Знайомити дітей з казками українських письменників, ознайомити їх із творчістю М.Трублаїні; вчити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику, учити інтонувати слова дійових осіб згідно з авторськими вказівками; вдосконалювати уміння виразного читання; визначати головну думку тексту, переказувати за малюнковим планом; розвивати увагу та спостережливість; виховувати у дітей гуманні почуття, бажання завжди прийти на допомогу.
Автор. Тимощук Олена Євгеніївна, вчитель-методист
Дубенського НВК « ЗНЗ-ДНЗ»
Українське читання. 2 клас
Урок дружби
Тема: Дружбу дружбою шукають.
Микола Трублаїні «Про дівчинку Наталочку та сріблясту рибку»
Мета: продовжити знайомство дітей з казками українських письменників, ознайомити їх із М.Трублаїні; вчити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику, учити інтонувати слова дійових осіб згідно з авторськими вказівками; вдосконалювати уміння виразного читання; визначати головну думку тексту, переказувати за малюнковим планом; розвивати увагу та спостережливість; виховувати у дітей гуманні почуття, бажання завжди прийти на допомогу.
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
а) Фонетична зарядка
Тигреня мале ричить,
Яку букву воно вчить (Р-р-р)
б) Мовна загадка
Чого нема у воді, а є в морі, річці, озері? (звук [р] )
в) Робота над скоромовкою (слайд 2)
На річці Лука спіймав рака в кулака,
А рибу – у жменю та й поніс в кишені.
г) Пограємо в гру «Блискавка» (слайд 3)
(свічка, пічка, нічка, ручка, річка, рибка)
д) Дихальні вправи:
- понюхаємо квіточку;
- подмухаємо на листочок;
- задмухаємо свічечки на торті;
- протягнемо звук [о] на одному диханні якомога довше.
е) весняна розчитка
Красуня – весна, схоже, забарилась,
А на нашім уроці весняна розчитка з’явилась.
ІІІ. Повторення виучуваного матеріалу
(Казки українських письменників)
(Казка – народний, або літературний твір про вигадані,
часто фантастичні події.)
(Народними та літературними)
(Д Сухомлинський «…….», І.Франко «Фарбований лис», «Лисиця та журавель» , М.Підгірянка «Безкінечні казочки»
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
На сьогоднішньому уроці ми з вами познайомимось із ще однією літературною казкою, автор якої відомий український письменник М. Трублаїні, яка називається «Про дівчинку Наталочку та сріблясту рибку»
V. Робота над темою:
1. Розповідь про письменника (слайд 5)
Народився письменник у с. Вільшанці на Вінничині в убогій хатині. Тяжке матеріальне становище змусило його батька поїхати на заробітки до Сибіру. Тому його виховували переважно бабуся та мама, яка працювала учителькою. Він любив ходити на мамині уроки, у 5 років уже читав, а ще був дуже охайним, беріг кожну річ. Рано почав виконувати чоловічу роботу: розчищав сніг, натопити піч, принести дров і т.д.
Коли подорослішав, багато подорожував. Враження від побаченого занотовував, а потім переказував їх у своїх оповіданнях та казках. Його твори просто захоплюють.
Та на жаль, він прожив лише 34 роки, оскільки під час Великої Вітчизняної війни був поранений осколком бомби. Поранення виявилось надто важким.
Мама письменника, яка прожила майже 100 років, дуже пишалася своїм сином. Шанують і поважають його українці за надзвичайно цікаві та захоплюючі твори.
Отож, послухайте казку та скажіть, які ще герої є у ній? (лебідь, жабка, горобчик, Наталочка та рибка)
зацвірінчав
6а. Фізкультхвилинка (Послухати озеро і сказати, що вам уявилось)
(На дошці прикріплені малюнки героїв, дібрати до них слова – дії) (або «стріляй влучно»)
Рибка: жабка: лебідь: горобчик: Наталочка:
V. Підсумок уроку
Робота в парах.
На сьогоднішньому уроці ви сидите не так, як завжди, а зі своїм другом. Тому я пропоную кожній парі написати свій «секрет дружби» і покласти у цю скриньку, яка і буде нашим скарбом. (Діти складають по черзі ці секрети у скриньку)
Тепер я знаю напевне, якщо ми всі житимемо за цими «секретиками», наш клас буде завжди дружним, сильним і щасливим.
13. Робота над прислів’ями: (слайд 12)
Лихий доброго в біді
Друзі пізнаються не переважать
Два хитрих мудрого псує
Домашнє завдання: с. 79-81, читати казку в особах; переказувати за ілюстраціями
підручниками
За бажанням: дібрати прислів’я про дружбу