Тема уроку: Основи. Їхній склад, назви, класифікація. Фізичні властивості. Дія основ на індикатори.
Мета уроку:
( уміння працювати в парі)
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання і реактиви: на столах у учнів реактиви: 1 ряд – дуже розбавлений їдкий натр, метилоранж, універсальний, планшет для дослідів з малою кількістю речовин; 2 ряд – менш розбав. луг, лакмус, універсальний , планшет; 3 ряд – відносно концентрований розчин лугу,фенолфталеїн, універсальний, планшет.
На дошці записано завдання для трьох варіантів.
Хід уроку
Учні за вибором виконують одне із запропанованих наступних завдань:
Дайте назву. ( рівень II)
Fe2O3, Mn2O7, Na2O, CaO, CrO3
Після виконання, перевіряємо. Учні , які першими закінчили, отримують червону картку.
Вчитель: а тепер зверніть увагу на дом. вправу. Чим вона схожа на це завдання?
Бесіда. За кожну правильну відповідь учень заробляє червону картку.
4. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)
Багато побутових миючих засобів мають в своєму складі луги. Тому цікаво дізнатися про склад цих речовин і їх властивості.
5. Вивчення нового матеріалу.(20 хв.)
Вчитель: Ми підійшли до вивчення нової теми. Розглянемо її за таким планом:
Що спільного в основах?
Основа – це йонна сполука, що складається з катіонів металічного елемента і гідроксид-аніонів. Кількість OH-груп залежить від валентності металу. Основа – це сполука основного оксиду з водою, або гідрат основного оксиду. Майже для всіх основних оксидів існує відповідна основа, ступені окиснення елемента в цих сполуках однакові. Приклади.
Назви основ складаються з двох слів: назва елемента, гідроксид. Наприклад – натрій гідроксид, ферум (II) гідроксид. Гідроксид іон, який входить до складу основ утворюється з води. Групу «ОН» представляємо як залишок молекули води(Н-ОН).
Основи - тверді, не мають запаху, не проводять електрик. струм. Розчинність різна.
Давайте згадаємо оксиди яких металів взаємодіють з водою?
Так, 1-ї і 2-ї груп, крім ВеО. Основи лужних металів і барію теж розчинні у воді. Вони називаються лугами.
Луги милкі на дотик, роз’їдають матеріал, залишають серйозні опіки на шкірі, сильно вражають очі. Працюючи з розчинами лугів , треба бути обережним!
Розчини лугів можна розпізнати за допомогою речовин, які називаються індикатори. Це метилоранж, лакмус, фенолфталеїн, універсальний. Універсальний відрізняється від інших тим, що його колір ще змінюється в залежності від концентрації.
Зараз ми займемось дослідницькою роботою. Кожен ряд буде вивчати зміну коліру індикаторів. 1 ряд: метилоранж і універсальний, 2 ряд: лакмус і універсальний, 3 ряд: фенолфталеїн і універсальний.
Інструкція до проведення роботи.
По одному учню вийдуть до дошки і виберуть кольорові папери-наліпки , якими і закриють відповідні клітини в таблиці, яка є на дошці.
Індикатор/розчин лугу |
Дуже розбав. NaOH |
Менш розб. NaOH |
Відносно концент. NaOH |
Універсальний |
|
|
|
Лакмус фіолетовий |
|
|
|
Метилоранж |
|
|
|
Фенолфталеїн |
|
|
|
Проблемне питання: Чому в різних варіантах колір універсального був різним?
6. Закріплення (8 хв.)
(Робота парами)
А тепер пропоную виконати завдання, які підкажуть нам, що вам було незрозуміло і над чим особливо уважно треба попрацювати вдома.
Хто перший – отримує картку.
Формула основного лугу |
Назва |
Валентність |
Відповідний металу оксид |
|
|
|
Ступінь окиснення |
Відповідний металу оксид |
|
|
NaOH |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кальцій гідроксид |
2 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
FeO |
|
|
|
|
FeO |
|
|
2) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Формула основного лугу |
Назва |
Валентність |
Відповідний металу оксид |
|
|
|
Ступінь окиснення |
Відповідний металу оксид |
|
|
КОН |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Манган гідроксид |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Al2 O3 |
|
|
|
3 |
Al2 O3 |
|
|
3) Закреслити однією лінією основи.
CaO |
NaOH |
Al(OH)3 |
Ba(OH)2 |
KOH |
SO2 |
Fe(OH)2 |
Na2O |
CO2 |
6. Підсумки . Оцінки. (5 хв.)
7. Дом. завд. (Підручник П.П.Попель, Л.С.Крикля, 2016)
§24, § 29 с 153-154, впр.181. с 55; В подарунок учні отримують по одній стрічці універсального паперу. Бажаючим : дослідити універсальним папером побутові мийні засоби і продукти харчування. Пояснити зміни забарвлення індикатору.
1