Урок з літературного читання "Давня весна" Леся Українка

Про матеріал
Цей матеріал допоможе вчителю у підготовці до уроків з літературного читання.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок з  літературного

 читання

«Леся Українка «Давня весна»

 

https://lh5.googleusercontent.com/-XGjlGVw-MV81xmhTL1jqPrpb6XP69Flip8CFUCZCMKyGU9-iznkUphR5SHsqeAyzOEL0gNdtdlioocCa3NztfhKGNP7EAtP1rZZcIzVewvZ928vh-bDND2GBlALyYsD23F0u-IOUNLjFEhOF1XWGQ              

 

 

 

 

 

 

                                                                     Вчитель Беденюк Н.П.

 

 

 

Тема: Леся Українка «Давня весна»

Мета: Узагальнити знання дітей про життєвий і творчий шлях Л.Українки. Познайомити з віршем «Давня весна»; формувати навички виразного читання, вміння відчувати емоційний зміст поезії, зв’язно висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас учнів; викликати захоплення великою силою волі поетеси. Викликати інтерес до творів письменниці.

Обладнання: портрет Лесі Українки, презентація, аудіозапис.

Хід уроку

І Організаційний момент

Доброго ранку! Доброго дня!

Доброго вечора вам кожного дня!

В школі з вами, як завжди, є я.

Нехай буде мир і злагода в нас,

Нехай завжди квіти не в’януть для вас.

Кожному дню – безхмарного неба,

Кожній дитині веселощів треба,

Кожній оселі – щастя і хліба. 

Нехай усміхаються люди щодня.

Доброго ранку! Доброго дня!

ІІ. Мовленнєва розминка

 - Перш ніж ми почнемо працювати, згадаймо вимоги до усного мовлення. Воно повинно бути:

Правильне!

Грамотне!

Чітке!

Зрозуміле!

- Налаштуймо свої думки і голоси на роботу. Для цього прочитаємо чистомовку.

                     Ок-ок-ок – у нас цікавий урок.

                      Ень-ень-ень – який чудовий день.

                      Иті-иті-иті – учні працьовиті.

                      Уть-уть-уть – вирушаємо у путь.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Гра «Чия розповідь найкраща?»

Учні презентують підготовлену вдома розповідь про Лесю Українку. Колективно обирають найцікавішу.

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.

—А зараз допоможіть мені, будь ласка, підібрати риму до вірша:

Ми сьогодні з вами

Поведемо …..  (мову)

Про чудову жінку,

Всім людям ….. (відому).

Оце перед вами

У квітах ….. (барвінку),

Наша поетеса –

Леся ……. (Українка).

Отже, сьогодні наш урок ми присвячуємо Л. Українці.

З портрета дивиться на нас

Землячка-поетеса.

Це гордість нашої землі —

Нескорена, незламна Леся.

— На уроці ми продовжимо знайомитись із життєвим і творчим шляхом Лесі Українки, опрацюємо вірш «Давня весна».

V. Робота над новим матеріалом.

1. Слухання вірша «Давня весна» (читає підготовлений учень)

- Чи сподобався вам цей вірш?

- Які почуття він у вас викликає? Чому?

- Пригадайте і ви прихід весни. Який у вас тоді буває настрій? Що ви чекаєте

від весни?

2. Словникова робота.

Весела                    шум                            ясна

Хвора                     весна                          мила

Радісна                  квітки                         щедра

Тісна                      хатина                       зелений

Білесенькі            замиготіло                самотна

Читання слів «луною» за вчителем.

- Прочитайте мені всі іменники. 

- Яке слово зайве у 2 колонці? Чому?

- Доберіть антоніми до слів 1 колонки.

- Доберіть синоніми до слів:

ясна (яскрава, світла…);

мила (приємна, лагідна…);

весела (радісна, завзята…);

щедра (не жадібна…).

- Поясніть значення слів «самотна» (одинока), «хутко» (швидко, миттєво), «відгук» (луна, відгомін), «бриніло» (дзвеніло). 

3. Читання вірша учнями мовчки. 

- Від чийого імені ведеться розповідь?

4. Фізкультхвилинка.

5. Осмислення змісту вірша.

- Яку пору року оспівує автор?

- Знайдіть у перших двох строфах рядки, де про весну говориться, як про живу істоту.

 - Яким був спочатку настрій дівчинки? Чому вона була дуже сумна?

- Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це сказано у вірші?

- Як потім змінився настрій дівчинки? Чим це було викликано? Як це можна передати під час читання?

- З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов’ю ставиться до природи?

- Як поетеса у вірші описує пробудження природи: вітру, дерев, пташок? Прочитайте ці рядки.

- Поясніть, як ви розумієте вислови: «промінням грала, сипала квітки, співало все, сміялося, бриніло».

- Поміркуйте, чому Л.Українка назвала вірш «Давня весна»?

6. Вправи для розвитку швидкості читання.

а) Гра «Хто швидше?»

- Прочитайте рядки про пробудження природи? (вітру, дерев, пташок).

б) Гра «Знайди риму» (робота в парах).

Мила - … (стокрила).

Квітки - … (пташки).

Загомоніло - … (бриніло).

Луна - … (самотна).

Настала - … (придбала).

Ясна - … (весна).

До мене - … (зелене).

Гілки – … (квітки).

Хатині - …(пташині).

Заспівав - … (прислав).

Не забуде  - … (не буде).

Дала - … (цвіла).

 

 

7. Гра «Квіточка»

Читає той учень, на парту якого впала квіточка.

8. Визначення головної думки твору.

- Яка головна думка твору?

- Як природа впливала на настрій і почуття поетеси?

9. Мовчазно-логічне завдання (робота в групах)

- з’єднати слова записані на дошці 2-ї  колонки з 1-ю  і 3-ю так, щоб утворилися словосполучення з вірша.

10. Робота за ілюстрацією.

- Розгляньте малюнок Любові Іванової «Лесині весни».

- Кого художниця зобразила на малюнку? Які кольори вона використала?

- Який настрій вони створюють?

-  Якою на малюнку зобразила  художниця дівчинку?

11. Слухання пісні «Давня весна»

- Багато віршів Лесі Українки наскільки мелодійні, що їх покладено на музику. З одним із таких віршів ми сьогодні познайомились. Послухайте, будь ласка, й пісню.

VІ. Підсумок уроку.

1. Гра «П’ять речень». 

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

2. Гра «Віночок»

- Леся Українка дуже любила квіти і часто плела вінки. Вона знала, що кожна квітка в українському вінку щось символізувала. Давайте і ми сплетемо віночок пам’яті Л.Українки. (Діти по черзі виходять до дошки з квіточками і розказують про них, при цьому кожний свою квіточку прикріплює до дошки у вигляді віночка)

      Я вплету до віночка ромашки – символ миру і кохання. Це улюблені квіти Лесі. Нині медицина здолала таку хворобу, як туберкульоз. Колись він забирав багато життів, надто молодих, зокрема і Лесине. Раніше існувало товариство боротьби з туберкульозом, і його емблемою була ромашка.

      Я хочу вплести барвінок. Існує така легенда. Хлопець Бар полюбив дівчину Вінку. В день весілля зла відьма окропила їх чорним зіллям, і молодята щезли. Матері скропили землю сльозами, і незабаром з’явилися квіти, які и назвали барвінок. Того часу люди вважають барвінок символом пам’яті і вдячності.

     А я безсмертник вплету. Він тому так і називається, що людям здоров’я дарує. Його відвар від багатьох хвороб допомагає. Це – символ безсмерття.

     Я вплету у віночок волошки. Волошки – символ вірності і постійності. Ще їх вважають царськими.

А я хочу вплести до Лесиного віночка калину. Калина – символ краси, вроди і мужності.

    Я любисток вплету   символ любові, відданості.

    Я вплету конвалії. Здається, ця квітка виточена руками лісових  гномів. Інша назва квітки –  лілія долин, макіївка, кукурічка, любка, язик лісовий. У нашому фольклорі   ці   квіти   порівнюють   із   перлинами щасливого сміху лісової Мавки. Конвалії – символ ніжності, чарівності. Леся назвала свій перший вірш «Конвалія», який написала у 13 років.

    Незабудки – квіти постійності й вірності.

     Мак – символ печалі и туги. Ми сумуємо за тобою, Лесю, тому вплітаємо мак у віночок.

-    Дійсно, в житті потрібно лишатися оптимістами, вірити в краще майбутнє, бачити  навколишню красу. Прикладом для наслідування є Л.Українка, яка все життя змагалася з долею. І таки перемогла. Правда? Наш урок завершився, розкажіть вдома своїм друзям, які чудові твори написала Леся, яка вона була сильна, як вона тонко бачила навколишню красу, вміла її передавати.

Наш урок хочеться закінчити словами із вірша Олени Журливої:

Я знала Лесю Українку,

Живу, тривожну, молоду.

Вона, мов квітка у барвінку,

Цвіла в поліському саду.

Вітри піснями захлинались,

Ліси шуміли навкруги,

I в срібні роси одягались

В ранкових маревах луги.

Не стерлась райдужна сторінка,

Не вмерла пісня лісова,

Безсмертна Леся Українка

Була і є повік жива.

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити вірш напам’ять . Намалювати ілюстрації до твору. Написати лист автору.

 

docx
Додано
6 березня 2023
Переглядів
659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку