Урок з фізики "Рівноприскорений рух. Прискорення"

Про матеріал
Інтерактивний урок засвоєння нових знань з використанням комп’ютерних технологій з елементами моделі навчання "перевернутий клас".
Перегляд файлу

Тема уроку: Рівноприскорений рух. Прискорення.

Мета уроку:

навчальна: сформувати знання про рівноприскорений                       прямолінійний  рух  і фізичні величини, що його описують, – прискорення та швидкість.

розвиваюча: розвивати уміння спостерігати, аналізувати фізичні явища, робити висновки;

виховна: сформувати вміння застосовувати отримані знання.

 

Тип уроку: інтерактивний урок засвоєння нових знань з використанням комп’ютерних технологій.

 

Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійна дошка, металевий жолоб, кулька, секундомір, штатив

 

І. Організаційний момент.

 Вчитель: Доброго дня! Сідайте. Подивіться  один на одного, посміхніться  і  подумки побажайте успіхів один одному на уроці.

 Епіграфом до нашого уроку мені хотілося б узяти слова Томаса Фрідмана: «Щоранку в Африці прокидається газель. Вона повинна бігти швидше за лева, інакше загине. Щоранку в Африці прокидається і лев. Він повинен бігти швидше за газель, інакше помре від голоду. Неважливо, хто ти — газель чи лев. Коли встає сонце, треба бігти».

Якщо в нас на уроці такий епіграф, як ви думаєте, якою буде тема уроку? Учні наводять відповіді.

Тема нашого уроку "Прямолінійний рівноприскорений рух: миттєва швидкість, прискорення".

Працювати ви будете в групах. Повторимо правила роботи в групі. Я почну, а ви підтримуйте. Я хочу, щоб всі були доброзичливими…

 

В  аркушах звітів вкажіть прізвища учнів групи і в кінці уроку виставте оцінку кожному, враховуючи внесок в роботу групи.

Завдання 1.

1. Перегляньте запропоноване відео https://www.youtube.com/watch?v=GFpCSirpwoQ

2. Дайте відповідь на питання :

Який рух називають рівномірним?

Чим характеризується такий вид руху? (швидкістю, переміщенням, часом)

Що характеризує швидкість?

Назвати основну одиницю швидкості.

Чи є рух, який ви побачили на відео рівномірним? А як його можна назвати?

Завдання 2.

Пригадайте тему «Механічний рух», яку ви вивчали у 7 класі та поясніть, як ви розумієте вислови:

Поки Дніпро пливе, Україна не вмре.

Не той козак, що за водою пливе, а той, що проти води.

Якщо не бігаєш, поки здоровий, доведеться бігати, коли захворієш.

Вертиться, жолобиться, як береста (підметка) на вогні.

Пуститися щодуху.

Тихіше їдеш – далі будеш

Вершник пішому не товариш

Тільки ворони навпростець літають

Запряг прямо, та поїхав криво

        Волом зайця не доженеш.

Завдання 3. 

За поданою презентацією ознайомтеся з новою темою, метод «перевернутий клас». (Можна звернутися по консультацію до вчителя)

Змінним називають рух зі змінною швидкістю. Окремим випадком змінного руху є рівноприскорений рух.

Рівноприскорений прямолінійний рух — це такий рух, при якому за будь-які рівні проміжки часу швидкість тіла змінюється на однакову величину і траєкторія руху є пряма лінія. Якщо за такого руху швидкість тіла збільшується, то його називають рівноприскорений, а якщо зменшується — рівносповільненим. Рівноприскореним рухом можна вважати скочування візка по похилій площині. Рівноприскореним рухом є також падіння тіла, якщо опором повітря можна знехтувати.

Однією з головних характеристик рівноприскореного руху є прискорення.

Характеристика прискорення як фізичної величини

1. Прискорення — векторна фізична величина, яка визначається відношенням зміни швидкості тіла до часу, протягом якого ця зміна відбулася.

2. Прискорення позначають латинською літерою a, визначають за формулою:

a =( υ- υ0)/ t

де a — прискорення, υ — кінцева швидкість, υ0— початкова швидкість, t - час.

В проекціях на вісь ОХ:  a х =  υ х −  υ / t

3. [ a] = 1м/ с2 . Це таке прискорення точки, що рухається прямолінійно рівноприскорено, при якому за 1 с її швидкість змінюється на 1 м/с.

4. Прискорення визначається методом непрямих вимірювань.

Прискорення рівноприскореного руху — величина стала: a = const.

 

 

 

 

 

5. Графік прискорення

Рівноприскорений рух. Залежність швидкості ...Прискорення тіла не змінюється з часом, тому графік прискорення являє собою пряму паралельну осі ОХ.

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 4

Швидка їзда дарує багатьом відчуття переваги, п'янить і захоплює, дозволяючи отримати шалений сплеск адреналіну в крові. Але нерідко така безпечність закінчується сумно, а іноді й трагічно. Хочете знати, як сильно позначається перевищення швидкості на гальмівному шляху? Гальмівний шлях для вищезазначених швидкостей на сухому асфальті: при 60 км/ год це відстань становитиме – 18 м, при 80 км/год – 32 м, а при 100 км/год – 50 м. Нескладно вирахувати, що на мокрому шосе ця дистанція вийде вдвічі більшою! Це означає, що перебігати дорогу набагато небезпечніше перед машиною з великою швидкістю.

Сьогодні на на уроці ми дослідимо, як змінюється швидкість (а отже, і прискоренння) при зміні кута нахилу площини (кута схилу) та маси тіла.

Обладнання і наочність: лінійки; секундомір; похила поверхня; набір кульок однакового розміру та різної маси.

  1.       Виміряти довжину похилої площини.
  2.       Пустити по ній кульку та виміряти час її спуску.
  3.       Знаючи, що початкова швидкість дорівнює 0, знайдіть  прискорення кульки для даного переміщення за формулою  https://studfile.net/html/2706/1207/html_0BywkWtK3c.PGwh/img-UrUeNf.png
  4.       Повторити дослід з тією ж кулькою, але по похилій з іншим нахилом.
  5.       Знайти прискорення кульки для даного переміщення.
  6.       Повторити дослід з кулькою більшої маси.
  7.       Результати занести до таблиці.

№ досліду

t , с

s , м

a , м/с2

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

  1. Зробити висновок, як залежить прискорення тіла від його маси та  від кута нахилу поверхні.

Завдання 5

Розв’яжіть задачі.

  1. Яка ціна поділки спідометра, зображеного на малюнку? Яку найбільшу швидкість він може виміряти?

Корекція пробігу авто скрутити спідометр в Києві.

2.За який час Петрик Петренко, запізнюючись на перший урок і рухаючись з прискоренням 0,2 м/с2, збільшить свою швидкість з

3,6 км/год до 6 км/год?

3.Оленка, катаючись на велосипеді, спускалася з гори з прискоренням

0,3 м/с2. Якої швидкості набуде велосипед Оленки через 20с, якщо його початкова швидкість дорівнює 4 м/с?

 

Підведення підсумків, виставлення оцінок.

Обговорення:

 

  1. Я сьогодні на уроці відкрив для себе...

• Мені сподобалося на уроці те, що...

• На уроці мене порадувало...

• Я задоволений своєю роботою, тому що...

• Мені хотілося б порадити...

• Якби я був учителем, то ...

 

Список використаних джерел:

  1. https://www.autocentre.ua/ua/avtopravo/pdd-i-bezopasnost/ne-goni-kak-silno-skazyvaetsya-prevyshenie-skorosti-na-tormoznom-puti-341141.html
  2. https://www.youtube.com/watch?v=GFpCSirpwoQ
  3. «Фізика» підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів  Бар’яхтар В. Г., Довгий С. О., Божинова, Ф. Я., Кірюхіна О. О.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
17 березня
Переглядів
57
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку