Урок з історії України для 9-го класу на тему «Церковне життя»

Про матеріал

Тема. Церковне життя

Мета: створити умови для розуміння учнями особливостей розвитку греко-католицької церкви та її вплив на піднесення національної свідомості населення західноукраїнських земель, охарактеризувати діяльність митрополита А. Шептицького; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, зв'язне мовлення; виховувати почуття поваги до видатних діячів історії.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з історії України

для 9-го класу

на тему

«Церковне життя»

 

 

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І – ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Тетяна Василівна

 

 

 

 

2018 рік

Тема. Церковне життя

Мета: створити умови для розуміння учнями особливостей розвитку греко-католицької церкви та її вплив на піднесення національної свідомості населення західноукраїнських земель, охарактеризувати діяльність митрополита А. Шептицького; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, зв’язне мовлення; виховувати почуття поваги до видатних діячів історії.

Обладнання: підручники, історичні карти, ілюстрації до теми

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний етап.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Вправа «Тихо, йде екзамен!».

На столі вчителя розкладені «білети» з одним запитанням. Учні по черзі обирають «білет» та дають відповідь.

  1. Охарактеризуйте розвиток нафтової промисловості під австрійської України на початку 20 століття.
  2. Лісозаготівельна галузь: користь чи шкода?
  3. Проблеми та досягнення сільського господарства у під австрійській Україні на початку 20 століття.
  4. Рік страйків у Галичині.
  5. «Маслосоюз».
  6. Як виникла українська діаспора?
  7. Боротьба за створення українського університету у Львові.
  8. Діяльність РУРП у Галичині.
  9. Діяльність УСДП у Галичині.
  10.                      Діяльність УНДП у Галичині.
  11.                      Влив народовців на розгортання національного руху.
  12.                      Процес мадяризації у Закарпатті.
  13.                      Діяльність Соціал-демократичної партії на Буковині.
  14.                      Реформа виборчої системи Австро-Угорщини.
  15.                      Діяльність товариства «Сокіл».
  16.                      Діяльність товариства «Січ».
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Stamps_of_Ukraine%2C_2015-17.jpgХронологічна задача.

 

Поштова марка України, присвячена митрополиту Шептицькому (2015 рік).

У 2015 році в Україні було випущено поштову марку українському митрополиту А. Шептицькому. Обчисліть якій річниці від дня його народження її було присвячено, якщо відомо, що він народився у 1865 р. (2015 – 1865 = 150 років)

  • Завдяки чому в Україні вшановують пам'ять А. Шептицького?
  • Сьогодні ми поговоримо про життя церкви на початку 20 століття та її вплив на формування української національної свідомості. А також дізнаємося, чим саме уславився український митрополит А. Шептицький.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Розповідь учителя.

Греко-католицька церква відігравала важливу роль у розгортанні національного руху на західноукраїнських землях. Церква мала авторитет серед українців з кількох причин. По-перше, священики сприяли поширенню освіти в народі, активно обстоювали вживання української мови. По-друге, кращі умови життя в імперії Габсбургів, прихильність уряду та можливість представників духівництва здобувати гарну освіту.

17 січня 1901 року церкву очолив Андрей Шептицький.

  1. Повідомлення учнів про діяльність А. Шептицького.
  2. Перегляд відеоролику «Зроблено в Україні. Андрей Шептицький».

https://www.youtube.com/watch?v=lok-J-ZKqfM

  1. Аналіз відеоролику.
  • Скільки років А. Шептицький очолював українську церкву? (44)
  • Чим відзначився митрополит?
  • Як Шептицький сприяв освіті української молоді?
  • Що зроби митрополит для дітей-сиріт після Першої світової війни?
  • Чому влада боялася А. Шептицького?
  • Якими діями запам’ятався в період 1932-1933 рр.?
  • Як Шептицький допомагав євреям?
  • Яке враження про митрополита виникло у вас?
  1. Робота з історичними джерелами (с. 266 – 267 підручника)
  • Опрацюйте текст підручника.
  • Поясніть, що пропонує митрополит, щоб навести лад «у Рідній Хаті».
  • Які міркування є актуальними для сьогодення?
  • Сформулюйте кілька тверджень про роль церкви у сучасному житті.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Аналіз гравюри Олени Кульчицької «Пастир і вовки» (1916 р.)

Пастир і вовки. 1916р. Папір, лінорит.О. Кульчицька, як і більшість галичан, була стурбована долею Владики Андрея, якого царський уряд ув’язнив і вивіз до Росії в роки Першої світової війни. 15 вересня 1914 року Митрополит був ув’язнений в палаті на Святоюрській горі, а 18 вересня його відправили до Києва, а звідти до Спасо-Євфиміївського монастиря в Суздалі, де перебував до грудня 1916 року. Згодом його перевезли до Ярославля і щойно в жовтні 1917 року він повернувся до Львова. «До своєї резиденції Кир Андрей дістався ніби на плечах народу. Від Перемишля до Львова, люди, що прибували навіть дуже здалека, масово збиралися вздовж колії, аби хоч побачити той потяг, і на станціях вирував натовп. Митрополит повернувся до своєї роботи сповнений надій», – так описує повернення митрополита Кирило Королевський* у своїй книзі «Митрополит Андрей Шептицький (1865-1944)», яка вийшла друком у Львові 2014 році.

Ці життєві перипетії Владики, зокрема, знайшли своє пластичне втілення у гравюрі О. Кульчицької «Пастир і вовки» (1916), де він зображений як добрий пастир, що оберігає своє стадо від нападу розлючених вовків. Його могутня постать в чернечій одежі, зображена на тлі сибірських снігів, вражає величчю та незламністю духа. Щодо історії згаданого твору, цікавим є той факт, що в авторських «Списках творів графіки», які зберігаються в архіві Кульчицької [АК В 4021; 59362/3], нема твору під назвою «Пастир і вовки», натомість є запис: «Для митрополита Андрея Шептицького» і дата – 1916 рік. Можемо припустити, що списки складалися у радянський час і художниця не вказала правдивої назви гравюри. 

  1. Уявіть себе журналістом програми «Подорож у часі». Підг. отуйте 3 – 5 запитань для уявного інтерв’ю з Андреєм Шептицьким про вплив греко-католицької церкви на формування національної свідомості населення західноукраїнських земель. Укладіть перелік фактів (не менше 7), про які варто згадати у цій програмі.
  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 32 підручника.
  2. Підготуватися до підсумкового уроку за розділом.
docx
До підручника
Історія України 9 клас (Власов В.С.)
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
5484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку