Урок з громадянської освіти для учнів 10 класу "Маніпулятивний вплив медіа"

Про матеріал
Матеріал для учнів 10 класу з громадянської освіти закладів загальної середньої освіти. Можливий до використання для учнів 5-11 класів з метою формування критичного мислення та формуванню медіаграмотності.
Перегляд файлу

10 клас

ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА

Тема: «Маніпулятивний вплив медіа»

Мета:

  • Знання і розуміння: Учні знають і розуміють зміст понять: мас-медіа (медіа), медіатекст, пропаганда, фейк, маніпуляція, мова ворожнечі; пояснюють як медіа впливають на формування громадської думки.
  • Уміння і навички: Володіють базовими технологіями запобігання впливу маніпулятивних та пропагандиських медіа повідомлень; описують ознаки «мови ворожнечі» і здатні її розпізнати.
  • Установки і цінності: Усвідомлюють критичний підхід до медіа текстів, не вживають мову ворожнечі.

 

Обладнання: газета учнівська «Громадянська освіта», підручник, медіа проектор, колонки, електронна презентація, фото матеріали, аудіо матеріали, відео соціальної реклами, фотоапарат.

Тип уроку: Комбінований.

Випереджальні завдання:

  1. Підготувати репортаж у формі презентації «Історія формування
    сучасного інформаційного суспільства» (учень).
  2. Розробити та підготувати рекламний плакат уроку «Маніпулятивний вплив медіа» (учень)
  3. Організувати рекламну кампанію з нагоди відкритого уроку  - роздати постери заходу вчителям та учням 10 класу, забезпечити діловий стиль в одязі учасників події (учень)
  4. Написати міні-есе «Вплив мас-медіа на сучасну людину» (учні)
  5. Оформити випуск газети шкільного  вісника «Громадянська освіта» з теми «Маніпулятивний вплив медіа» (учень)

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Епіграф до уроку:

Іди до людей з добром, то й від людей добро буде.

Мужньо борони правду, бо лише правдою сильний народ.

Народна мудрість

Сьогодні на уроці ви:

  • закріпите зміст понять: мас-медіа (медіа), медіатекст, пропаганда, фейк, маніпуляція, мова ворожнечі.
  • навчитесь пояснювати «Як медіа впливають на формування громадської думки».
  • оволодієте «Ббазовими технологіями запобігання впливу маніпулятивних та пропагандиських медіа повідомлень»
  • вмінням описувати ознаки «Мови ворожнечі»  та зтатністю розпізнавати її.
  • усвідомите критичний підхід до медіа текстів, не вживатимите мову ворожнечі.

 

Відповідальні учні вручають учасникам газети шкільного  вісника «Громадянська освіта» з теми «Маніпулятивний вплив медіа» (учні)

 

 Вчитель звертає увагу рекламний плакат до уроку «Маніпулятивний вплив медіа» (учні)

 

 Організація роботи фотокореспондентів під час події (учень)

 

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Презентація репортажу у формі мультимедійної презентації «Історія формування сучасного інформаційного суспільства» (учні).

 

 

ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО  МАТЕРІАЛУ

 Інформація може стати засобом тотального маніпулятивного впливу на свідомість як конкретних осіб, так і мас.

 Розвиток засобів масової інформації (телебачення, Інтернет, радіо, преси тощо) значно спрощує цей процес.

 

 Запитання:

  1. На сайті «Української правди» розміщено статтю Юлії Бабенко «Інформаційна війна – зброя масового знищення!». Як ви розумієте цей вислів?
  2. Чи погоджуєтесь ви з висловом Маршала Маклюєна (літературний критик, філософ) «Істинно тотальна війна – це війна за допомогою інформації?»

 

 

Знайомство з поняттями:

 

Мас-медіа (медіа) – дізнаються з газети

Учні презентують випуск газети шкільного  вісника «Громадянська освіта» з теми «Маніпулятивний вплив медіа» (Ярова Елеонора , Бережняк Єлизавета)

 

 Медіа текст - це усний чи писемний твір масовоінформаційної діяльності та масової комунікації.

 Сутність медіатексту — конкретна інформація, що виражена мовленням з метою впливу та переконання. За медіатекстом стоїть мовна особистість журналіста, його світосприйняття, інтелектуальний рівень, когнітивна здатність. Для медіатексту, як і тексту взагалі, характерні логічна завершеність висловлювань, комунікативний намір та прагматична установка. відображення в тексті події передбачає наявність у ньому затексту (те, що за кадром) — фрагменту події, що описується в тексті. Затекст присутній тут неявно. Одним із комунікативних завдань медіатексту — описати затекст так, як його бачить журналіст.

 Учні зачитують міні-есе «Вплив мас-медіа на сучасну людину» (Фетісова вікторя, Сінчук Ілона, Ярова Ірина, Ярова Елеонора, Череватенко Віктор, Половніков Анатолій, Бережняк Єлизавета)

Пропаганда

Пропаганда  - форма комунікації, що має на меті вплинути на ставлення суспільства до певної проблеми/ситуації/явища.  Вона впливає на ставлення до певних явищ, або людей. Розповсюдження — світогляду, теорії, твердження, фактів, аргументів, чуток та інших відомостей для впливу на суспільну думку на користь певної спільної справи чи громадської позиції.

Вправа «Асоціації на слово пропаганда»

Дивимось зображення ПРОПАГАНДИ.

 Фейк - Фальсифікація:

  • підлог, підробка, імітація
  • умисне викривлення або ж неправильне тлумачення тих чи інших явищ, подій, фактів;
  • вчинене з корисливих мотивів підроблення чогось, зміна вигляду або ж властивостей предмету і надання йому такого зовнішнього вигляду, що не відповідає його справжній суті.

 

Мова ненависті  це коли одна група людей  починає говорити про іншу, що інша недосконала. Людина створює стереотипи щодо інших.

Це мова ворожнечі та дискримінації.

Маніпуляція

Вправа «Інформаційна маніпуляція» - учні на аркушах пишуть 1 слово та одночасно вигукують його, визначаємо які слова лунали

 Вправа «Об’єкт Мас-медіа» - учні чують оголошення кольору Мас-медіа, мають знайти та торкнутися його, можна вбрання або річ, це жертва мас-медіа маніпуляції (наприклад: колір мас медіа – білий, сірий, синій, жовтий, червоний)

Пропаганда можлива завдяки застосуванню маніпулятивних технік:

  • спотворити за допомогою неповного, одностороннього питання
  • подача інформації в єдиному інформаційному, неопрацьованому потоці
  • відредагувати та додати власні домисли і коментарі
  • інтерпретація у вигідному світлі
  • приховування, замовчування фактів
  • оперативна подача неперевіреної інформації
  • поширення певних поглядів

Маніпуляція в медіа – це техніка цілеспрямованого викривлення інформації заради формування певного погляду.

 

 Розповідь:  Соціальний експеримент «Скрипаль» (під музику скрипки)

СКРИПАЛЬ

 Холодним січневим ранком на станції метро міста Вашингтон розташувався чоловік і став грати на скрипці. Протягом 45 хвилин він зіграв 6 творів. За цей час, так як була година пік, повз нього пройшло більше тисячі чоловік, більшість з яких були по дорозі на роботу ...

 

 По закінченню трьох хвилин чоловік середніх років звернув увагу на музиканта. Він уповільнив свою ходу, зупинився на кілька миттєвостей і ... поспішив далі по своїх справах.

 

 За хвилину скрипаль отримав свій перший заробіток: жінка кинула гроші у футляр і, без зупинки, продовжила свій крок.

 

 Ще кілька хвилин по тому чоловік сперся до стіни і став слухати, але, незабаром, він поглянув на свій годинник і продовжив шлях.

 

 Найбільшу увагу музикантові дісталося від трирічного хлопчика. Його мама в поспіху вела його за собою, але хлопчик зупинився щоб подивитися на скрипаля. Мама потягнула трохи сильніше і хлопчик продовжив рух, постійно озираючись назад. Ця ситуація повторювалася і з декількома іншими дітьми. Всі без винятку батьки не дали їм затриматися і на хвилину.

 

 За 45 хвилин гри тільки 6 чоловік ненадовго зупинилися і послухали, ще 20, не зупиняючись, кинули гроші. Заробіток музиканта склав $ 32.

 

 Ніхто з перехожих не знав, що скрипалем був Джошуа Белл - один з кращих музикантів в світі. Грав він одні з найскладніших творів, з коли-небудь написаних, а інструментом слугувала скрипка Страдіварі, вартістю $ 3,5 мільйона.

 

 За два дні перед виступом в метро, ​​на його концерті в Бостоні, де середня вартість квитка становила $ 100, був аншлаг.

 

 Гра Джошуа Белла в метро є частиною соціального експерименту газети Вашингтон Пост про сприйняття, смак і пріоритети людей. Принципи якого були: у буденному середовищі в невідповідний момент чи відчуваємо ми красу? Чи зупинимося, щоб оцінити її? Чи розпізнаємо талант у несподіваній обстановці?

 

 Один з висновків з цього експерименту може бути наступним:

 Якщо ми не можемо знайти час на те що б ненадовго зупинитися і послухати кращі з коли-небудь написаних музичних творів у виконанні одного з кращих музикантів планети, якщо темп сучасного життя настільки всепоглинаючий, що ми стаємо сліпі і глухі до таких речей - тоді що ж ще ми втрачаємо?

 Мораль: будьте відкритими до знань, уважні до оточуючих, розпізнавайте маніпуляції та критично мисліть, щоб не втратити головного

 

http://cs9557.vk.com/u135014889/148396383/x_d1ec0567.jpg

 Відео соціальної реклами: «Сміття», «Тварини та фастфуд».

Питання: до чого закликають відеоролики?

 

 Надання рекомендацій «Як уникнути пасток пропаганди та маніпуляції в мас медіа».

ІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Звіт роботи фотокореспондентів під час події (учні)

 

 Вправа «Портфель»

  • Яку роль і житті людини відіграє мас-медіа?
  • Чому його часто називають всесвітньою павутиною?
  • Яку шкоду може завдати пропаганда?
  • Яким чином ми повинні убезпечити себе в Інтернеті?
  • Подумайте,що цікавого та корисного ви взяли для себе з сьогоднішнього уроку?
  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Що ви покладете  сьогодні до  свого портфеля?

 

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Читати відповідні сторінки підручника
  2. Підготувати соціальну рекламу на значущі теми у вигляді відеоролика, соц. опитування, постера (сміття, лихослів’я, культура поведінки тощо)
  3. Розробити власний план дії «Як не піддатися маніпуляції».

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Король Лілія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кушнір Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Срібняк Олена Сергіївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
3422
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку