Урок з історії 6 клас "Стародавня Спарта"

Про матеріал
Урок з всесвітньої історії для учнів 6 класу з використанням міжпредметних зав’язків (географія, література).
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з всесвітньої історії та історії України (інтегрований курс)

для учнів 6 класу

«Стародавня Спарта»

 

 

 

 

Розробив: вчитель історії Сєвєродонецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14 Сєвєродонецької міської ради Луганської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сєвєродонецьк 2021


Мета уроку:

                                                                                                                                                                   - з'ясувати причини поділу жителів Спарти на різні суспільні групи, охарактеризувати життя в Спарті, підпорядковану військовим законам, розкрити причин особливого суспільно-політичного устрою спартанського поліса, познайомити з особливостями виховання спартанських дітей;

 - формувати вміння зіставляти суспільне і державне життя в спартанських полісі з порядками в Афінах, продовжити формувати вміння працювати з історичною картою та історичними джерелами;

- сприяти виховувати в учнів почуття гуманізму, толерантності, шанобливого ставлення до історичного минулого.

 

Хід уроку

 

  1. Організація класу
  2. Актуалізація опорних знань

Сьогодні ми продовжуємо подорожувати по Стародавньої Греції.                            бесіда:                                                                                                                                        -  пригадайте, де розташована Греція?                                                                               -  якій там був клімат?                                                                                                       -  а ґрунти?                                                                                                                                 -  ми знаємо, що щось об'єднувало Грецію, а щось навпаки роз'єднувало. Що це?                                                                                                                                        -  на які три частини була поділена Стародавня Греція? 

 

Учитель:   «Стародавня Греція невелика країна, але в ній утворилося багато самостійних держав. Найбільш значними з них були дві:

- які?                                                                                                                                  Самі греки говорили: наша батьківщина - Еллада - так вони називали   Грецію -  як би стоїть на двох ногах, однією ногою є Афінська держава, а інший Спартанська держава.                                                                                                         На попередньому уроці ми з вами вивчали Афінську державу. Для того, щоб краще вивчити Спарту, нам треба повторити що відбувалося в Афінах.

бесіда:                                                                                                                                            -  де була розташована Афінська держава?                                                                                                   -  чім займалися жителі Афін?                                                                                                                          -  на які групи було поділено населення?                                                                                                                          -  чи усі вони були рівноправні?                                                                                                         -  які органи влади існували?                                                                                                                       -  як називався такій засіб правління?

  1. Мотивація навчальної діяльності

                         Ми згадали історію Афінського поліса. А тепер нам належить   познайомитися зі Стародавньої Спартою

 

                       Тема уроку «Стародавня Спарта»                  слайд 1                                                                              -  Давайте подумаємо, що ми повинні в першу чергу дізнатися про Спарту 

(відповідь учнів «географічне положення»)                                                                              -  що залежіть від географічного положення?                                                                      (відповідь учнів «клімат, ґрунти»)                                                                                                 -  знаючи географічне положення і клімат, що ми можемо ще дізнатися?  (відповідь учнів «заняття населення»)  

Учитель:             

  таким чином, ми визначили план нашої роботи на уроці                            

  1. Вивчення нового матеріалу

1. Коли і як виникла Спартанська держава                                                                                    а/   географічне положення Спарти                                                                                                                                          робота з картою                                                                                                                           -  знайдіть на карті підручника с. 103 та на слайді де розташована давня Спарта?                  слайд 2                                                                                                                                                                                                                                                                     -  як інакше називали грекі Південну Грецію?                                                                                                                                                                                                         б/  Південну Грецію називали це Пелопоннес.                                                                 учитель розповідає міф про Пелопса.

бесіда:                                                                                                                                      - як став називатися цей півострів?                                                                                                    - на честь кого він був так названий?                                                                                               - яка це частина Греції?                                                                                                                        - а тепер, використовуючи  карту скажіть, які області розташовані в Південній Греції.                                                                                                                                 Учитель:

                                                                                                                    Лаконіка розташована на південному  сході Пелопоннесу, тут протікає річка Еврот з родючими грунтами. З трьох боків Лаконіку оточують високі та важкодоступні гори. Потрапити до неї можна лиш  здолавши декілька перевалів. Морські береги були незручними для мореплавства.

-  як ви вважаєте, як такі природні умови могли впливати на життя мешканців Лаконіки?    (це заважало розвитку торгівлі з іншими областями і країнами)

в/ Вторгнення дорійців                                                                                                                            - а тепер подивіться на наступний слайд                                  слайд 3,                                                                             - як ви вважаєте, що тут зображено?                                                                                   завдання:                                                                                                                                                       - прочитайте текст § 29 п. 1 абз 2 с. 121 і визначте, які категорії населення склалися тут, в чому полягали відмінності в їх становищі                                                                  г / бесіда за завданням                                                                                                                                - які завойовники прийшли в Лаконіку?                       (дорійці)                                       - на завойованій території яке місто вони  заснували?                                                                                                  - як змінилося становище населення після завоювання?                                                                        - які категорії населення сформувалися?                  

(Спартанці, ілоти і періекі)

після відповіді уч-ся     слайд 4                                                                                               -  яким було становище кожної з цих груп?

- періекі?                                      після відповідей учнів слайд 5                            - ілоти?                                         після відповідей учнів слайд 6                                                                                                         - а спартіати?                                                                                                                                        -  що було їх головні заняття?                                                                                                          -  як вважаєте, їм потрібно було займатися ще чімсь, зокрема військової справи? - давайте перевірімо ваші припущення                           демонструється слайд 7 

завдання:                                                                                                                                     -  використовуючи наступний слайд,  визначте які групи населення тут   зображені                                                                          демонструється слайд 8                                

-  поясніть, чому ви так вважаєте

2. Як вплинули закони Лікурга на суспільне життя Спарти                                               а/  самостійне робота учнів з текстом § 29 п. 2                                                                           б/  бесіда:                                                                                                                                       -  з якою метою Лікург провів реформи? (щоб усі громадяни мали рівні права, щоб не було ані бідних, ані багатих)                                                                                            -  якім чином він хотів досягти цього?  (усі громадяни отримували одинакові земельні ділянки – клери  разом з ілотами)                                                                                    -  чи можливо було продавати, дарувати землю?                                                                             -  чому?  (тому, що вона вважалася власністю держави)                                                     -  як ви вважаєте, чи досяг Лікург своїй мети, тобто чи були усі рівні?                           

-  чому?                                                                                                                                     -  давайте, ще раз повернемося до спартіатів. Що біло їх головним заняттям?  

3. Як навчали та виховували дітей у Спарті    

Завдання:                                                                                                                         «Вислухав розповідь вчителя, зробіть висновок якими були в Стародавній Спарті правила виховання хлопчиків»                                                                                             Учитель розповідає про виховання хлопчиків  в спартанських школах.

Проводиться бесіда по завданню:                                                                                                          -   які правила виховання існували в спартанських школах?                                                              (після бесіди з учнями демонструється слайд 9 )

Учитель:  Суворому способу життя було підпорядковане не тільки виховання хлопчиків. Навіть зовнішній вигляд міста Спарти був просякнутий цим духом. У Спарті не було красивих храмів, статуй, як це було в Афінах, вулиці були похмурими, нудними.

Для спартанців характерна була коротка (лаконічна) мова.                                                      -  як вважаєте, чому вона так називалася?       (відповідь учнів)                                                                                       Ось приклад лаконічної мови: одна спартанка, проводжаючи сина на війну, подала йому щит і вимовила: «З ним або на ньому»                                                              - Що хотіла сказати цими словами жінка?

Учитель: Коли переможець всієї Греції Філіп, батько Олександра Македонського, підійшов до Спарти, він відправив спартанцям послання, в якому писав: «Якщо я візьму ваше місто, то знищу вас, ваших дружин і дітей». На що отримав лаконічну відповідь: «Якщо». Почухав Філіп свій лоб і пішов з Лаконіки. І синові своєму замовив туди ходити

Висновок       VI століття до н.е. Спарта - одне з наймогутніших держав - полісів в Греції. Але сувора дисципліна, воєнізація всіх сторін життя привели до духовного зубожіння народу, економічної відсталості Спарти в порівнянні з іншими грецькими полісами. Вона не дала світовій культурі жодного філософа

4  Яким був державний устрій Спарти                                                                              а/  самостійне опрацювання учнями тексту § 29 п. 5                                                                    б/  робота зі   слайдом 10                                

бесіда:                                                                                                                                             -  назвіть вищий орган влади у Спарті     (народні збори)                                        -  хто в них брав участь?                                                                                                                                   -  які питання вирішували?                                                                                                                                                                                                                                  -  які ще органи влади існували?                                (рада старійшин)                                               -  хто приймав участь?                                                                                                                   -  які питання вирішували?                                                                                                                                                                                                                                - хто міг бути царем?                                                                                                                            -  які питання вирішували?                                                                                                                                           -  порівняйте ці органи влади з органами влади Афінського полісу. Що спільного?  чим відрізняється?

Учитель узагальнює відповіді учнів, підводить підсумки бесіди                                                                                      

  1. Закріплення вивченого матеріалу                                                                                              а/  робота по завданню «Виправи помилки»                                      

«В областях Аттика и Мессенія в результате просування  дорійских племен на річці Эврот виникло місто Спарта.

Воно  було дуже гарним: храми, прикрашені колонами, бронзові та мармурові статуї. Найголоснішою  була торгівельна площа – агора. Тут спартанці вели жваву торгівлю, проводили народні збори.  У них  брали участь усі громадяни Спарти.  На народніх зборах закони спочатку  обговорювали  і тільки потім голосували. Рада старійшин складалася із 30 осіб, віком не молодші 40 років. Спартанці були дуже працелюбними.. Вони займалися землеробством та  вирощуванням оливок та винограду, мореплавством та торгівлею  з іншими полісами»

б/  Учитель: Ось що розповідали стародавні письменники про спартанських жінок. Дізнавшись про те, що їхні сини вбиті в бою, спартанки тут же йшли на поле битви. Вони оглядали, з якого боку тіла були поранені полеглі воїни, а далі надходили по-різному. В одних випадках жінки, сповнені не тільки печалі, а й гордості, трималися з великою гідністю: вони ховали своїх синів з пошаною, в гробницях предків; в інших випадках спартанки, ридаючи від сорому, поспішали покинути поле бою, надаючи ховати мертвих воїнів в загальній могилі.

бесіда:

-   Чим можна пояснити таку різну поведінку спартанських жінок?                                    -  У яких випадках матері були сповнені гордості, а в яких ридали від сорому?                                                                                               

  1. Домашнє завдання:  вивчити §  29
docx
Додано
9 березня 2021
Переглядів
837
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку