У Р О К З К У Р С У «Я Д О С Л І Д Ж У Ю С В І Т» (2 К Л А С)
Тема: Тварини взимку.
Мета: Розвивати позитивне відношення до пізнання навколишнього світу. Розширити і уточнити уяву дітей про тварин. Формулювати поняття «комахи», «птахи», «тварини». Дати уяву про життя взимку тварин даної місцевості. Уміти перераховувати декількох представників зимуючих і перелітних птахів, пояснити причину відльоту птахів у теплі краї. Розвивати спостережливість. Виховувати дбайливе відношення до тварин, викликати бажання брати участь у їх охороні.
Обладнання: Ілюстрації із зображеннями тварин даної місцевості; малюнки тварин у зимову пору.
Хід уроку.
Організаційний момент.
Актуалізація опорних знань.
Послухайте уривок, подумайте, яку пору року описано.
Зима скромно вийшла в березовий гай. Навкруги все заіскрилось і побіліло. Тільки кучеряві крони ще зберегли свій осінній коричневий колір. Але ударили морози. Розпушили інеєм верхівки дерев. Вони одягли їх у святкове вбрання. Лісова палітра стала яскравою.
Вранці в гай проникли промені сонця. Він увесь засяяв рубінами та алмазами. Зимова краса березового гаю заворожила лісових мешканців.
Дні його – всіх днів коротші,
Всіх ночей найдовші ночі.
На поля і на луги
До весни лягли сніги.
Тільки місяць промайнув, –
Зразу Новий рік настав.
Діти доповнюють відповіді своїми повідомленнями.
Узагальнення учителя. Ви дуже спостережливі, багато дізналися про грудень. А ось ще один опис грудня.
З найближчої вітки зірвався сухий лист. Захитався в повітрі і упав. На місці листа відкрилась туга коричнева брунька. Нагнув я вітку і побачив бруньки, які заховалися. Вони укривались від зимових холодів і засинали.
Мотивація навчальної діяльності.
Продовжуємо нашу розмову про зимову пору року. Давайте відправимося до зимового лісу. Всі приготувались, поїхали.
Звучить музика.
Прийшла зима. Все запорошило снігом. Вітки дубів, лип, кленів вдяглись у білі шати. Казково гарний зимовий ліс. І ця чудесна картина намальована чорною і білою фарбою.
Зима не любить багато кольорів. Світ дерев поринув у зимовий сон. Але у царстві тварин життя не завмерло. Чути стук дятла, писк синиці, стрекотіння сороки.
Постановка навчальної задачі.
Ви зрозуміли, що сьогодні ми дізнаємося про зміни, які відбулися в житті світу тварин з приходом зими. Навчимося допомагати птахам і звірям в цей важкий для них час.
Створення ситуації успіху. Я це знаю.
Робота с наочністю.
Проблема. Дослідження.
План дослідження.
Закріплення знань, усвідомлення нового матеріалу.
Розповідь учителя «Тварини, які ведуть активний спосіб життя».
Тварини, які впадають у сплячку.
Борсук, їжак, ховрах, тушканчик, ведмідь.
Птахи взимку.
Висновок. Рефлексія. Це тільки здається, що зимовий ліс порожній і неживий. Увійшовши під його віти, спостережливий любитель природи вловить стук дятла, щебет горобців, писк синиці.
Бесіда про охорону тваринного світу.
Узагальнення відповідей учнів учителем.
Рефлексія.
Узагальнення і систематизація знань.
1. Дидактична гра «Магазин для птахів». Учень-продавець показує корм для птахів, діти визначають, для якого птаха цей корм. Поради продавця.
Фізкультхвилинка.
2. Творча робота у використанні наочності.
Доповніть оповідання.
Спить зимовий ліс. Але в ньому відбуваються дивовижні чудеса… Ви зайшли в ліс… Оглянулись… і побачили… Прислухались… і почули… Торкнулися до снігу і відчули… (Кому ближче яке відчуття, дотик, слух).
Підсумкова рефлексія.
Домашнє завдання.