Розробка уроку з курсу «Я у світі»(4 клас)
Урок підготувала Чернова Тетяна Миколаївна, учитель початкових класів середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 м. Сєвєродонецька Луганської обл., спеціаліст І категорії, «старший учитель»
Тема: Державні символи України
Мета: поширити знання учнів про державні символи України та історію їх виникнення; виховувати повагу до символів своєї Батьківщини; розвивати патріотичні почуття учнів; формувати навички поведінки під час урочистих свят.
Обладнання: запис пісні Т.Кароль «Україна», картки зі статтями 10, 20, 68 Конституції України, зображення герба та прапора України, портрети П.Чубинського, М.Вербицького, картки із кросвордом, малюнки - пазли, стікери.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні на уроці в нас присутні гості. Привітайтеся з ними, будь ласка!
І знову кличе дзвоник в клас –
Знання нові чекають нас.
Тож починаємо урок.
Нові знання ідуть нам впрок.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, на попередньому уроці ми з вами вели розмову про національні символи країни. Які символи ви можете назвати? Які символи ви бачите на дошці? (На дошці малюнок із зображенням дітей у національних костюмах із хлібом-сіллю на рушнику)
Зараз послухайте, будь ласка пісню Т.Кароль «Україна». З чим або з ким порівнює вона Україну?
А з чим асоціюється Україна у вас? Напишіть про це на стікерах, прикріпіть їх на плакат із написом «Україна», зачитайте. (Плакат розміщений на дошці)
Зверніть увагу, Батьківщина у нас одна, але скільки різних думок і почуттів вона викликає!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На попередньому уроці ми дізналися, що головним законом будь-якої країни є Конституція. Що в ній записано?
Зараз я хочу познайомити вас із деякими її статтями.
Ст.10. Державною мовою в Україні є українська мова.
Ст.20. Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України.
Ст.68. Кожен зобов’язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. (На дошці розміщую картки зі змістом статей)
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося із значенням державних символів України, історією їх створення; обговоримо, як проявляти повагу до символів своєї країни; сьогодні ми будемо подорожувати сторінками історії України.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Учень розповідає вірш Н.Поклад «Прапор»
Прапорець, що я тримаю,
Для мене – єдиний.
Прапорець, що я малюю, -
Символ України.
Нема в світі більш святого,
Й не буде ніколи,
Від крайнеба голубого
Над пшеничним полем.
2.Розповідь учителя з елементами бесіди
Які кольори має наш прапор?
Прапор України – це стяг із двох горизонтальних смуг синього та жовтого кольорів. Перші синьо-жовті прапори з’явилися у козаків Війська Запорозького. У незалежній Україні цей прапор був затверджений у 1991році, а з 2004 року щорічно 23 серпня відзначається День Державного прапора.
Що символізують синій та жовтий кольори?
Так, це синє небо та пшеничне колосся. (На дошці фотографія пшеничного поля)
3.Робота з підручником
Розгорніть
підручники, прочитайте статтю на сторінці 95. Де і коли розміщують прапор, як його вшановують?
Де вам доводилося бачити прапор?
4.Учень розповідає вірш Н.Поклад «Герб»
Знак країни головний –
Це тризубець золотий.
Він – як сонце в небі синім,
В ньому слава, в ньому сила.
В нім священне слово «воля»,
Що рятує від недолі.
Будь же, рідна Україно,
Під гербом цим вільна й сильна,
Хай про тебе в цілім світі
Знають всі: дорослі й діти.
5. Розповідь учителя з елементами бесіди
Що зображено на Гербі України? Що символізує цей малюнок?
Герб України – синій щит із золотим тризубом київського князя Володимира. Цей герб був затверджений 19 лютого 1992 року. Він має статус малого герба.
Символізує тризуб триєдність – Батько - Мати – Дитя (Сила – Мудрість – Любов).
Герб розміщується на печатках органів державної влади і державного управління, на грошових знаках та знаках поштової оплати, службових посвідченнях, штампах, бланках державних установ.
Руханка
6. Учень розповідає вірш Н.Поклад «Гімн»
Слова палкі, мелодія врочиста…
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це ключ один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
7. Розповідь учителя з елементами бесіди
Що таке гімн? Коли ми його слухаємо?
Державний Гімн України – один із символів України. Музику гімну було ухвалено 15 січня 1992 року, а текст гімну було затверджено законом «Про гімн України» 6 березня 2003 року. Це пісня Павла Платоновича Чубинського (1839 – 1884) на музику Михайла Михайловича Вербицького (1815 – 1870) «Ще не вмерла України і слава, і воля».
Вірш П.Чубинський (поет, фольклорист) написав у 1862 році, потім М.Вербицький (священик, композитор, диригент) написав музику. В 1865 році пісня була надрукована з нотами. Довгий час її виконання заборонялося.
8. Робота з підручником
Прочитайте статтю на сторінці 96. Коли виконується гімн України? Як його треба слухати?
VI. Узагальнення та систематизація знань
1.Робота в групах
Зараз я пропоную вам перевірити себе. Як ви зрозуміли та запам’ятали нову інформацію? У кожної групи є кросворд. Коли ви дасте правильні відповіді на всі запитання, то прочитаєте ключове слово. Яке слово ви прочитали? (Україна)
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Автор слів Гімна України |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
2. Автор музики Гімна України |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
3. Знак - символ України |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
4. Кущ - символ України |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
5. Столиця України |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
6. Основний закон країни |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
7. Один із державних символів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Гра-пазл «Знайди символ»
Кожна група отримала конверт із частинами малюнка або фотографії. Зберіть малюнок і назвіть державний символ, який на ній зображено. (Прапор, герб)
3.Гра «Збери прислів’я»
На дошці розміщені частини прислів’їв про Батьківщину. Складіть правильно прислів’я, поясніть їх зміст.
У рідному краю і сонце ясніше світить.
Без Батьківщини немає людини.
Та земля мила, де мати народила.
VII. Підсумок уроку
Наш урок добігає кінця. Ви гарно сьогодні попрацювали.
За якими державними символами впізнають Україну в світі?
Що було цікавим для вас на уроці?
Що нового для себе ви дізналися?
А завершити урок я хотіла б віршем Павла Тичини.
У всьому світі – кожен знає:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина –
Це наша славна Україна.
Не забувай Шевченка спів
Про горду славу козаків.
Не забувай, що ти дитина
Землі, що зветься Україна.
П.Тичина
VIII. Домашнє завдання
Діти, до наступного уроку я пропоную вам намалювати малюнки на тему «Символи України в моєму житті».