Урок з елементами фінансової грамотності "Динаміка. Закони збереження"

Про матеріал
Розробка уроку, мета якого реалізувати на уроці наскрізну змістову лінію «Підприємливість та фінансова грамотність», націлити учнів на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо), робити споживчий вибір, протистояти маніпуляціям, що використовуються в рекламному та інформаційному просторі; формувати усвідомлення ролі фінансової грамотності у житті сучасної людини, сформувати знання про елементи банківської системи і взаємозв’язки між ними, навчити керувати банківським рахунком, оцінити переваги безготівкових рахунків.
Перегляд файлу

Урок з елементами підприємливості та фінансової грамотності

10 клас

 

Тема: Узагальнення з теми «Динаміка. Закони збереження».

 

Мета: реалізувати на уроці наскрізну змістову лінію «Підприємливість та фінансова грамотність», націлити учнів на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо), робити споживчий вибір, протистояти маніпуляціям, що використовуються в рекламному та інформаційному просторі; формувати усвідомлення ролі фінансової грамотності у житті сучасної людини, сформувати знання про елементи банківської системи і взаємозв’язки між ними, навчити керувати банківським рахунком, оцінити переваги безготівкових рахунків.

 

Вчитель: Фінансова грамотність населення – це сукупність світоглядних позицій, знань і навичок громадян щодо ефективного управління власними фінансами та здатність компетентно застосовувати їх у процесі прийняття фінансових рішень.

   Сьогодні фінансово грамотна людина – це не тільки престижно, це й вкрай необхідно.

  Тому ми постараємося посягнути ази фінансової грамотності через віртуальний зв’язок фізики з фінансами.

      Почнемо з грошей. Подивіться, будь ласка, до своїх конвертів. Ви побачите там копію 100-доларової купюри з портретом Бенджаміна Франкліна. Відомо, що на купюрах США зображені президенти, які зробили великий вклад у розвиток США. Чим заслужив таке визнання Франклін, який не був президентом? (Слайд з портретом Франкліна). Виходець з народу, п’ятнадцята дитина в сім’ї, Бенджамін Франклін користувався дійсно всенародною любов’ю. Нікого в країні за її історію не ховали з такою шаною, як Франкліна: за його труною йшли двадцять тисяч чоловік, а конгрес США оголосив двомісячну жалобу у всій країні. І як можна не шанувати Людину, яка весь час жила за сформульованим нею принципом: «Найбажаніші Богу справи — це добрі справи заради людей»! Як політичний автор і активіст він більше, ніж хто-небудь, був автором ідеї Американської нації. Будучи дипломатом протягом Американської Революції, він уклав альянс з Францією, що допомогло захистити незалежність.

Бенджамін Франклін — єдиний з батьків-засновників, хто скріпив своїм підписом всі три найважливіші історичні документи, що лежать в основі утворення Сполучених Штатів Америки як незалежної держави: Декларацію незалежності США, Конституцію США і Версальський мирний договір 1783 року (Другий Паризький мирний договір), що формально завершив війну за незалежність тринадцяти британських колоній в Північній Америці від Великої Британії.

Портрет Бенджаміна Франкліна є на стодоларовій купюрі федеральної резервної системи США з 1914.

Що ж повязує Франкліна з фізикою?

Бенджамін Франклін докладно дослідив електрику, теплопровідність металів, розповсюдження звуку у воді, цікавився суднобудуванням, геологією, ботанікою, історією, економікою, винайшов блискавковідвід (який у побуті неправильно називають громовідводом), надзвичайно зручний та ефективний камін, яким зараз користуються в усьому світі, а також незамінний атрибут цього камінакрісло-гойдалку.

Саме перу цієї надзвичайно мудрої людини з величезним життєвим досвідом належить така відома крилата фраза як «Часце гроші».

Пісня про гроші «Тріада».

Отже, переходимо до грошей.

Я, як досить «заможна» людина, яка зуміла з своєї «розкішної» вчительської зарплати скласти якусь суму грошей, вирішила кудись їх вкласти. Як ви, думаєте, що мені з ними зробити? Перше, про що я подумала – це вкласти їх у банк. Це дозволить мені відносно надійно зберігати ці гроші визначений термін, та ще й мати з цього якийсь прибуток – отримати так звані дивіденти (% грошей). Тому сьогодні я розглядаю вас як банк, у який я роблю вклад і отримаю прибуток. Моя задача вибрати  серед вас той банк, який є надійним і задовольнить мої бажання.

    (Слайд Що таке банк). Банк – це фінансова організація, основною функцією якої є отримання грошових ресурсів від тих людей, у яких вони тимчасово вивільняються, і надають їх тим, кому вони на даний час потрібні).

    (Слайд Характеристика банків за рівнем їхньої конкурентоспроможності):

    Приватбанк

    Ощадбанк

    Укрексімбанк

    Райффайзен Банк Аваль

   Перший український міжнародний банк (ПУМБ)

   Альфа Банк

   Укрсиббанк

  Укргазбанк

      І так, ваша задача  (робота в парах) обрати один з банків (вибір), презентувати його через запропоновані відсотки. Для цього ви повинні розвязати тести (12) (Локація 1). Скільки правильних відповідей у вас буде, такий % ви можете запропонувати мені як вкладнику (робота 5 хв.).

(Слайд перевірка тестів з екрану монітора) і самостійне оцінювання. Презентація результатів. Виходячи з результатів, вчитель обирає банк. Якщо немає жодної правильної відповіді, то банк банкрут, і  вкладник не хоче мати з ним справу.

    Так як ми працюємо як банківська система, на чолі якої стоїть Центральний банк, то до нас завітав майбутній керуючий Національним банком м. Чернівці, а згодом і майбутній голова НБУ пан Богдан, який продемонструє як розраховувати суму, яку вкладник буде отримувати щомісяця, якщо він зробить вклад на 6 місяців.

 

  До прикладу, я вкладаю в банк 10 000 гривень на 3 місяці.. %, які я буду отримувати щомісячно, обчислюються за формулою: 10000 ∙ (1 + 0,12/12)3 = 1,03∙ 10000 = 10303.  Отже, я за 3 місяці отримаю додатково  303 гривні.

   Переходимо до іншого виду вкладу. Я не маю бажання мати справу з банком і хочу, що мої гроші працювали, вклавши їх у підприємство, виробництво, тощо, тобто зробити інвестицію і стати інвестором. Тому пропоную вам набути іншого статусу. Ви представники фірми, підприємства тощо. Перегрупуєтеся, будь ласка, за вашими уподобаннями. Вибір (картки на столі Локація 2):

  • завод, який будує літаки «,,,,», (відповіді на запитання про підйомну силу літака, кут атаки, тощо + розповідь про сучасні українські літаки)
  • автомобільний завод «….» (відповіді на запитання про види руху, закони динаміки, сили в механіці + розповідь про сучасні автомобілі)
  • туристична фірма «,,,,», яка організовує екскурсії щодо спуску гірськими річками (відповіді на запитання про рух рідини, закон Бернуллі + відео про гірський екстрим «Сплав  гірською річкою Стрий»)
  • підприємство «,,,,» з виготовлення механічних дитячих іграшок (відповіді на запитання про пружні властивості тіл, види рівноваги).

Отже, я вирішила вкласти свої гроші у підприємство …., а пан Богдан у ….  на запропонованих умовах (%). Програли ми чи виграли – час покаже, адже, щоб інвестиція не стала ризикованою, ми повинні бути фінансово грамотними.

    А тепер звернемося до нашого відпочинку. Попрацювали і поїдемо мандрувати.

- чи зверталися ваші батьки до туристичних фірм при організації відпочинку?

Створення 3 туристичних фірм (Локація 3): перегрупування (формулювання ЗЗЕ, ЗЗІ + розвязання задач):

Задача 1. Яку суму (у гривнях) потрібно поміняти українському туристові, який збирається у закордонну подорож і хоче взяти з собою 500 євро і  350 доларів США?

Задача 2. Скільки отримає грошей (у гривнях) польський турист, який приїхав на екскурсію до Чернівців, якщо він поміняє тут 600 євро і 200 доларів США?

Задача 3. користуючись валютним курсом, визначте вартість товарів у різних валютах:

-шоколадка «Оленка» – 18 грн (…. доларів, …. євро)

- напій «Вітамін» - 10 грн (…. доларів, …. євро)

- планшет – 2400 грн (…. доларів, …. євро).

Гра «Обираємо вид страхової послуги» (Локація 4) (встановлення відповідності між фізичними величинами і її одиницями). Найпоширенішими видами добровільного страхування в Україні є:

  • страхування: життя,
  • транспорту,
  • нерухомості,
  • медичне страхування,
  • від нещасних випадків,
  • страхування здоров’я на випадок хвороби,
  • від пожеж і стихійних явищ, -
  • від фінансових ризиків.

 

Пісня про гроші «Тріода»   

 

 Але так було,

Є і буде, знаю я,

Хтось рахував, а хтось

Платив ціле життя.

Ти не газуй, всіх

Грошей не заробиш ти,

Бо гроші, як приходять

Так відходять!

 

Підсумок уроку.

Локація 1

 

Тести

  1. Яке завдання динаміки?

а) вміти знаходити координату тіла в будь-який момент часу

б) вивчати причини зміни швидкості

в) вміти обчислювати модулі сил

 

2. Котре з висловлювань правильне?

а) сила – величина скалярна

б) сила виражається масою тіла і чисельно рівна вазі

в) сила – це фізична величина, що проявляється під час взаємодії тіл

 

3. Чи змінюється сила тяжіння, що діє на тіло, із віддалянням його від поверхні Землі?

а) зростає

б) зменшується

в) не змінюється

 

4. За яких умов виникають сили пружності?

а) коли тіла взаємодіють між собою

б) коли тіло розтягують

в) коли тіло пружно деформують

 

5. В якому з наведених прикладів сила тертя надає тілу доцентрового прискорення?

а) автомобіль робить поворот

б) поїзд рухається на заокругленні

в) Місяць обертається навколо Землі

 

6. Інертність тіла – це ….

а) властивість тіла протидіяти дії іншого тіла

б) властивість тіла зберігати стан спокою

в) властивість тіла змінювати свою швидкість при взаємодії з іншим тілом

 

7. Чому дорівнює сила тяжіння, що діє на тіло масою 100 г?

а) 980 Н

б) 0,01 Н

в) 1 Н

 

8. Котре з висловлювань правильне?

а) сила тертя співпадає з напрямком руху тіла

б) різким гальмуванням можна зупинити тіло вмить

в) на повороті залізничної колії одна з  рейок піднята вище другої

 

9. Чому людині, що стоїть у човні, важно зберегти рівновагу, якщо човен різко зупиниться?

а) людина внаслідок інерції падає в протилежний бік до руху човна

б) людина внаслідок інерції продовжує рух в тому ж напрямку

 в) човен коливається на воді

 

10. При якій умові виконується механічна робота?

а) до тіла прикладена сила

б) тіло переміщається

в) тіло переміщається під дією прикладеної сили

 

11. Котре з висловлювань правильне?

а) імпульс сили дорівнює зміні імпульсу тіла

б) імпульс тіла – величина скалярна

в) потенціальна енергія перетворюється тільки в кінетичну

 

12. Котре з висловлювань правильне?

а) в техніці часто використовують одиницю потужності 1 кінська сила

б) коли зростає потужність двигуна, зростає і швидкість

в) при зменшенні швидкості руху потужність двигуна зростає

 

 

Локація 2

Літакобудування

  1. Чому виникає підіймальна сила крила літака?
  2. Що така повна аеродинамічна сила?
  3. Що таке кут атаки?
  4. с. 114 Фізика в цифрах :

- СУ-27 (Що дозволяють літаку короткі розширені крила?)

-  АН-225 «Мрія» (Чим довші крила літака, тим більшу ……  він має)

- Сікорський R-4 (Чому гелікоптеру не потрібен розбіг?)

- с. 97 Державне підприємство «Антонов»

 

 

Автомобілебудування

  1. Які види руху вам відомі?
  2. Яка величина характеризує рівнозмінний рух?
  3. Який закон Ньютона пояснює причину руху тіла?
  4. В яких одиницях визначається потужність автомобіля?
  5. с. 95, рис. 15.3 Коли для руху автомобіля потрібна більша сила тяги, водій переходить на …… швидкість або натискає на газ, ……. таким чином потужність двигуна

 

Туристична фірма

  1. Що таке стремнини?
  2. В чому суть рівняння неперервності струменя?
  3. Наслідок закону збереження механічної енергії – це закон ……
  4. Відео «Сплав гірською річкою Стрий»

 

 

     Завод дитячих іграшок

  1. При якій умові виникає сила пружності?
  2. Які є види деформацій?
  3. Сформулюйте закон Гука
  4. Які є види рівноваги?
  5. Стійкість тіла залежить від ….. опори

 

 

Локація 3

Фірма 1.

  1. Сформулюйте закон збереження енергії.
  2. З яким прискоренням рухається тіло масою 0,05 кг під дією сили 100 Н?

 

 Задача 1. Яку суму (у гривнях) потрібно поміняти українському туристові, який збирається у закордонну подорож і хоче взяти з собою 500 євро і  350 доларів США?

 

 

Фірма 2.

  1. Сформулюйте закон збереження імпульсу.
  2. Коефіцієнт жорсткості пружини 100 Н/м. Визначити видовження пружини під дією вантажу масою 200 г.

 

Задача 2. Скільки отримає грошей (у гривнях) польський турист, який приїхав на екскурсію до Чернівців, якщо він поміняє тут 600 євро і 200 доларів США?

 

 

Фірма 3.

  1. Сформулюйте закон Бернуллі.
  2. При швидкості польоту 1800 км/год потужність двигуна літака становить 500 МВт. Обчислити силу тяги літака.

 

Задача 3. Користуючись валютним курсом, визначте вартість товарів у різних валютах:

- шоколадка «Оленка» – 18 грн (…. доларів, …. євро)

- напій «Вітамін»  – 10 грн (…. доларів, …. євро)

- планшет – 2400 грн (…. доларів, …. євро).

 

 

 

Локація 4

 

Встановити відповідність

 

А Потенціальна енергія                                          1. P = mg

 

 

Б Закон Гука                                                              2. s1 v1 = s2 v2

 

В Механічна потужність                                         3. F = -kx

 

Г Імпульс тіла                                                           4. A = Fs cos

 

Д Рівняння неперервності струменя                     5. E = mgh

 

Е Вага тіла                                                                 6. p = mv

 

Є Механічна робота                                                 7. N = A/t

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
27 листопада 2020
Переглядів
999
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку