Мета уроку:
навчальна: сформувати знання про рівноприскорений прямолінійний рух і фізичні величини, що його описують, – прискорення та швидкість.
розвиваюча: розвивати уміння спостерігати, аналізувати фізичні явища, робити висновки;
виховна: сформувати вміння застосовувати отримані знання.
Тип уроку: інтерактивний урок засвоєння нових знань з використанням комп’ютерних технологій.
Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійна дошка, металевий жолоб, кулька, секундомір, штатив
І. Організаційний момент.
Вчитель: Доброго дня! Сідайте. Подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.
Епіграфом до нашого уроку мені хотілося б узяти слова Томаса Фрідмана: «Щоранку в Африці прокидається газель. Вона повинна бігти швидше за лева, інакше загине. Щоранку в Африці прокидається і лев. Він повинен бігти швидше за газель, інакше помре від голоду. Неважливо, хто ти — газель чи лев. Коли встає сонце, треба бігти».
Якщо в нас на уроці такий епіграф, як ви думаєте, якою буде тема уроку? Учні наводять відповіді.
Тема нашого уроку "Прямолінійний рівноприскорений рух: миттєва швидкість, прискорення".
Працювати ви будете в групах. Повторимо правила роботи в групі. Я почну, а ви підтримуйте. Я хочу, щоб всі були доброзичливими…
В аркушах звітів вкажіть прізвища учнів групи і в кінці уроку виставте оцінку кожному, враховуючи внесок в роботу групи.
Завдання 1.
1. Перегляньте запропоноване відео https://www.youtube.com/watch?v=GFpCSirpwoQ
2. Дайте відповідь на питання :
Який рух називають рівномірним?
Чим характеризується такий вид руху? (швидкістю, переміщенням, часом)
Що характеризує швидкість?
Назвати основну одиницю швидкості.
Чи є рух, який ви побачили на відео рівномірним? А як його можна назвати?
Завдання 2.
Пригадайте тему «Механічний рух», яку ви вивчали у 7 класі та поясніть, як ви розумієте вислови:
Поки Дніпро пливе, Україна не вмре.
Не той козак, що за водою пливе, а той, що проти води.
Якщо не бігаєш, поки здоровий, доведеться бігати, коли захворієш.
Вертиться, жолобиться, як береста (підметка) на вогні.
Пуститися щодуху.
Тихіше їдеш – далі будеш
Вершник пішому не товариш
Тільки ворони навпростець літають
Запряг прямо, та поїхав криво
Волом зайця не доженеш.
Завдання 3.
За поданою презентацією ознайомтеся з новою темою, метод «перевернутий клас». (Можна звернутися по консультацію до вчителя)
Змінним називають рух зі змінною швидкістю. Окремим випадком змінного руху є рівноприскорений рух.
Рівноприскорений прямолінійний рух — це такий рух, при якому за будь-які рівні проміжки часу швидкість тіла змінюється на однакову величину і траєкторія руху є пряма лінія. Якщо за такого руху швидкість тіла збільшується, то його називають рівноприскорений, а якщо зменшується — рівносповільненим. Рівноприскореним рухом можна вважати скочування візка по похилій площині. Рівноприскореним рухом є також падіння тіла, якщо опором повітря можна знехтувати.
Однією з головних характеристик рівноприскореного руху є прискорення.
Характеристика прискорення як фізичної величини
1. Прискорення — векторна фізична величина, яка визначається відношенням зміни швидкості тіла до часу, протягом якого ця зміна відбулася.
2. Прискорення позначають латинською літерою a, визначають за формулою:
a =( υ- υ0)/ t
де a — прискорення, υ — кінцева швидкість, υ0— початкова швидкість, t - час.
В проекціях на вісь ОХ: a х = υ х − υ 0х / t
3. [ a] = 1м/ с2 . Це таке прискорення точки, що рухається прямолінійно рівноприскорено, при якому за 1 с її швидкість змінюється на 1 м/с.
4. Прискорення визначається методом непрямих вимірювань.
Прискорення рівноприскореного руху — величина стала: a = const.
5. Графік прискорення
Прискорення тіла не змінюється з часом, тому графік прискорення являє собою пряму паралельну осі ОХ.
Завдання 4
Швидка їзда дарує багатьом відчуття переваги, п'янить і захоплює, дозволяючи отримати шалений сплеск адреналіну в крові. Але нерідко така безпечність закінчується сумно, а іноді й трагічно. Хочете знати, як сильно позначається перевищення швидкості на гальмівному шляху? Гальмівний шлях для вищезазначених швидкостей на сухому асфальті: при 60 км/ год це відстань становитиме – 18 м, при 80 км/год – 32 м, а при 100 км/год – 50 м. Нескладно вирахувати, що на мокрому шосе ця дистанція вийде вдвічі більшою! Це означає, що перебігати дорогу набагато небезпечніше перед машиною з великою швидкістю.
Сьогодні на на уроці ми дослідимо, як змінюється швидкість (а отже, і прискоренння) при зміні кута нахилу площини (кута схилу) та маси тіла.
Обладнання і наочність: лінійки; секундомір; похила поверхня; набір кульок однакового розміру та різної маси.
№ досліду |
t , с |
s , м |
a , м/с2 |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
Завдання 5
Розв’яжіть задачі.
2.За який час Петрик Петренко, запізнюючись на перший урок і рухаючись з прискоренням 0,2 м/с2, збільшить свою швидкість з
3,6 км/год до 6 км/год?
3.Оленка, катаючись на велосипеді, спускалася з гори з прискоренням
0,3 м/с2. Якої швидкості набуде велосипед Оленки через 20с, якщо його початкова швидкість дорівнює 4 м/с?
Підведення підсумків, виставлення оцінок.
Обговорення:
• Мені сподобалося на уроці те, що...
• На уроці мене порадувало...
• Я задоволений своєю роботою, тому що...
• Мені хотілося б порадити...
• Якби я був учителем, то ...
Список використаних джерел: