Матеріал можна взяти за основу. А при підготовці заходу - використати місцевий матеріал. Перед проведенням заходу доцільно познайомити учнів з походженням назв сіл і міст своєї місцевості. Дати учням завдання самостійно підібрати прислів*я та приказки з даної теми.
Краєзнавчий воркшоп
Вчитель. Нема в людини місця дорожчого, ніж те, де вона народилась, землі, на якій зросла. Щоб по-справжньому любити рідний край, його слід добре знати, необхідно вивчати його історію, мову, культуру. Григорій Савович Сковорода, український байкар, який до речі відвідував наше село, казав: «Пізнай свій край… себе, свій рід, свій нарід, свою землю – і ти побачиш свій шлях у життя…»
Навчились читати, писати.
Все більше дізнаємось про життя,
І про Черкащину нам треба більше знати.
Пройди Хмельницького шляхами.
Де з трьох криниць б'є водограй,
Де ряст топтав Тарас босенькими ногами.
Свою маленьку, рідну батьківщину.
І до історії ти серцем доторкнись –
І станеш патріотом України.
Струмочок чистий, як струна бринить.
Мій краю рідний! Пісня тополина!
Хіба тебе я можу не любить!
І.Вчитель. . Діти, сьогодні ми проведемо краєзнавчий воркшоп.
Перше наше завдання – дати відповіді на запитання козацької вікторини.
1. Що означає слово «козак» ( вільна людина)
2.Хто і коли заснував наше село ( козак Нехайко, в 1623 році), скільки років існує наше село (395р.)
3. Які ще назви сіл Драбівського району походять від імен та прізвищ козаків (Безпальче – від козака Безпалька,, Безбородьки – від генерального писаря Андрія Безбородька, Мехедівка – від козака Тимка Мехеди, Шрамківка – від полковника Шрамка, Кононівка – від козака Конона Коломійця,Степанівка – від козака Степана,Бирлівка – від козака Якима Бирла, Білоусівка – від козака Білоуса, Бойківщина – від козака Івана Бойка, Демки від першопоселенця Демка, Дунинівка від багатого козака Якова Дуніна-Барковського, Коломиці від родини козаків Коломійців, Криштопівка від козака Семена Криштопи, Перервенці – від козака Перерви, Левченкове від багатого козака Платона Левченка )
4. Як називався козацький ватажок (отаман, кошовий)
5. Яке церковне свято козаки вважали своїм і коли воно відзначається.
( Покрова Пресвятої Богородиці, 14 жовтня)
До речі, в нашому селі перша церква була побудована за кошти козаків і називається
( шаровари)
10. Яка була традиційна козацька зачіска ( оселедець)
11. Як називалися козацькі човни ( чайки)
12. Найвідоміший козацький танок. (гопак)
13. Найулюбленіша страва козаків ( куліш), які ще страви козаків ви знаєте. ( вареники, затірка,)
ІІ. Вчитель. Діти, які ви підготували прислів'я, приказки про рідний край. (розказують по черзі)
1. Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
2. Батьківщина — мати, умій за неї — постояти.
3. Добре тому, хто в своєму дому.
4. За рідним краєм і в небі сумно.
5. Кожен край має свій звичай.
6. На чужій стороні й весна не красна.
7. Не бувши на чужині, не оціниш по-справжньому рідної землі.
8. Рідна земля — мов колиска золота.
9 Рідний край — земний рай.
10 Кожному мила своя сторона.
11 Додому і кінь жвавіше біжить.
12. До свого краю всі думки линуть.
13. За морем тепліше, та вдома миліше.
14. У ріднім краю, як у раю.
15.Рідна земля і в жмені мила.
16.Та земля мила, де мати родила.
17. Батьківська хата усім багата.
ІІІ. Вчитель. Діти, в нашому селі є пам'ятні місця. Давайте проведемо заочну екскурсію для наших гостей та назвемо всі пам'ятні місця. Та пригадаємо, де ми з вами подорожували. Погляньте на екран. Які пам’ятні місця зображені, розкажіть де ми з вами побували.
1 слайд – Бюст двічі Героя Радянського Союзу Івана Никифоровича Степаненка
2 слайд – Обеліск Слави
3 слайд - Пам'ятний знак авіаторам
4 слайд - Пам'ятник Невідомому солдату
5 слайд - Пам'ятний знак жертвам голодомору
6.слайд – с. Жорнокльови, пам'ятник Івану Падалці
7.слайд – с. Жорнокльови. Пам'ятний знак, зведений на місці концтабору для військовополонених під час Другої світової війни
8 слайд – с. Добраничівка, стоянка-музей первісних людей
9. слайд – Драбівський історико-краєзнавчий музей
10. слайд – місто Черкаси, Пагорб Слави
11.слайд – місто Канів, могила Т.Г. Шевченка
12 слайд- місто Київ, Майдан Незалежності
13 слайд- місто Київ, Золоті ворота
14 слайд – місто Київ,Києво-Печерська лавра
15 слайд – місто Київ, Софійський собор
ІV. Вчитель. Наступне завдання, що знаходиться в цьому пакеті. ( діти відгадують)
1.Цей предмет відноситься до козацтва.
2. Це було не в кожного козака.
3.Це слово складається з шести літер.
4. Цей предмет є одним із атрибутів нашого шкільного козацького коша.
5. Цей предмет є символом козацької влади.
(булава)
V. Вчитель А зараз зробимо музичну паузу.
( діти співають пісню) «Де найкраща є земля» Н.Май
VІ. Вчитель. Пропоную подивитися відеофільм про Черкащину «Черкаський край – моя земля».