10 клас
ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА
Тема: «Маніпулятивний вплив медіа»
Мета:
Обладнання: газета учнівська «Громадянська освіта», підручник, медіа проектор, колонки, електронна презентація, фото матеріали, аудіо матеріали, відео соціальної реклами, фотоапарат.
Тип уроку: Комбінований.
Випереджальні завдання:
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Епіграф до уроку:
Іди до людей з добром, то й від людей добро буде.
Мужньо борони правду, бо лише правдою сильний народ.
Народна мудрість
Сьогодні на уроці ви:
Відповідальні учні вручають учасникам газети шкільного вісника «Громадянська освіта» з теми «Маніпулятивний вплив медіа» (учні)
Вчитель звертає увагу рекламний плакат до уроку «Маніпулятивний вплив медіа» (учні)
Організація роботи фотокореспондентів під час події (учень)
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
Презентація репортажу у формі мультимедійної презентації «Історія формування сучасного інформаційного суспільства» (учні).
ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Інформація може стати засобом тотального маніпулятивного впливу на свідомість як конкретних осіб, так і мас.
Розвиток засобів масової інформації (телебачення, Інтернет, радіо, преси тощо) значно спрощує цей процес.
Запитання:
Знайомство з поняттями:
Мас-медіа (медіа) – дізнаються з газети
Учні презентують випуск газети шкільного вісника «Громадянська освіта» з теми «Маніпулятивний вплив медіа» (Ярова Елеонора , Бережняк Єлизавета)
Медіа текст - це усний чи писемний твір масовоінформаційної діяльності та масової комунікації.
Сутність медіатексту — конкретна інформація, що виражена мовленням з метою впливу та переконання. За медіатекстом стоїть мовна особистість журналіста, його світосприйняття, інтелектуальний рівень, когнітивна здатність. Для медіатексту, як і тексту взагалі, характерні логічна завершеність висловлювань, комунікативний намір та прагматична установка. відображення в тексті події передбачає наявність у ньому затексту (те, що за кадром) — фрагменту події, що описується в тексті. Затекст присутній тут неявно. Одним із комунікативних завдань медіатексту — описати затекст так, як його бачить журналіст.
Учні зачитують міні-есе «Вплив мас-медіа на сучасну людину» (Фетісова вікторя, Сінчук Ілона, Ярова Ірина, Ярова Елеонора, Череватенко Віктор, Половніков Анатолій, Бережняк Єлизавета)
Пропаганда
Пропаганда - форма комунікації, що має на меті вплинути на ставлення суспільства до певної проблеми/ситуації/явища. Вона впливає на ставлення до певних явищ, або людей. Розповсюдження — світогляду, теорії, твердження, фактів, аргументів, чуток та інших відомостей для впливу на суспільну думку на користь певної спільної справи чи громадської позиції.
Вправа «Асоціації на слово пропаганда»
Дивимось зображення ПРОПАГАНДИ.
Фейк - Фальсифікація:
Мова ненависті – це коли одна група людей починає говорити про іншу, що інша недосконала. Людина створює стереотипи щодо інших.
Це мова ворожнечі та дискримінації.
Маніпуляція
Вправа «Інформаційна маніпуляція» - учні на аркушах пишуть 1 слово та одночасно вигукують його, визначаємо які слова лунали
Вправа «Об’єкт Мас-медіа» - учні чують оголошення кольору Мас-медіа, мають знайти та торкнутися його, можна вбрання або річ, це жертва мас-медіа маніпуляції (наприклад: колір мас медіа – білий, сірий, синій, жовтий, червоний)
Пропаганда можлива завдяки застосуванню маніпулятивних технік:
Маніпуляція в медіа – це техніка цілеспрямованого викривлення інформації заради формування певного погляду.
Розповідь: Соціальний експеримент «Скрипаль» (під музику скрипки)
СКРИПАЛЬ
Холодним січневим ранком на станції метро міста Вашингтон розташувався чоловік і став грати на скрипці. Протягом 45 хвилин він зіграв 6 творів. За цей час, так як була година пік, повз нього пройшло більше тисячі чоловік, більшість з яких були по дорозі на роботу ...
По закінченню трьох хвилин чоловік середніх років звернув увагу на музиканта. Він уповільнив свою ходу, зупинився на кілька миттєвостей і ... поспішив далі по своїх справах.
За хвилину скрипаль отримав свій перший заробіток: жінка кинула гроші у футляр і, без зупинки, продовжила свій крок.
Ще кілька хвилин по тому чоловік сперся до стіни і став слухати, але, незабаром, він поглянув на свій годинник і продовжив шлях.
Найбільшу увагу музикантові дісталося від трирічного хлопчика. Його мама в поспіху вела його за собою, але хлопчик зупинився щоб подивитися на скрипаля. Мама потягнула трохи сильніше і хлопчик продовжив рух, постійно озираючись назад. Ця ситуація повторювалася і з декількома іншими дітьми. Всі без винятку батьки не дали їм затриматися і на хвилину.
За 45 хвилин гри тільки 6 чоловік ненадовго зупинилися і послухали, ще 20, не зупиняючись, кинули гроші. Заробіток музиканта склав $ 32.
Ніхто з перехожих не знав, що скрипалем був Джошуа Белл - один з кращих музикантів в світі. Грав він одні з найскладніших творів, з коли-небудь написаних, а інструментом слугувала скрипка Страдіварі, вартістю $ 3,5 мільйона.
За два дні перед виступом в метро, на його концерті в Бостоні, де середня вартість квитка становила $ 100, був аншлаг.
Гра Джошуа Белла в метро є частиною соціального експерименту газети Вашингтон Пост про сприйняття, смак і пріоритети людей. Принципи якого були: у буденному середовищі в невідповідний момент чи відчуваємо ми красу? Чи зупинимося, щоб оцінити її? Чи розпізнаємо талант у несподіваній обстановці?
Один з висновків з цього експерименту може бути наступним:
Якщо ми не можемо знайти час на те що б ненадовго зупинитися і послухати кращі з коли-небудь написаних музичних творів у виконанні одного з кращих музикантів планети, якщо темп сучасного життя настільки всепоглинаючий, що ми стаємо сліпі і глухі до таких речей - тоді що ж ще ми втрачаємо?
Мораль: будьте відкритими до знань, уважні до оточуючих, розпізнавайте маніпуляції та критично мисліть, щоб не втратити головного
Відео соціальної реклами: «Сміття», «Тварини та фастфуд».
Питання: до чого закликають відеоролики?
Надання рекомендацій «Як уникнути пасток пропаганди та маніпуляції в мас медіа».
ІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Звіт роботи фотокореспондентів під час події (учні)
Вправа «Портфель»
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