Історія України, 9 клас
ТЕМА. Селянська реформа в Наддніпрянській Україні.
Мета: освітня: охарактеризувати соціально-економічне становище українських земель у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст., а саме більш детально зупинитися на проведенні селянської реформи в Україні;
розвивальна: розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки під час аналізу історичних подій, працювати з історичними джерелами, зіставляти різні погляди з однієї проблеми і висловлювати свою точку зору, аналізувати матеріал, робити висновки;
виховна: сприяти патріотичному та правовому вихованню школярів.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу і формування вмінь і навичок
Методи і прийоми: «Кошик ідей», прийом «Гамбургера»,
Обладнання. Ватман А2, маркери, роздавальний матеріал
Література.
1.Власов В.С. Історія України : підручн. для 9-го кл. загальноосвіт. навч. закл. . – К. : «Літера ЛТД»,2017.
2.П.Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні»
3.І.Карпенко-Карий. «Хазяїн».
Хід уроку
І. Актуалізація.
Проблемне завдання
Користуючись знаннями, одержаними на попередніх уроках, назвіть основні ознаки розвитку капіталізму:
а) у промисловому розвитку українських земель (ІІ половини ХІХ ст.);
б) у розвитку сільського господарства.
«Кошик ідей»
У промисловості:
– промисловий переворот, що означав перехід від ручної праці до машинної; формування фабрично-заводського виробництва; утворення нових класів:буржуазії і вільнонайманих робітників;
– утворення нових класів:буржуазії і вільнонайманих робітників;
– формування внутрішнього ринку і зростання міст;
– збільшення міського населення.
У сільському господарстві:
– криза кріпосницької системи, яка виявляється у низькій продуктивності праці кріпаків, розоренні поміщицьких господарств, обезземеленні селян та посиленні селянського руху;
– у сільському господарстві застосовуються перші машини;
– у поміщицьких маєтках з’являються переробні підприємства.
Учитель
Середина ХІХ ст. характеризувалася різким загостренням кризи кріпосницької системи.
ІІ. Усвідомлення.
1.Українські землі напередодні реформи 1861 року
Розповідь учителя (тези)
– У середині ХІХ ст. в Наддніпрянській Україні відбувається стрімкий розпад феодально-кріпосницького ладу, поглиблюється спеціалізація сільськогосподарських районів, формуються нові ринкові відносини.
– Розвиваються чорноморські порти.
– Різко збільшується кількість заводів і фабрик.
– Росія потерпіла поразку у Кримській війні, яка показала економічну, політичну і військово-технічну відсталість імперії від провідних європейських держав.
–.Антикріпосницький рух селян посилюється («Київська козаччина», «Похід у Таврію за волею»).
Робота в малих групах
1-а група працює з уривком із царського Маніфесту 19 лютого 1861р. про скасування кріпацтва
Маніфест 19 лютого
«Поміщики , зберігаючи право власності на всі належні їм землі, надають селянам за встановлені повинності в постійне користування… для забезпечення побуту і виконання обов’язків їх перед урядом визначену в положеннях кількість польової землі та інших угідь.
Користуючись цим поземельним наділом, селяни зобов’язані виконувати на користь поміщиків визначені в Положеннях повинності. У цьому стані, який є перехідним, селяни іменуються тимчасовозобов’язаними.
Разом із тим їм надається право викупляти присадибну їх осілість, за згодою поміщиків вони можуть купувати у власність польові землі та інші угіддя, відведені їм на постійне користування. З таким придбанням у власність визначеної кількості землі селяни звільняються від обов’язків щодо поміщиків за викуплену землю і вступлять у стан вільних селян-власників.»
(Сарбей В.Г. Історія України ХІХ – поч. ХХ ст. –К.: Генеза, 1996. –С.114)
Завдання до документа
1. На основі даного документа визначте, за яких умов відбувалося звільнення селян.
2. Чи обійшла реформа інтереси поміщиків? Відповідь підтвердьте висловлюваннями із документа.
2-а група опрацьовує матеріал підручника «Суть селянської реформи»(с.167-168)
Завдання
Скласти таблицю
Позитивні сторони реформи |
Негативні сторони реформи |
|
|
3-я група працює з карикатурою, присвяченою скасуванню кріпацтва
Завдання
Як Ви думаєте, що відображає дана карикатура: суть, причини чи наслідки реформи?
ІІІ. Рефлексія.
«Прийом гамбургера»
Учитель пояснює учням склад гамбургера: верхня частина – булка; середина – м'ясо, сир, салат; нижня – булка. За такою структурою повинні будуватись міркування та відповіді учнів:
– вступ – одне речення, що пояснює головну ідею;
– основна частина складається з фактів, доказів і аргументів, що підтверджують ідею;
– висновок – одне підсумкове речення, що пов’язує між собою вступ і основну частину.
Зразок учнівської відповіді
Вступ. Могутнім поштовхом для розвитку капіталістичних відносин в сільському господарстві Російської імперії другої половини ХІХ ст. стала селянська реформа 1861 року.
Основна частина. Суттєво змінилося становище селян. Вони отримали особисті і майнові права, право на власну землю . Понаднормова земля вилучалась у селянина на користь поміщика як «відрізок». Селянин укладав «викупну угоду» з поміщиком.
Висновок. Таким чином, внаслідок проведення селянської реформи Російська імперія стала на шлях модернізації власної економіки.
ІV. Домашнє завдання.
1.Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2.Порівняти селянські реформи в Австрійській (1848) та в Російській імперії (1861) за планом:
1) причини;
2) мета;
3) форма проведення ;
4) зміст ;
5) наслідки .