Урок1
Тема. Прямокутник.
Мета. Познайомити учнів з новою геометричною фігурою – прямокутником. Підвести учнів до розуміння фігури прямокутник, у якого протилежні сторони паралельні і рівні, а кути – прямі. З’ясувати кількість вершин, сторін, кутів прямокутника, визначити кожен з кутів. Сприяти розвитку у дітей творчості, спостережливості, уваги, мислення, кмітливості.
Обладнання: олівці, лінійка, зошити, набір чотирикутників, палички для лічби.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
В цій країні живуть
Лінії, точки й тіла,
Трикутники, ромби й квадрати.
Ось такі от, брат, діла!
— Що це за країна? (Геометрія)
— Сьогодні ми продовжуємо свою подорож по незвичайній країні Геометрії.
– Уявімо, що наша класна дошка – віконечко у незвичайний дім Геометрії. В ньому мешкають цікаві предмети, які оживають тільки в руках працелюбних і кмітливих дітей. Коли їх беруть у руки, вони швидко й вправно креслять, вимірюють усе вздовж і впоперек, угору й униз. Хочете подивитися в це віконечко і дізнатися, хто там живе? Давайте попросимо найголовнішу геометричну фігуру, щоб прочинила його. (Вчитель вивішує таблицю геометричних фігур). А котра ж з них найголовніша? (Промовляє таємниче, майже пошепки).
Я – невидимка. В цьому суть моя,
Мене лиш дотиком пера чи крейди
зображають і точкою усюди називають.
– То яка найголовніша фігура? Хто був уважним, той почув і головне про цю невидимку. (Точка). Покажіть її на таблиці. Як же зобразити точку? Так, треба доторкнутися кінчиком олівця чи ручки до паперу (кінчиком крейди до дошки). А чому вона найголовніша? От коли ви потоваришуєте з нею, запам'ятаєте її ім'я, вона щодня відкриватиме вам віконечко у невідоме. Як зараз. Повторіть, як називається ця фігура.
Ви знаєте, для того, щоб все, що ми побачимо в цій країні, зрозуміти, потрібно бути дуже уважним. Тому перед нашим подорожуванням ми потренуємось.
1. Гра «Увага»
2. Порівняння фігур.
— Чим відрізняються малюнки один від одного?
— Назвіть і покажіть на малюнках знайомі вам геометричні фігури.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Чи нас постав, чи покрути,
Торкнися, чи й потри,
Перенеси туди-сюди –
Та в нас всього – по три.
Вершини три і три кути,
Три сторони – дивись…
Як в казочці, що три кити
Тримали світ колись.
— Що це за фігура? (Трикутник)
— Що таке трикутник? Дістаньте свої трикутники з конверта.
— Розділіть на дві групи (Рівносторонні і рівнобедрені).
— Які трикутники називають рівносторонніми? Рівнобедреними?
— Тепер поділіть трикутники на гострокутні і решту.
— Які трикутники називають гострокутні? Прямокутні? Тупокутні? Покажіть.
ІІІ. Робота над темою уроку.
— Якось наша подружка Точка спостерігала за роботою свого товариша павучка Юка. Він весь час намотував павутинку на три гвіздочки, будуючи різні трикутники. Він так захопився роботою, що не помітив, як одна із його восьми лапок натягнула павутинку на лишній гвіздочок. Юк спочатку засмутився, але потім став уважно роздивлятись отриману фігуру. Раптом у вікно хтось постукав. То був ворон Метр. Вони разом зібрались біля павутинки.
— Що в тебе вийшло? – спитав ворон павучка.
— Не знаю? Що це таке? – звернувся Юк до ворона Метра.
— А ви самі подумайте і скажіть. Давайте подумаємо разом.
— У трикутника три кути, тому він так і називається, - сказала Точка.
— А у цієї фігури не три, а чотири кути. Значить, цю фігуру можна назвати чотирикутник.
—Правильно. А скільки у цього чотирикутника сторін? (4) А вершин? (4)
— Тепер подивіться уважно на кути, скажіть – які вони?
— Вони різні: і тупі, і гострі, і прямі. (Мал.)
В трикутнику було простіше: як називався кут-начальник, так називався і трикутник. А тут всі кути-начальники. І про наші чотирикутники ми нічого більше сказати не можемо, тобто вони не мають назви. Але є такі чотирикутники, у яких є свої назви, імена.
—Викладіть чотирикутник, і якого всі кути прямі.
—Як можна назвати цю фігуру? (Прямокутник)
—Чому? ( У нього всі кути прямі)
—Що можна сказати про сторони? (Протилежні сторони рівні і паралельні)
—Що таке прямокутник? (Прямокутник – це чотирикутник, у якого всі кути прямі і протилежні сторони рівні).
—Прямокутник має дві пари протилежних сторін (вони позначені пунктиром).
—Прямокутник має:
–чотири вершини (А, В,С,D);
–чотири сторони (~);
–чотири прямі кути (|__ ).
—Відрізок, який з’єднує протилежні сторони прямокутника, називається діагоналлю прямокутника (вони позначені пунктиром).
☺Фізкультхвилинка.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота в зошитах.
1. Запишіть номери прямокутників. Проговоріть вголос визначення прямокутника.
2. Накресліть прямокутник зі сторонами 3 см і 6 см.
Позначте елементи прямокутника:
–вершини – точками і буквами;
–кути – дужками;
–пари протилежних сторін: одну наведіть синім олівцем, а другу – зеленим.
3. Накресліть прямокутники за даними протилежними сторонами. Позначте прямокутники буквами.
4. Накресліть прямокутники за даними вершинами.
5. Накресліть в зошиті прямокутник. Подумайте, скільки діагоналей в ньому можна провести? (2) Проведіть в ньому діагоналі.
V. Підсумок уроку.
—З якими видами чотирикутників ви ознайомилися?
—Що таке прямокутник?
—Що таке діагональ прямокутника?