26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Урок з літературного читання на тему :"О.Пушкін. Казка про царя Салтана"(Уривок)

Про матеріал

На уроці учні за допомогою цікавих завдань ознайомились з біографією О.Пушкіна та з його казкою "Казка про Салтана".

Перегляд файлу

 

Тема.  Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана...» (Уривок)

 

Мета: ознайомити   учнів  з  «Казкою  про  царя  Салтана...»  видатного  російського поета

О. С. Пушкіна; зацікави­ти учнів змістом казки, привернути увагу до засобів створення поетичних образів, розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, кмітливість,  пам'ять,  логічне мислення,  уяву учнів, уміння обґрун­товувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро; засудити жорстокість, заздрощі,   ненависть.

 

Обладнання: портрети О. Пушкіна в різні роки життя, добірка книжок з творами О. Пуш­кіна, картки зі словами,  малюнок лебедя , мультфільм з казкою « Про царя Салтана…», свічка, перо, чорнильниця, карта  світу.

 

Тип уроку: комбінований .

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.  

II. Психологічний настрій на урок.

 

  • Встаньте, діточки, рівненько,                                     Слова дітей

    Посміхніться всім гарненько.

    Привітайте гостей, що до нас завітали.         (діти повертаються до гостей,

                                                                                     кажуть їм: «Добрий день», - і так стоять)

  • Чого б усім ви їм побажали?                              Всім присутнім здоров’я

                                                                                    Ми зичим й добра.

                                                                           (повертаються до вчителя)

  • А тепер до роботи нам братись пора!

     Сподіваємось на вашу ласку

     І запрошуємо в казку.

 

ІІІ. Основна частина.

1. Актуалізація опорних знань учнів.

 

( Під  «чарівну» музику  читаючи напам’ять вірш)

 

Є на світі місце, далеко – далеко,

За лісами й за морями,

Де відчиняє сонце брами (ворота).

Там за брамами отими –

Чарівними й золотими,

Диво – казки проживають

Всіх  гостинно зазивають…

І нас часто кличе та

Диво – дивна сторона.

 

  • Друзі, кличе вас казковий світ?  (Так!)
  • А що найбільше приваблює вас у казках? (Різні скарби, незвичайні місця, незвичайні предмети, чудесні перетворення, дива).
  • Сьогодні на уроці ми розглянемо деякі особливості казок. Чекають нас заклинання, чарівні перетворення, дивовижний скарб. А щоб дізнатися, що за дивовижний скарб  чекає на нас, ми повинні пройти через деякі випробування.

 

  • Не забувайте, що слід працювати старанно, бо завжди гарна робота, як у казках, так і у житті, дає добрі результати й винагороджується.

 

  • Чого очікуєте від уроку?

 

 

2. Мовна зарядка.

  • Починаємо, як завжди, з мовної зарядки.
  • Сьогодні у нас скоромовка? (Перегортаю листок із скоромовкою, а на буквах прикріплені малюнки гусениць так, що закривають їх і роблять неможливим прочитати текст скоромовки).
  • Ой, що це? Букви обсіла гусінь. Певно, з якоїсь літньої казки прибула. Та яка велика! Це  і є наше перше випробування! Потрібно знищити усю гусінь та тлю! Не обійтись нам без чарів. Що ж використаємо? (показую табличку з надписом) Заклинання – тобто такі слова, які мають магічну силу, бо коли ми промовимо їх, щось трапиться. Повторюйте за мною:

Наші друзі, з’явіться!

З шкідниками боріться!

  • Як ви гадаєте, кого ми викликаємо? (Птахів)
  • Так, найбільших та найстрашніших ворогів шкідників.
  • Першим після довгої зими з’явився у наших краях ГРАК (З малюнком грака іду до скоромовки і відчіпляю малюнок гусені.) А решта прилетять нам на допомогу тоді, коли ви прочитаєте їх назви.

(На звороті малюнків пташок написані їх назви по методу В.Едигея)

 

  1. ЛОСОВЕЙ                  (СОЛОВЕЙ)
  • Так, це соловейко – найкращий соліст наших лісів і садів.
  1. ЛАКАСТІВ                 (ЛАСТІВКА)
  • Так, вона велика трудівниця, працює 18 годин на добу, і встигає знищити за літо біля мільйона різних мошок, комарів, тлі.
  • Молодці, справились з завданням, скоромовка стає більш зрозумілою.

                                                                                                       

                                                                               Соловейко                      

                                                                                                              грак

 

  • За допомогою гри «Дешифрувальники» викликаємо іншого птаха.

 

  

 

 

 

 

 

20

836

ДЯ-ТЕЛ

  • Так, це дятел. Він стукає в дерева не по всьому лісу, а вибирає стовбури «хворі», пошкоджені личинками комах.

 

  • Розпізнайте іншого птаха, працюючи в парах. Ось «замок» (прикріплюю малюнок замка, на якому в різних геометричних фігурах написані букви: у,п,і,к,р,ш,а) і «ключик» до нього (із замка звисає ключ, на якому намальовані геометричні фігури. За допом. фігур діти мають  скласти  слово ШПАК).

 

  • Учені підрахували, що ця  пташка виконує близько 200 вильотів за 17 годин.

 

 

 

 

  • Сьогодні назва цього птаха опинилась під хмаринкою «И».

 

ИИИЛИИИЕИИИБИИИіИИДИИЬИИ

 

 

 

  • Завдання знаходиться у кожного на парті. Візьміть картку. (Діти закреслюють літеру «И» і у них залишається слово ЛЕБІДЬ. Забираю останнього шкідника, а малюнок лебедя залишаю з лівої сторони дошки).
  • Так, це лебідь. Серед усіх птахів найкрасивіший, найчарівніший, він притягує увагу всіх людей,  а  письменники оспівують його у своїх творах.
  • Молодці, врятували скоромовку.

 

Недаремно кажуть:

 Де багато пташок, там нема комашок.

2.1. Прочитайте скоромовку мовчки:

 

Сорока на хвості

присорочила сиру

шматок

для сорока сорок

 

 

 

 

 

  • Яке слово вам здалось незвичним? (Присорочила – причепила)

1)Прочитайте в повільному темпі пошепки.

2)Проговорюємо разом із постукуванням в темпі 1.2.3. (наколюємо кожне слово на олівець. Я стукаю, а діти підхоплюють). Почали, підхопили.

3)Збільшуємо темп до 1і 2і. Почали, підхопили.

4)Ще збільшуємо темп до 1і2і3і. (Закриваю листок)

  • Спробуйте відтворити скоромовку по пам’яті (відповіді дітей).

 

  • Як думаєте, чому саме птахів викликали, а не інших істот?  (Напевно, тому що рятували скоромовку про птахів)

ПІДСУМОК: Гарно працювали! І перше випробування пройшли.

 

3. Робота над темою.

3.1. Повідомлення теми уроку.

  • Надійшла черга відкрити дивовижний скарб. Про що піде мова? Як ви гадаєте? (Відповіді дітей: про коштовності, про перлини, шапка-невидимка, чарівна паличка, діаманти, мішок золота…)
  • Цей скарб є у мене, і він набагато дорожчий, ніж мішок золота. Це – (повільно розгортаю збірку казок, замотану в парчу) книга – дивовижний скарб, скарб мудрості.
  • А чому книга – це скарб мудрості?   (Відповіді дітей)
  • Сьогодні – це збірка казок видатного російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна, який відкриває розділ «Твори зарубіжних письменників» (Показую збірку казок). І на уроці ми прочитаємо уривок  «Казки про царя Салта­на...»

 

  • Чого очікуєте від уроку?     (Відповіді дітей)

 

  • Хто ж такий О.С.Пушкін – автор віршів, поем, повістей, романів і чудових казок і хто навчив його любити казки?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(О.А.Кипренський «Портрет О.С.Пушкіна. 1827р.)

  • Ой, диво, почав лебідь пір’ячко своє скидати.

 Треба нам це пір’ячко позбирати.

 Кожне пір’я – непросте – про поета

 відомість якусь вам принесе.

  • Нумо, нумо до мене – пір’їнку брати – мудрість добувати!
  • Запрошую нашу красу і елегантність!
  • Хлопці – наша сила і мужність – до мене!

3.2. Знайомство з біографією О.С.Пушкіна

ЗАВДАННЯ: На кожній пір’їнці сторінки з біографії О.С.Пушкіна. Ознайомтесь з ними. У вас 1хв.             

(Народився Олександр Сергійович Пушкін 6 червня 1799 року в Москві у дворянській сім’ї. У сім’ї Пушкіних було троє дітей, Олександр був середнім. Старшу сестру звали Ольгою, молодшого брата – Левом. Коли Сашко був маленьким, батьки не помічали в ньому ніякого особливого таланту. Навпаки їм здавалось, що з нього нічого в житті не вийде. Він був повним хлопчиком, мовчазним, неповоротким і безініціативним.

 До 12 років він виховувався вдома. З дітьми в сім’ї займалися гувернантки. У сім’ях дворян розмовляли не на російській, а на французькій мові. Тому в дитинстві Пушкін розмовляв на російській мові гірше, ніж на французькій. Його першим вчителем російської мови була бабуся Марія Олексіївна.

Починаючи з дев’яти років, Сашко став багато читати, закриваючись у величезній бібліотеці свого батька Сергія Львовича. Так, як в основному  у ній була французька література, восьмирічний Сашко пише свій перший вірш, звичайно ж, французькою.

19 жовтня 1811р. Олександр вступив в імператорський ліцей, який відкрили в Царському Селі за наказом царя Олександра І,  де провчився 6 років. Хлопчики тут мали рости і розвиватися виключно в атмосфері учбового закладу; додому їх не відпускали, навіть на канікули.

Непокірність поета привела до заслання. Місцем заслання стало с. Михайлівське, сімейний маєток Пушкіних. Майже два роки він провів в селі в повному відчуженн зі своєю старою нянею Ориною Родіонівною. Від неї він почув і записав 50 текстів російських народних пісень. Майже цілими днями Саша слухав казки своєї няні. Якщо ім’я матері в творчості Пушкіна обійдене мовчанням, то з образом няні пов’язано аж 5  творів.

За свої 37років Пушкін написав багато добрих віршів про природу і місто, в якому прожив більшу частину свого короткого життя, про Санкт-Петербург. Улюбленою порою року у Пушкіна була ОСІНЬ!

Загинув Пушкін на дуелі у 1837 році.

—Про що повідала тобі (ім’я учня) пір’їнка?

  • Що ти нам скажеш, (ім’я)?
  • Чого ще не згадали, а ви про це читали?

(Коли хтось з дітей скаже, що поет народився у Москві, прикріплю на карту прапорець чи маленький портрет Пушкіна і скажу, що до кінця розділу «Твори зарубіжних письменників» ми будемо подорожувати картою світу. Сьогодні ми зупиняємось у державі, яка межує з нашою Батьківщиною. Також прикріплюю до дошки портрет няні Орини Родіонівни і будинку, в якому народився поет).

З барельєфа

19 вік

3.3. Опрацювання статті у підручнику.

Прийом «Джингсо»

(Учні поділяються на групи . Опрацьовують матеріал підручника та складають по три питання , потім обмінюються групами і розповідають цю інформацію один одному.)

  • Читаючи  «розповідь» птаха з підручника ви дізнаєтесь, які казки створив геніальний російський поет і ще дасте відповідь на декілька питань, що записані на картці із зеленим квадратиком.

 

3.4. Перевірка засвоєння матеріалу.

 – Які казки згадано у статті?

  Хто є перекладачем цих казок?

 – Що створено за сюжетом казок?

 

  • З дня народження автора цих казок пройшло вже майже 210 років, а казки  живуть. Вони розвивають нашу уяву, зацікавлюють своїм змістом, вчать обґрун­товувати свою думку, виховують доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро,  вчать засуджувати жорстокість, заздрощі і ненависть.
  • За свої 37 років життя О.С.Пушкін написав багато різних творів. Серед них 7 казок. І першою у 1825 році була казка «Наречений». У 1830 році почата робота над так і незавершеною  «Казкою про ведмедицю». У цьому ж році написано «Казку про попа і про його робітника Балду». У 1831 році Пушкін закінчив роботу над «Казкою про царя Салтана…». У 1833 році написані «Казка про рибака і рибку» та «Казка про мертву царівну». А в 1834р. – «Казка про золотого півника».

ПІДСУМОК. Отже, ми познайомились з біографією О.С.Пушкіна, знаємо які казки він написав.

Яку саме казку ми читатимете ви дізнаєтесь, подивившись уривок мультфільму .

(Дописую тему уроку.)

3.5. Словникова робота.

Перш ніж читати казку виконаємо словникову роботу .

  • У вас на партах лежать картки. Прочитайте слова, які на них записані. Вони зустрінуться вам у казці.
  • Спробуйте пояснити їх зміст. З’єднайте стрілкою слово з поясненням його значення.

 

Дворянин -                  жінка, яка займається   сватанням,  влаштовує шлюби.

Світлиця                     люди , які перебували на службі при дворах.

Прясти                         старовинна міра довжини, приблизно 70 см .

Хороми                        хочуть.

Сіни                             брехня.

Аршин                         тільки народжена дитина.

Гонець                         скручуючи волокна, робити нитки.

Сваха                           світла парадна кімната в будинку.

Хтять                            невелике приміщення між  житловою частиною будинку і

                                      Ґанком.

Обмова                         великий дім.

Немовля                       чоловік, якого посилають з  терміновим повідомленням.

  • Прочитайте ці слова вголос, правильно ставлячи наголос.

3.6. Робота над розумінням учнями незрозумілих слів.

  • Яким словам відповідають наступні визначення?
    • Чиста, світла, ошатна кімната в будинку.
    • Великий розкішний будинок.
  • Що значить прясти? А ткати?                        (З ниток робити полотно)
  • Кого називають свахою?
  • Хтять – що це роблять?
  • Аршин – це скільки?
  • Що таке сіни?
  • Немовля – малятко – це про кого мова?
  • А що таке обмова?

Підсумок . Молодці! Біографію Пушкіна читали! Слова незрозумілі запам’ятали! 

3.7. Виразне читання тексту казки мовчки.

  • А тепер запрошую вас у казку. (Ставлю на стіл чорнильницю з пером) (Сідаю і запалюю свічку). Ось такі приладдя для письма використовували люди в ті часи , коли жив поет.
  •  Будьте уважні, запам’ятовуйте дійових осіб казки.
  • Скажіть мені, чи знайома вам ця казка?
  •  Назвіть її дійових осіб.
  • Дякую.
  • Гра « Озвуч мультфільм».

Учні повинні слідкувати за подіями на екрані і читати слова свої героїв.

 

3.8. Фізкультхвилинка. А відпочити нам допоможе уривок з казки. Я читаю уривок казки , а ви повинні виконувати ті рухи, про які тут говориться.

3.9 Виразне читання «Хвилею» другої частини казки і робота над її змістом.

Перший рядок читає перший ряд, другий – другий ряд , третій – третій ряд.

  •  Куди вирушив цар зі своїм військом?
  •  Яка подія відбулася у родині царя під час його військо­вого походу?
  •  Як відреагували на цю подію ткачиха, повариха та сваха баба Бабариха? Що вони зробили?
  •  Яку відповідь дав цар на звістку з дому?
  •  Чи виконали ткачиха, повариха та сваха баба Бабариха наказ царя?

 

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. Оцінювання.

  • Які жанри усної народної творчості ви знаєте? (Пісні, казки, бувальщини, прислів’я, приказки)

—До якого типу казок належить «Казка про царя Салта­на...»? (Це зарубіжна літературна чарівна казка.)

— Хто переклав цю казку українською мовою? (Наталя Забіла, Тетяна Корольова).

І на завершення ми побачимо чарівне перетворення. Лебідь перетворюється на Царівну.

( показ цього уривку мультфільма).

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Підготуватися до виразного читання уривку казки. Скласти план до першої частини.
  • Дякую.

                    Що запланували – зробили.

                    Гостей, напевно, трішки притомили.

 

(Діти)       Завжди раді бачить вас у нашій хаті

Будьте нам здорові. А собі багаті!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 березня
Переглядів
160
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку