Урок з курсу за вибором "Розвиток продуктивного мислення"

Про матеріал
Конспект уроку в 3 класі «Омоніми.Омографи» з курсу за вибором «Розвиток продуктивного мислення», до посібника з розвитку мислення "Планета Міркувань " автора Ольги Гісь (видавництво "ТОВ «Інститут сучасного підручника»). Містить матеріали з вільних інтернет-ресурсів.
Перегляд файлу

Розробка уроку

                                з курсу за вибором                      1 слайд

                   Розвиток продуктивного мислення      2 слайд

3 клас

 

                                                                                                                     Підготува:

вчитель початкових класів

Фастівського НВК «ДНЗ-ЗОШ І-ІІ ст..№12»

Іваніцька Зоя Григорівна

 

 

Розділ: Мовлення та мислення. Логічне мислення

Тема: Омоніми. Омографи                                                          3 слайд

Мета: Ознайомити учнів з омонімами та омографами; вчити добирати омоніми та омографи за заданими характеристиками; розвивати вміння добирати омоніми та омографи до слів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення; виховувати любов до України, української мови.

Обладнання:  посібник “Планета Міркувань” О. Гісь, предметні малюнки, картки із завданням, мультимедійний супровід уроку.

Хід уроку:

І. Організація учнів до уроку та створення емоційного настрою.

  • Привітання вчителя

        Нумо, діти підведіться!

        Всі приємно посміхніться,

        Продзвенів уже дзвінок,

        Починаємо урок.

- Сьогодні до нас прийшло багато гостей, тож давайте всі їх привітаємо.

  • Привітання гостей учнями

        Ми щирі українці

        І дуже любимо свій край.

        Гостей дорогих зустрічать полюбляємо

        Здоров’я та щастя усім Вам бажаємо.

  • Давайте створимо емоційний настрій уроку та задамо собі цілі та завдання.                                                                            4 слайд
  1. Візміть смайлики і покажіть з яким настроєм ви прийшли на урок.
  2. Визначте, щоб ви хотіли отримати від нього.          
  • Я хочу познайомитися з омонімами та омографами □;
  • Я бажаю розвивати вміння добирати омоніми та омографи до слів □;
  • Я хочу збагатити свій словниковий запас □;
  • Я хочу тренувати пам'ять, мислення, увагу □;
  • Я хочу виховати у собі, ще більшу любов до України, та українського народу □.
  1. Все зробили тож починаємо урок.

Наш девіз:                                                                                        5 слайд

      Думай, мисли і твори.

      Кмітливість свою прояви.

      Уважним, активним будь

      Та гарні знання здобудь.

А допомагати нам буде веселий талісманчик – запитальник.

ІІ. Повторення вивченого та актуалізація опорних знань.

  1. Логічна хвилинка (робота в групах)

   а) «Ведмедики»: Розгадай кросворд:                                       6 слайд

1. Те що виробляють бджоли з нектару квітів. (Мед)

2. Водний простір, який містить солону воду. (Море)

3. Сильний холод. (Мороз)

4. Те що дає і корова і коза. (Молоко)

5. Зображення предмета, зроблене олівцем або фарбою. (Малюнок)

6. Предмет, що виконує роль цілі у спортивній стрільбі. (Мішень)

7. Установа, в якій зберігаються старовинні речі. (Музей)

8. Башта ліхтарів, яка вказує шлях суднам. (Маяк)

9. Яскраво – червона квітка. (Мак)                                              7 слайд

ІІ. група: «Вовчики»: До слів поданих у лівому стовпчику, добери відповідні за смислом слова, подані в правому стовпчику. З’єднай їх стрілочками.

                                Авторська                          троянда

Викарбувана                        монета

Надпотужна                     посмішка

Сивоволоса                              казка

Лагідна                                   ракета 

                              Ароматна                               бабуся              8 слайд                                       

ІІІ.   група: «Лисички»: Яке слово потрібно вписати у клітинку, щоб утворилися нові слова? Скористайтесь підказками. Поясни значення нових слів.

Підказки: 1- квітка (мак); 2- поле пшениці (лан); 3- рудий, хитрий (лис); 4- крупа (рис); 5- передача м’яча у футболі(пас).

  1. арони                         2.  густ               3.             т

 

 

 

 

 

    ітра                                                                ка                                          ички 

    ет                                                    ь                                        тівка

                 улатура                           цюг

 

  1.           ак                                 5.          ажир

 

 

 

      ка                                                     та

       ь                                                        іка

                     унок                                          ка       

                                                                       порт

 

IV. група: «Зайчики»: Вибери одне із слів і закінчи речення.    9 слайд

 

У телевізора є ….

Вікна, метал, килим, аптека, ґудзик, їдальня, касета,

екран.

 

У птаха є ….

Папір, лінійка, олівець, дзьоб, настільна лампа, квіти, диван.

 

У корабля є ….

Спина, стіл, півень, бібліотека, винт, пензлик, ваза, магнітофон.

 

У людини є ….

Хвіст, крила,стеля, обличчя, гребінець, жало.

 

2. Гра «Зарядка»                                                                         10 слайд

Правила гри: Синоніми - діти обхвачують себе руками ;

                       Атоніми – діти розводять руки;

Інші слова (ононіми)

Крім цього (омографи) – діти знизують плечима ,вони вказують, якою частиною мови вона є.

  1. Відгадка – загадка (А)
  2. Миритися, перепрошувати, погоджуватися (С)
  3. Дорога (О)
  4. Делікатний – грубий (А)
  5. Мука (О)
  6. Заперечувати – схвалювати (А)
  7. Азбука, абетка, алфавіт (С)
  8. Язик (О)
  9. Знайомий, знаний, відомий (С)

10. Ласка (О)

11. Голова (О)

  1.  Замок (О)
  • То що ж таке синоніми?  А антоніми?
  • Які слова ви не могли відгадати.
  • Що це за слова! Не знаємо!
  • Тож давайте відправимось на прогулянку вулицями Планети Міркувань-3 до кварталу, який розкриє нам секрет цих слів.
  • Але почекайте, хтось до нас чалапає.

( виходять двоє дітей в одному костюмі із надписом «Омоніми»

 

3. Знайомство з омонімами.

Омонім: Почекайте! Я вам допоможу, адже я житель цього кварталу. Тільки опишіть мене:

  • Я одне ціле? Так
  • Ми однакові? Так
  • Але нас скільки? Двоє

Прочитайте хто я ,задом на перед, на моєму поясочку (омоніми)

Омонім: Щоб пройти до кварталу, знайдіть мої слова у віршику: 11 слайд

  • Дударику, нас води
  • До джерельної води
  • В полонину заведи

Танок, пісню заведи,

Край берега заспівай

Про Карпати – рідний край.

  • Що цікавого ви помітили?

( У вірші є однакові слова)

  • Що в них спільного? 

     (Слова пишуться однаково)

  • Що відмінного?

(Різне значення)

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

Отже, сьогодні на уроці ми будемо працювати зі словами, які однаково пишуться та звучать або мають різне значення, та ще з іншими  ознаками цих слів.

  • Ну, що ж веди нас до свого кварталу!

IV. Робота над темою уроку.

1. Ознайомлення з правилом (с. 36)

    То що ж таке омоніми?                                                           12 слайд

    Розглянемо разом приклад (фронтально)

2. Робота з мовним матеріалом (с. 36)

       (робота в парах)

  • Разом іх сусідом по парті виконати завдання з посібника, і записати відповідні слова омоніми.

(косити, ручка, ласка, мати, коло, голова, язик)

3. Лінгвістична гра- естафета (письмово)

  • Запишіть омоніми, які ви почули

             І сказала гордо Мати:

            - Добре таку доньку мати:

                І піде за мною в поле

                І грядочки сама поле.

                Вміє і пісні співати

                Пісні млинці випікати;

                Дуже любить, як я шию,

                Обійме мене за шию.

(мати, поле, пісні, шию)

  • Обміняйтесь зошитами в парах між собою (фронтально)
  • Але зрозуміти значення слів, які пишуться однаково можна тільки у сполученні з іншими словами.

4. Фізкультхвилинка                                                                   13 слайд

    Українці потомились.

    Відпочити захотіли

( під музику пісні «Україно – ми твоя надія»)

    Українці всі здорові (Так)

    Працювати знов готові

5. Знайомство з омографами:

  • А зараз давайте завітаємо в гості до одного з будиночків кварталу Омонімів.
  • Але в гості ходять чепурненькі та гарненькі

 Для цього ми поговоримо про наголос.

  • Який склад називається наголошеним, а який ненаголошеним?
  • Нас зустрічає житель одного з будиночків.

( виходять двоє дітей ,одягнених водин плащ ,але прошитий посередині)

  • Хто він! Опишіть. Воно одне ціле? (Так)

                                     Вони однакові? (Не дуже)

                                     Але їх скільки? (Двоє)

  • Відгадайте, хто він «Омограф» - фар гамо                  14 слайд

Омограф: Щоб до мене потрапити треба із групи слів виписати у 1 колонку омоніми, а в 2 трішечки відмінні від цього поняття слова (на дошці).

Води, води; любо, любо; мука, мука; слід кувати, слідкувати; гриби, греби; дорога, дорога; замок, замок; по три, потри.

  • Чим відрізняються слова із другої колонки

І. Омоніми                                ІІ. ?(наголосом,роздільним         написанням,однією буквою)

 

  • Ми справились із завданням та можемо зайти у будиночок до омографів

                   гриби, греби,                                             мука, мука,

     любо, Любо,                                              дорога, дорога,

     слідкувати, слід кувати,                           по три, потри.

  1. Ознайомлення з правилом (с. 36)                                  15 слайд             

     -То що таке омографи?

(розглянемо приклад)

  1. Робота з мовним матеріалом (с. 36)

(фронтально)

(мука, замок, гірка, дорога, гори)

  • Професор Мудрик вдячний вам за зроблему роботу і хоче знати, чи зрозуміли ви, чим відрізняються омоніми від омографів та пропонує відповісти на цікаві запитання.
  •        Якою косою не можна косити? (дівочою)       16 слайд
    • Яким гребінцем не можна розчесатись?(півня)
    • Який ключ літає?(журавлиний)
    • Яким ключем двері не відчиниш?(джерельним)
    • З якого крану не набереш води?(будівельного)
    • Яке поле не виореш?(зошита)
    • З якої чашечки ніколи не нап’єшся?(колінної)
    • Яку державу влітку можна носити на голові?(Панама)
    • Яким прикладом не розв’яжеш задачу? (гвинтівки)

- То що ж таке омоніми та омографи?

IV. Підсумок уроку.                                                                    17 слайд

Ось підійшов час для підсумку уроку.

  1. Чи справдились ваші очікування від вивченої теми? (позначте на листку очікування)
  2. Що видалось найцікавішим?
  3. Які ваші враження від уроку. (поставте смайлик)
  • Тож прийміть побажання Д. Білоуса від щирого серця, на добрі діла.

                  Побажання.                                                        18 слайд

         Процвітай українська мово,

Заохочуй красою нас,

Бо багатий твій слів запас,-

Легше вибрати влучне слово

               Дмитро Білоус

 

- Дякуємо Вам гості за увагу, а вам учні за роботу.                  19 слайд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

При написанні конспекту уроку використовувались інтернет-ресурси

doc
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку