Тема: Мішані ліси
Мета. Дослідити фізико-географічне положення, особливості природи, взаємозв'язки між природними компонентами, екологічний стан природної зони «Мішані ліси»; удосконалювати вміння та навички роботи з тематичними картами; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: атлас, підручник, повідомлення, презентація, картки з завданнями.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Тема: Мішані ліси
Мета. Дослідити фізико-географічне положення, особливості природи, взаємозв’язки між природними компонентами, екологічний стан природної зони «Мішані ліси»; удосконалювати вміння та навички роботи з тематичними картами; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: атлас, підручник, повідомлення, презентація, картки з завданнями.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
Сьогодні ми будемо вивчати першу з природних зон – зону мішаних лісів, яка є частиною мішаних лісів Східноєвропейської рівнини, що в межах України називають Українським Поліссям. Саме про цю природну зону Леся Українка писала:
Передо мною килими чудові
Натура стеле – темнії луги,
Славути красної бори соснові
І Случі рідної веселі береги.
Ці слова будуть епіграфом нашого уроку. Чому?(в них згадані типові краєвиди мішаних лісів – луги, бори соснові.) Слайди 2, 3
На сьогоднішньому уроці ми зробимо фізико-географічну характеристику зони мішаних лісів за типовим планом.
Пригадаймо, що таке ПТК? Назвіть природні компоненти.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Ми з вами склали схему ПТК – елементи цієї схеми (природні компоненти) і є пунктами плану за яким ми будемо вивчати природну зону.
З чого ми розпочинаємо вивчення будь якого географічного об’єкта? (географічне положення ) Першим пунктом плану буде географічне положення.
Північна межа Українського Полісся проходить по державному кордоні, південна приблизно через Володимир-Волинський, Луцьк, Рівне, Житомир, Київ, Ніжин, Кролевець.
У вас на партах є картка №1з планом характеристики(додаток 1), кожна парта повинна за допомогою відповідних тематичних карт та підручника дати відповідь на один з пунктів плану, який виділено червоним кольором. Для полегшення роботи у вас план поширений.
Завдання 1. Рельєф – в межах яких рівнин знаходиться зона мішаних лісів; тектонічна будова – в межах яких тектонічних структур; геоморфологічна будова; корисні копалини. (Відповідь учня.)
Саме тому, що тут низовини, які льодовик заповнив пісками бідними на мінеральне живлення, в мішаних лісах переважає невибаглива сосна, а тому, що піски краще прогріваються у нас ростуть теплолюбні абрикоси, які не ростуть південніше на Подільській височині. Це є вплив азонального чинника – складу гірських порід.
Найвищим місцем на Поліссі є Словечансько-Овруцький кряж. Випереджуюче завдання. Розповідь учня про Словечансько-Овруцький кряж. Слайди 4, 5
З Українським щитом пов’язані також родовища яшми, топазів, гранатів та інших самоцвітів. Досліджуючи мідні руди на Волині було виявлено алмазоносні породи та золото. Але, на жаль, їх поклади через брак коштів не достатньо вивчено. Одним з багатств Українського Полісся є сонячний камінь, скам’янілі сльози сосен – бурштин.
Випереджаюче завдання. Розповідь учня про бурштин та його нелегальний видобуток Слайди 6,7
Завдання 2. Клімат: середні температури липня та січня; кількість опадів; панівні вітри. (Відповідь учня.)
В яку пору року випадає найбільше дощів? Михась Рудковський, житель Білоруського Полісся, описуючи його краєвиди, влучно сказав про значення дощів:
Похмурих осінніх дощів не вини –
добре, що нас не минули вони:
пробігли по плавнях, пройшлися болотом,
по вовчих ярах прокотились покотом.
І встала отава, доспіли ожини,
запахло грибами у хащах низинах.
Завдання 3. Внутрішні води: найбільші річки; до басейнів якого моря, океану відносяться; інші води. (Відповідь учня.)
Випереджаюче завдання. Розповідь учня про походження назв річок. Слайди 8, 9, 10, 11
Наші волинські поети писали про річки. Наприклад у Василя Гея є такі рядки:
По Прип’яті до самого Дніпра
Дощі флотилії грибні гойдають.
А у Метра Маха:
Снаги заводської височчя –
На Турію, Стохід і Стир…
Я в небо вростаю охоче,
А в землю зумів я врости.
Про притоки якої річки йдеться у вірші?
Завдання 4. Ґрунти: зональні і азональні типи ґрунтів; їх родючість; заходи направлені на підвищення родючості. (Відповідь учня.)
Слайди 12,13,14. Більше 4% займають болота, 70% площі Полісся займають заболочені низькородючі землі про які Леся Українка писала:
… вітер лине отак над болотом
де й вода вся важка, мов свічадо тьмяне,
вбрана в ряску й слизьке баговиння;
очерет тільки мертвий свій шелест почне,
обізвавшись на те голосіння.
Завдання 5. Рослинний світ: характерні представники та занесені до Червоної книги. (Відповідь учня.)
Середня залісненість становить більше 30%. Слайди 14,16, 17. Реліктові види: рододендрон жовтий, меч-трава болотна, ломикамінь болотний, верес звичайний.
Рідкісні: журавлина, брусниця, чорниця мають не просто смачні ягоди, але є також лікувальними. Зозулині черевички – орхідея. В Україні росте 66 видів орхідей і всі види цієї родини занесені до Червоної книги. Пухівка – використовується для набивання подушок та матраців. Росичка – хижак, що живиться комахами. Зіновать руська – одна з отруйних рослин але чудовий медонос і одночасно є лікарською рослиною тому передозування небезпечне. Сон-чорніючий – гарна весняна квітка, яка, на жаль, як і більшість названих рослин занесена до Червоної книги.
… А я не знаю
нічого ніжного, окрім берези,…
От вільхи не люблю – вона шорстка.
Осика все мене чогось лякає;
вона й сама боїться – все тремтить.
Дуби поважні надто. Дика рожа
задирлива, так само й глід, і терен.
А ясень, клен і явір – гордовиті.
Калина так хизується красою,
що байдуже їй до всього на світі –
чиї це слова? За цим уривком можна вивчати рослинний світ як не усього Полісся, то в меншій мірі Волині. Не можу не згадати слова Петра Маха, який називає ще один вид ягід на які багата наша земля, слова, які стали народними:
Де берізки одбігли од гаю,
Де за вільхами вітер приліг,
Я з тобою ожин назбираю –
Дивних ягід моєї землі.
Завдання 6. Тваринний світ: характерні представники та занесені до Червоної книги. (Відповідь учня.)
Тваринний світ мішаних лісів багатий і різноманітний. Особливо цінними є мисливські тварини. Велика чисельність зайця-русака. Як виглядають вовк, лисиця, лось чи козуля знають всі, а ось ці тварини (рись звичайна, зубр, горностай, норка європейська) зустрічаються рідко, чому? Слайди 18,19. Тому, що занесені до Червоної книги. На території тільки Волинської області 94 види тварин занесені до Червоної книги. На Поліссі, а особливо на Волині багато озер, а отже і водоплавних птахів:
Не раз розбоєм лякані качки
і ті сідають в темно-синю чашу.
Є у наших лісах і змії:
Учора веретільник, нині вуж
Для діалога виждали нагоду.
Я першого злякався ( слухи літ!)
А другого в кущі прогнав одразу,
Бо велимчани, збитники малі,
Могли перенести його до класу.
Завдання 7. Вплив людини: природоохоронні об’єкти, господарське використання. (Відповідь учня.)
Яка катастрофа завдала зоні мішаних лісів великої шкоди?
Завдання 8. Внутрішні відмінності природної зони.
На території мішаних лісів виділяють фізико – географічні області. Причина виділення – різниця в рельєфі і тектонічній будові.
V. Закріплення навчального матеріалу.
Повернемось до плану. Чи всі завдання ми виконали? Зараз перевіримо наскільки добре ви засвоїли матеріал уроку. У вас на столі є картка № 2 (додаток 2). Заповніть її.
VІ. Підсумок.
Яку природну зону ми з вами сьогодні вивчили? Як її ще називають?
Закінчіть речення:
1. Природна зона мішаних лісів знаходиться в … (якій частині України)
2. Рельєф переважає…
3. Клімат у цій зоні …
4. Річкова мережа…
5. Ґрунти переважають…
6. Рослинний та тваринний світ ….
7. Зона мішаних лісів змінена господарською діяльністю людини, особливо великої шкоди завдала ...
Чи дізнались ви для себе на уроці щось цікаве?
Завершити урок хочу словами волинянина – Тараса Музичука:
Батьку Полісся, Світязю наш!
Хвиля так лагідно грає…
Слухають в плескоті Мавка й Лукаш
Казку волинського краю.
Справді тут казка у кожному промені,
В цвіті калини і краплях роси.
Казкою зветься наш край зачарований,
Повен, як чаша, людської краси.
VІІ. Домашнє завдання.
Відповідний §
Підготуйте повідомлення про заповідники Канівський, Розточчя, Медобори.