Урок з літературного читання 4 клас Ніна Бічуя «Чотири руді лисиці»

Про матеріал
Урок з літературного читання 4 клас Ніна Бічуя «Чотири руді лисиці». За програмою О.Савченко. НУШ. До підручника українська мова та читання частина 2 автор Олександра Савченко. Ірина Красуцька
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Методичний кабінет овруцького ліцею імені Андрія Малишка

 

 

 

 

Показовий урок

з літературного читання

у 4 класі

Тема: Ніна Бічуя «Чотири руді лисиці»

 

 

 

 

 

                                                         Вчитель Невгодівської філії

                                                                    Овруцького ліцею ім. А. Малишка

                                             спеціаліст Ι категорії

                                                Гуз Ганна Миколаївна

 

2021

 

Мета:

- формування предметних компетентностей: розширити в учнів знання про характерні ознаки зими; ознайомити їх із оповіданням «Чотири руді лисиці»; цікавими фактами  з біографії його автора, Ніни Бічуї, навчити помічати красу і неповторність природи, удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання; формувати в учнів уміння аналізувати , узагальнювати, робити висновки з прочитаного; розвивати зв'язне мовлення учнів; спостережливість, вміння правильно оцінювати вчинки дійових осіб; виховувати любов до природи, доброту, співчуття; уміння бачити і засуджувати зло і жорстокість.

- формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: уміння висловлювати рефлексивні і оцінні судження; моделювати і прогнозувати в межах певного завдання, уміння вчитися; переключатися з одного виду роботи на інший;

комунікативної: уміння висловлювати свої думки, спілкуватися під час виконання завдань;

інформаційної: уміння здобувати з підручника необхідну інформацію;

соціальної(громадянської): уміння працювати в парі, групі, з усіма в колективі;

здоров'язбережувальної: дотримуватись правильного сидіння за партою, нести та отримувати позитивні емоції;

загальнокультурної: дотримуватись норм мовленєвої культури, правил поведінки на уроці.

Обладнання: портрет Ніни Бічуя , збірки її творів, слова для словникової роботи, малюнки зимового лісу, тварин, вирізані сніжинки, запис фізкультхвилинки, картки з тестовими завданнями.

Тип уроку: комбінований

Освітні галузі: мовно-літературна, громадянська, соціальна, здоров'язбережувальна.

                                                      

 

Хід уроку

Ι. Всупна частина .  

1. Організаційний момент.

Холодно зараз в лісах, у лугах,

Холодно зайчикам, лискам, птахам.

Затишно, тепло у класі у нас,

На уроці читання вітаю я вас.

                                                                            

2. Психологічна настановка на урок:

Усміхнітся один одному, подумки побажайте успіхів на урок. Аби впоратись із завданнями будьте старанними і слухняними. Отже, дамо собі настанову на урок.

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

3. Вправа «Кошик настрою»

- З яким настроєм ви прийшли на урок?

Оберіть сніжинку, що своїм кольором відображає ваш настрій :

біла – радість, спокій;

світло-блакитна – звичайний робочий настрій;

синя – тривога, невпевненість.

За бажанням обгрунтуйте свій вибір. Наприкінці уроку ви зможете поміняти сніжинку, якщо у вас зміниться настрій.

ΙΙ. Основна частина.

1.Робота над загадкою

- Продовжимо урок загадкою:

Біла, гарна, чарівна,

Мов снігуронька вона,

Землю прикрашає,

Сріблом засипає

Все навколо – наче рай,

Нумо! Хто це, відгадай! (Зима)

2. Розучування скоромовки

- А як зветься перший зимовий місяць?

Їхав грудень возом!

Віз мішок морозу,

До морозу криги,

А до криги снігу.

3. Інтелектуальний тренінг

-Молодці, а зараз спробуйте відгадати предмет за ознаками:

-Білий, пухнастий, м'який  - …(сніг)

-Холодна, сніжна, морозна -…(зима)

-Злий, тріскучий, лютий - …(мороз)

4. Дискусія з використанням графічного організатора «Шкала ставлень»

Зима -  це гарно                              Я не знаю                     Зима - це погано

    

- Напишіть своє ім'я на стікері і розмістіть його на шкалі залежно від свого вибору.

