Урок дає можливість формувати знання про національний склад населення України та розвивати уміння працювати з картами атласу, аналізувати кругові діаграми; виховувати патріотизм, толерантне ставлення до представників інших народів. До розробки додається опрний конспект для учнів з яким працюють протягом уроку і під час виконання домашнього завдання
НАЦІОНАЛЬНИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ.
Мета: сформувати знання про національним склад населення України та ; розвивати уміння працювати з картами атласу, аналізувати кругові діаграми; виховувати патріотизм, толерантне ставлення до представників інших народів.
Обладнання: політична карта світу, адміністративна карта України, підручник Г. Д. Довгань для 8 класу, атласи,
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
Нації вмирають не від інфаркту.
Спочатку їм відбирає мову.
Л. Костенко
Чим більше сама нація поважає
свою мову у живому слові і письмі,
тим більше поваги і респекту здобуває
вона у других націй, сусідських
держав і чужих.
К. Левицький
I. Організаційний момент. Привітання - «Мої вподобання(захоплення, хоббі)».
II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
III. Повідомлення теми, плану
Національний склад населення України
ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Проблемне питання. Чи потрібні соціально-економічній географії знання про етнічний та релігійний склад населення? Обґрунтуйте свої думки конкретними прикладами.
Етнічний склад населення має дуже велике значення в політичному та економічному житті країн та світу. Так, у деяких багатонаціональних країнах трапляються міжетнічні конфлікти.
Етнічний склад населення суттєво впливає і на господарське життя країн. Незважаючи на те, що народи, які проживають на території однієї держави, інтегровані в суспільне життя, вони, як правило, зберігають свої національні традиції в побуті, поводженні, харчуванні, роботі тощо. Ці особливості не можна не враховувати, оскільки вони важливі для ефективної роботи господарських об’єктів, раціонального використання трудових ресурсів.
Щоб краще засвоїти матеріал ви протягом уроку працюватимете з опорними конспектом.
V. Вивчення нового матеріалу
Що розуміють під терміном - Національний склад?
Національний склад — співвідношення кількості осіб різних національностей, які проживають на території країни.
Корінне населення і прийшле це класифікація для материків, для держав дотримуються іншого поділу
Спробуйте пояснити відмінності. Завдання 2 в опорному конспекті
Які народи на вашу думку належать до них в Україні?
За текстом підручника §1 встановіть особливості національного складу України, завдання 4 опорного конспекту
Повідомлення учнів про українців, корінні етноси(кримські татари, караїми, кримчаки), національні меншини(роми, євреї), представників народів(Джамала, Софія Ротару, Петро Могила, Марко Вовчок, Агатангел Кримський, Шолом Алейхем) та їх внесок в українську культуру.
Робота з картою
Завдання. Робота з діаграмами національного складу в атласі
Для візуалізації структури національного складу використовують колові діаграми.
Змінювалась структура національного складу чи залишалась стабільною протягом ХХ століття? Версії учнів.
Перевіримо з атласом ст.44.
Як змінились частки українців і росіян? Зобразіть графічно.
Частки яких народів зазнали найбільших змін
Євреї з 2,0% -1959 до 0,2% - 2001
Білоруси з 0,7-0,9% до 0,6%
Кримські татари до 0,5%
Інші з 1,6% до 2,4%.
За текстом підручника ознайомитись(ст..252) з етнічними групами українців: гуцули, бойки, лемки, поліщуки, литвини, русини.
Позначити на карті райони проживання
Повторення і узагальнення
Завдання у підручнику. Поміркуйте № ст. 253 1,2
Д/з§ 50. Завершити роботу з опорним конспектом
Проведіть дослідження «Відомі українці та вихідці з України в інших країнах»
Матеріали до уроку
Опорний конспект
1. Історична спільність Власна територія
людей
Господарські зв'язки Мова і особливості
культури
2. Національний склад
1. Титульна нація |
|
2. Корінні народи |
Б. Дала назву державі |
3. Національні меншини |
В. Живуть за межами історичної батьківщини, є громадянами цієї держави |
(позначити на карті)
1.В Україні проживає понад _______ націй і народностей, а тому Україна _________________ національною державою.
2. Найчисельнішими є _____________________________. Вони становлять _______ % усього населення, та проживають в усіх областях України.
3. Національні меншини (позначити на карті)
№ з/п |
Національні меншини |
Частка |
Території компактного проживання |
1 |
Росіяни |
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
Поляки |
0,5 |
Житомирська, Вінницька, Хмельницька. Тернопільська,____________________________ _________________________________________ |
5 |
|
0,5 |
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
Закарпаття |
8 |
|
|
Чернівецька, Закарпатська |
9 |
Євреї |
|
|
4. Другою за кількістю громадян меншиною в Україні є __________________.
5. Перші 10 націй становлять _______%.
5. Позначити на карті райони проживання
Гуцулів – Г, бойків – Б, лемків – Лм, поліщуків – П, литвинів – Лт, русинів – Р.
9. Д/з § 50
.Завершити роботу з опорним конспектом.
«Відомі українці та вихідці з України в інших країнах»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Прізвище, ім’я ___________________________________
Повідомлення.
Тара́с Федоро́вич (пол. Taras Fedorowicz; ? — 1639) — козацький отаман кримськотатарського походження. Один із командирів козацьких найманців у Тридцятирічній війні. Реформував козацьке військо, посиливши роль кавалерії. Кошовий отаман Війська Запорозького нереєстрового (1629), організатор походу на Крим (1629), учасник Смоленської війни 1632–1634, керівник антиурядового козацько-селянського повстання 1630 року. Січове ім'я — Тарас Трясило, татарське ім'я — Хасан або Усан.
"Якщо наша Вкраїна позичила од Золотої орди не так багато слів, як Москва, то трохи пізніш напозичалися таки ми татарських слів чимало з іншого сусіднього джерела – од Кримського ханства XV–XVIII століть", – писав український сходознавець Агатангел Кримський у праці "Тюрки та їх мови" 1930 року. Найближчими сусідами українців з-поміж тюркомовних народів віками були кримські татари.
Гарбуз – кримськотатарською "къарпуз". У турецькій karpuz натомість означає "кавун", а гарбуз буде kabak. У перській xarbuza – диня, дослівно "ослячий огірок". До XVI ст. гарбузи й посудини з них в Україні називали "тиквами" або "тиквицями". Польською гарбуз називають динею, кавун – арбузом, а диню – мелоном.
Козак – кримськотатарською "казак" – "людина вільна, незалежна, шукач пригод, бурлака; звитяжна людина, вправний вершник; неодружений чоловік"
Майдан – кримськотатарською "мейдан" – "вільне, рівне місце". Походить від перського mejdan, яке означало "площа, арена".
Килим – кримськотатарською "килім", турецькою – kilim. Кримськотатарське слово "кийим" означає повсть, можливо, від цього слова "килим" і походить
Юрба – кримськотатарською юрме – "ходіння, похід"
4000 тюркізмів приблизно є в українській мові, серед них і кримськотатарські. Понад половину з них – загальновживані: гарбуз, килим, кишмиш, отара, туман, тютюн, штани, карий тощо. Решта – історизми, описують речі або явища, яких уже немає в сучасному побуті. Наприклад:
башлик – каптур із довгими кінцями, що вдягали поверх шапки
бунчук – булава з металевою кулькою на кінці й китицею з кінського волосу
Українське «кавун» походить від тюр. kavun («диня»)[1
Найбільший кавун в світі виростила сім'я з Арканзасу, США. Влітку 2005 року вони виростили кавун вагою 122 кг
Кефелі Яків Йосипович (ідиш יַעֲקֹב כפלי, кримський діалект караїмської мови: Яаков Кефели, литовський діалект караїмської: Jakov Kefeli); нар. 7 листопада 1876 рік, Миколаїв — пом. 6 липня 1962 рік, Париж) — відомий караїмський військовий, генералросійської імператорської армії, доктор медичних наук.
Працював в уряді І. Скоропадського
Кримчаки́ (кримчацька кърымчахлар, однина — кърымчах) — окрема етнолінгвістична спільнота єврейського населення, котрі говорять кримськотатарською мовою.[1] Переважно мешкають на території Криму Загальна чисельність — приблизно 1,5 тис. осіб, з них приблизно 500 осіб — у Криму, 157 осіб — у Росії. Точна кількість кримчаків у США й Ізраїлі невідома, на початок 1950-х років в Ізраїлі їх мешкало приблизно 1000 осіб, більшість пізніше асимілювалася з іншими єврейськими групами.
Використані джерела
https://uk.wikipedia.org/wiki/Євреї_в_Україні
https://uk.wikipedia.org/wiki/Роми
https://uk.wikipedia.org/wiki/Роми_в_Україні
https://uk.wikipedia.org/wiki/Роми_в_Україні
https://uk.wikipedia.org/wiki/Угорці_в_Україні
https://uk.wikipedia.org/wiki/Угорці
https://uk.wikipedia.org/wiki/Шолом-Алейхем#/media/File:SholemAleichem.jpg
http://www.polin.pl/pl/wydarzenie/szolem-alejchem-rytm-ruch-humor-wyklad-prof-dana-mirona
http://metoduchka.com/konspekt-nacionalnyj-ta-etnichnyj-sklad-naselennja-ukrajiny/
https://www.schoollife.org.ua/natsionalnyj-sklad-naselennya-ukrayiny-8-klas-geografiya/
https://uk.wikipedia.org/wiki/Кримські_татари#/media/File:Agatangel_Krymskyi.jpg
https://ukurier.gov.ua/uk/articles/naciyi-vmirayut-ne-vid-infarktu-spochatku-yim-vidb/