Тема: Особливості молдовського танцю. Розучування основних рухів.
Мета: сприяти індивідуальному становленню особистості дитини під впливом цінностей народного хореографічного мистецтва, у процесі власної мистецько-практичної діяльності, взаємодії з педагогом і дитячим коллективом; сформувати елементарні основи народної молдовської культури; збалансувати в дитини фонд її бажань (інтереси, смаки, любов до мистецтва танцю, потреба у репродуктивно-продуктивному танцюванні, у виконанні танців для себе і для інших) і фонд її можливостей (музично-хореографічні здібності, уявлення про молдовську народну діяльність, танцювальні навички, творчі уміння, елементарні знання і поняття щодо мистецтва молдовського танцю).
Завдання:
Виховні: виховання життєтворчих естетичних морально-етичних, соціально-емоційних вольових засад особистості дитини, позитивних особистісних якостей дітей (працелюбність, самостійність, оптимізм, відповідальність, ініціативність, активність, успішність, музикальність, творчість, самоповага, самооцінка, взаємодопомога тощо), подолання негативних проявів характеру;
Виховання бажання красиво виконувати танцювальні рухи, змінювати рухи, застосовувати варіанти танцювального руху у різноманітних життєвих стуаціях;
Виховання любові та поваги до різних народів, шанування традицій та культурних цінностей молдовського народу.
Освітні: формування системи уявлень, понять, знань про народне хореографічне мистецтво, емоційно-образну пластику і виразні танцювальні рухи як спеціальну мову хореографічного мистецтва, про естетичний потенціал рухів людини, індивідуально спрямовану користь народних танців;
Набуття дітьми системи танцювальних навичок, а також творчих умінь успішного їх застосування у хореографічній діяльності;
Закладання основ танцювальності, правильного виконання танцювальних рухів, емоційно та інтелектуально спрямованого засвоєння елементарної техніки танцювальних рухів і танців, набуття культури молдовських народних рухів;
Формування у дітей уміння спілкуватися за допомогою танцювальних рухів (вітатися, прощатися радіти разом, плескаючи в долоні; взаємодіяти у парі й гурті в парно-масових танцювальних фігурах і танцях);
Розвивальні:
Вироблення у дитини життєрадісного емоційно-вольового стану як домінуючого під час виконання танців і рухів та у щоденному житті, розвиток психічних процесів ( сприймання, мислення, уява, увага, пам’ять);
Формування правильної постави (струнка, підтягнута, легка, естетично виразна, індивідуально-комфортна, природна), що проявляється у процесі хореографічних занять і у повсякденному поводженні дитини;
зміцнення сили і рухливості кістково-м’язового апарату, корекція незначних відхиленьу розвитку постави (сколіоз), ступні (плоскостопість), форми ніг (клишоногість);
розвиток ритмічності й емоційної виразності й танцювальних рухів, відчуття характеру музики, засобів музичної виразності (темп, динаміка, метр тощо), форми музичного твору (контрастна, малоконтрастна, одночастинна, двочастинна, куплетна тощо) відтворення їх у рухах і вправах, а паралельно – трансляція навичок в індивідуальне особисте життя.
Обладнання: презентація, музичний супровід (магнітофон), гімнастичні килимки.
Вікова група: 13-14 років
Хід заняття:
I.Організаційний момент
-Доброго дня діти. Перш ніж почати заняття ми проведемо зарядку, щоб розігріти наші суглоби.
(зарядка на килимках) (слайд 2-3)
II. Ознайомлення з темою заняття.
- Сьогодні на уроці ми вивчимо молдовський народний танець.
1. Вступна бесіда. (слайд 4-9)
Молдовські танці створені народом, що у долинах розводив сади і виноградники, пас череди на лугах. Про це говорять теми і назви народних танців: «Коаса» (коса), «Поама» (виноград), «Чобэняска» (танець пастухів) і інші. Ось погляньте (Слайд 6) на костюм в яких виконують молдовські танці. Найбільш розповсюджений у народі і яскравіше всього виражає національні риси його характеру задерикуватий, стрімкий, життєрадісний танець «Молдовеняска». До числа найбільш улюблених танців Молдовії також «Букурия» та «Хора». Молдовські народні танці будуються на широких, швидких рухах, іскряться радістю, веселощами, їм властиві яскраві тони і фарби, стрімкий ритм. Сьогодні на уроці ми вивчимо деякі рухи.
III.Вивчення основних рухів
Рух № 1. Основний крок «Молдовеняски» (слайд 10)
Музичний розмір 4 .
Вихідне положення: ноги в третій позиції, права попереду. Рух виконується на 2 такти музики.
1-й такт. На «раз» — злегка виворітний бічний крок правою ногою праворуч на всю ступню, одночасно ліву ногу, витягнуту в коліні і підйомі, невисоко підняти навхрест правої. Корпус злегка нахилити в лівий бік, голову повернути праворуч. На «і» — пауза. На «два» — злегка виворітний крок лівою ногою ліворуч на всю ступню. Праву ногу невисоко підняти вперед навхрест лівої. Корпус злегка нахилити в правий бік, голову повернути ліворуч. На «і» — пауза.
2-й такт. На «раз» — широкий, трохи виворітний крок правою ногою праворуч на всю ступню, злегка присісти на неї. Корпус і голову різко нахилити вперед. На «і» — ліву ногу, зігнуту в коліні, поставити виворітно на півпальці позаду правої ноги. Коліно лівої ноги спрямоване ліворуч. Корпус і голова в тому ж положенні. На «два-і»—повторити рухи, що на «раз-і».
Рух виконується з правої ноги з просуванням праворуч або з лівої ноги з просуванням ліворуч.
Діти, вихідне положення: ноги в третій позиції, права попереду. Рух виконуємо на 2 такти музики.
1-й такт. На «раз» — виконуємо злегка виворітний бічний крок правою ногою праворуч на всю ступню, одночасно ліву ногу, витягуємо в коліні і підйомі, невисоко піднімаємо навхрест правої. Корпус злегка нахиляємо в лівий бік, голову повертаємо праворуч. На «і» — пауза. На «два» — виконуємо злегка виворітний крок лівою ногою ліворуч на всю ступню. Праву ногу невисоко піднімаємо вперед навхрест лівої. Корпус злегка нахиляємо в правий бік, голову повертаємо ліворуч. На «і» — пауза.
2-й такт. На «раз» — виконуємо широкий, трохи виворітний крок правою ногою праворуч на всю ступню, злегка присідаємо на неї. Корпус і голову різко нахиляємо вперед. На «і» — ліву ногу згинаємо в коліні, ставимо виворітно на півпальці позаду правої ноги. Коліно лівої ноги спрямовуємо ліворуч. Корпус і голову тримаємо в тому ж положенні. На «два-і»—повторюємо рухи, що на «раз-і». Рух виконуємо з правої ноги з просуванням праворуч або з лівої ноги з просуванням ліворуч.
Рух № 2. Крок з підскоком
Музичний розмір 4. Вихідне положення: ноги в шостій позиції. Рух виконується на один такт музики.На «раз» — крок вперед правою нотою. На «два» — підстрибнути на правій нозі, ліву ногу, зігнуту в коліні, поставити біля кісточки правої ноги. Далі рух продовжується з другої ноги.
Діти, вихідне положення: ноги в шостій позиції. Рух виконуємо на один такт музики. На «раз» — виконуємо крок в перед правою нотою. На «два» — підстрибуємо на правій нозі, ліву ногу, зігнуту в коліні, ставимо біля кісточки правої ноги. Далі рух продовжуємо з другої ноги.
Рух № 3. Стрибок
Музичний розмір 4. Вихідне положення: ноги в шостій позиції. Рух виконується на 2 такти музики.
1-й такт. На «раз» — злегка присісти на обох ногах. На «два» — зігнувши обидві ноги в колінах, підстрибнути вгору.
2-й такт. На «раз» — опуститися в невелике присідання на обидві ноги. На «два» — пауза.
Діти, вихідне положення: ноги в шостій позиції. Рух виконуємо на 2 такти музики. 1-й такт. На «раз» — злегка присідаємо на обох ногах. На «два» — згинаємо обидві ноги в колінах і підстрибуємо вгору. 2-й такт. На «раз» — опускаємося в невелике присідання на обидві ноги. На «два» — пауза.
Рух № 4. Бічний крок, підскок з висуванням ноги вперед та стрибок Музичний розмір 4. Вихідне положення: ноги в третій позиції, права попереду. Виконується на 8 тактів музики.
1-й такт. На «раз» — крок правою ногою вбік, праворуч (з легким стрибком). На «два» — поставити ліву ногу на півпальці позаду правої.
2—4-й такти. Повторити рухи 1-го такту.
5-й такт. На «раз»—крок на місці правою ногою. На «два»—підстрибнути на правій нозі, ліву ногу, зігнуту в коліні, підняти вперед невисоко над підлогою.
6-й такт. На «раз» — крок на місці лівою ногою. На «два»—підстрибнути на лівій нозі, праву ногу, зігнуту в коліні, підняти вперед невисоко над підлогою.
7-й такт. На «раз» — присісти на обох ногах, обидві ступні поруч в шості позиції. На «два» — легко підстрибнути вгору, трохи згинаючи ноги в колінах, які спрямовані вперед.
8-й такт. На «раз» — м'яко опуститися на підлогу, коліна трохи зігнуті. На «два»—випрямити коліна обох ніг. Якщо рух виконується ліворуч, перший крок починається з лівої ноги. Діти, вихідне положення: ноги в третій позиції, права попереду. Виконуємо на 8 тактів музики. 1-й такт. На «раз» — виконуємо крок правою ногою вбік, праворуч (з легким стрибком). На «два» — ставимо ліву ногу на півпальці позаду правої. 2—4-й такти. Повторюємо рухи 1-го такту. 5-й такт. На «раз»—виконуємо крок на місці правою ногою. На «два»—підстрибуємо на правій нозі, ліву ногу, зігнуту в коліні, піднімаємо вперед невисоко над підлогою. 6-й такт. На «раз» — виконуємо крок на місці лівою ногою. На «два»—підстрибуємо на лівій нозі, праву ногу згинаємо в коліні і піднімаємо вперед невисоко над підлогою. 7-й такт. На «раз» — присідаємо на обох ногах, обидві ступні поруч в шості позиції. На «два» — легко підстрибуємо вгору, трохи згинаємо ноги в колінах, які спрямовані вперед. 8-й такт. На «раз» — м'яко опускаємося на підлогу, коліна трохи зігнуті. На «два»— випрямляємо коліна обох ніг.
IV. Релаксація (слайд 12)
Заплющте очі і слухайте мій голос. Дихайте глибоко і спокійно. Уявіть собі, що ви сидите на галявині у прекрасний літній день. Просто перед собою бачите чудового метелика, який пурхає із квітки на квітку. Простежте за рухами його крил. Рухи легкі та граціозні. Тепер нехай кожен уявить, що він метелик, що в нього гарні великі крила. Відчуйте, як ваші крила повільно і плавно рухаються вгору-вниз. Насолоджуйтеся відчуттям ширяння в повітрі. А тепер гляньте на строкату галявину, над якою летите. Подивіться, скільки на ній яскравих квітів. Знайдіть очима найгарнішу квітку й поступово починайте наближатися до неї. Ви вже відчуваєте її аромат… Повільно і плавно ви сідаєте на м’яку пахучу середину квітки. Вдихніть ще раз її пахощі і… розплющте очі. Розкажіть про свої відчуття.
Ми на чарівному килимі-літаку плавно і повільно піднімаємося. Він несе нас по небу, тихенько погойдує, заколисуючи. Вітерець ніжно обдуває втомлені тіла, відпочиваємо… Далеко внизу пропливають будинки, ліси, ріки й озера… Поступово килим-літак починає зниження й приземляється в нашій кімнаті… потягуємося, робимо глибокий вдих і видих, розплющуємо очі.
V.Підсумок заняття
-Ми сьогодні гарно працювали і дізналися багато цікавого про молдовський танець, культуру цього народу. На наступному занятті ми з вами продовжимо працювати над рухами молдовського народного танцю.
Гарного всім дня і чудового настрою!
Список використаних джерел:
1.Голдрич О. Хореографія: посібник з основ хореографічного мистецтва та композиції танцю/ О.Голдрич. – Львів:СПОЛОМ, 2006.
2.Королева З. Хореографическое искусство Молдавии/ З.Королева. – Кишинев, 1970.
3. Курбет В. Молдавские народные танцы/ В.Курбет, М.Мардарь. – Кишинев, 1969.
4. Ткаченко Т. Народные танцы/ Т.Ткаченко. – М., 1975.