Об'єднайтеся в групу зі своїми однодумцями і доберіть аргументи на захист своєї позиції.

Після цього групи озвучують свої аргументи.  Кожен учасник, який вибрав «Я не знаю» робить вибір, до якої з двох груп приєднатись і пояснює чому його вибір саме такий.

5. Повідомлення синоптиків

- Так, дійсно, красуня зима дуже різна може бути. І на сьогоднішньому уроці ми продовжуємо мандрувати у її царство. А чи сприятимуть нам погодні умови? Послухаємо синоптиків.

6. Повторення правил поведінки на уроці.

Красуня зима, дівчинка примхлива, буває лагідною і лютою. Любить тишу і спокій. Тому в її царстві слід дотримуватись чітких правил:

- поводити себе тихо;

- міркувати швидко;

- говорити чітко і тільки з дозволу учителя;

7. Повідомлення теми і завдання уроку.

На сьогоднішньому уроці ми…

8. Актуалізація опорних знань. Слово вчителя. Перевірка домашнього завдання.

Зима… Велична красуня, горда, замріяна. Зима дарує людині насолоду від чистоти і спокою, навіює розмірені думки, світлі настрої. Про що ми і говорили на минулому уроці . Вам потрібно було вдома підготувати вірш про зиму і сенкан, за допомогою якого ви могли б передати своє відношення до зими.        (відповіді дітей).

9. Мотивація навчальної діяльності.

- Які почуття ви відчули слухаючи все те, що ми говорили про зиму?

(радість, спкій, насолоду)

- Але зима, це і час випробувань.

-Як ви гадаєте, для кого.

Так, це випробування для тварин і пташок. Подивіться на картину «Зимовий ліс». Хто мешкає в ньому ви скажете, відгадуючи загадки.

- Улітку сіренький, взимку біленький, довгі вуха має, швидко в ліс стрибає. (заєць)                                           

- Сірий, зубатий, по полю блукає, ягнят шукає. (вовк)

- Прийшла з лісу пташниця в рудій шубі, курей полічити. (лисиця)

-Пухова руденька шуба,

Із сосни стриба на дуба.

Хвіст у неї, як мітла, А сама на зріст мала. (білка)   -Влітку гуляє, а взимку спочиває.(ведмідь)                                                              

- Я- колючий, мов будяк, здавна звуть мене…(їжак)

10. Бесіда про життя тварин взимку.

- Як змінилось життя цих тварин взимку?

- Як вони пристосувались до цих змін?

-Чим ми можемо їм допомогти?

11. Складання сенкану.

Давайте складемо сенкан про становище тварин взимку .

12. Фізкультхвилинка « Підемо у двір гуляти». Щоб задобрити зиму, давайте запросимо її пісенькою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΙΙΙ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Інформація про письменницю Ніну Бічую. 

Ніна Леонідівна Бічуя – прозаїк, перекладач, журналіст,член Національної спілки письменників України.

Народилася 24 серпня 1937 р. у м. Києві. Закінчила факультет журналістики Львівського університету ім. Івана Франка.

Була на журналістській роботі (редактор газети "Просвіта"). Працювала завідувачем літературної частини Львівського театру юного глядача (тепер – Перший український театр для дітей та юнацтва).

Авторка книг "Дрогобицький звіздар" (1970 р.), "Повісті" (1978 р.), "Квітень у човні" (1981 р.), "Родовід" (1984 р.), "Бенефіс" (1990 р.), "Десять слів поета" (1987 р.), роману "Репетиція" (1985 р.) та книжок для дітей – "Канікули у Світлогорську" (1967 р.), "Шпага Славка Беркути" (1968 р.), "Звичайний шкільний тиждень" (1973 р.).

Лауреат премії ім. Б. Лепкого (2005, за книгу вибраного). Кавалер Ордену Усмішки (2007, літературна нагорода, яку присуджують діти). Від 1999 р. викладач кафедри театрознавства та акторської майстерності факультету культури і мистецтв ЛНУ імені Івана Франка (дисципліни: "Історія театральної критики", "Редагування", факультативи "Сучасний український театр: постаті і проблеми", "Сценарне мистецтво"). Провідний редактор театрального журналу "Просценіум". Прозові тексти письменниці виходили в перекладі болгарською, польською, німецькою, російською та іншими мовами.

Як перекладач Ніна Бічуя працювала із текстами Станіслава Лема, Єжи Гротовського, Миколи Гоголя, Ольги Токарчук. І коли робота над польським викладом думок Гротовського, інтерв’юйованого насправді італійською, просувалася неймовірно важко, то в роботі з Гоголем і Токарчук у письменниці голова паморочилася від легкості перекладу.

Нині ім’я Ніни Бічуї менш відоме, ніж багатьох інших письменників її покоління, — але це зовсім не через якість текстів, а радше тому, що вже понад 20 років львівська авторка зосереджується не на художньому письмі для дорослих, а на перекладах.

 

  1. Робота над оповіданням Н. Бічуї «Чотири руді лисиці»

- Виразне читання оповідання вчителем.

- Перевірка первинного сприйняття змісту твору

- Який настрій викликало у вас оповідання ?

- Про що розповідається в ньому?

- Про кого розповідається?- Чим закінчується оповідання?

       3. Словникова робота. Але в тексті є слова значення яких ви могли зрозуміти неповністю?

надимав – надовував

 Ярко – ім'я (Ярик)

 гостинець – велика          дорога

 випорснуло – вибігло

 заволав – закричав

 чимчикували – ішли

 зграбно – гарно

 придалися - пригодилися

      4. Змішане читання ( пошепки, небо, земля, небо, земля, бджілка, блискавка)

       5. Робота в парах. Читання тексту «Ти – мені, я –тобі» та закріплення і осмислення знань за запитаннями один одному.

        6. Робота в групах. Розташування подій у логічній послідовності. Взаємоперевірка.

Розташуйте події у логічній послідовності:

__ Лисиці чимчикували через дорогу.

__Вітер надимав щоки.

__Тут би рушниця придалася.

__Їхати було важко.

__Шофер ще якусь мить не рушав з місця.

__Лисиці йшли спокійно.

__Раптом щось випорхнуло від краю поля.

 

        7. Поглиблене усвідомлення фактичної інформації за змістом тексту з елементами вибіркового читання.

- Де знаходився Ярко?

- Як було їхати автобусу?

- Зачитайте те місце, де описано, як лисиці переходили дорогу.

- Знайдіть синоніми до слова йшли.

- Зачитайте реакцію одного з пасажирів на причину зупинки.

- Як відреагували Ярко з шофером на цей вигук?

         8. Перевірка сприйняття за допомогою тестів.

 Самостійна робота. Тестові завдання по перевірці сприйняття тексту Н.Бічуя «Чотири руді лисиці»

1.Визначте літературний жанр твору:

А) оповідання

Б) казка

В) байка

2. Про яких тварин розповідається в тексті?

А) про ведмедів

Б) про зайців

В) про лисиць

3. Якою була погода?

А) було сніжно і вітряно

Б) було дуже сонячно

В) було дуже сонячно

4. Чому шофер спинив автобус?

А) на дорозі була велика яма

Б) щось яскраве було на шляху

В) йому заважав Ярко

5. Що вигукнув один із пасажирів?

А) а бодай тебе

Б) ох, яка краса

В) їдь швидше

6. Чи можна прислів'я «Перший крок до добра – не робити зла» вважати головною думкою оповідання:

А) так

Б) ні

    9. Робота над прслів'ям «Перший крок до добра – не роби зла». А що таке прислів'я?

Ι. Заключна частина.

  1. Заключне слово вчителя з елементом бесіди.

- Отже, яка головна думка оповідання?

- Позитивні герої цього оповідання…

- Вони…

- Я засуджую в цьому оповіданні…

- Тому що, він…

       2. Рефлексія. Підсумуємо наш урок закінчивши речення:

 Я сьогодні навчився…

Я сьогодні дізнався…

Вдома я розкажу про…

Найважче було… - Чи відповідає зараз ваш настрій обраній сніжинці?

docx
Додав(-ла)
Гуз Ганна
Додано
12 березня 2023
Переглядів
1494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку