Урок з курсу Я у світі на тему "Конфлікти"для 4 класу

Про матеріал

Мета:

а) навчальна - сприяти формуванню уявлень учнів про конфлікти, їх структуру, причини, шляхи вирішення; створити умови для розуміння сенсу конфліктів (позитивного і негативного); показати учням значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами;

б) розвиваюча - створити умови для висловлення учнями власної думки, розвиток аналітично-синтетичних навичок; вміння володіти собою;

в) виховна - сприяти розвитку соціальної та комунікативної компетентності, аналітичного мислення, активності, рефлексивних здібностей учнів, виховання активної життєвої позиції, бажання гідно виходити із конфліктної ситуації.

Перегляд файлу

Тема: Конфлікти
 

Мета:

а) навчальна - сприяти формуванню уявлень учнів про конфлікти, їх структуру,  причини, шляхи вирішення; створити умови для розуміння сенсу конфліктів (позитивного і негативного); показати учням значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами;

б) розвиваюча - створити умови для висловлення учнями власної думки, розвиток аналітично-синтетичних навичок; вміння володіти собою;

в) виховна - сприяти розвитку соціальної та комунікативної компетентності, аналітичного мислення, активності, рефлексивних здібностей учнів,  виховання активної життєвої позиції, бажання гідно виходити із конфліктної ситуації.

 

Обладнання: підручник, вірш « Хіба це клас?»  С. Махотіна, ілюстрації до казок, картки зі словами-синонімами, прислів'ями,

мультфільм «Міст».

І. Орг.момент

Привітання
Станем разом ми у коло,

Скільки друзів — глянь навколо.
Руку другу протягну,
З другом сварку не почну.
Будемо ми впевнені.
А для друзів і присутніх —
Щирими й відвертими.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми уроку.

 Заставка на екрані: "Телевізійний канал 4 класу".

Двоє ведучих, хлопчик і дівчинка, підходять до столу, розкладають папери, сідають.

Єгор: Доброго дня, я радий вітати вас на нашому каналі

Аня: В эфірі "Новини".

Єгор: З вами постійні ведучі … Анна...

Аня:..і … Єгор

Єгор: Сьогодні ми поговорими про те, як допомогти одне одному стати розумнішими, сміливішими, як навчитися поводитися серед людей, про значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами.

 Аня: Також, як  захищати себе і слабкого, уміти спілкуватися з однолітками й дорослими. Спілкуватися на рівних, без страху, приниження й образ, без бійок, чесно й справедливо, розуміти себе й інших людей.

Єгор: Найбільше часу ви проводите в школі з однолітками. Приємно перебувати в колективі, де вас підтримують і розуміють, допомагають, де є спільні прагнення та переконання. Про такий колектив говорять, що він «згуртований». У ньому легше долати труднощі.
 Аня: Протягом життя людина переживає безліч різних емоцій: тривогу та радість, кохання та ненависть. Усі ці емоції та почуття властиві як дорослим, так і дітям. І якщо дорослі у своїх вчинках переважно керуються не емоціями, а розумом, то діти часто не розуміють і не чують одне одного.

Єгор: Чи доводилося вам сваритися з батьками, друзями, вибігати з приміщення, гримаючи дверима? Якщо так, то ця тема вам не байдужа, вона є актуальною незалежно ні від віку, ні від статі людини. Це конфлікт. 

Отже, головною темою сьогоднішнього дня є  конфлікт. Ми поговоримо про взаємини людей.
Аня:  Що таке конфлікт?

 Єгор: В школі   знаходиться  наш спеціальний  кореспондент  Кириченко Дмитро. Йому слово.

Кореспондент: Добрий день, дорогі глядачі! Ми знаходимося на території школи № ... Тут зібралися учні школи. …….

 Мені пощастило взяти інтерв’ю у деяких четвертокласників.

Я попросив їх дати  визначення конфлікту зі свого особистого досвіду.
Послухаємо відповіді. Будь ласка, Дарина...

(Дарина говорить в мікрофон про те, що таке конфлікт – це сварка, суперечність, що виникає між людьми.

 Кореспондент: Дякую. Ще запитаємо Діану

(Діана говорить в мікрофон про те, що таке конфлікт – це бійка, невміння товаришувати; )

Кореспондент: Дякую. Послухаємо відповідь Олександра

(Олександр говорить в мікрофон про те, що таке конфлікт - різні думки, характери, злість)

-А можна передати привіт своїм рідним та друзям?

Кореспондент: Достатньо! Достатньо!

 По технічним причинам зв'язок переривається.

Аня: Правильно, правильно. Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про те, що таке конфлікт.

II. Основна частина

1.Розповідь учителя

Усі ми — люди. Усі ми — різні. Скільки людей — стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, інтереси, уподобання, «плюси» і «мінуси» у характері. Нерідко наше життя затьмарюють конфлікти. Вони, як правило, є наслідком невміння спілкуватися.

2. Слухання і обговорення вірша « Хіба це клас?»  С. Махотіна

Поетична хвилина

-Про що ця історія?

Хіба це клас?

    Даша      

Нема ні миру, ні любові —

Розтанули і зчезли вмить.

Розбив Віталик носа Вові,

І той заплаканий стоїть

Діана

Замазали весь зошит Галі,      

Погане слово хтось сказав.

Пішла біда гуляти далі...

Саша

Хтось Олі ручку поламав.

Скубнули Таню за косичку,

Вона ображена мовчить,

Анна

З книжками скинули поличку,

Ну як в такому класі жить?

Де хлопці і дівчата б'ються

І прозиваються весь час.

Де над бідою всі сміються...

Скажи мені, хіба це клас?

-Про що ця історія? ( про сварки, конфлікти)

- Буває у нас так?

- А подобаються вам такі ситуації?

На жаль, у нашому класі діти часто не можуть зрозуміти одне одного, поступитися, вибачитися і тому виникають сварки, конфлікти, навіть бійки, як у вірші

-Що, на вашу думку,означає це слово конфлікт?

-Які асоціації воно викликає?

                                Конфлікт

Роздратованість,   боротьба,     сварка,    бійка,   ворожнеча, протистояння

крик     сльози

Робота зі словничком с.138  підручника ( значення слова конфлікт)

Підсумок: конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів, поглядів прагнень; серйозна розбіжність, гостра суперечка, що приводить до протистояння або боротьби, це невдоволеність, тривога, небажання спілкуватися з певними людьми.

 3.Розгляньте ілюстрації до казок.

- Що було причиною конфлікту між героями казок?

- «Два цапки» (впертість);

- «Кирило Кожум’яка» (жорстокість);

- «Про дідову та бабину дочок» (неприязнь).

Учні складають перелік причин конфліктів.

Причини конфліктів

- Особиста неприязнь;

- різні думки, характери;

- небажання вислухати одне одного;

- зіткнення інтересів;

- невміння слухати;

- знущання над слабшими;

- невміння товаришувати;

- невміння прощати.

Підсумок: кожен з нас - індивідуальність. У нас різні інтереси, мрії, прагнення. Це може викликати конфлікти.
4. Добір синонімів до слова сваритися ( робота в парах)

Учитель. У вас є друзі? Чимало хлопчиків і дівчаток легко знаходять собі друзів. Вони люблять спілкування, їм подобається знайомитись з новими людьми. Але є діти, яким важко знайти собі справжнього друга. Є й такі, що зовсім не вміють товаришувати, часто сваряться.

Сваритися

 Лаятися, домовлятися, розглядати, сперечатися, цікавитися, конфліктувати, дискутувати, битися, показувати.

Підсумок: Спасибі за відповіді. Всі ці дії і пов'язані з конфліктами.

          4. Фізкультхвилинка

- Кожна людина має право на від­починок. Ми також трохи відпочи­немо.

5. Дослідження. « У які конфлікти я потрапляю?»

Схема, яку намалювали діти.

-З ким же вони конфліктують

 

Я

 

мати          батько    однолітки     вчитель   молодша сестра (брат)

    люди похилого віку 

Висновок:  Будь-який конфлікт — це початок біди, великої чи малої. Тому потрібно уникати конфліктів.

6. Робота над прислів'ями

а) Вправа «Я тобі допоможу» ( в парах)

-  Прислів’я, які  загострюють конфлікт підкреслити  червоним олівцем.

• Око — за око, зуб — за зуб.

• Як гукнеться, так і відгукнеться.

• Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.

• Хто сильніший, той і правий.

• Полюби ближнього свого як самого себе.

• Люди, які поважають тебе, не робитимуть боляче іншій людині.

• Шляхом зла не доходять до добра.

• У товаристві лад — усяк тому рад.

• Все добре переймай, а зла уникай.

         Зараз я пропоную вам уважно подивитись  відео фрагмент, подумки поспостерігати за діями героїв, а по закінченню відповісти на деякі запитання.

   (Перегляд мультфільму «На мосту»).

-Чи сподобався вам мультфільм?

 - У чому , на вашу думку, причина конфлікту?

 ( Непорозумінні, небажанні слухати один одного ).

- Який вихід із конфліктної ситуації знайшли його головні герої?

    - За яких умов може виникнути конфлікт ?

 Коли є:

-причина

-учасники

- спільний предмет

-дії, спрямовані на загострення конфлікту

-Яким же чином можна розв’язати конфлікт?

6. Робота з підручником  с.53

А.Читання вірша М.Пригари «Тихенька дівчинка»

- Чому на дівчинку сердяться в школі?

Б. Обговорення

-Чи можемо сказати, що вона постійно конфліктує зі своїми однокласниками?

-Яку правду казала дівчинка?

-Чому сердяться, адже вона висловлює свою думку? (свобода думки)

-Чи приємно іншим чути подібні думки? (дехто, бажаючи зробити щось корисне, поводиться не зовсім делікатно)

-Яке правило порушила дівчинка?(ніхто не має права ображати людину)

Але ця думка не повинна йти на шкоду іншим людям.

-Гарний вчинок дівчинки? (образила, ранила словом, дітям боляче)

-Дайте поради дівчинці щодо її поведінки.

Робота  над прислів'ям.

Слово лікує і ранить слово(пояснити)

Б. Вправа «Гарячий стілець»

 - Уявіть, що ви сидите на гарячому стільці. Швиденько спробуйте закінчити прислів’я

1. Ліпше переконати словами, (ніж кулаками).

2. Сварка до добра, (не доводить).

3. Де злагода, (там перемога).

4. Згода будує, а (незгода руйнує).

5. Лайкою та криком, (хати не збудуєш).

6. Як гукнеться, (так і відгукнеться).

7. Гуртом можна й (море загатити).

7. Вправа « Як позбутись надлишку емоцій».

      Давайте разом із вами спробуємо уявити, що душа людини, це чаша, а вода - це  емоції (позитивні та негативні), які протягом дня наповнюють наші з вами душі. В житті кожної людини настає момент, коли її душа переповнюється емоціями і тоді людина переповнена негативними емоціями починає вступати у суперечки, конфлікти, сварки. Я ж вам пропоную надлишок ваших емоцій перетворювати у добрі вчинки. Тоді і вам і навколишнім людям буде приємно від ваших вчинків.

III. Заключна частина
 Вправа «Чарівна зірка»
Учитель розповідає дітям історію:
«Колись, дуже давно жила на світі Зірка. Їй було прикро, що на неї ніхто не звертає уваги, і вона вирішила піти до мудреця. Прийшовши, вона запитала: «Чому мене не помічають?». Мудрець відповів, що світло зірок гасне, коли поряд є сонце, і запропонував їй жити на небі, з’являючись лише вночі. Він також попередив, що там холодно і страшно. Але Зірка нічого не злякалась, а мудрець за її хоробрість, бажання дарувати людям світло зробив подарунок: не одна Зірка стала жити на небі, а багато-багато нових зірок, для того щоб їй не було самотньо. Та щоб навіки зберегти пам’ять про Зірку, мудрець подарував кожній людині її дочку — маленьку зірочку».
 Відгадайте, хто ж ці зірочки? (Відповідь: МИ)
 Учитель. Станьте в коло. Зробіть його таким тісним, щоб коли кожен із вас протягне руку до середини, утворилася зірка. Вона дуже тепла, тому що готова дарувати своє світло, зігрівати сяйвом доброти всіх навкруги. Кожен із вас має своє особливе світло, але також приймає світло інших. Усі разом ви склали одну велику зірку, світло якої набагато яскравіше, ніж кожного окремо. 
Скажемо всі разом : « Ми будемо жити без конфліктів!»

Давайте проаналізуємо, чому кожен з вас навчився.

 (Учні роблять висновки: дізналися, що таке конфлікт…)

- Як поводитися в конфліктній ситуації і як знайти шляхи виходу з неї, ви дізнаєтеся на наступному уроці.

Готові розмовляти ми до ранку,

Та час минув, прощатись вже пора.

Хто не нудьгував і слухав все з охотою,

А урок назвав плідною роботою,

Для цього жест відмінний є у нас.

Він означає, що урок відбувся – вищий клас!

Дякую всім! Мені було дуже приємно працювати з вами.
 

 

 

docx
Додано
5 березня 2018
Переглядів
3806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку