Урок з літератури В.Нестайко «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет"

Про матеріал
Різноманітні форми роботи під час заняття покликані зацікавити учнів повістю «Тореадори з Васюківки»,навчити аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях; розвивати творчі здібності учнів; формувати активну життєву позицію, комунікативну компетенцію;виховувати повагу до друзів, вміння співпереживати, творити добро. Розробка уроку стане у нагоді учителям української мови та літератури 5-11 класів.
Перегляд файлу

 

Степанівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1

Сумської районної ради Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017 рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сахарова Ольга Євгеніївна Урок української літератури. 6 клас. Всеволод Нестайко. Теодори з Васюківки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА. В.Нестайко «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет.

МЕТА: закріпити знання  учнів з життя та творчості В. Нестайка, ознайомити зі змістом його твору  «Тореадори з Васюківки» ;  розвивати спостережливість, уміння ставити питання, витримку, вміння відстоювати власну точку зору, відповідальність, уміння працювати в парі, почуття гумору;  виховувати повагу до діячів мистецтва і їх творчості, толерантність.

ОБЛАДНАННЯ:   картки з тестовими  завданнями, мультимедійні засоби, підручник, Бланк оцінювання, Карта настрою.

356932_html_56c184b4.jpgХІД УРОКУ

I.         АКТИВІЗАЦІЯ МИСЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Слово вчителя.

Не кожній дитині, на жаль, випадає щасливе, безхмарне дитинство. У Всеволода Нестайка воно було обпалене війною, позначене гіркими недитячими переживаннями. Тому, коли він став дорослим, йому захотілося писати для дітей — повернутися в дитинство і догратися, досміятися, дофантазувати разом із юними читачами.

II.      ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ        ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Учитель: Нагадайте, будь ласка, чим ми займалися на минулому уроці                              

української літератури?

( Вивчали біографію В. Нестайка)

Учитель:  Як ви гадаєте,  над чим ми будемо працювати на цьому уроці, що вивчати?

imgpreview (2).jpgУчитель: Для чого ми це будемо робити, що ми поставимо собі за мету?

III.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  • Учитель звертає увагу учнів на Бланк оцінювання, який лежить перед кожним, і просить за «5» бальною шкалою оцінити свої знання з життя і творчості В. Нестайка. Учні оцінюють.
  • Повторення відомостей з біографії письменника

« Одне слово може змінити твоє рішення. Одне почуття може змінити твоє життя. Одна людина може змінити тебе»

Учитель пропонує учням навести один факт з біографії письменника, який запам’ятався .

  • « Інтервю з письменником». Один учень виконує роль письменника на прес-конференції, інші -  журналісти, які прийшли на  інтерв’ю. Відбуваєть діалог ( питання – відповіді)
  • «Перехресне опитування» Учитель називає прізвище учня і ставить йому питання за біографією письменника, потім учень вибирає одного з класу і ставить йому і так продовжується, доки не буде вичерпаний весь список класу.

Учитель: Чи змінилася ваша самооцінка знань з біографії  В. Нестайка?  Виставте поруч у Бланку оцінювання за  5-бальною шкалою оцінку, яка відповідає вашому рівню знань на даний момент.

Взаємоопитування « Ти- мені, я – тобі». Учні вдома готували питання за біографією автора( випереджаюче завдання).  Учні задають питання один одному і виставляють отримані оцінки у Бланк оцінювання.

x_a5dffc78.jpgРозв’язування тестових завдань за темою «В. Нестайко. Життя і творчість».

1. Дитячі роки В. Нестайка залишили згадку про:
а) голодомор;
б) війну;
в) холод.

2. Народився майбутній письменник у місті:
а) Бердичеві;
б) Львові;
в) Казані.

3. У дитинстві Всеволод був хлопцем:
а) веселим;
б) хворобливим;
в) врівноваженим.

4. Мати Всеволода працювала:
а) вчителем;
б) майстром на хлібопекарні;
в) бібліотекарем.

5. З дитинства Всеволод Нестайко:
а) вже працював;
б) читав багато історичних творів;
в) був самостійним.

6. У грізні роки війни мати Всеволода:
а) допомагала пораненим бійцям;
б) підпільно організувала школу;
в) день і ніч працювала за станком.

7. Ким не працював В. Нестайко?
а) Комбайнером;
б) столяром;
в) візником.

8. Щоб стати дитячим письменником, В. Нестайко закінчив філологічний факультет:
а) Львівського університету;
б) Київського університету;
в) Харківського педагогічного інституту.

9. В. Нестайко працював у редакції журналу:
а) «Барвінок»;
б) «Малятко»;
в) «Метелик».

10. Перша книжка письменника мала назву:
а) «Шурка і Шурко»;
б) «Тореадори з Васюківки»;
в) «Пригоди Робінзона Кукурузо».

11. В. Нестайко був удостоєний премії імені Лесі Українки за твір:
а) «Таємниця трьох невідомих;
б) «Пригоди близнят-козенят»;
в) «Незвичайні пригоди у лісовій школі».

12. Рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури до особливого Почесного списку Г. -Х. Андерсена включено книжку:
а) «П’ятірка з хвостиком»;
б) «Тореадори з Васюківки»;
в) «Пригоди Робінзона Кукурузо».

  • Взаємооцінювання. Учні спільно з учителем перевіряють виконаний тест і виставляють оцінку у бланк відповіді.

3D Character 531.jpgУчитель: Скажіть, будь ласка, у кого співпали всі оцінки: самооцінка, оцінка однокласника, оцінка за тест? Чи змінилася самооцінка ваших знань?

IV.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Мотивація навчальної діяльності

 Слово учителя

Результат пошуку зображень за запитом "тореадори з васюківки картинки"  Книжка, яка лежить перед вами, має цікаву історію. Написав її, як ви знаєте, відомий український дитячий письменник В. Нестайко, який створив понад 30 дитячих книжок. Вони перекладені багатьма мовами світу. Крім літературної премії ім. Лесі Українки, удостоєний багатьох міжнародних відзнак. Так, у 1979 році Міжнародна рада включила книжку "Тореадори з Васюківки” до почесного списку Г.Х. Андерсена як один з найвидатніших творів світової літератури для дітей. Письменник нагороджений медаллю ім. А. Макаренка, відзначений багатьма літературними преміями.

З дитинства він мріяв стати капітаном далекого плавання. «Однак,— згадує письменник,— доля вирішила інакше, і після закінчення десятирічки я вирушив у плавання по книжковому морю — вчився в університеті, потім працював у журналах і видавництвах».

Всеволод Нестайко — автор багатьох повістей, оповідань, казок, п’єс. Його герої — непосидющі хлопчики й дівчатка, якими керує гаряче прагнення пізнати світ, і в усіх починаннях їх супроводжують справжні друзі.

 

3d_people_book_by_crystaljingsr.jpgМозковий штурм

А що таке, на вашу думку, справжній друг?

Слово учителя

Дружба між людьми зявилася  з моменту  появи людини на планеті Земля. Вона допомагала вижити в суворих умовах первинного суспільства, існувала в період всієї історії людства, допомагає людям і в наш  час.  

        Робота з висловами на дошці

  • У справжніх друзів усе спільне. ( Евріпід)
  • Для відданого друга не можна зробити надто багато. ( Ібсен)
  • Найкраще,що є в житті людини,- це дружба з іншими людьми. ( Авраам Лінкольн)
  • У друзів усе спільне, і дружба є рівність. ( Піфагор)
  • Без товариша ніяке  щастя не радує. ( Сенека)
  • Справжній друг пізнається в нещасті. ( Езоп)

 ( Складання передбачення)

2.     Зацікавлення. ( Демонстрація буктрейлера (англ. booktrailer) —це невеликий  відеоролик, що в довільній формі розповідає про будь- яку книгу. Мета таких роликів – пропаганда читання, залучення учнів до читання за допомогою візуальних засобів.)

 

Результат пошуку зображень за запитом "тореадори з васюківки картинки"

 

3.  Виразне читання  І розділу повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» «Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич».

 


 

imgpreview (2).jpg4.         Словникова робота.

Авантюрист — шукач сумнівних, ризикованих пригод, пройдисвіт;

Убоїще, знайди біда,   шмаркатий, вишкварки , скотиняка — лайливі слова;

втру маку — покараю, поб’ю;

 п о д а т и г о л о с — обізватися;

л ь о х а — свиня;

в с к о ч и т и в х а л е п у — потрапити в незручне, загрозли-ве становище;

з а с к о ч и т и     з н е н а ц ь к а — впіймати, застати несподівано;

нам’яти вуха — побити, покарати;

п и с к л я — малеча, пташеня;

онучі — шматки тканини, якими замотують собі ноги, взу-ваючи чоботи, валянки; райрада — районна рада, місцевий орган управління;

 ланкова — головна в робітничій бригаді (ланці);

н а д а в а т и    п л е с к а ч і в — побити;

н е з н а т и    к у д и    о ч і    п о д і т и — засоромитися;

дати дриза — втекти, швидко побігти;

сільмаг — сільський магазин;

буцегарня — в’язниця;

п у г у т ь к а л о — сова;

п і д ш т а н и к и — нижня чоловіча білизна;

в т о р о п а в — зрозумів;

беркиць — упав;

поголів’я — худоба;

п л а х т а — незшита спідниця, що розкладається на прямо-кутний шмат тканини; б у г а й — бик; ц а п — козел;

калабаня — велика яма з водою; вигін — пустир, пасовисько; баналюки — небилиці;

і не тютьки — і не туди, й уваги не звернули;

 шминдрики — лайливе слово;

 екзамен на носі — скоро, незабаром;

к о с т р и ч и т и с ь — удавано хоробро поводитись;

дуля з маком — нічого не отримати;

журавель — жердина, якою дістають воду з колодязя;

припиначка — мотузка з металевою чи дерев’яною пали-цею, до якої прив’язують козу.

4.         Обмін враженнями щодо прочитаного, евристична бесіда.

 

1)         Скільки епізодів пригод хлопців у цьому розділі ви б виділили?

2)         Які риси характеру виявилися у героїв Яви та Павлуші в цьому                   

            розділі?

 

Пов’язане зображення

 

Пов’язане зображенняРезультат пошуку зображень за запитом "тореадори з васюківки картинки"

3)         Що здалося смішним і чому?

 

Пов’язане зображенняПов’язане зображення

 

4)         Чого, на вашу думку, можна ще чекати від хлопців?

 

Результат пошуку зображень за запитом "тореадори з васюківки картинки"

 

 

mini_8.jpg5.         Асоціативний диктант.

Завдання: записати, які з наведених слів асоціюються з прочитаним твором.

Веселий, сумний, нудний, нецікавий, цікавий, захоплюючий, безглуздий, неймовірний, фантастичний, жорстокий, страшний, повчальний, нерозумний, хороший.

 

 

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Гра «Розшифруй рядок».

chelovechki_dolki_belyy_fon_77120_4720x3487.jpgОлесь Кмітливець записав особливим способом рядок із відомої пісні, який спав йому на думку, коли він читав повість «Тореадори із Васюківки». Розшифруйте цей рядок.

БЗМРЙНМЖНЖТ

Відповідь: Без мрії не можна жити (пропущені голосні).

 

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Навчитися виразно читати, переказувати І розділ, створити ілюстрації.

 

VII.   ПІДСУМОК

ob47G1RKNp8.jpgПідсумок підводиться у вигляді заповнення Карти настрою.

Учням пропонується відповісти на кілька запитань:

  • З яким твором ви сьогодні ознайомилися?

 

  •  

1504.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Хто автор цього твору?
  • Хто головні герої повісті?
  • Що вам вдалося на уроці?
  • Що вам не вдалося?
  • Чим вам сподобався урок?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Сахарова Ольга
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
2476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку