Урок з географії "Атлантичний океан"

Про матеріал

поглибити й систематизувати знання про природу Світового океану; продовжити формування умінь та навичок визначати географічне положення океану, виявляти особливості природи Атлантичного океану за тематичними картами атласу; розвивати вміння встановлювати аналогії та порівнювати; виконувати способи раціональної навчальної діяльності: складати цілеспрямований опис об'єкта за типовим планом

Перегляд файлу

Географія 7 клас                           Урок №                           Дата:

АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН

Мета: поглибити й систематизувати знання про природу Світового океану; продовжити формування умінь та навичок визначати географічне положення океану, виявляти особливості природи Атлантичного океану за тематичними картами атласу; розвивати вміння встановлювати аналогії та порівнювати; виконувати способи раціональної навчальної діяльності: складати цілеспрямований опис об’єкта за типовим планом; формувати ціннісне ставлення до природних багатств Світового океану, екологічну свідомість.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, підручники, контурні карти

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення і природи Атлантичного океану, відомі географічні об’єкти; наводити приклади форм рельєфу дна, течій; представників органічного світу; характеризувати типи клімату, різноманітність органічного світу, природні багатства та проблеми забруднення океану; порівнювати географічне положення та природні компоненти Атлантичного та Тихого океанів.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Прийом «Картографічна розминка» (без використання карти)

Учитель пропонує учням подумки уявити географічну карту та закінчити речення.

Тихий океан омиває Північну Америку з …

Тихий океан не омиває материк …

Тихий океан омиває Австралію зі …

До найбільших морів Тихого океану належать …

У західній частині Тихого океану берегова лінія …

Найпотужнішими холодними течіями Тихого океану вважають …

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Практичність теорії»

На попередніх уроках ви дізналися про особливості природи найбільшого та найдавнішого океану нашої планети — Тихого.

Однак задовго до тих часів, коли європейці перетнули цей океан, вони плавали водами Атлантичного океану, який і в наші дні посідає провідне місце у світовому судноплавстві. Атлантичний океан найбільш досліджений серед усіх океанів, але й найбільш забруднений через інтенсивну господарську діяльність. Він відіграє значну роль у формування клімату Європи, зокрема нашої країни. Установити природні особливості Атлантики вам допоможуть знання та навички складання характеристики Тихого океану, яких ви набули на попередніх уроках. Для дослідження Атлантичного океану ми скористаємося одним з важливих наукових методів пізнання — порівнянням.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Географічне положення

Завдання

1) За картами атласу визначте особливості географічного положення Атлантичного океану.

2) Порівняйте географічне положення Атлантичного та Тихого океанів.

Географічне положення Атлантичного океану

План характеристики

Особливості географічного положення

Площа, млн км²

91,7 (майже вдвічі менший за Тихий океан)

Положення щодо екватора, нульового меридіана, материків, та інших океанів

Простягається в меридіональному напрямку від субарктичних широт до берегів Антарктиди. У центральній частині материк перетинає екватор, у східній — нульовий меридіан. Омиває береги п’яти материків: Євразії, Африки, Північної та Південної Америки, Антарктиди.

На півночі Атлантичний океан сполучається з Північним Льодовитим океаном, на півдні — з Індійським та Тихим океанами. Завдяки будівництву каналів потрапити з Атлантики в інші океани можна й коротшим шляхом: в Тихий океан — через Панамський канал, в Індійський — через Суецький

Особливості берегової лінії: моря, затоки, протоки, острови

Берегова лінія сильно порізана в Північній півкулі, особливо на сході: тут розташовано багато внутрішніх морів. На американському узбережжі Атлантичний океан заглиблюється в материк, утворюючи затоки Св. Лаврентія та Мексиканську. Третя велика затока — Біскайська — розташована біля берегів Європи, четверта — Ґвінейська — обмежена берегами Африки. Найбільші острови: Великобританія, Ірландія, Ісландія, Куба, Гаїті, Пуерто-Ріко, Ньюфаундленд

Висновок 1. Порівняно з Тихим, Атлантичний океан менший за площею, має видовжену форму, значно менше островів. Як і Тихий, Атлантичний омиває береги п’яти материків.

2. Рельєф дна

Завдання

1) Зіставте карти та виявіть закономірності розташування основних форм рельєфу дна Атлантичного океану.

2) Порівняйте рельєф дна Атлантичного океану з рельєфом дна Тихого океану.

Атлантичний океан за віком відносно молодий. Утворення Атлантичного океану почалося після розколу Гондвани. Розширення океану триває й донині.

Добре розвинений шельф (8,5 % усієї площі дна), що створює сприятливі умови для видобування корисних копалин. Найбільш глибокі райони океану лежать біля його західних берегів. Найглибші глибоководні жолоби Пуерто-Ріко (8742 м) та Південно-Сандвічевий жолоб (8228 м).

Важливий елемент дна Атлантики — великий підводний Середи нно-Атлантичний хребет, який простягнувся посередині океану з півночі на південь майже на 17 тис. км. За формою він нагадує латинську літеру S і має ширину понад 1 тис. км. Це порівняно молода гірська споруда із різко вираженою сейсмічною діяльністю та слідами підводних вивержень на поверхні. Серединно-Атлантичний хребет поділяється на дві частини — Північноатлантичний і Південноатлантичний.

Висновок 2. Рельєф дна Атлантичного океану, порівняно з Тихим, не такий складний. Характерними ознаками дна є широкий шельф, невелика кількість глибоководних жолобів, паралельне відносно берегів розташування серединно-океанічного хребта.

 

3. Клімат та особливості водних мас

Завдання. Установіть:

1) У яких кліматичних поясах розташований Атлантичний океан.

2) Які ознаки клімату властиві його різним частинам.

3) Порівняйте клімат Атлантичного океану з кліматом Тихого океану.

Атлантичний океан перетинає майже всі кліматичні пояси, тому його кліматичні умови досить різноманітні.

Найширша частина океану, на відміну від Тихого, лежить у тропічних та помірних широтах. З обох тропічних областей високого тиску в напрямку екваторіальних широт дмуть постійні вітри — пасати. У північній тропічній частині влітку й восени зароджуються тропічні циклони, які нерідко переходять в урагани. Найбільше їх над Карибським морем та Мексиканською затокою.

У помірних широтах Атлантики панують західні вітри. Найбільшої сили вони досягають у помірних широтах Південної півкулі. У полярних широтах кліматичні умови Атлантичного океану формуються під впливом Північного Льодовитого океану на півночі та Антарктиди на півдні. Тут трапляється велика кількість айсбергів і дрейфної криги.

Властивості водних мас океану пов’язані з особливостями його клімату. У розподілі солоності та температур поверхневих вод спостерігається аналогічна Тихому океану широтна зональність. Проте середні значення температур нижчі за середні температурні показники Тихого океану через охолоджувальний вплив Північного Льодовитого океану та Антарктики.

Течії в Атлантиці, на відміну від Тихого океану, спрямовані не за широтою, а субмеридіонально, що пояснюється видовженою формою океану. На відміну від Тихого океану, в північній частині океану трапляються численні айсберги та плавуча крига. Течії виносять ґренландські айсберги у відкритий океан навіть до 40° пн. ш.

Висновок 3. Географічне положення Атлантичного океану визначає формування різноманітних кліматичних умов. Видовжена форма океану, більший вплив материків та широке сполучення з Північним Льодовитим океаном визначає певні відмінності в розподілі температур, характері течій тощо.

4. Органічний світ океану

Як і в Тихому океані, у розподілі органічного життя океану чітко виділяється зональність.

У водах полярних широт навесні та влітку бурхливо розвивається планктон, яким живиться криль — маленькі ракоподібні завдовжки 1–15 см. Вони живляться планктоном, а самі є їжею для китів, тюленів, риб, кальмарів. Багаті на живі організми води Південної Атлантики приваблюють китів, які, долаючи відстань у 3 тис. км, припливають улітку з тропічних широт, щоб народити тут потомство.

У помірних широтах відбувається активне змішування різних водних мас, що сприяє глибокому перемішуванню води, скупченню риби. Особливо багаті на живі організми Північне та Балтійське моря. Тут із давніх часів виловлюють камбалу, тріску, скумбрію, оселедець.

У тропічних областях найбільш багаті на життя води холодних течій — Канарської та Бенґальської. Щільність планктону тут сягає 16 тис. особин на 1 метр води. Серед них багато літаючих риб, рачків, кальмарів, восьминогів, акул. Промислове значення мають макрелі, тунець, сардини, анчоуси. Для тропіків і субтропіків океану характерні корали, особливо багато їх у Сарґасовому морі.

У теплих прибережних водах Мексиканської затоки живе ламантин. Живиться прісноводними рослинами, тому їх ще називають морськими коровами. Перебувають на межі зникнення.

В екваторіальних водах Атлантичного океану високі температури сприяють бурхливому розвитку діатомових водоростей, які надають воді зеленого або буро-зеленого забарвлення. Тут багато риби, морських черепах, акул, медуз, каракатиць, далеко в океан із потужними потоками великих річок «мандрують» прісноводні риби.

Висновок 4. Органічний світ Атлантичного океану за кількістю видів значно поступається Тихому океану через його геологічну молодість. Проте в кількісному відношенні океан багатий на організми, життя яких пов’язане насамперед із широким розвитком шельфу.

5. Використання ресурсів океану

Завдання

1) Прочитайте тест параграфа «Використання ресурсів океану»

2) З’ясуйте: види господарської діяльності в Атлантичному океані (перший учень); екологічні проблеми, що виникли через активне господарське освоєння океану (другий учень).

3) Зробіть висновок про інтенсивність господарської діяльності в океані та її наслідки.

Висновок 5. Атлантичний океан посідає перше місце серед океанів за ступенем господарського освоєння, що спричиняє загострення екологічних проблем.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Практична робота

Завдання. Позначте на контурній карті підводні хребти: Північноатлантичний, Південноатлантичний; моря: Карибське, Сарґасове, Балтійське, Північне, Середземне, Чорне, Азовське, Уеделла; затоки: Мексиканська, Св. Лаврентія, Ла-Плата, Біскайська, Ґвінейська; півострови: Лабрадор, Флорида, Скандинавський, Піренейський, Апеннінський, Балканський; острови: Великобританія, Ірландія, Ісландія, Куба, Гаїті, Пуерто-Ріко, Ньюфаундленд; течії: Ґольфстрім, Північноатлантична, Канарська, Лабрадорська.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ

Учитель пропонує висловити думку щодо питання: чи допоміг вам метод порівняння двох океанів краще зрозуміти їх природні особливості?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. За бажанням: скласти власний план заходів щодо поліпшення екологічного стану Атлантичного океану.

 

1

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. EVO SLIME
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
29 березня 2018
Переглядів
7563
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку