УРОК НА ТЕМУ: «ПЕРПЕНДИКУЛЯРНІСТЬ ПРЯМИХ І ПЛОЩИН»
Бокало Г.В., викладач математики ВПУ №29 м.Львова
Тема. Перпендикулярність прямих і площин
Тема уроку. Повторення та систематизація знань за темою
“ Перпендикулярність прямих і площин ”.
Мета уроку:
Навчальна: розширити і поглибити знання учнів про перпендикулярні прямі, пряму перпендикулярну до площини, перпендикулярні площини, ознаку перпендикулярності прямої і площини, властивості перпендикулярних прямих і площин, теорему про три перпендикуляри.
Розвивальна: розвивати уміння учнів застосовувати знання з геометрії при розв’язанні задач пов’язаних з практикою життя, працювати з додатковою літературою, формувати пізнавальний інтерес до даної теми.
Виховна: виховувати почуття колективізму, навички групової роботи, почуття взаємної відповідальності.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, вмінь і навичок учнів.
Метод проведення уроку: урок – гра.
Між предметні зв’язки: креслення: тема “Ортогональне проектування”
Література: О. В. Погорєлов. Геометрія. Підручник для 10 – 11 класів середньої школи. О. М. Роганін. Геометрія 10 кл. Плани – конспекти уроків. Математика після уроків. Тиждень математики / Упорядн. І. С. Маркова – Х.: Вид. група “Основа”, 2006.
Обладнання: картки із завданнями, картка поповнення рахунку, комп’ютерна дискета, висок,
модель: прямокутного паралелепіпеда,
модель: перпендикулярних площин,
модель: ознаки перпендикулярності площин,
таблиця: теорема про три перпендикуляри,
таблиця: до задачі 1 (ІІ – й тур), таблиця: до задачі 3 (ІІ – й тур),
таблиця: до задачі 5 (ІІ – й тур), таблиця: до задачі 2 (ІІІ – й тур),
таблиця: до задачі 3 (ІІІ – й тур), таблиця: до задачі 4 (ІІІ – й тур),
таблиця: до задачі 6 (ІІІ – й тур), таблиця: до задачі 5 (ІV – й тур),
скринька, кубики трьох кольорів – синій, зелений (по 6 штук), червоний (2 штуки), (синій – математика, зелений – фізика, червоний - література).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів:
оголошення теми, мети і завдання уроку. Представлення капітанів команд і ознайомлення з умовами гри.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.
Група ділиться на три підгрупи.
Три команди учасників змагань по 7-8 учнів у кожній, які змагаються; ведучий (роль ведучого може виконувати вчитель або учень); група членів журі (3 учні).
Кожна підгрупа обирає керівника підгрупи, кожний член команди має емблему із власним номером (1,2,3,…,8).
Гра складається з чотирьох турів:
1-ий тур. Розминка
Керівник кожної підгрупи витягує для своєї команди по 4 питання. Питання витягуються по черзі. Керівник підгрупи зачитує питання за декілька секунд відповідь. За кону правильну відповідь зараховується 1 бал.
Питання.
Математична пауза. Вірш Г. Г. Вазінської “Серенада одній теоремі”.
2-ий тур. Змагання між керівниками підгруп.
Кожний керівник підгрупи витягує для себе по 2 питання. На обдумування дається по 1 хвилині. Два завдання оцінюється п’ятьма балами.
Питання.
Пряма перпендикулярна до прямої , і яка проходить через точку , пряма .
Висок являє собою тягарець до якого прив’язаний шнурок. За законами всесвітнього тяжіння, якщо висок тримати за шнурок (висок у стані спокою) то висок є перпендикулярним до поверхні землі, а тому всі об’єкти які є паралельні до нього (у даному випадку стовп) є перпендикулярні до поверхні землі за рахунок чого вони є стійкими. Ця властивість використовується будівельниками при будівництві будинків, і інших споруд.
Прямі і між собою паралельні.
Якщо дві прямі, які перетинаються паралельні відповідно двом перпендикулярним прямим, то вони теж перпендикулярні.
Отже прямі і перпендикулярні.
- прямокутний У якому
Математична пауза. Г. Г. Вазінської “Перпендикуляр і похила”
3-ий тур. “Ти мені - я тобі”.
Керівник третьої підгрупи витягує два питання для першої підгрупи; керівник першої підгрупи витягує два питання для другої підгрупи, а керівник другої підгрупи витягує два питання для третьої підгрупи
3 – 1
1 – 2
2 – 3
1,3,5 – питання оцінюється по 2 бали;
2,4,6 – питання оцінюється по 3 бали;
Відповідає з підгрупи той хто знає.
Питання.
Якщо площина проходить через пряму, перпендикулярну до другої площини, то ті площини перпендикулярні.
За теоремою Піфагора
Спільним перпендикуляром до двох мимобіжних прямих називається відрізок з кінцями на цих прямих, перпендикулярний до кожної з них.
Розглядаємо
- гіпотенуза
Якщо проектуючі прямі перпендикулярні до площини проекцій, таке проектування називається ортогональним, або прямокутним. Ортогональне проектування - вид паралельного проектування, тому воно має властивості паралельного проектування.
За теоремою Піфагора
Музична пауза. Пісня “Троянди”.
4-ий тур. Бліцтурнір. Триває 2-3 хвилини (як вирішить вчитель).
Пропонується 10 – 15 запитань.
Використовуємо скриньку “Щасливий випадок”, кубики трьох кольорів – синій. зелений, червоний (синій – математика; зелений – фізика; червоний - література). Кубики виймаються по черзі для кожної команди. Зачитується питання, питання не повторюються … Якщо відповіді немає відповідає ведучий. За кожну правильну відповідь зараховується 1 бал.
Питання.
У членів журі листочки для обліку за зразком:
Тур |
Номер запитання |
Номер членів команди 1 2 3 4 5 6 7 8 |
І |
1 2 3 4 |
|
ІІ |
1 2 |
|
ІІІ |
1 2 |
|
ІV |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 |
|
Якщо член підгрупи відповів правильно, проти нього ставиться +.
Після закінчення гри журі оголошує підгрупу яка набрала найбільшу кількість балів, а вчитель за листочками обліку відповідей, які вели члени журі, виставляє оцінки. За листочками видно хто і як працював.
ІV. Підведення підсумків уроку та оцінювання знань учнів:
V. Домашнє завдання.
О.В.Погорєлов Геометрія. 10 – 11 клас. Повторити §3 п. 18, 19, 20, 21 ст. 28 - 32. Розв’язати № 40, 60 ст. 37 – 39