Урок дає учням знання про географічне положення та особливості зони степу, взаємозв'язки між компонентами природи в зоні степу; показує особливості зони в порівняні з іншими природними зонами; на прикладах демонструє результати впливу господарської діяльності людини на природні особливості зони степу; знайомить з природоохоронними територіями зони степу.
Тема: Зона степу. Географічне положення , межі , розміри . Головні риси природних умов. Поділ на підзони . Несприятливі природні процеси. Природоохоронні території. Практична робота №6 "Складання порівняльної характеристики природних зон і країв України.
Мета: дати учням знання про географічне положення та особливості зони степу, взаємозв’язки між компонентами природи в зоні степу; показати особливості зони в порівняні з іншими природними зонами; на прикладах продемонструвати результати впливу господарської діяльності людини на природні особливості зони степу; познайомити з природоохоронними територіями зони степу; продовжити формувати вміння працювати з картографічними матеріалами на прикладі карти фізико-географічного районування, поглибити вміння працювати з тематичними картами рельєфу, клімату; продовжити формувати вміння працювати з різними джерелами інформації; продовжувати роботу щодо формування навичок мислення; удосконалення умінь та навичок комплексного характеризування географічних об’єктів (на прикладі природної зони); сприяти формуванню кооперативних навичок навчання, вміння виступати перед аудиторією.
Обладнання: фізична карта України, зошити для практичних робіт з друкованою основою , атласи географічні для 8-го класу, облікова карта успішності, аудіозапис пташиного співу, проектор, слайди з зображенням заповідних територій України.
I Організаційний момент
визначення психологічного настрою на початку уроку :
-Яке зображення відповідає твоєму настрою?
II Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
1.Прийом "Картографічна хвилинка"
Вчитель називає географічний об'єкт, учні показують його в атласах на фізичній карті України. Географічна номенклатура : Волинська височина , Подільська височина , Придніпровська височина, Хотинська височина, Середньоруська височина, Придніпровська низовина, Полтавська рівнина, Опілля, Розточчя, Товтри, Східноєвропейська, відроги Середньоруської височини, Донецький кряж, Приазовська височина, Причорноморська низовина, Північнокримська низовина, Дніпро, Сіверський Донець, Піденний Буг, Дністер, Дунай, Кундук, Ялпуг, Олешківські піски.
Робота в парах з взаємоперевіркою
2."Географічний диктант"
-Пояснити значення термінів, використовуючи в разі потреби словник-довідник в підручнику:
Лес, літосферна плита, клімат, грунт, річка, ендеміки, ландшафти, гумус, Червона книга України.
3.Прийом "Мікрофон"
-Назвіть, в межах яких природних країн розташована Україна.
-На які природні зони поділяється рівнинна частина України?
III Мотивація
Слово вчителя
Кожна зона України має схожі і відмінні риси, характеризується своєрідним поєднанням природних компонентів та процесів. Характерні риси зони степу, які ми можемо назвати одразу,- це розташування на півдні України, найбільші розміри, наявність найбільших теплових ресурсів. Проте детальніше і грунтовніше ми зможемо охарактеризувати природну зону, опанувавши матеріал сьогоднішнього уроку.
IV Вивчення нового матеріалу
1.Прийом "Літературна хвилинка"
Звучить запис пташиного співу, вчитель або підготовлений учень читають уривок з повісті М.В.Гоголя "Тарас Бульба".
"Степ що далі, то ставав прекрасніший. Тоді увесь південь, увесь той простір, що становить теперішню Новоросію, до самого Чорного моря, був зеленою, незайманою пустелею. Ніколи плуг не проходив по незмірних хвилях диких рослин, Самі тільки коні, ховаючись у них,як у лісі, толочили їх. Нічого в природі не могло бути кращого.Вся поверхня землі являла собою зелено-золотий океан, по якому бризнули мільйони різних квітів. Крізь тонкі, високі стебла трави прозирали голубі, сині й лілові волошки;жовтий дрік вискакував догори своєю пірамідальною верхівкою; біла кашка шапками-парасольками рябіла на поверхні; занесений бозна-звідки колос пшениці наливався в гущині. Біля тонкого їх коріння шмигали куріпки, витягши свої шиї. Повітря було сповнене тисячею всяких пташиних свистів. У небі нерухомо стояли яструби, розпластавши свої крила і непорушно втупивши очі свої в траву. Крик табуна диких гусей, що сунув стороною, одгукувався бозна в якому далекому озері. З трави здіймалася мірними помахами чайка й розкішно купалася в синіх хвилях повітря. Он вона зникла у високості і тільки миготить одною чорною цяткою. Он вона перевернулася крильми і блиснула проти сонця. Степи... Які ж бо ви з біса гарні!"
2.Бесіда
- Уривок з якого твору прозвучав?
- Яку природну зону так поетично змалював автор?
3.Прийом "Учнівська конференція" або "Творча лабораторія"
Учні отримують на картках типовий план характеристики природних зон.
4.Робота в групах: за матеріалами підручника дати характеристику зони степу з позиції своєї спеціалізації.
Група 1 географи, геоморфологи
група 2 кліматологи
група 3 гідрологи
група 4 грунтознавці
група 5 геобіологи та екологи
група 6 ландшафтознавці.
5.Запропонувати відповідь на проблемне запитання:
кліматологам :
- Як позначиться на зоні степу України глобальне потепління? Як упередити його негативні наслідки?
Гідрологам:
- Яким чином ви запропонуєте забезпечити східні регіони України водою?
Ґрунтознавцям:
- Запропонуйте шляхи відновлення якості українських чорноземів.
Геобіологам:
- Наскільки реальні можливості збереження степової флори і фауни України сьогодні?
Під час підготовки виступу всі групи складають "шпаргалку" у вигляді опорного конспекту на аркуші А4 на допомогу доповідачеві.
Учні отримували випереджальне завдання з підготовки інформації про природоохоронні території зони степу. Виступ супроводжується демонстрацією слайдів з видами заповідників: Асканія-Нова, Дунайського, Дніпровсько-Орільського, Українського степового та національних парків "Святі гори" та Азово-Севаський.
V Закріплення вивченого матеріалу
1.Прийом "Німа схема"
Заповнити пропуски в схемі "Класифікація ландшафтів України"
2.Виконання практичної роботи "Складання порівняльної характеристики природних зон і країн України"(за зошитом для практичних робіт Стадника О.Г.) порівняйте, використовуючи карти атласу й інші джерела інформації,зону мішаних лісів і степову.
VI Підсумки уроку
прийом "Дерево питань"
На дошці намальовано дерево, крону якого складають листки з запитаннями:
- Які адміністративні області охоплює степова зона?
- Яким є клімат зони степу?
- Які великі річки протікають через степову зону?
- Назвіть представників рослинного покриву степу.
- Назвіть типових представників тваринного світу степу.
- Які природоохоронні території є в степовій зоні?
Оцінювання виступів, коментарі оцінок, рефлексія.
Кожен вид роботи на уроці оцінюється певною кількістю балів, вартість кожного визначає вчитель на власний розсуд. Набрану кількість балів учні по ходу уроку заносять в облікову карту успішності.
- Які з видів діяльності на уроці вам сподобалися?
- Яке завдання було виконати найважче?
- Чи покращилося ваше самопочуття на кінець уроку, чи задоволені ви собою (коментарі до "шкали настрою"?
VII Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника, вивчити географічну номенклатуру зони степу, випереджальне завдання за темою "Українські Карпати".