Урок з громадянської освіти 10 клас "Я маю право"

Про матеріал
Урок-конференція з Громадянської освіти 10 клас. Метою уроку є пояснити, що таке права людини, наскільки вони важливі для життя людини; визначити етапи формування прав людини й навчити розрізняти види прав, що зазначені в Конституції; ознайомити учнів з правами дітей; - розвиваюча:розвивати вміння працювати з правовим поняттями «права людини», «культурні, політичні, економічні, соціальні, громадянські права»; розвивати вміння практично застосовувати набуті знання; - виховна:виховувати правосвідомість в учнів.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

до проведення уроку

з предмету «Громадянська освіта»

10 клас

на тему: «Я Маю право»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

ВСТУП

ПЛАН-КОНСПЕКТ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ

ВИСНОВОК

ЛІТЕРАТУРА

ДОДАТКИ

 

 


ВСТУП

Правове виховання є важливою складовою частиною iдейно-полiтичного та морального виховання громадян.

Виховання молодi, в дусi патрiотизму, свiдомого вiдношення до працi, високої культури, нетерпимостi до явищ, що суперечать нормам моралi, передбачає формування у пiдростаючого поколiння правовоi культури та правової свiдомостi. Формування правосвiдомостi української молодi визначає й правову культуру особистостi. Ця культура передбачає глибоку повагу до правової основи держави i суспiльного життя; розумiння соцiальної ролi права i переконання в необхiдностi точного дотримання його норм i принципiв.

Необхiднiсть правового виховання молодi зумовлються рядом чинникiв. По-перше, неповнолiтнi i молодi члени суспiльства перебувають на стадiї переходу до соцiальної зрiлостi, до самостiйного життя, до здiйснення соцiальних функцiй у повному об’ємi. По-друге, в їх поведiнцi з’являються вiковi особливостi iнтелекту, волi, емоцiй тощо. Саме цi особливостi, про якi йшла мова вище, i зумовлюють, зокрема, недостатнє вмiння визначати iстинне значення того чи iншого факту, дати правильну оцiнку прикладу який спостерiгається, протистояти негативному прикладу мiкросередовища, i зумовлюють необхiднiсть правового виховання молодого поколiння у дусi поваги до Закону. Важлива роль у цьому вiдводиться педагогам, батькам та правознавцям.

Методична розробка має на меті пояснити, що таке права людини, наскільки вони важливі для життя людини; визначте етапи формування прав людини й розрізняти види прав; ознайомити студентів з правами дітей, обов’язками студентів; розвивати вміння працювати з правовим поняттями «права людини», «культурні, політичні, економічні, соціальні, громадянські права»; розвивати вміння практично застосовувати набуті знання; виховувати правосвідомість в студентів.

В процесі виховного заходу використана презентація по темі, яка винесена в Додаток Б.


ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

Тема:Я маю право

Мета:- навчальна:пояснити, що таке права людини, наскільки вони важливі для життя людини; визначити етапи формування прав людини й навчити розрізняти види прав, що зазначені в Конституції; ознайомити студентів з правами дітей;

  • розвиваюча:розвивати вміння працювати з правовим поняттями «права людини», «культурні, політичні, економічні, соціальні, громадянські права»; розвивати вміння практично застосовувати набуті знання;
  • виховна:виховувати правосвідомість в студентів.

Обладнання:проектор, мультимедійна презентація, відеоролик.

Епіграф: 

«Закони потрібні не для страху, а для допомоги громадянам» (Вольтер)

Хід виховної години

  1. Організаційна частина(5 хв.)

Привітання. Перевірка присутності учнів.

2. Повідомлення теми і мети (10 хв.)

Слайд 1.Викладач. Темою нашого заходу є «Маю право». Ми спробуємо простежити, як розвивалися права людини у різні часи, бо права людини мають довгу і цікаву історію. Вони тісно пов'язані з розвитком моральних правил та духовних цінностей людства.

Права та обов’язки – саме в такому поєднанні в найчастіше в навчальних закладах говорять про права людини. Їх ставлять в один ряд із соціальними обов’язками, що є абсолютно некоректно.

Я абсолютно погоджуюсь, що обов’язки – це важлива річ. Коли ми вступаємо у суспільство, граємо роль учня, студента, громадянина, то в нас є обов’язки, відповідальність. Але в нас є проблема, що ми змішуємо права людини, з якими ми народилися, і обов’язки, які ми отримали, коли вступили в якусь соціальну роль”.

Для вирішення таких проблем президент України оголосив 2018 рік Роком реалізації правопросвітницького проекту «Я маю право!»

Мета цього проекту формувати в суспільстві правову культуру й свідомість сприяти підвищенню рівня знань та поінформованості громадян щодо реалізації й захисту прав, гарантованих Конституцією і законами України у різних сферах життя.

Слайд 2. Проведемо тестування: Наскільки Ви знате Загальну декларацію прав людини.

(Відповіді студентів)

3. Основна частина (35хв)

Шлях людства до сучасного розуміння прав людини був тривалим. Спочатку права людини існували у вигляді моральних норм, наприклад, право на повагу, на власну точку зору. Такі права існують і сьогодні. Вони важливі для людини, але не належать до правових норм і законів.

Закони, які з’явилися водночас із виникненням держави, зробили права людини поняттям юридичним. Прав людини (на життя, безпеку, власність працю тощо) визначалися законами, але держава переважно обмежувала їх. Нерідко права, зафіксовані у законах держави, насправді не реалізовуються.

 У перших відомих історії державних права людини були дуже обмежені, вузькі. Наприклад, у державах Давнього Сходу закон вирізнявся досить жорстким ставленням до людини , часто був кастовим. За доби античної й середньовіччя, попри можливість певних верств суспільства користуватися деякими правами, про права людини в сучасному розумінні не можна було говорити. Законами закріплювалась нерівність людей за становими, майновими, релігійними, національними та іншими ознаками. Така нерівність унеможливлювала реалізації прав людини.

Слайд 3.Викладач: В сучасному світі снує більш 200 різноманітних держав, які мають різні традиції, звичаї, уявлення про права людини. Починаючі з 1948 року Організацією об’єднаних націй  було прийнято цілу низку документів, які встановлюють міжнародні стандарти з прав людини. Права людини зазначенні:

  • «Загальна декларація прав людини».
  • Міжнародний пакт про громадянські та політичні права.
  • Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права.  
  • «Конвенція про права дитини».
  • Закон України "Про охорону дитинства".
  • «Конституція України».

 Слайд 4.Викладач: Давайте пригадаємо деякі поняття і їх значення:

1.    Декларація – офіційний документ, в якому проголошено певні принципи та положення.

2.    Конвенція – договір між державами з якогось спеціального питання.

3.    Організація об'єднаних націй(ООН) – найбільша і найвпливовіша Міжнародна правозахисна організація, створена у 1945 р.

4.    Конвенція ООН про права дитини – міжнародний документ про права дитини.

1.    Права людини – можливості людини мати певні матеріальні, культурні та духовні блага, необхідні їй для нормального життя та розвитку.

2.    Права дитини – певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років для життя і досягнення зрілості.

Слайд 5.Викладач: У середині ХХ століття, після Другої світової війни, 10 грудня 1948 року Генеральною Асамблеєю ООН була ухвалена Загальна декларація прав людини, де вперше в історії людства були сформульовані основні права і свободи людини, які сьогодні у цілому світі вважаються стандартами, зразками для національних юридичних документів (розділів конституцій про права громадян).

Учні зачитують статті  з загальної Декларації прав людини (див. Додаток В).

Слайд 6.У Загальній Декларації прав людини записано, що кожна людина кожна людина має право:

- на життя, на свободу, гуманне поводження з боку інших;

- на участь в управлінні своєю країною, на вільний доступ до інформації, на свободу думки і переконань;

- на працю, освіту, вільний час і медичну допомогу;

- на участь у культурному житті.

Якщо люди знатимуть всі ці документи, вони зможуть повністю реалізувати свої права, а державній владі в будь-якій країні важко буде порушувати права громадян. У юридичній літературі поряд зі словами «права людини» ви можете зустріти «свободи», наприклад, свобода слова, свобода думки. Право є тим, реалізацію чого держава гарантує, свобода ж є простором, в який державі не можна втручатися. Тому кажуть: «права і свободи людини».

Слайд 7.Конвенція про права дитини схвалена Генеральною асамблеєю ООН 20 листопада 1989 р. В Україні вона набула чинності 27 вересня 1991 р. В цьому році ми відзначаємо 20-річчя дії Конвенції ООН про права дитини в Україні. Згідно з міжнародно-правовими стандартами та законодавством України дитиною є людина віком до 18 років.

 Слайд 8. Я маю право жити на землі,

Творити, дихати, учитись,

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Слайд 9. Конституційні права поділяються за обсягом: загатьні та особливі.

Слайд 10. Конституційні права поділяються за сферами життєдіяльності індивіда: громадянські, політичні, економічні, соціальні, культурні.

Слайд 11.Особисті (громадянські) права - можливості збереження, розвитку і захисту індивідуальності людини:

  •    на життя - Стаття 27
  •    на вільний розвиток своєї особистості-  Стаття  23
  •    на повагу до гідності кожної людини - Стаття  28
  •    на свободу і особисту недоторканість - Стаття  29
  •    на недоторканість житла - Стаття  30
  •    на таємницю листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції - Стаття 31
  •    на невтручання в особисте та сімейне життя - Стаття 32
  •    на свободу пересування, вільного вибору місця проживання -Стаття 33.
  •    на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань та на інформацію  - Стаття 34
  •    на свободу світогляду і віросповідання - Стаття  35

Слайд 12.Політичні права – можливості брати участь у суспільному житті:

  • на свободу об’єднань у політичні партії та громадські організації - Стаття  36
  • право брати участь в управлінні державними справами - Стаття 38
  • брати участь у Всеукраїнському і місцевому референдумах - Стаття  38
  • право обирати і бути обраним - Стаття  38
  • право збиратися мирно без зброї і проводити збори, мітинги,  походи і демонстрації - Стаття 39
  • право направляти індивідуальні і колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових та службових осіб цих органів - Стаття 40
  • На свободу слова - Стаття  34.

Слайд 13.Економічні – це можливість брати участь у виробництві матеріальних та інших благ:

  •    право на приватну власність - Стаття 41
  •    право на підприємницьку діяльність - Стаття 42
  •    право на користування об’єктами права суспільної власності - Стаття 13, 14, 41
  •    право на результати своєї інтелектуальної власності - Стаття  41.

Слайд 14.Соціальні – можливість людини користуватися соціальними благами у сфері матеріального виробництва, трудової діяльності, освіти, здоров’я, відпочинку:

  • право на працю - Стаття 43
  • право на страйк - Стаття 44
  • право на відпочинок - Стаття 45
  • право на соціальний захист - Стаття  46
  • право на житло - Стаття 47
  • право на достатній життєвий рівень - Стаття  48
  • право на  охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування Стаття - 49
  • право на шлюб, сім’ю - Стаття 50 –52.
  • право на освіту - Стаття 53.

Слайд 15.Культурні – можливість доступу до культурних здобутків:

  • свобода літературної, художньої, наукової, технічної творчості та захист інтелектуальної власності  - Стаття 54
  • право на результати своєї інтелектуальної творчої діяльності - Стаття 54
  • право на захист авторських прав - Стаття  54
  • право на участь у культурному житті та користування культурною спадщиною України Стаття  - 54.

Слайд 16-17.Ситуативна гра.

Під час перерви студент висловив свою думку про твір В. Шекспіра «Гамлет» в присутності учителя: «Я не розумію, як можна захоплюватися божевільним Гамлетом, який приніс горе коханій Афелії та іншим героям.» Викладач поставив учневі 1 бал за тему із зарубіжної літератури.

- Яке право було порушено?

Оксана допомагає мамі розносити пошту. Вона цікавиться життям своїх друзів, а тому перечитує листівки, які їм надходять.

- Яке право вона порушує?

Слайд 18.Заповнення антет (див. Додаток А).

Слайд 19.Перегляд відеороликів, про те, як українські знаменитомті закликають громадян захищати свої права.

Слайд 20-23. Демонструється інформація, про те куди можна вернутись, якщо ваші права порушено.

4. Підбиття підсумків (5 хв.)

Викладач: Наша виховна година добігає кінця. Хочу, щоб ви зрозуміли, що людина повинна жити прекрасним, повним надій і сподівань життям. Де б ви не були, ким би ви не стали, ви повинні знати свої права і вміти ними користуватися.  

Мораль і право, право і закон

Рушійні сили для життя людини,

А їх знання надасть нам вірний тон

У розвитку держави України.

Регулювати світ людських стосунків,

Впроваджувать державницький процес

Все в правознавстві міститься в рахунку,

Розумно й чесно твориться прогрес.

Щоб забезпечить молодим майбутнє,

Свідомо накопичуєм знання.

Все, що завчили, стане незабутнім,

Конкретно мусим жить, не навмання.

  

  

   

 


ВИСНОВОК

Виховний захід розпочинається з організаційної частини, в процесі якої студенти налаштовуються на продуктивну активну діяльність.

Класний керівник нагадує про те, що Генеральна асамблея ООН проголосила 10 грудня днем прав людини. Також повідомляє, що президент України оголосив 2018 рік Роком реалізації правопросвітницького проекту «Я маю право!»

Проведення тестування знань студентів на тему: «Наскільки Ви знаєте Загальну декларацію прав людини», дає змого виявити рівень обізнаності студентів.

В процесі показу слайдів повідомляється,  в яких документах зазначені права людини.  Демонструється відеофільм про передумови виникнення Загальної Декларації прав людини. Студенти зачитують статті Загальної Декларації прав людини, уважно розглядаючи кожну з них наочно.

Серед студентів проводиться  анкетування на тему: «Чи знаю я свої права?» з метою виявлення теми для наступних виховних занять.

В кінці класний керівник радить студентам куди можна звернутися, якщо їх права порушують.

 

 

 

 

 

 

 


ДОДАТКИ

Додаток А

Анкета «Чи знаю я свої права?»

1.      В  яких нормативно-правових актах записані права людей та дітей?_________________________________________________________________

2.      Які права, що належать вам, ви знаєте?________________________________________________________________

3.      Чи вважаєте Ви, що Ваші права порушуються? Якщо так, то які?___________________________________________________________________

4.      Якщо Ваші права порушуються, то де це відбувається найчастіше?
а). в навчальному закладі; 
б). в інших державних установах; 
в). в сім'ї; 
м.) серед друзів; 
д). в громадських місцях (у магазині, транспорті тощо); 
е). інше________________________________________________________________

5.      Хто зобов’язаний забезпечити виконання ваших прав?__________________________________________________

6.       Хто б, на вашу думку, міг би допомогти в захисті Ваших прав? 
- Держава; 
- Сім'я; 
- Психолог; 
- Друзі; 
- Адвокат; 
- Міліція; 
- Спеціальна служба; 
- Викладач; 
- Ніхто; 
- Не знаю.

 

docx
Додано
17 червня 2019
Переглядів
1980
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку