Урок . 8 клас. "Національний склад населення України"

Про матеріал

Урок дає можливість формувати знання про національний склад населення України та розвивати уміння працювати з картами атласу, аналізувати кругові діаграми; виховувати патріотизм, толерантне ставлення до представників інших народів. До розробки додається опрний конспект для учнів з яким працюють протягом уроку і під час виконання домашнього завдання

Перегляд файлу

НАЦІОНАЛЬНИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ.

Мета: сформувати знання про національним склад населення України та ; розвивати уміння працювати з картами атласу, аналізувати кругові діаграми; виховувати патріотизм, толерантне ставлення до представників інших народів.

Обладнання: політична карта світу, адміністративна карта України, підручник Г. Д. Довгань для 8 класу, атласи,

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

Нації вмирають не від інфаркту.

 Спочатку їм відбирає мову.

Л. Костенко

Чим більше сама нація поважає

свою мову у живому слові і письмі,

тим більше поваги і респекту здобуває

вона у других націй, сусідських

держав і чужих.

К. Левицький

I. Організаційний момент. Привітання - «Мої вподобання(захоплення, хоббі)».

II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

  • Які групи населення Північної  Америка належать до корінного  і прийшлого населення.
  • Пригадайте, що означає поняття «нація» (схема в опорному конспекті)
  • 1/2 це скільки?
  • Як ви розумієте епіграфи до уроку?

 

III. Повідомлення теми,  плану

 

Національний склад населення України

  • Корінні народи
  • Національні меншини
  • Етнічні групи українців

 

ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

Проблемне питання. Чи потрібні соціально-економічній географії знання про етнічний та релігійний склад населення? Обґрунтуйте свої думки конкретними прикладами.

Етнічний склад населення має дуже велике значення в політичному та економічному житті країн та світу. Так, у деяких багатонаціональних країнах трапляються міжетнічні конфлікти.

Етнічний склад населення суттєво впливає і на господарське життя країн. Незважаючи на те, що народи, які проживають на території однієї держави, інтегровані в суспільне життя, вони, як правило, зберігають свої національні традиції в побуті, поводженні, харчуванні, роботі тощо. Ці особливості не можна не враховувати, оскільки вони важливі для ефективної роботи господарських об’єктів, раціонального використання трудових ресурсів.

 Щоб краще засвоїти матеріал ви протягом уроку працюватимете  з опорними конспектом.

 

V. Вивчення нового матеріалу

 

Що розуміють під терміном  - Національний склад?

Національний склад співвідношення кількості осіб різних національностей, які проживають на території країни.

Корінне населення і прийшле це класифікація для материків, для держав дотримуються іншого поділу

  • Титульний етнос
  • Корінні народи
  • Національні меншини

 

Спробуйте пояснити відмінності. Завдання 2 в опорному конспекті

 

Які народи на вашу думку належать до них в Україні?

За текстом підручника §1 встановіть особливості національного  складу України, завдання 4 опорного конспекту             

Повідомлення учнів про  українців, корінні етноси(кримські татари, караїми, кримчаки), національні меншини(роми, євреї), представників народів(Джамала, Софія Ротару, Петро Могила, Марко Вовчок, Агатангел Кримський, Шолом Алейхем) та їх внесок в українську культуру.

     Робота з картою

  • Визначити за аласом райони проживання корінних народів 
  • Позначити регіони проживання корінних народів  на контурній карті.

 

     Завдання. Робота з діаграмами національного складу в атласі

      Для візуалізації структури національного складу використовують  колові діаграми.

       Змінювалась структура національного складу чи залишалась стабільною протягом ХХ століття?  Версії учнів.

Перевіримо з атласом ст.44.

Як змінились частки українців і росіян? Зобразіть графічно.

Частки яких народів зазнали найбільших змін

Євреї  з 2,0% -1959 до 0,2% - 2001

Білоруси з 0,7-0,9%   до 0,6%

Кримські татари до 0,5%

Інші з 1,6%   до 2,4%.

  1. Етнічні групи українців

 За текстом підручника ознайомитись(ст..252) з етнічними групами українців: гуцули, бойки, лемки, поліщуки, литвини, русини.

 Позначити на карті райони проживання

Повторення і узагальнення

Завдання у підручнику. Поміркуйте № ст. 253 1,2

 

Д/з§ 50. Завершити роботу з опорним конспектом

Проведіть  дослідження «Відомі українці та вихідці з України в інших країнах»

 

 

 

 

Матеріали до уроку

Опорний конспект

 

1. Історична спільність  Власна територія

     людей

 

Господарські зв'язки Мова і особливості               

 культури

2. Національний склад

1. Титульна нація

  1. А. Живуть на землі пращурів. Але не мають своєї держави

2. Корінні народи

Б. Дала назву державі

3. Національні меншини

В. Живуть за межами історичної батьківщини, є громадянами цієї держави

  1. Корінні народи _____________________________________________________________

(позначити на карті)

  1. Особливості національного складу населення України

1.В Україні проживає понад _______ націй і народностей, а тому Україна _________________ національною державою.

2. Найчисельнішими є _____________________________. Вони становлять _______ % усього населення, та проживають в усіх областях України.

3. Національні меншини (позначити на карті)

з/п

Національні меншини

Частка

Території компактного проживання

1

Росіяни

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

Поляки

0,5

Житомирська, Вінницька, Хмельницька. Тернопільська,____________________________

_________________________________________

5

 

0,5

 

6

 

 

 

7

 

 

Закарпаття

8

 

 

Чернівецька,  Закарпатська

9

Євреї

 

 

4. Другою за кількістю громадян меншиною в Україні є __________________.

5. Перші 10 націй становлять _______%.

5. Позначити на карті райони проживання

Гуцулів – Г, бойків – Б, лемків – Лм,  поліщуків – П, литвинів – Лт, русинів – Р.

 

9. Д/з § 50

.Завершити роботу з опорним конспектом.

«Відомі українці та вихідці з України в інших країнах»

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Прізвище, ім’я ___________________________________

 

Повідомлення.

Тара́с Федоро́вич (пол. Taras Fedorowicz; ?  1639)  козацький отаман кримськотатарського походження. Один із командирів козацьких найманців у Тридцятирічній війні. Реформував козацьке військо, посиливши роль кавалерії. Кошовий отаман Війська Запорозького нереєстрового (1629), організатор походу на Крим (1629), учасник Смоленської війни 16321634, керівник антиурядового козацько-селянського повстання 1630 року. Січове ім'я  Тарас Трясило, татарське ім'я — Хасан або Усан.

"Якщо наша Вкраїна позичила од Золотої орди не так багато слів, як Москва, то трохи пізніш напозичалися таки ми татарських слів чимало з іншого сусіднього джерела – од Кримського ханства XVXVIII століть", – писав український сходознавець Агатангел Кримський у праці "Тюрки та їх мови" 1930 року. Найближчими сусідами українців з-поміж тюркомовних народів віками були кримські татари. 

Гарбуз – кримськотатарською "къарпуз". У турецькій karpuz натомість означає "кавун", а гарбуз буде kabak. У перській xarbuza – диня, дослівно "ослячий огірок". До XVI ст. гарбузи й посудини з них в Україні називали "тиквами" або "тиквицями". Польською гарбуз називають динею, кавун – арбузом, а диню – мелоном.

Козак – кримськотатарською "казак" – "людина вільна, незалежна, шукач пригод, бурлака; звитяжна людина, вправний вершник; неодружений чоловік"

Майдан – кримськотатарською "мейдан" – "вільне, рівне місце". Походить від перського mejdan, яке означало "площа, арена".

Килим – кримськотатарською "килім", турецькою – kilim. Кримськотатарське слово "кийим" означає повсть, можливо, від цього слова "килим" і походить

Юрба – кримськотатарською юрме – "ходіння, похід"

4000 тюркізмів приблизно є в українській мові, серед них і кримськотатарські. Понад половину з них – загальновживані: гарбуз, килим, кишмиш, отара, туман, тютюн, штани, карий тощо. Решта – історизми, описують речі або явища, яких уже немає в сучасному побуті. Наприклад:

башлик – каптур із довгими кінцями, що вдягали поверх шапки

бунчук – булава з металевою кулькою на кінці й китицею з кінського волосу

Українське «кавун» походить від тюр. kavun («диня»)[1

Найбільший кавун в світі виростила сім'я з Арканзасу, США. Влітку 2005 року вони виростили кавун вагою 122 кг

Кефелі Яків Йосипович (ідиш יַעֲקֹב כפלי, кримський діалект караїмської мови: Яаков Кефели, литовський діалект караїмської: Jakov Kefeli); нар. 7 листопада 1876 рік, Миколаїв  пом. 6 липня 1962 рік, Париж) — відомий караїмський військовий, генералросійської імператорської армії, доктор медичних наук.

Працював в уряді І. Скоропадського

Кримчаки́ (кримчацька кърымчахлар, однина — кърымчах) — окрема етнолінгвістична спільнота єврейського населення, котрі говорять кримськотатарською мовою.[1] Переважно мешкають на території Криму Загальна чисельність — приблизно 1,5 тис. осіб, з них приблизно 500 осіб — у Криму, 157 осіб — у Росії. Точна кількість кримчаків у США й Ізраїлі невідома, на початок 1950-х років в Ізраїлі їх мешкало приблизно 1000 осіб, більшість пізніше асимілювалася з іншими єврейськими групами.

 

Використані джерела

https://uk.wikipedia.org/wiki/Євреї_в_Україні

https://uk.wikipedia.org/wiki/Роми

https://uk.wikipedia.org/wiki/Роми_в_Україні

https://uk.wikipedia.org/wiki/Роми_в_Україні

https://uk.wikipedia.org/wiki/Угорці_в_Україні

https://uk.wikipedia.org/wiki/Угорці

https://uk.wikipedia.org/wiki/Шолом-Алейхем#/media/File:SholemAleichem.jpg

http://www.polin.pl/pl/wydarzenie/szolem-alejchem-rytm-ruch-humor-wyklad-prof-dana-mirona

http://metoduchka.com/konspekt-nacionalnyj-ta-etnichnyj-sklad-naselennja-ukrajiny/   

https://www.schoollife.org.ua/natsionalnyj-sklad-naselennya-ukrayiny-8-klas-geografiya/

https://uk.wikipedia.org/wiki/Кримські_татари#/media/File:ESC2016_-_Ukraine_Meet_%26_Greet_16_(cropped).jpg

https://uk.wikipedia.org/wiki/Кримські_татари#/media/File:Agatangel_Krymskyi.jpg  

https://ukurier.gov.ua/uk/articles/naciyi-vmirayut-ne-vid-infarktu-spochatku-yim-vidb/

 

docx
Додав(-ла)
Шаров Юрій
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
7684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку