Урок з хімії для 7 класу "Молекулярна маса та її визначення"

Про матеріал
Розробка до відкритого уроку за темою "Молекулярна маса та її визначення". Урок-космічна подорож
Перегляд файлу

Відкритий урок 03.12.2018

Хімія, 7-А клас

 

Тема: Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою.

Цілі уроку: розширити та поглибити знання про прості та складні речовини; сформувати поняття про «відносну молекулярну масу»; навчити відрізняти поняття «відносна атомна маса» від поняття «відносна молекулярна маса»; визначити формулу знаходження відносної молекулярної маси; закріпити навички знаходження величини; розвинути здатність до самостійності мислення; виховати патріотичність, працьовитість та уважність.

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу, узагальнення знань та навичок)

Форми проведення: урок-космічний квест

Обладнання: підручники, таблиця хімічних елементів Менделєєва, мультимедійна презентація.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання з класом. Готовність до уроку.

ІІ. Мотивація до діяльності

Вступне слово вчителя: «Сьогодні у нас буде урок-космічний квест до планети, яка має назву «Відносна молекулярна маса», але перед тим як відправитися на цю планету ми повинні відвідати всі «планети» нашої «Хімічної системи», на кожній планеті нас чекають завдання, які допоможуть нам у нашій космічній подорожі. Бажаю вам набути якостей таких, які мали наші відомі українські льотчики-космонавти Георгій Береговий та Леонід Каденюк. Сподіваюся урок для вас буде цікавий!» (Слайд 1)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель: «Відправляємося до першої планети «Хімічні поняття», на якій вам треба буде правильно згадати хімічні поняття без яких важко потрапити на планету «Відносна молекулярна маса»» (Слайд 2)

(На мультимедійній презентації з’являються тести за хімічними поняттями (відносна атомна маса, хімічна формула, индекс, коефіцієнт), на аркушах напишіть своє прізвище та дайте відповідь, на виконання дається 5 хвилин.» (Вчитель збирає аркуші, пропанує відповісти усно, щоб діти визначилися з правильними відповідями).

Вчитель: «Молодці! Всі хімічні поняття правильно визначили!»

ІV. Вивчення нового матеріалу

Вчитель: «А тепер відправляємося на планету «Історія». Як ми вже знаємо, поняття й значення відносної атомної маси (Аr) було запропоновано вченим Джоном Дальтоном. Завдяки становленню атомно-молекулярної теорії вченими  Ломоносовим Михайло Васильовичом та Антуан Лораном Лавуазьє, запропоновані методи обчислення кількісного складу речовин. А ми вже вивчили, що кількісний склад показує з яких і скількох елементів складається речовина.  (Слайд 3)

Тому коли хімія почала розвиватися як практична наука, постало питання знайти величину, яка буде допомагати в обчислені складу речовин. Такою величиною визначили відносну молекулярну масу. Позначається відносна молекулярна маса Мr. (Слайд 4)

Це безрозмірна  величина. Згідно теорії, відносна молекулярна маса набула наступного визначення.

Відносна молекулярна маса (Мr) - це відношення маси молекули до 1/12 маси атома Карбону. (Учні переписують визначення – підручник с. 90)»

Якщо це визначення записати через формулу, то виглядає воно так:

, (підручник с. 91)

це позначає – у скільки разів більше маса молекули за 1/12 маси атома Карбона.

Але якщо молекула записується декількома елементами, то визначення набуває наступного змісту:

Відносна молекулярна маса дорівнює сумі відносних мас  атомів, які містяться у молекулі.

V. Алгоритм знаходження: (Слайд 5) Вчитель: «А зараз ми познайомимося з алгоритмом знаходження Відносної молекулярної маси».

1. Якщо у нас є молекула АXВY  , де А та В – елементи, X та Y – це індекси, які вказують, скільки цих елементів в молекулі

Мr (АхВy) = х∙Аr(А) + y∙ Аr(В)

2. Якщо у нас речовина не молекулярного складу А, тоді вважається, що

Мr (А) = Аr (А)

3. Якщо у нас є проста речовина АX , тоді
МrX) = х∙Аr (А) (Діти переписують алгоритм)

Щоб вирушити до наступної планети, ми повинні правильно прочитати вислів, зашифрований у головоломці (на екрані діти відгадують головоломку) (Слійд 6)

Вчитель: «Дуже гарно, які ви здогадливі хіміки-космонавти!»

VІ. Фізкультхвилинка

Вчитель пропонує зробити невеличку перерву-гімнастику «Флешмоб»:

Хімія чудес наука!

Її вивчати нам не скука!

Знаєм ми багато назв,

Атоми, молекули є навколо нас!

Ми перемо порошком,

Миєм руки з милом,

Солем сіллю ми харчі,

Щоб смачнішими були!

Треба всім нам добре знати –

Що і з чим, і як змішати.

Нам цікаво так вивчати!

Вчитель: «Ми відпочили, але треба повертатися до нашої подорожі»

VІІ. Закріплення матеріалу

- Вчитель: «А далі нас чекає наступна планета «Математичні розрахунки», якщо ми вірно все розрахуємо, ми нарешті помандруємо до нашої останньої планети. Щоб ми не помилилися нам в розрахунках допоможе артефакт «Періодична система хімічних елементів» з якої ми будемо брати відносні атомні маси елементів». (Учні відкривають форзац підручника з періодичною системою хімічних елементів)

Розрахуємо відносні молекулярні маси наступних речовин (Слайд 7): Zn (65), H2O (18), Na2CO3 (106), Ca(OH)2 (74)

- Самостійна робота  (2 учня розраховують біля дошки відносні молекулярні маси із завдання)

Підручник с. 92 № 112, (№ 113 додатково за часом)

(учні називають, що отримали)

Вчитель: «Молодці, все вірно!»

VІІІ. Підбиття підсумків уроку, рефлексія

Вчитель: «Ось ми і потрапили на планету «Відносна молекулярна маса». Давайте згадаємо, що ми тепер знаємо про цю планету:

  • Які два вчених запропонували поняття «Відносна молекулярна маса»? (Ломоносов та Лавуаз’є)
  • Як позначається відносна молекулярна маса? (Мr)
  • Які величини враховуються при розрахунку відносної молекулярної маси? (кількість атомів елементів та їх відносні атомні маси)

Вчитель: «Вітаю вас, ви успішно вивчили нову планету-поняття з нашої «Хімічної системи», сподіваюсь цей урок був цікавий!»

Виставлення вчителем оцінок.

ІХ. Домашнє завдання

Вчитель: «Для того щоб закріпити ваші нові знання, на домашнє завдання - §15 опрацювати, с. 92 № 108, 109 (письмово).

Бажаю гарного настрою, дякую за урок!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 2

Знайдіть правильну відповідь

  1. Відносна атомна маса позначається латинськими літерами:

а) Ав, б) Ак, в) Ar

  1. Хімічна формула – це…

а) умовний запис речовини за допомогою літер та цифр

б) умовний запис речовини за допомогою руки та зошита

в) умовний запис речовини за допомогою символів хімічних елементів та індексів

3. Індекс – це…

а) цифра, яка стоїть внизу біля хімічного елемента та показує його порядковий номер

б) цифра, яка стоїть внизу біля хімічного елемента та показує його назву

в) цифра, яка стоїть внизу біля хімічного елемента та показує його кількість

4. Коефіцієнт – це…

а) літера, яка показує, скільки молекул даної речовини

б) номер будівлі, де живе вчитель хімії

в) цифра, яка показує, скільки молекул даної речовини

 

Слайд 3

 

     Ломоносов Михайло Васильович                    Антуан Лоран Лавуазьє

 

Ломоносов Михайло Васильович, (1711-1765 р.р.). Народився у селянській родині. У 1745 р. став професором хімії. Він створив першу хімічну лабораторію в Росії. Наукові інтереси Ломоносова М.В. енциклопедичні: він займався хімією, фізикою, астрономією, мінералогією, геологією та ґрунтознавством , географією, картографією, збагатив їх своїми відкриттями і став засновником нових наук (фізичної хімії та ін.); створив нові прилади для геодезії, мінералогії та ін. Поряд з природничими науками займався літературою, стилістикою російської мови, історією. М.В. Ломоносов відомий як художник. Він створив мозаїчне панно "Полтавська битва"

 

 

Антуан Лоран Лавуазьє, (1743-1794 р.р.), французький хімік, народився у родині юристів,  один із засновників сучасної хімії. Застосовував методи кількісного аналізу в хімії, дослідив роль кисню в процесах горіння, окиснення, дихання. А. Лавуазьє був ініціатором і одним з розробників нової хімічної номенклатури. Автор класичного курсу "Начальний підручник хімії". Під час Французької революції за рішенням суду революційного трибуналу як генеральний відкупщик був гільйотинований у числі інших відкупщиків.

 

 

Слайд 4

Позначається відносна молекулярна маса Мr.

Відносна молекулярна маса (Мr) - це відношення маси молекули до 1/12 маси атома Карбону.

 

 

Відносна молекулярна маса дорівнює сумі відносних атомних мас усіх хімічних елементів, що містяться у складі молекули, з урахуванням числа атомів кожного елемента.

 

Слайд 5

Алгоритм знаходження Мr речовини:

1. Якщо у нас є молекула АXВY  ,

Мr (АхВy) = х∙Аr(А) + y∙ Аr(В)

2. Якщо у нас речовина не молекулярного складу А, тоді вважається, що

Мr (А) = Аr (А)

 

Слайд 6

Відгадайте головоломку

 

image028

 

Слайд 7

Визначте відносні молекулярні маси наступних речовин:

Zn, H2O, Na2CO3 , Ca(OH)2

 

Слайд 8

Підсумки уроку:

  • Які два вчених запропонували поняття «Відносна молекулярна маса»?
  • Якими латинськими літерами позначається відносна молекулярна маса?
  • Які величини враховуються при розрахунку відносної молекулярної маси?

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
1891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку