Мета заняття: Ознайомити дітей з їхніми правами, допомогти молодшим школярам зрозуміти їхнє право на турботу й піклування держави про кожну дитину; формувати уміння дотримуватися правових свобод та обов'язків дитини; виховувати патріотичні почуття, товариськість, любов до ближнього
Вступне слово соціального педагога
У нас сьогодні урок незвичайний.
Урок, як казка, буде в нас.
Бо право вивчатиме кожна дитина.
Сідаймо за парти! Увага, клас!
Вправа. «Таємничо-чарівна хвилина.»
У мене в руках чарівна паличка. Зараз я нею доторкнуся до дверей, і ви побачите щось несподіване. (Відчиняються двері, і до класу залітає повітряна кулька, в якій є папірець).
У мене в руках повітряна кулька.
За формою що вона вам нагадує?
Так, нашу планету Земля.
У цій кульці є папірець, давайте прочитаємо, що там написано.
ЛЮДИНА - НАЙЦІННІШИЙ СКАРБ ПЛАНЕТА ЗЕМЛЯ
Соціальний педагог.
- Як ви розумієте цей вислів?
- Що таке скарб?
- Чому він найцінніший на планеті?
( Відповіді учнів)
Соціальний педагог. Так, дійсно, людина найрозумніша істота планети Земля. Кожен із вас, діти, неповторна особистість і саме такої більше на цій землі немає і не буде.
Відомий поет України В. Симоненко, який прожив життя-спалах, бо прожив дуже мало (28 років), засяяв мов зірка і гас, але не в нашій пам’яті і не в наших серцях, написав про неповторність кожного, кому батьки подарували життя.
(Виразне читання учнем вірша В. Симоненка «Ти знаєш, що ти - людина»).
1-й читець
Ти знаєш, що ти - людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя - єдина,
Очі твої - одні.
Соціальний педагог. Мине не одне тисячоліття, поки людство зрозуміє цю істину, мине не одне тисячоліття, поки людство, нарешті, прийме закони, які оберігатимуть дитину — найбільше наше багатство.
У різні епохи неоднаково дивилися на виховання і догляд за дітьми. Лише у ХVІІ-ХVШ ст. на дітей починають звертати увагу — шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику. А хіба раніше діти не мали іграшок, запитаєте ви.
Так, не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала — одяг, як у дорослих. У середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом «дурень». Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які оберігали б їхнє життя. Аж у 1924 році у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини. У 1989 році всі прогресивні країни світу, в тому числі й наша Україна, підписали Конвенцію прав дитини.
Закон України «Про охорону дитинства». Цей Закон не суперечить Основному Закону — КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ(Ознайомлення з Конституцією).
У кожній державі є один найголовніший закон — Конституція. Ось чому кожен народ хоче мати хорошу Конституцію. Бо від Конституції залежить щастя й доля нашого народу і кожної людини. Кожний громадянин повинен добре знати Конституцію своєї держави, розуміти її, виконувати і боронити. КОНВЕНЦІЯ ООН ПРО ПРАВА ДИТИНИ
Текст Конвенції про права дитини готували, обговорювали й узгоджували понад десять років. Конвенція ООН про права дитини - це угода між країнами. У ній записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Конвенцію було прийнято та відкрито для підписання та приєднання резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року. Цей особливий документ було ратифіковано 191 країною світу. Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні 27 вересня 1991 року і від цього часу є частиною національного законодавства.
Словникова робота
ДЕКЛАРАЦІЯ — це документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей.
КОНВЕНЦІЯ - це угода, міжнародний договір з певних питань. У даному випадку — з питань прав дитини.
ЗАКОН - документ, нормативний акт, прийнятий вищим представницьким органом державної влади, загальнообов'язковий.
КОНСТИТУЦІЯ - в перекладі з лат. мови означає «устрій, будова». Це закон про устрій, про будову держави, про головні права та обов'язки громадян.
( Демонстрація слайдів презентації цих документів)
Ознайомлення з правами дитини
Соціальний педагог. Кожна дитина має права. Їх багато, ось основні права.
ОСНОВНІ ПРАВА ДИТИНИ:
Право на власне ім'я і на отримання громадянства.
Кожна дитина після народження має право на власне ім'я і на отримання громадянства. Раніше первісних дітей називали, як кому заманеться: «Замазуро», «Великі вуха», «Ледащо» або ще якось. Тож, як бачите, наші імена — це теж велика особиста цінність. І неприємно, коли в тебе немає імені або хтось його перекручує.
Соціальний педагог. Діти,чи кожен з вас має своє особисте ім’я? А коли вас називають на прізвисько, чи це є порушенням ваших прав?
Усі діти мають право на повноцінне харчування
Їжа - джерело тепла, росту, енергії та здоров'я людини. Щоб зберегти нормальну температуру, рости, вчити уроки, бігати, стрибати, організм повинен отримувати їжу. Якщо недоїдати, то організм не буде рости, з'явиться слабкість, заболить і запаморочиться голова. Постійне недоїдання веде до виснаження організму. Дітям молодшого шкільного віку треба їсти 4—5 разів на день. Зараз вас годують ваші батьки, але ви не повинні забувати, що і ви повинні допомагати батькам по господарству у міру своїх можливостей. Соціальний педагог. Діти, ви харчуєтесь в школі. Так? Хто піклується за ваше харчування ? Хто платить за сніданок і обід? ( Відповіді учнів)
Усі діти мають право на медичну допомогу
Для того щоб ви росли здоровими, про вас дбають батьки, вчителі, медпрацівники. В разі необхідності надають вам медичну допомогу. Ви на це маєте право. Є такі дані, що кожна п'ята дитина у світі помирає, не досягнувши 12-річного віку. Для того щоб уникнути смертності, держава дбає про вас, надаючи медичну допомогу.
Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля
Ось і зараз давайте відпочинемо.
Фізкультхвилинка «УРА! УРА! УРА!»
1. Наш гусак піднявсь на кладку,
Став, як завше, на зарядку.
Повернувся вліво, вправо,
Чинно робить вільні вправи.
2. Котик вийшов, потягнувся,
Ніжки випрямив, зігнувся.
3. Раз і два, і три, й чотири,
Присідали крокодили.
4. А за ними вирушали
Тигри, леви і шакали.
5.Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаємо, як сороки.
А тепер усі відпочили і за парти тихо сіли.
( Діти виконують вправи під музику)
Усі діти мають право на любов і піклування
Соціальний педагог. А зараз попрацюємо в групах.
«Один за всіх, і всі за одного»
Працюватимемо по групах і ,звичайно, дотримуємося нашого девізу «Один за всіх, і всі за одного», допомагаємо один одному, радимо.
I гр. записує обов'язки батьків
II гр. — обов'язки дітей.
III гр. записує правила, які стосуються і батьків, і дітей.
Усі діти мають право на освіту
Кожна дитина повинна ходити до школи. Але освіту потрібно здобувати наполегливою працею. Вона просто так не дається.
Особлива турбота належить дітям-інвалідам, дітям-сиротам
Давно колись існувала держава Спарта, яка славилася нездоланними воїнами, сильними, здоровими, витривалими.
У цій країні оглядали кожного новонародженого хлопчика й вирішували: якщо він міцний, здоровий - хай живе, а якщо дитя народжується слабким, хворим, його скидали зі скелі.
Наша держава піклується про всіх дітей - і здорових, і хворих. Кожна країна, зазначається у Конституції, повинна турбуватися про новонароджених, допомагати батькам, будувати лікарні й поліклініки.
У світі дуже багато дітей-інвалідів, які не можуть ходити, позбавлені зору, діти, які хворі на невиліковні хвороби. Для них створює наша держава спеціальні школи, випускає літературу, за якою вони можуть вчитися. За ними весь час слідкують і допомагають їм медики, вчителі. Ці діти живуть серед нас, і ми повинні їх поважати і допомагати їм.
Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни
Зараз у нас у світі дуже багато гарячих точок, де йдуть війни. Там діти потерпають від насильства, розрухи, голоду, холоду. Там помирають діти, їхні близькі й знайомі, залишаються інвалідами, сиротами.
1-й читець
Діти білолиці,
Діти чорношкірі —
Мріємо усі ми
Про життя у мирі…
Гра «Мікрофон»
- До якого віку ми вважаємося дітьми?
- У скільки років ми стаємо повноправними громадянами?
- Як називається перший документ про права дитини?
- Яке основне завдання закону «Про охорону дитинства»?
- Які права має дитина після народження?
2-й читець
Дитя моє, права дитини
Ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
Напевно знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять,
Порадь і друзям прочитать.
Хай прочитають тато й мама,
Закони всім потрібно знать.