Урок з інформатики: "Роль інформації в житті людини"

Про матеріал
Тема. Роль інформації в житті людини. Властивості інформації. Види інформації за способом подання. Цілі:  навчальна: вчити класифікувати інформацію за способом подання: текстовий, графічний, звуковий, відео, комбінований; формувати в учнів уявлення про інформацію та її властивості; розглянути, як людина сприймає інформацію визначити роль інформації в житті людини;  розвивальна: розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки.  виховна: виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість, виховувати повагу до думки інших, цікавість до предмета.
Перегляд файлу

Клас 3         16.10.18

Урок №7.

Тема. Роль інформації в житті людини. Властивості інформації. Види інформації за способом подання.

Цілі: 

  • навчальна: вчити класифікувати інформацію за способом подання: текстовий, графічний, звуковий, відео, комбінований; формувати в учнів уявлення про інформацію та її властивості;  розглянути, як людина сприймає інформацію визначити роль інформації в житті людини;
  • розвивальна: розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки.
  • виховна: виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість, виховувати повагу до думки інших, цікавість до предмета.

Тип уроку: засвоєння нових знань;

Обладнання та наочність: інструктаж з ТБЖД, комп’ютери, зошити з друкованою основою, презентація, проектор.

Програмне забезпечення: GCompris [4]

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1). Привітання. [1]

   Продзвенів уже дзвінок,

починається урок.

Приготуйте без мороки

Все, що треба до уроку.

Книжку, зошит, ручку, олівці.

Приготувались?

Молодці!

Все у нас уже на місці,

залишилось тільки сісти!

Сядьте, дітки, всі гарненько,

Руки покладіть рівненько.

Голову вище підніміть,

Плечі свої розведіть.

Всі на мене подивіться,

і приємно посміхніться!

2). Перевірка готовності учнів до уроку.

3). Перевірка присутності учнів.

4). Психологічне налаштування на роботу.

C:\Users\Яна\Desktop\ЭМБЛЕМА-АКЦИИ-327x330.jpg«Сонячні проміння»
Зараз ми проведемо психологічну  вправу для створення позитивного настрою на активну пізнавальну діяльність, на сприйняття нового, співробітництво.

Давайте дітки станем  в коло і витягнемо  руки так, щоб утворилося сонечко, а пальці це його проміння. А тепер поворушимо пальцями-проміннями  ніби світить сонечко.

Яке чудове сонечко у нас вийшло. Тепер кожний заберіть проміння. Нехай вони сьогодні вам світять і створюють радісний настрій.

Сідайте починаємо урок (прикріплюю до дошки емблему сонечка).

А тим, хто буде плідно і гарно працювати на уроці, отримає емблему сонечка.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Інформація оточує нас постійно. ЇЇ так багато і вся вона різна. Хоча інформація є неозначуваним, філософським поняттям, вона відіграє важливу роль у житті людини. У більшості випадків інформацію використовують для прийняття рішень. Тому зараз  детально розберемось в цьому питанні, розгадавши декілька ребусів.

Інформація. Сьогодні ми дізнаємося які бувають способи подання інформації. (Слайд 2)

Фото. Мабуть Чи у кожного з вас є улюблені фото? Що на них зображено? (Слайд3)

Відео. За допомогою якого пристрою можна отримати відео? А чи є на відео текст, звук? (Слайд4)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Повторення раніше вивченого матеріалу (Слайд 5)

1). Що таке комп’ютерна мережа? (З’єднані між собою комп’ютери)

2). Що таке Інтернет? (Всесвітня мережа , яка складається з мільйонів комп’ютерів поєднаних між собою)

3). З чого складаються сайти? (Веб - сторінок)

4). Продовж речення: «Веб-сторінка – це…». (електронний документ, підготовлений для розміщення в мережі Інтернет) 

5). Що таке гіперпосилання? (Це фрагмент тексту, малюнок або кнопка, клацнувши на які, можна відкрити інший об’єкт або перейти на наступну веб-сторінку)

6). Що таке ключові слова? (Слова які вводять в рядок пошуку для знаходження потрібної інформації)

7). Продовж речення: «Авторські права – це набір…» (правил, які дозволяють авторам літературних, мистецьких та наукових творів отримати соціальні блага від результатів своєї творчої діяльності)

IV. Вивчення нового матеріалу

Ми з Вами постійно живемо у світі інформації. Все, що нас оточує – інформація. В отриманні інформації нам допомагають 5 органів чуття. Що це за органи? (Це органи нюху, слуху, зору, дотику, смаку) (Слайд 6)

Найбільше ми сприймаємо інформацію через очі. Ми можемо бачити нашими очима букви, речення і тексти, цифри, та графічні зображення. (Слайд 7)

Запахи, які нас оточують можна сприймати нашим носиком.

Наприклад: якщо пахнуть квіти вам приємно вдихати їх аромат знову і знову, а якщо це зіпсований продукт, тоді ви негайно його викинете, тому що це неприємний запах. (Слайд 7)

Слух людині потрібен, щоб чути різні звукові дані.

 Наприклад: на уроці ти чуєш дзвоник на перерву за допомогою якого органу чуття? (слуху) Яку інформацію ти отримуєш? (інформацію про те, що закінчився урок) (Слайд 7)

На язичку дуже багато смакових рецепторів які скажуть чи кислий продукт, чи солодкий або гіркий.

Наприклад: якщо вкусити лимон він буде кислим, а якщо вкусити червоне яблуко воно солодке та смачне. (Слайд 7)

Шкіра, а саме дотик теж відіграє важливу роль в житті людини.

Наприклад: гарячу кружку ви не візьмете голими руками, бо можна обпектися, тому ви користуєтеся  спеціальними рукавичками. Таким чином наша шкіра залишається не зіпсована (Слайд 7)

Саме інформація спонукає людей до розвитку, знаходження чогось нового. Інформація зробила людей розумними та винахідливими.

За час свого існування людство накопичувало величезну кількість інформації, яку дуже важко було опрацювати без сучасних пристроїв.

Саме комп’ютер почав опрацьовувати велику кількість інформації та видавати людині лише якісні та потрібні результати. (Слайд 8)

Отже, інформація - це відомості про об’єкти оточуючого нас світу, про явища, які відбуваються в ньому. (Слайд 9)

В сучасному світі інформацію можна шукати та отримувати  через: (Слайд 10)

-книжки;

-Спілкування один з одним;

-Інтернет;

- телефон;

-телевізор.

 відвідавши бібліотеки, спілкуючись з друзями, чи звернутись до найбільшої світової електронної бібліотеки – Інтернету.

Коли інформація знайдена, ми можемо зберегти її на дисках, флеш-носіях, зошитах, підручниках, в своїй голові –  це наша пам’ять. (Слайд 11)

Коли ми зберегли інформацію, тоді можемо її передавати. Або отримувати через  листи, розмови, світлові сигнали, умовні жести. (Слайд 12)

І ще один процес - це опрацювання. (Слайд 13)

У  голові (ми мислемо, аналізуємо та при потребі запам’ятовуємо);

Або за допомогою різних технічних засобів.

 Коли на основі відомих даних ми отримуємо щось нове, тоді цей процес називається опрацюванням. Спробуймо розв’язати задачу: «У ставку плавало 8 качок і двоє лебедів. Скільки всього плавало птахів у ставку?» Отож нам відомо, що плавало 8 качок і 2 лебеді.  Додавши 8 до 2, ми отримали, щось нове – це число 10. Отже, у ставку плавало 10 птахів.

Інформацію також можна захищати. Якщо це ваші особисті  дані, і ви не хочете, щоб хтось дізнався чи побачив треба якнайкраще захистити її. (Слайд 14)

Інформація має певні властивості: (Слайд 15)

-кориність;

-зрозумілість;

-достовірність;

-повнота;

-актуальність.

Ось, наприклад, така інформація, чим вона для вас незручна:

  • Зріст ведмедя складає вага лісу відняти довжину дороги по якій ходять люди.

Ця інформація повна? Чи зрозуміла? Чи актуальна в даний час? Та хто зна, чи достовірна. Якщо інформація неповна, незрозуміла, неактуальна недостовірна, тоді це не інформація, а шум.

V. Фізкультхвилинка ( слайд 16)

А тепер давайте трішки відпочинимо. Всі тихенько встали зі своїх місць, зараз проведемо музичну фізкультхвилинку. Увага на екран.(слайд з фізкультхвилинкою) [2]

Продовжуємо урок.

Людина постійно отримує повідомлення з самого дитинства. Інформація, яка є для нас корисною та зрозумілою, подається у вигляді повідомлень. І повідомлення ми отримуємо на уроках, спілкуємося з однокласниками, дивимось телевізор чи переходимо через дорогу (де світлофор подає нам повідомлення, коли можна йти, коли стояти або приготуватися).

 Погляньте на перший малюнок. Що це? (книга, зошит, лист) (Слайд 17)

За допомогою чого ці повідомлення передають інформацію? Що в них є  спільного? (текст)

Ті, повідомлення в яких використовується текст називаються текстовими.

Погляньте на другий малюнок. Що це? (будильник, дзвоник, свисток) (Слайд 18)

Яку інформацію передають ці повідомлення?

 За допомогою яких органів чуття ми сприймаємо ці повідомлення? (слуху)

Так, ми чуємо звуки. Тому такі повідомлення ми називаємо звуковими.

 Погляньте на третій малюнок. Що на ньому зображено? (календар, карта, таблиця) (Слайд 19)

 Які повідомлення вони передають?

 Що в них спільного? (вони відносяться до графіки)

Повідомлення, в яких використовуються малюнки, називаються графічними.

 Розгляньте четвертий малюнок. Що це? , (світлофор, маяк. фара) (Слайд 20)

 Яку інформацію передають ці повідомлення?

 Світлофор показує, коли йти або стояти. За допомогою чого маяк вказує шлях кораблям до берега, навіщо водій ввечері вмикає фари? Що спільного між ними? (світло)

Такі повідомлення ми будемо називати світловими сигналами.

 Що показано на цьому малюнку? (регулювальник, жезл)

(Слайд 21)

 За допомогою чого регулювальник спілкується з водіями?

Тобто, він використовує жести. Ми теж активно використовуємо їх в повсякденному житті, коли  показуємо, що в нас все в порядку, чи навпаки. За допомогою рухів голови погоджуємося, чи заперечуємо. Або глухонімі люди, взагалі спілкуються тільки жестами рук.  Такий спосіб передавання повідомлень називається умовними жестами.

 Що зображено на останньому малюнку? (мультфільми «Фіксики», «Смішарики») (Слайд 22)

Давайте поміркуємо! Коли дивимося мультфільм ми бачимо зображення, сприймаємо щось нове за допомогою зору, тобто це графічний спосіб подання повідомлення. Крім цього мультфільм має звукове супроводження. Отже, ми можемо з впевненістю сказати, що це звуковий спосіб подання повідомлення. То ж як можна назвати одним словом? Ті повідомлення, які поєднують у собі кілька способів подання повідомлень називається комбінованим.

Наведіть ще приклади комбінованих повідомлень. (плакати, стенди в школі)

VІ. Робота в друкованих зошитах

 (Ст. 16-19)

І. Усвідомлення набутих знань й формування вмінь та навичок

1). Повторення правил техніки безпеки під час роботи за комп’ютером. (Слайд 23)

 Гра « Перевір себе»

Якщо правило, яке ви почули неправильне тупаєм один раз ніжками, якщо озвучене правило вірне, тоді хлопаємо в долоньки. І так уважно слухаємо:

  •    Гратися на комп’ютері можна досхочу.
  •    Відстань до екрану повинна бути 50-60см.
  •    Поїсти можна і біля комп’ютера.
  •    Якщо комп’ютер вимкнувся, то не смикай за кабель.
  •    Якщо в тебе мокрі руки або одяг, то сідати до комп’ютера не можна.
  •    На клавіші потрібно тиснути сильно.
  •    Якщо до кабінету інформатики зайшов директор, швидко встань із-за комп’ютера та привітайся.
  •    Коли пролунав дзвоник на урок, швидко біжи до комп’ютера і вмикай його.
  •    До екрану доторкатися можна тільки пальцем.
  •    До комп’ютерного кабінету не можна приносити їжу та напої.
  •    Можна розпочинати роботу за комп’ютером у будь-яку хвилину без дозволу вчителя.
  •    Можна доторкатися до розеток, кабелю та вмикачів.
  •    Можна бігати та бавитися в кабінеті інформатики.
  •    Руки мають бути брудними та вологими.
  •    Щоб запустити програму, треба двічі клацнути лівою кнопкою миші, підвівши вказівник до ярлика.
  •    Програми запускаються самі по собі.

2). Практичне завдання (Слайд 24)

  1. Відкриємо програму GCompris, натиснувши два рази лівою кнопкою миші на ярличок програми який знаходиться на робочому столі.
  2. Перейдіть в розділ логіки
  3. Відкрийте вправи на розвиток пам’яті та попрацюйте з вправою «Паровозик»

3). Релаксація (Слайд 25)

Вправа для профілактики короткозорості та порушення зору

Відео гімнастика [3]

VIII. Підсумок уроку.

Наш урок підійшов до кінця, тому зараз ми підведемо підсумки.

  1. Гра «Мікрофон» (Слайд 26)

Продовжіть речення:

  • я дізнався (лась)…
  • я навчився (лась)…
  • я зрозумів (ла)…
  • мені сподобалось…
  1. Вручення емблем сонечка дітям, які були найактивнішими на уроці, плідно працювали.

C:\Users\Яна\Desktop\ЭМБЛЕМА-АКЦИИ-327x330.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

 

  1. На допомогу вчителю: віршики до початку уроку [https://bookwoed.blogspot.com/2017/11/blog-post_15.html]
  2. Руханка з місяцем. Веселі дитячі пісні з любов'ю до дітей [https://www.youtube.com/watch?v=BhIR088Qgl0]
  3. Гімнастика для очей

[https://www.youtube.com/watch?v=iXK1ltGfooE]

  1. Програмне забезпечення GCompris

 [http://all-freeload.net/obrazovanie/2318-gcompris]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

C:\Users\Яна\Desktop\ЭМБЛЕМА-АКЦИИ-327x330.jpg                   C:\Users\Яна\Desktop\ЭМБЛЕМА-АКЦИИ-327x330.jpg

 

C:\Users\Яна\Desktop\ЭМБЛЕМА-АКЦИИ-327x330.jpgC:\Users\Яна\Desktop\ЭМБЛЕМА-АКЦИИ-327x330.jpg   

C:\Users\Яна\Desktop\ЭМБЛЕМА-АКЦИИ-327x330.jpg

C:\Users\Яна\Desktop\ЭМБЛЕМА-АКЦИИ-327x330.jpg   

 

 

 

 

 

Відділ освіти, молоді, спорту, культури та туризму

Вилківської міської ради Одеської області

Десантненський ЗЗСО І-ІІІ ступенів

 

 

 

Розробка уроку з інформатики

в 3 класі на тему: Роль інформації в житті людини. Властивості інформації. Види інформації за способом подання.

 

 

 

 

 

 

Вчитель інформатики

Десантненського ЗЗСО І-ІІІ ст.

спеціаліст ІІ категорії

Біла Я.В.

1

 

docx
Додано
27 квітня 2019
Переглядів
982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку