Урок з всесвітньої історії та історії України (інтегрований курс) для учнів 6 класу «Стародавня Спарта»
Сєвєродонецьк 2021 |
Мета уроку:
- з'ясувати причини поділу жителів Спарти на різні суспільні групи, охарактеризувати життя в Спарті, підпорядковану військовим законам, розкрити причин особливого суспільно-політичного устрою спартанського поліса, познайомити з особливостями виховання спартанських дітей;
- формувати вміння зіставляти суспільне і державне життя в спартанських полісі з порядками в Афінах, продовжити формувати вміння працювати з історичною картою та історичними джерелами;
- сприяти виховувати в учнів почуття гуманізму, толерантності, шанобливого ставлення до історичного минулого.
Хід уроку
Сьогодні ми продовжуємо подорожувати по Стародавньої Греції. бесіда: - пригадайте, де розташована Греція? - якій там був клімат? - а ґрунти? - ми знаємо, що щось об'єднувало Грецію, а щось навпаки роз'єднувало. Що це? - на які три частини була поділена Стародавня Греція?
Учитель: «Стародавня Греція невелика країна, але в ній утворилося багато самостійних держав. Найбільш значними з них були дві:
- які? Самі греки говорили: наша батьківщина - Еллада - так вони називали Грецію - як би стоїть на двох ногах, однією ногою є Афінська держава, а інший Спартанська держава. На попередньому уроці ми з вами вивчали Афінську державу. Для того, щоб краще вивчити Спарту, нам треба повторити що відбувалося в Афінах.
бесіда: - де була розташована Афінська держава? - чім займалися жителі Афін? - на які групи було поділено населення? - чи усі вони були рівноправні? - які органи влади існували? - як називався такій засіб правління?
Ми згадали історію Афінського поліса. А тепер нам належить познайомитися зі Стародавньої Спартою
Тема уроку «Стародавня Спарта» слайд 1 - Давайте подумаємо, що ми повинні в першу чергу дізнатися про Спарту
(відповідь учнів «географічне положення») - що залежіть від географічного положення? (відповідь учнів «клімат, ґрунти») - знаючи географічне положення і клімат, що ми можемо ще дізнатися? (відповідь учнів «заняття населення»)
Учитель:
таким чином, ми визначили план нашої роботи на уроці
1. Коли і як виникла Спартанська держава а/ географічне положення Спарти робота з картою - знайдіть на карті підручника с. 103 та на слайді де розташована давня Спарта? слайд 2 - як інакше називали грекі Південну Грецію? б/ Південну Грецію називали це Пелопоннес. учитель розповідає міф про Пелопса.
бесіда: - як став називатися цей півострів? - на честь кого він був так названий? - яка це частина Греції? - а тепер, використовуючи карту скажіть, які області розташовані в Південній Греції. Учитель:
Лаконіка розташована на південному сході Пелопоннесу, тут протікає річка Еврот з родючими грунтами. З трьох боків Лаконіку оточують високі та важкодоступні гори. Потрапити до неї можна лиш здолавши декілька перевалів. Морські береги були незручними для мореплавства.
- як ви вважаєте, як такі природні умови могли впливати на життя мешканців Лаконіки? (це заважало розвитку торгівлі з іншими областями і країнами)
в/ Вторгнення дорійців - а тепер подивіться на наступний слайд слайд 3, - як ви вважаєте, що тут зображено? завдання: - прочитайте текст § 29 п. 1 абз 2 с. 121 і визначте, які категорії населення склалися тут, в чому полягали відмінності в їх становищі г / бесіда за завданням - які завойовники прийшли в Лаконіку? (дорійці) - на завойованій території яке місто вони заснували? - як змінилося становище населення після завоювання? - які категорії населення сформувалися?
(Спартанці, ілоти і періекі)
після відповіді уч-ся слайд 4 - яким було становище кожної з цих груп?
- періекі? після відповідей учнів слайд 5 - ілоти? після відповідей учнів слайд 6 - а спартіати? - що було їх головні заняття? - як вважаєте, їм потрібно було займатися ще чімсь, зокрема військової справи? - давайте перевірімо ваші припущення демонструється слайд 7
завдання: - використовуючи наступний слайд, визначте які групи населення тут зображені демонструється слайд 8
- поясніть, чому ви так вважаєте
2. Як вплинули закони Лікурга на суспільне життя Спарти а/ самостійне робота учнів з текстом § 29 п. 2 б/ бесіда: - з якою метою Лікург провів реформи? (щоб усі громадяни мали рівні права, щоб не було ані бідних, ані багатих) - якім чином він хотів досягти цього? (усі громадяни отримували одинакові земельні ділянки – клери разом з ілотами) - чи можливо було продавати, дарувати землю? - чому? (тому, що вона вважалася власністю держави) - як ви вважаєте, чи досяг Лікург своїй мети, тобто чи були усі рівні?
- чому? - давайте, ще раз повернемося до спартіатів. Що біло їх головним заняттям?
3. Як навчали та виховували дітей у Спарті
Завдання: «Вислухав розповідь вчителя, зробіть висновок якими були в Стародавній Спарті правила виховання хлопчиків» Учитель розповідає про виховання хлопчиків в спартанських школах.
Проводиться бесіда по завданню: - які правила виховання існували в спартанських школах? (після бесіди з учнями демонструється слайд 9 )
Учитель: Суворому способу життя було підпорядковане не тільки виховання хлопчиків. Навіть зовнішній вигляд міста Спарти був просякнутий цим духом. У Спарті не було красивих храмів, статуй, як це було в Афінах, вулиці були похмурими, нудними.
Для спартанців характерна була коротка (лаконічна) мова. - як вважаєте, чому вона так називалася? (відповідь учнів) Ось приклад лаконічної мови: одна спартанка, проводжаючи сина на війну, подала йому щит і вимовила: «З ним або на ньому» - Що хотіла сказати цими словами жінка?
Учитель: Коли переможець всієї Греції Філіп, батько Олександра Македонського, підійшов до Спарти, він відправив спартанцям послання, в якому писав: «Якщо я візьму ваше місто, то знищу вас, ваших дружин і дітей». На що отримав лаконічну відповідь: «Якщо». Почухав Філіп свій лоб і пішов з Лаконіки. І синові своєму замовив туди ходити
Висновок VI століття до н.е. Спарта - одне з наймогутніших держав - полісів в Греції. Але сувора дисципліна, воєнізація всіх сторін життя привели до духовного зубожіння народу, економічної відсталості Спарти в порівнянні з іншими грецькими полісами. Вона не дала світовій культурі жодного філософа
4 Яким був державний устрій Спарти а/ самостійне опрацювання учнями тексту § 29 п. 5 б/ робота зі слайдом 10
бесіда: - назвіть вищий орган влади у Спарті (народні збори) - хто в них брав участь? - які питання вирішували? - які ще органи влади існували? (рада старійшин) - хто приймав участь? - які питання вирішували? - хто міг бути царем? - які питання вирішували? - порівняйте ці органи влади з органами влади Афінського полісу. Що спільного? чим відрізняється?
Учитель узагальнює відповіді учнів, підводить підсумки бесіди
«В областях Аттика и Мессенія в результате просування дорійских племен на річці Эврот виникло місто Спарта.
Воно було дуже гарним: храми, прикрашені колонами, бронзові та мармурові статуї. Найголоснішою була торгівельна площа – агора. Тут спартанці вели жваву торгівлю, проводили народні збори. У них брали участь усі громадяни Спарти. На народніх зборах закони спочатку обговорювали і тільки потім голосували. Рада старійшин складалася із 30 осіб, віком не молодші 40 років. Спартанці були дуже працелюбними.. Вони займалися землеробством та вирощуванням оливок та винограду, мореплавством та торгівлею з іншими полісами»
б/ Учитель: Ось що розповідали стародавні письменники про спартанських жінок. Дізнавшись про те, що їхні сини вбиті в бою, спартанки тут же йшли на поле битви. Вони оглядали, з якого боку тіла були поранені полеглі воїни, а далі надходили по-різному. В одних випадках жінки, сповнені не тільки печалі, а й гордості, трималися з великою гідністю: вони ховали своїх синів з пошаною, в гробницях предків; в інших випадках спартанки, ридаючи від сорому, поспішали покинути поле бою, надаючи ховати мертвих воїнів в загальній могилі.
бесіда:
- Чим можна пояснити таку різну поведінку спартанських жінок? - У яких випадках матері були сповнені гордості, а в яких ридали від сорому?