Урок з хімії в 8 класі "Основи. Їх склад і назви. Фізичні властивості основ. Дія основ на індикатори"

Про матеріал
Це перший із двох уроків про основи. Ввжаю доцільним фізичні властивості і дію основ на індикатори розглядати в цьому уроці з метою розвантаження другого уроку про основи. Підручник до уроку : Попель П.П., Крикля Л.С., 2016
Перегляд файлу

 

 

                                                                                              

  Тема уроку:  Основи. Їхній склад, назви, класифікація. Фізичні властивості. Дія основ на індикатори.

 Мета уроку:

  • Сформувати уявлення про основи як клас неорганічних сполук, який має певний склад, будову. Навчити учнів давати назви основам, охарактеризувати фізичні властивості основ, ознайомити з дією основ на індикатори, а також зупинитись на техніці  безпеки при роботі з основами
  • Розвивати пізнавальну активність та аналітичне мислення
  • Виховувати зібраність, самовладання, комунікативність

( уміння працювати в парі)

  • Реалізувати наскрізні лінії: «Громадянська    відповідальність», «Здоров’я і безпека».

 

Тип уроку:    вивчення нового матеріалу

 

Обладнання і реактиви: на столах у учнів реактиви: 1 ряд – дуже розбавлений їдкий    натр, метилоранж, універсальний, планшет для дослідів з малою кількістю речовин; 2 ряд – менш розбав. луг, лакмус, універсальний , планшет; 3 ряд – відносно концентрований розчин лугу,фенолфталеїн, універсальний, планшет.

                       На дошці записано завдання для трьох варіантів.

                                      

                                            Хід уроку

 

  1. Організаційний момент. (2 хв)

     

  1. Перевірка дом. завдання ( біля  закритої дошки працюють 3 учні, виконують завдання за вибором) (5 хв)

 

          Учні за вибором виконують одне із запропанованих наступних завдань:

  1. Знайдіть спільні риси в цих формулах: CaO, K2O, CuO, Fe2O3

Дайте назву. ( рівень II)

  1. Закресліть зайве:  CO2, N2O5, Na2O, SO2, Cl2O7 ( рівень III )
  2. Визначте валентність: ( рівень IV)

Fe2O3, Mn2O7, Na2O, CaO, CrO3

          Після виконання, перевіряємо. Учні , які першими закінчили,                                                                                                                                                                                                                                                                                              отримують червону картку.

 

                 Вчитель: а тепер зверніть увагу на дом. вправу. Чим вона схожа на це завдання?

     

  1. Актуалізація знань учнів. (4 хв.)

Бесіда. За кожну правильну відповідь учень заробляє червону картку.

  1. На які дві групи діляться елементи?
  2. Які сполуки з Оксигеном утворюють метали і неметали?
  3. Яка будова характерна для цих оксидів?
  4. Що відбувається при розчиненні оксидів металів у воді?
  5. Які речовини при цьому утворюються?
  6. Знайти серед речовин в варіанті 3 розчинний основний оксид і    назвіть відповідну йому основу.

 

      4. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)

              Багато побутових  миючих засобів мають в своєму складі   луги. Тому цікаво дізнатися про склад цих речовин і їх властивості.

 

5. Вивчення  нового матеріалу.(20 хв.)

        Вчитель: Ми підійшли до вивчення нової теми. Розглянемо її за таким планом:

  1. Склад і визначення основ.
  2. Назви основ.
  3. Фізичні властивості.
  4.  Класифікація основ.
  5. Фізичні властивості лугів. Техніка безпеки при роботі з лугами.
  6. Дія лугів на індикатори.

 

        Що спільного в основах?

      Основа – це йонна сполука, що складається з катіонів металічного елемента і гідроксид-аніонів. Кількість OH-груп залежить від валентності металу.  Основа – це сполука основного оксиду з водою, або гідрат основного оксиду. Майже для всіх основних оксидів існує відповідна основа, ступені окиснення елемента в цих сполуках однакові. Приклади.

      Назви основ складаються з двох слів: назва елемента, гідроксид. Наприклад – натрій гідроксид, ферум (II) гідроксид. Гідроксид іон, який входить до складу основ утворюється з води. Групу «ОН» представляємо як залишок молекули води(Н-ОН).                                                                             

Основи - тверді, не мають запаху, не проводять електрик. струм. Розчинність різна.

     Давайте згадаємо оксиди яких металів взаємодіють з водою?

Так, 1-ї і 2-ї груп, крім ВеО. Основи лужних металів і барію теж розчинні у воді. Вони називаються лугами.    

                Луги милкі на дотик, роз’їдають матеріал, залишають серйозні опіки на шкірі, сильно вражають очі. Працюючи з розчинами лугів , треба бути обережним!

               Розчини лугів можна розпізнати за допомогою речовин, які називаються індикатори. Це метилоранж, лакмус, фенолфталеїн, універсальний. Універсальний відрізняється від інших тим, що його колір ще змінюється в залежності від концентрації.

 

       Зараз ми займемось дослідницькою роботою. Кожен ряд буде вивчати зміну коліру індикаторів. 1 ряд: метилоранж і універсальний, 2 ряд: лакмус і універсальний, 3 ряд: фенолфталеїн і універсальний.

      Інструкція до проведення роботи.

      По одному учню вийдуть до дошки і виберуть кольорові папери-наліпки , якими і закриють відповідні клітини в таблиці, яка є на дошці.

  

Індикатор/розчин лугу

Дуже розбав. NaOH

Менш розб.

NaOH

Відносно концент.

NaOH

Універсальний

 

 

 

Лакмус фіолетовий

 

 

 

Метилоранж

 

 

 

Фенолфталеїн

 

 

 

 

       Проблемне питання: Чому в різних варіантах колір універсального був різним?

 

6. Закріплення (8 хв.)

   обота парами)

А тепер пропоную виконати завдання, які підкажуть нам, що вам було незрозуміло і над чим особливо уважно треба попрацювати вдома.

Хто перший – отримує картку.

 

  1. Заповнити пусті клітини

 

Формула основного лугу

Назва

Валентність

Відповідний металу оксид

 

 

 

Ступінь окиснення

Відповідний металу оксид

 

 

NaOH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кальцій гідроксид

2

 

                           

 

 

2

 

 

 

 

 

 

FeO

 

 

 

 

FeO

 

 

 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формула основного лугу

Назва

Валентність

Відповідний металу оксид

 

 

 

Ступінь окиснення

Відповідний металу оксид

 

 

КОН

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Манган гідроксид

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Al2 O3

 

 

 

3

Al2 O3

 

 

 

3) Закреслити однією лінією основи.

CaO

NaOH

Al(OH)3

 Ba(OH)2

KOH

SO2

Fe(OH)2

Na2O

CO2

 

         6. Підсумки .  Оцінки.   (5 хв.)  

         7. Дом. завд.  (Підручник П.П.Попель, Л.С.Крикля, 2016)

             §24, § 29 с 153-154, впр.181. с 55; В подарунок учні отримують по одній стрічці універсального паперу.  Бажаючим : дослідити універсальним папером  побутові мийні засоби і продукти харчування.  Пояснити зміни забарвлення індикатору.

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
1003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку