Тема: Освіта і наука на українських землях в 20-90-х роках 18 століття
Мета: проаналізувати розвиток освіти та науки на українських землях, охарактеризувати діяльність Києво-Могилянської академії, познайомити учнів із українським філософом Г. Сковородою; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати в учнів повагу до культурної спадщини українського народу.
Конспект уроку
з історії України
для 8-го класу
на тему
«Освіта і наука на українських землях в 20-90-х роках XVIII ст.»
Підготувала учитель
історії та правознавства
Комунального закладу
«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області»
Вистороп Т. В.
2018
Тема: Освіта і наука на українських землях в 20-90-х роках 18 століття
Мета: проаналізувати розвиток освіти та науки на українських землях, охарактеризувати діяльність Києво-Могилянської академії, познайомити учнів із українським філософом Г. Сковородою; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати в учнів повагу до культурної спадщини українського народу.
Обладнання: підручник, ілюстрації до теми, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Бери вершину і матимеш середину.
Григорій Сковорода
4 А. царський указ про закріпачення селян Лівобережної та Слобідської України (1783)
1 Б. остаточна ліквідація гетьманства (1764)
3 В. остаточна ліквідація царським урядом Запорізької Січі (1775)
2 Г. Коліївщина (1768)
«…Почали вони.. надто далеко поширювати своє зухвальство, привласнюючи й вимагаючи врешті для себе, начебто як надбання їхньої власності, не тільки всі ті землі, які ми придбали в останній війні від Порти Оттоманської, але навіть і ті, які зайняті поселеннями в Новоросійській губернії, мотивуючи, начебто їм і ті, й інші здавна належали… Запроваджуючи власне хліборобство, ліквідували вони цим саму підвалину залежності їх від престолу нашого і задумували, створити із себе посеред вітчизни область повністю не залежну під власним своїм несамовитим управлінням…». (Остаточна ліквідація царським урядом Запорізької Січі)
Рік другого поділу Польщі + рік першого поділу Польщі – рік загибелі Олекси Довбуша – століття, у якому зародився рух опришків – друга цифра записаного арабськими цифрами століття, у якому на чолі загонів опришків стояли В. Баюрак та І. Бойчук – у результаті якого поділу Польщі майже вся Галичина, західна частина Волині й Поділля опинилися у складі Австрії.
Відповідь: 1793 + 1772 – 1745 – 16 – 8 – 1 = 1795
Наприкінці 18 ст. у Російській імперії було здійснено загальнодержавну освітню реформу. На Слобідській та Лівобережній Україні впроваджувалися нові типи шкіл. Чотирирічні головні народні училища мали навчати дворянських дітей. Їх відкривали у Києві, Чернігові, Новгороді-Сіверському, Харкові та Катеринославі. У повітових міста було створено дворічні малі училища. Таким чином освіта в Україні набула станового характеру. Навчання в нових школах провадилося лише російською мовою.
Головним осередком освіти, науки та мистецтва залишалася Києво-Могилянська академія. Але у 1817 р. її було закрито. Саме Київська академія мала вирішальне значення для становлення й розвитку української науки, культури та літературного процесу у 17-18 ст.
Орієнтовний вигляд таблиці.
Учений |
Роки життя |
Учений ступінь, наукове звання, посада |
Наукові досягнення |
Нестор Максимович-Амбодик |
1743 – 1812 рр. |
Доктор медицини, перший у Російській імперії професор акушерства |
Видатний український учений-енциклопедист, один з основоположників акушерства, фітотерапії, ботаніки. Заснував Клінічний повивальний університет у Петербурзі. Написав підручник з акушерства |
Мартин Тереховський |
1740 – 1796 рр. |
Доктор медицини, директор Ботанічного саду у Петербурзі |
Біолог і лікар, один із перших дослідників-мікроскопістів. Уперше в науці застосував методи вивчення впливу електричних іскор на риб та інфузорій у воді |
Данило Самойлович |
1742 – 1805 рр. |
Доктор епідеміології, професор Лейденського університету, Почесний член 12 академій. |
Учений-епідеміолог, автор наукових праць. Висунув низку нових пропозицій щодо лікування й профілактики чуми, обґрунтував необхідність щеплення населення |
Іван Полетика |
1726 – 1783 рр. |
Професор Кельської академії, доктор Лейденського університету |
Український лікар та вчений. Очолював Петербурзьку медичну школу. |
Питання:
Філософія - дисципліна, що вивчає найбільш загальні суттєві характеристики і фундаментальні принципи реальності і пізнання, буття людини, відносини людини і світу, про найзагальніші суттєві характеристики людського ставлення до природи, суспільства та духовного життя у всіх його основних проявах.
У другій половині 18 ст. усі відомі церковні діячі, учені та поети висловлювали філософські ідеї або у трактатах, або у творах інших жанрів. Найвидатнішим філософом України та поетом у цей період став Григорій Сковорода.
«Ходив ти в сірій свиті
Стежками України
І, хоч мудрець, схилявся
До простої людини.
В сільській убогій хаті
Ти правди звик шукати,
Що вже її прогнали
Із панської палати. […]
І тихе слово кажеш
До тих, що сплять на яві,
Говориш: «Не бажайте
Ні роскоші, ні слави, -
Ні золота, ні срібла,
Бо з них і смутки, й болі, -
Одного лиш бажайте:
Бажайте Правди й Волі!
Згадайте час веселий,
Згадайте час Богдана,
Всі волю полюбіте –
І буде Воля дана.
А з волею всі блага
Прийдуть у вашу хату,
Нема ж добра над Волю –
Княгиню пребагату!»»