Урок з літературного читання "Дружба"

Про матеріал

Знайомити дітей з казками українських письменників, ознайомити їх із творчістю М.Трублаїні; вчити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику, учити інтонувати слова дійових осіб згідно з авторськими вказівками; вдосконалювати уміння виразного читання; визначати головну думку тексту, переказувати за малюнковим планом; розвивати увагу та спостережливість; виховувати у дітей гуманні почуття, бажання завжди прийти на допомогу.


Перегляд файлу

Автор. Тимощук Олена Євгеніївна, вчитель-методист

Дубенського НВК « ЗНЗ-ДНЗ»

 

Українське читання. 2 клас

Урок дружби

Тема: Дружбу дружбою шукають.

             Микола Трублаїні «Про дівчинку Наталочку та сріблясту рибку»

Мета: продовжити знайомство дітей з казками українських письменників,            ознайомити їх із М.Трублаїні; вчити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику, учити інтонувати слова дійових осіб згідно з авторськими вказівками; вдосконалювати уміння виразного читання; визначати головну думку тексту, переказувати за малюнковим планом; розвивати увагу та спостережливість; виховувати у дітей гуманні почуття, бажання завжди прийти на допомогу.

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Мовна розминка  (слайд 1)

а) Фонетична зарядка

     Тигреня мале ричить,

     Яку букву воно вчить (Р-р-р)

 

б) Мовна загадка

    Чого нема у воді, а є в морі, річці, озері?  (звук  [р] )

 

в) Робота над скоромовкою  (слайд 2)

      На річці Лука спіймав рака в кулака,

      А рибу – у жменю  та й поніс в кишені.

 

  • прочитати в повільному темпі; швидше; дуже швидко
  • прочитати скоромовку радісно;
  • сумно
  • здивовано
  • невдоволено

        г) Пограємо в гру «Блискавка» (слайд 3)

                   (свічка, пічка, нічка, ручка, річка, рибка)

        д) Дихальні вправи:

               - понюхаємо квіточку;

               - подмухаємо на листочок;

               - задмухаємо свічечки на торті;

               - протягнемо звук [о] на одному диханні якомога довше.

е) весняна розчитка

    Красуня – весна, схоже, забарилась,

    А на нашім уроці весняна розчитка з’явилась.

ІІІ. Повторення виучуваного матеріалу

  • Пригадайте над яким розділом ми зараз працюємо?

           (Казки українських письменників)

  • Отож, пригадайте, що таке казка? (слайд 4)

       (Казка – народний, або літературний твір про вигадані,

          часто фантастичні події.)

  • Якими бувають казки?

    (Народними  та літературними)

  • Що таке літературна казка?
  • Казки яких українських письменників ви знаєте?

(Д Сухомлинський «…….», І.Франко «Фарбований лис», «Лисиця та журавель» , М.Підгірянка «Безкінечні казочки»

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

         На сьогоднішньому уроці ми з вами познайомимось із ще однією літературною казкою, автор  якої відомий український письменник М. Трублаїні, яка називається «Про дівчинку Наталочку та сріблясту рибку»

V. Робота над темою:

      1. Розповідь про письменника (слайд 5)

           Народився письменник у с. Вільшанці на Вінничині в убогій хатині. Тяжке матеріальне становище змусило його батька поїхати на заробітки до Сибіру. Тому його виховували переважно бабуся та мама, яка працювала учителькою. Він любив ходити на мамині уроки, у 5 років уже читав, а ще був дуже охайним, беріг кожну річ. Рано почав виконувати чоловічу роботу: розчищав сніг, натопити піч, принести дров і т.д.

           Коли подорослішав, багато подорожував. Враження від побаченого занотовував, а потім переказував їх у своїх оповіданнях та казках. Його твори  просто  захоплюють.

            Та на жаль, він прожив лише 34 роки, оскільки під час Великої Вітчизняної війни був поранений осколком бомби. Поранення виявилось надто важким.                                   

          Мама письменника, яка прожила майже 100 років, дуже пишалася своїм сином. Шанують і поважають його українці за надзвичайно цікаві та захоплюючі твори.

  1. «Читацький прогноз»
  • Прочитайте назву казки. Як ви думаєте, про кого у ній йдеться?      (припущення дітей)
  1. Слухання казки

Отож, послухайте казку та скажіть, які ще герої є у ній? (лебідь,  жабка, горобчик, Наталочка та рибка)

  1. Підготовча робота до читання казки вголос
  • Словникова робота 
  • з довгою шиєю        красень білокрилий        жабка – скреботушка
  • срібляста                 під очерет                      горобчик-молодчик

                                                                       зацвірінчав

  1. Читання казки «Ланцюжком»
  • Прочитайте казку та скажіть, чи в правильній послідовності розміщені ілюстрації до казки?
  1. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання:
  • Знайдіть у тексті опис озера, де жила рибка?
  • Яка біда трапилась з рибкою?
  • Яким був лебідь?  Доведіть
  • Прочитайте опис лебедя
  • А навіщо йому черевички?
  • Знайдіть рядки, в яких написано, як шукала рибка черевички
  • Кому вона розповіла про своє горе?
  • Що вчинила жабка?
  • Куди полетів горобчик?
  • Що зробила Наталочка, коли почула про цю історію?
  • І що наказала горобчикові?
  • Що пообіцяв лебідь рибці?
  • Прочитайте кінцівку казки
  • То як можна назвати цих героїв? (добрі, дружні, милосердні, співчутливі, виховані)
  • Хто не сподобався вам із героїв і чому?
  • Яким був лебідь?  (жорстоким, злим, егоїстичним, хоча і дуже красивим)
  • Доведіть, що це казка

. Фізкультхвилинка (Послухати озеро і сказати, що вам уявилось)

  1. Мовно – логічні завдання:
  • З’ясуємо, чи уважні ви читачі:  (слайд 9)

 

 

  • Що повинна була принести рибка лебедеві? (черевички, стрекозу, равлика, очерет)

 

  • Кому дала черевички Наталочка? (рибці, жабці, горобчику)
  • Хто першим запропонував допомогу рибці? (жабка, горобчик, Наталочка)

 

  1. Читання казки різними  видами (по частинах)
  • Зверніть увагу на слова – дії
  • читання «дощиком»
  • «земля – небо»
  • парами
  • буксиром

 

  1. Підготовча робота до переказування

(На дошці прикріплені малюнки героїв, дібрати до них слова – дії) (або «стріляй влучно»)

Рибка:            жабка:        лебідь:               горобчик:           Наталочка:

 

  1.  Переказ казки за ілюстрацією, спираючись слова – дії під малюнками
  2.  Творча робота в групах:  (слайд 10)
  • Уявіть, що до нашої казки потрапив новий герой, як би тоді розгортались події?
  1. Визначення головної думки казки  (слайд 11)
  • Чи сподобалась вам ця казка?
  • Так, казка-вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.

V.  Підсумок уроку

Робота в парах.

          На сьогоднішньому уроці ви сидите не так, як завжди, а зі своїм другом. Тому я пропоную кожній парі написати свій «секрет дружби» і покласти у цю скриньку, яка і буде нашим скарбом. (Діти складають по черзі ці секрети у скриньку)

       Тепер я знаю напевне, якщо ми всі житимемо за цими «секретиками», наш клас буде завжди дружним, сильним і щасливим.

 

 

 

13. Робота над прислів’ями:  (слайд 12)

  • Складіть прислів’я. Яке з них виражає головну думку казки?

 

Лихий   доброго                      в біді

Друзі  пізнаються                    не переважать    

Два хитрих  мудрого              псує   

 

Домашнє завдання: с. 79-81, читати казку в особах; переказувати за ілюстраціями

                                  підручниками

                                 За бажанням: дібрати прислів’я про дружбу

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Тимощук Олена
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
1234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку