Розширювати знання дітей про творчість Лесі Українки, працювати над розвитком зв'язного мовлення, виразності читання, спонукати дітей до самостійного пошуку творів, виховувати любов і повагу до творчості Лесі Українки
Тема. Леся Українка – геніальна донька українського народу. Життя і творчість великої поетеси
Мета. Розширювати знання дітей про творчість Лесі Українки, працювати над розвитком зв’язного мовлення, виразності читання, спонукати дітей до самостійного пошуку творів, виховувати любов і повагу до творчості Лесі Українки
Обладнання: портрет Лесі Українки, виставка книг поетеси, ілюстрації до творів Лесі Українки, музичне та мультимедійне оформлення уроку
Хід уроку
І. Організація класу
Діти, я рада вітати вас на нашому уроці позакласного читання. Сьогодні у нас особливий урок: до нас завітали гості. А гостям ми завжди раді.
Отже,
Треба дружно привітатись: - Добрий день!
Дружно голосно сказати: - Добрий день!
Вліво, вправо поверніться! - Добрий день!
Усім друзям посміхніться! - Добрий день!
У долоні поплескайте! - Добрий день!
Усіх гостей привітайте: - Добрий день!
Вправа «ОЧІКУВАННЯ»
За виразом ваших облич я бачу, що у вас гарний настрій. Я дуже хотіла б, щоб цей настрій не покидав вас упродовж усього уроку.
Діти: - цікавих повідомлень;
- задоволення від співпраці;
- ми будемо активні;
- будемо багато розповідати, уважно слухати.
Вчитель: Я впевнена що працюючи разом ваші очікування не будуть марними.
Прочитайте ці слова:
Їх написала Леся Українка. Ці слова є епіграфом нашого уроку.
Вчитель: Підніміть долоньки ваших рук, заплющіть очі і думайте про щось
хороше.
Бо сьогодні з вами поведемо мову
Про чудову жінку всім людям відомо.
Ось перед вами у квітах барвінку
Наша поетеса Леся Українка
Народилася Леся в Новограді – Волинському
Над усе вона любила землю українську.
Грає сопілка ( трек __).
Хлопчик:
Ти себе українкою звала,
І чи краще знайти ім’я?
Тій, що з радістю в муках сіяла?
Як Вітчизна велика твоя.
дівчинка:
Тобі сьогодні хліб, калину й колос,
Твоя малеча рідна принесла.
Ти все життя з недугою боролась.
Та творчістю ти смерть перемогла!
(Учні кладуть хліб до портрета Лесі Українки).
ІІ. Повідомленні теми уроку
Сьогоднішній урок ми проведемо перегортаючи одна за одною сторінки усного журналу, сторінки незвичайного життя геніальної доньки українського народу Лесі Українки, якій у цьому році відзначатимемо 145 річницю від дня її народження.
Отже, тема уроку «Леся Українка – геніальна дочка українського народу».
ІІІ. Усний журнал
І так, перша сторінка нашого журналу:
«Над Україною зійшла зоря і світить крізь віки»
Вчитель:
Майже 140 років тому на вкраїнському небосхилі спалахнула нова яскрава зірка з доти нікому невідомим йменням. Спалахнула крізь зловісне хмаровиння хвороб, незгод, крізь тенета самодержавних указів, які забороняли вкраїнську мову. Ви, напевно, здогадалися, що ім’я цієї зірки … Леся Українка.
учениця:
Де б’ється Случ обереги каміння
Незмінні у мінливості століть.
В старому Новограді на Волині
Старесенький будиночок стоїть.
Вчитель:
Ці чудові рядки були написані поетом Петром Дорошенко на честь Лесі Українки.
учень
Леся Українка – це літературний псевдонім, тобто Леся з України. А насправді Лариса Петрівна Косач. Народилася вона 25 лютого 1871 року в місті Новограді – Волинському. Дитячі роки Лесі Українки пройшли у Луцьку, а також у селі Колодяжному. На поліссі серед Волинських лісів розкинулось село Колодяжне.
Село як село, з біленькими хатинками, садочками, криницею, з жінками і чоловіками, з неслухняними діточками.
учень
Ще дитиною Леся любила читати, малювати, грати на фортепіано, допомагати по господарству, бавитися з молодшими, співати, мережити.
В чому ж секрет її таланту? Де брала Леся, така тендітна і хвороблива, сили і натхнення? З цілющого джерела народних казок, легенд, повір’їв. Її надихала любов до рідного українського народу, до природи, до рідного краю.
учень
Батьки вчили Лесю Українку шанувати свій народ, звичаї і звичайно, рідну мову.
Ліля, Лесина сестра згадує: «Панські діти виховувалися тільки польською або російською мовами. Наша мати поклала собі за мету, насамперед навчити нас гарної, рідної мови і народних українських звичаїв, а вже потім ознайомити з культурою інших народів. Усі дивувалися, що ми ходили в національному одязі й розмовляли українською»
Інсценівка
Стежиною біжить дівчинка. Добігала до останньої хати, за якою починався ліс, дрімучий та густий. Під хатою сиділа старенька бабуся.
Вірш
Це був найперший вірш, народжений з жури і печалі за любою тіточкою, коли їй виповнилося 9 років.
учень
Батько Лесі Українки Петро Антонович Косач був юристом, а мати письменниця Ольга Петрівна Драгоманова – Косач писала свої твори під псевдонімом Олена Пчілка.
Серед близького оточення майбутньої поетеси були відомі культурні діячі : Михайло Драгоманов (її дядько по матері), Старицький, Лисенко. Все це сприяло входженню Лесі в літературу: в 13 років Л.Українка почала друкуватися. У 1884 році у Львові в журналі «Зоря» була опубліковано два її вірша «Конвалія» і «Сафо» під якими вперше з’явилось ім’я Леся Українка.
Вчитель:
В сім’ї Косачів було 6 дітей. Леся була другою дитиною.
учень
Коли дівчинці було 10 років, вона пішла на річку подивитися, як святять воду і в неї померзли ноги. Внаслідок сильної застуди розвинувся туберкульоз кістки, почався він з ноги. Іноді ніжка так боліла. Що вона аж плакала але так, щоб ніхто не бачив.
«Що болить? – мене питали,
Але я не признавалась
Я була малою горда,
Щоб не плакать, я сміялась».
учень
Хвороби спричинила до того, що дівчинка не ходила до школи, однак завдяки матері, а також Драгоманову, який мав великий вплив на духовний розвиток Лесі Українки, вона дістала глибоку і різнобічну освіту.
Письменниця знала більше 10 мов, вітчизняну і світову літературу, історію, філософію. У 19 років вона написала для своєї сестри підручник «Стародавня історія східних народів».
учень
На початку 1893 року у Львові вийшла перша збірка віршів Лесі Українки «На крилах пісень», куди входять такі цикли:
Твори проникнуті любов’ю до рідної землі.
У 1892 році у Львові виходить «Книга пісень» Гейне, де Лесі Українці належали 92 переклади. Вона перекладає також поезію в прозі Тургенєва «Німфи», уривок з поеми Міцкевича «Конрад Валленрод», поетичні твори Гюго, уривки Гомера, індійські обрядові гімни із збірки.
Деякі оповідання Лесі Українки друкувалися в журналах «Зоря» і «Дзвінок».
учень
У 1894 – 1895 роках Л.Українка перебувала в Болгарії в Драгоманова.
У 1898 р. у Літературно – науковому віснику з’являється стаття І.Франка, по творчість Лесі Українки, в якій він ставить поетесу в один ряд із Шевченком. У 1899 р. у Львові виходить друга збірка поезії «Думи і Мрії»
учень
У 1900 році в Петербурзі Леся Українка друкує свої статті в журналі «Жизнь».
У 1902 р. в Чернівцях виходить третя збірка поезії «Відгуки». Феномен Лесі Українки полягає в тому, що вона одночасно працює з різних жанрах. Особливе місце у творчості Лесі Українки відіграє фольклор. Під час перебування в Карпатах поетеса записувала гуцульські пісні. 30 записів з веснянок з голосу Лесі Українки зробив композитор М.Лисенко.
учень
Через хворобу Леся Українка багато їздила по світу. Вона лікувалася на Кавказі і в Криму, у Німеччині і Швейцарії, Італії та Єгипті, в Одесі та на Полтавщині. У 1904 р. вийшло ще одне зібрання поетичних творів під заголовком «На крилах пісень».
Прожила Леся Українка 42 роки мужньо борючись за кожен день свого життя. Останні роки прожила в Грузії та Єгипті. Померла поетеса в грузинському містечку Сурамі. Тіло її перевезли до Києва і поховали на байковому кладовищі.
Місця, де бувала поетеса стали пам’ятними. Ось деякі з них. Пропоную екскурсію пам’ятними місцями.
СТОРІНКА 2
І називається вона «Струни душі»
Вчитель:
Мудра мати Олена Пчілка дбала не лише про систематичну освіту дітей. Змалечку намагалась залучити до народних звичаїв, традицій, культури, яка творилася віками.
Як сяде сонце в комиші
Дітей гойдають на калині
Матусі вічні бережні
Колиски нашої душі
Колискова душі – це колискові, які дуже любила Леся слухати від своєї мами і згодом вона написала свою колискову.
«Колискова»
Зовсім малою дитиною Леся разом з сільськими дівчатками співала веснянки, водили хороводні пісні, народні пісні.
Любов’ю до природи проникнутий вірш «Вишеньки», який композитор Степовий також поклав на музику.
У лісі є багато віршів, які легко перетворюються на спів. Навіть один з циклів Леся так і назвала «Сім струн».
Вчитель:
Дуже любила Леся грати на фортепіано, але після операції на лівій руці, вона не змогла грати. З тугою в серці пише дівчинка.
Мій давній друже
Мушу я з тобою
Розстатися на довго.
Жаль мені
З тобою звикла я
Ділитися журбою
Сповідувать думки
Веселі і сумні
ФІЗКУЛЬТ ХВИЛИНКА
А зараз ми з вами відпочинемо. Але відпочинок буде дещо незвичайний. Заплющте очі і ляжте на парту. Уявіть собі Лесю, яка грала на фортепіано. Якою вона була? Мрійливою, задумливою.
СТОРІНКА 3
«У дитячому крузі»
З 1884 по 1891 рр. поетеса написала цикл віршів для дітей «У дитячому крузі». В ній вміщено твори для дошкільнят та молодших школярів. До збірки входять вірші:
Ось послухайте вірш із цієї збірочки «Вишеньки».
Ці і інші вірші з задоволенням читають діти.
А ілюстрації до віршів знаходяться на нашій виставці. Тут ви бачите ілюстрації до віршів художників і ті, які намалювали ви самі. Ці та інші вірші ви можете відшукати у книгах Л.Українки, які знаходяться на нашій виставці.
СТОРІНКА 4
«Мої улюблені вірші»
«Конвалія» -
«Сафо» -
«Масо, іде вже зима» -
«Давня весна» -
«На зеленому горбочку» -
Сьогодні ми детальніше зупинимося на вірші «Красо України, Подолля».
Цей вірш Леся написала, коли їй виповнилося 17 років. Вона вперше їхала на лікування до Одеси, але весь час згадувала подільське село.
СТОРІНКА 5
«До Лесиної казки»
Найбільше любила Леся слухати розповідь старих людей про русалок, водяників, інших казкових героїв, які нібито існують в природі.
Всім відома казка – драма – феєрія «Лісова пісня» була написана хворою поетесою в Єгипті за декілька днів. В ній розповідається про лісову Мавку і її друзів. А її друзі «Водяник», лісова і польова красуня, русалки, суворий перелісник і страшні «той, що греблі рве» і «Той, що в скалі сидить». Про підземне царство Оха ми дізнаємося з казки про «Оха – чародія».
Закоханість у квіти полягла в основу красивої казочки «Лілея». Ці казочки ви будете вивчати у старших класах. А зараз ви можете їх просто почитати.
СТОРІНКА 6 Підсумкова
Оскільки остання сторінка нашого журналу підсумкова, то закріпимо наше знання грою «Так чи ні».
Леся виховувалася у великій дружній родині? так
довгий час не жити вдома? так
мамі, близьким? ні
2.Чи погоджуєтесь з тим, що Леся Українка – геніальна донька українського народу?
3. Яка головна думка всіх творів Лесі Українки (любов до природи, до рідного краю?)
4. Оцінювання. Чи справдились ваші очікування?
5. І на завершення нашого уроку в знак великої поваги до Лесі Українки від теперішнього покоління учні заспівають пісню «Мамина сорочка».