СТАВИЛИСЬ ДО ТЕБЕ». Воно буде провідною ниткою на нашому уроці.
Вчитель прикріплює правило до плакату «Золоте правило моралі».
- Повторіть його, будь-ласка. ( Діти читають вголос)
- Діти, скажіть, як ви думаєте, чому це правило називають золотим? ( людині достатньо дотримуватись його одного, щоб інші вважали її ввічливою. А ще тому, що здавна відоме багатьом народам; а ще тому, що воно безцінне, важливе, тобто золоте, бо здавна народ називав все цінне золотим - «золоті руки», «золоте серце».
- Перші розмови про золоте правило з’явились у VI – V ст до н.е. і не закінчуються по сьогодні.
Слайд 2. Вислови мудрих ( додаток 3).
Слово вчителя. Чи є ці вислови синонімічними до «золотого правила моралі», що є на плакаті? Отож, прикріпимо їх на плакат.
Про « золоте правило» є спогади в «Одісеї» Гомера, Біблії.
На уроках християнської етики у 5 класі ви будете вчити Дві заповіді любові, які говорять:
Слайд 3. Дві заповіді ( додаток 3)
- Яка з цих заповідей розкриває зміст «золотого правила моралі»?Чи можемо ми його розмістити на плакаті?
Виникнувши, золоте правило моралі отримало широке розповсюдження, міцно ввійшло в людську свідомість у вигляді прислів’їв і приказок, вимог життєвої мудрості, у творах художньої літератури, картинах і наповнює наш світ.
Завдання 1. Робота в парах по рядах.
Умови: об’єднаємось у пари так, як сидимо.
1 ряд. « Мудреці»
У конвертах прислів’я. Складіть їх. Поясніть, як ви розумієте прислів’я. Чи можуть вони бути ще одним тлумаченням «золотого правила моралі». Якщо так, то запишіть його у путівник пристойної поведінки.
1. Чого в іншому не поважаєш, і сам не роби.
2. Як аукнеться, так і відгукнеться.
3. Не рий яму іншому, сам до неї попадеш.
2 ряд. «Лірики»
Ви отримаєте вірші ( додаток 4) . Потрібно їх прочитати. Чи пристойна поведінка у їх героїв? Яке правило з цього можна вивести, спираючись на «золоте правило моралі». Запишіть у путівник.
3 ряд. «Художники»
Дітям пропонується малюнок. ( додаток 5). Потрібно його розмалювати. Можете малювати одночасно в парі. Подумати, чого він нас вчить. Яке правило для себе ми можемо взяти у життя. Записати у путівник.
/ коли діти закінчать роботу з малюнками і будуть розповідати, вчитель може демонтрувати малюнки на слайдах, щоб всі бачили ( додаток 3, слайди 4,5,6,7,8).
Час: 3 хв.
Завдання 2. Комікс «Кулька Іа-Іа» ( додадок 6) . Вчитель, демонструючи слайди з коміксом, озвучує текст. Діти уважно слухають, дивляться і думають, яке з цієї ситуації правило пристойності вони візьмуть у життя.
Рольова гра.
Вчитель: - Діти, герої коміксу не тільки на екрані, вони є серед нас. Давайте їх запросимо.
Виходять герої коміксу ( учні класу):
Іа-Іа ( ослик)
Пух ( ведмедик)
Піггі ( поросятко)
Ру ( кенгуру)
Тигра ( тигр)
Запитання до героїв:
/ запитання можуть задавати учні з класу/
Правило: Відвідай самотнього і розрадь його в тяжку хвилину.
Завдання 3. Мультфільм «Гидке каченя» .
- Діти, а ви любите мультфільми. А хто бачив мультфільм « Гидке каченя»? Давайте подивимось його фрагмент і визначимо, чого воно нас вчить? Чи можуть бути такі відносини у людей? Як ми це пояснимо, спираючись на «золоте правило моралі». ( Сприймаймо людей такими, якими вони є, бо і ми буваємо різними).
Записуємо на путівник і прикріплюємо.
V. Підсумок уроку
Слово вчителя. - Отож, діти, підсумуємо написане на плакаті «Золоте правило моралі».
Таким чином, ми можемо зробити узагальнення, що з плином літ змінюються моральні цінності, кожна епоха вкладає свій зміст в «золоте правило моралі.». Однак втілена в нього ідея гуманної рівності зберігається, переходить з однієї моральної системи в іншу, набуваючи нового наповнення.
Сьогодні, говорячи про «золоте правило моралі», ми розуміємо, що воно є основою нової демократичної моралі. Моралі, де велику значущість мають такі чесноти як людяність і справедливість, пристойність, доброзичливість і делікатність, гідність і благородство, скромність і привітність.
1. Як дотримання норм етикету допомагає у спілкуванні з іншими людьми?
2. Чим пристойна поведінка відрізняється від непристойної?
3. Що таке людяність?
4. З чого починається людська досконалість?
- Діти, запишіть на листочках із зошита, що лежать на столі, все те погане, що ви хотіли б у собі змінити ( Час: 1 хв). Цього читати ніхто не буде. Просто дайте оцінку своїм діям, помислам і запишіть ….
- А тепер, діти, зімніть ці папірці і викиньте у найближчий смітник, коли будете йти з уроку. Як ці листки можна порвати і викинути, так і все погане можна знищити в собі, викорінити, а все добре – удосконалювати.
ОЦІНЮВАННЯ
VІ. Домашнє завдання. Розглянути ситуації на ст 115; Прочитати оповідання В.Сухомлинського «Горбатенька»; Опрацювати в зошиті з друкованою основою Урок 20, ст 46-47; записати визначення про пристойність; за бажанням скласти кросворд з ключовим словом «пристойність» у вибраній учнями формі.
Додаток 1.
Дидактична гра «SMS – повідомлення».
1 АБВГ |
2 ҐДЕ |
3 ЄЖЗ |
4 ИІЇЙ |
5 КЛМ |
6 НОП |
7 РСТ |
8 УФХ |
9 ЦЧШ |
0 ЩЬЮЯ |
||
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 7 4 7 7 6 4 6 4 7 7 0
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 0 2 0 6 4 7 7 0
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 6 7 1 1 2 2 5 4 1 4 7 7 0
1