На уроці учні за допомогою цікавих завдань ознайомились з біографією О.Пушкіна та з його казкою "Казка про Салтана".
Тема. Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана...» (Уривок)
Мета: ознайомити учнів з «Казкою про царя Салтана...» видатного російського поета
О. С. Пушкіна; зацікавити учнів змістом казки, привернути увагу до засобів створення поетичних образів, розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, кмітливість, пам'ять, логічне мислення, уяву учнів, уміння обґрунтовувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро; засудити жорстокість, заздрощі, ненависть.
Обладнання: портрети О. Пушкіна в різні роки життя, добірка книжок з творами О. Пушкіна, картки зі словами, малюнок лебедя , мультфільм з казкою « Про царя Салтана…», свічка, перо, чорнильниця, карта світу.
Тип уроку: комбінований .
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
II. Психологічний настрій на урок.
Посміхніться всім гарненько.
Привітайте гостей, що до нас завітали. (діти повертаються до гостей,
кажуть їм: «Добрий день», - і так стоять)
Ми зичим й добра.
(повертаються до вчителя)
Сподіваємось на вашу ласку
І запрошуємо в казку.
ІІІ. Основна частина.
1. Актуалізація опорних знань учнів.
( Під «чарівну» музику читаючи напам’ять вірш)
Є на світі місце, далеко – далеко,
За лісами й за морями,
Де відчиняє сонце брами (ворота).
Там за брамами отими –
Чарівними й золотими,
Диво – казки проживають
Всіх гостинно зазивають…
І нас часто кличе та
Диво – дивна сторона.
2. Мовна зарядка.
Наші друзі, з’явіться!
З шкідниками боріться!
(На звороті малюнків пташок написані їх назви по методу В.Едигея)
Соловейко
грак
20 |
836 |
ДЯ-ТЕЛ
ИИИЛИИИЕИИИБИИИіИИДИИЬИИ |
Недаремно кажуть:
Де багато пташок, там нема комашок.
2.1. Прочитайте скоромовку мовчки:
Сорока на хвості присорочила сиру шматок для сорока сорок |
1)Прочитайте в повільному темпі пошепки.
2)Проговорюємо разом із постукуванням в темпі 1.2.3. (наколюємо кожне слово на олівець. Я стукаю, а діти підхоплюють). Почали, підхопили.
3)Збільшуємо темп до 1і 2і. Почали, підхопили.
4)Ще збільшуємо темп до 1і2і3і. (Закриваю листок)
ПІДСУМОК: Гарно працювали! І перше випробування пройшли.
3. Робота над темою.
3.1. Повідомлення теми уроку.
(О.А.Кипренський «Портрет О.С.Пушкіна. 1827р.)
Треба нам це пір’ячко позбирати.
Кожне пір’я – непросте – про поета
відомість якусь вам принесе.
3.2. Знайомство з біографією О.С.Пушкіна
ЗАВДАННЯ: На кожній пір’їнці сторінки з біографії О.С.Пушкіна. Ознайомтесь з ними. У вас 1хв.
(Народився Олександр Сергійович Пушкін 6 червня 1799 року в Москві у дворянській сім’ї. У сім’ї Пушкіних було троє дітей, Олександр був середнім. Старшу сестру звали Ольгою, молодшого брата – Левом. Коли Сашко був маленьким, батьки не помічали в ньому ніякого особливого таланту. Навпаки їм здавалось, що з нього нічого в житті не вийде. Він був повним хлопчиком, мовчазним, неповоротким і безініціативним.
До 12 років він виховувався вдома. З дітьми в сім’ї займалися гувернантки. У сім’ях дворян розмовляли не на російській, а на французькій мові. Тому в дитинстві Пушкін розмовляв на російській мові гірше, ніж на французькій. Його першим вчителем російської мови була бабуся Марія Олексіївна.
Починаючи з дев’яти років, Сашко став багато читати, закриваючись у величезній бібліотеці свого батька Сергія Львовича. Так, як в основному у ній була французька література, восьмирічний Сашко пише свій перший вірш, звичайно ж, французькою.
19 жовтня 1811р. Олександр вступив в імператорський ліцей, який відкрили в Царському Селі за наказом царя Олександра І, де провчився 6 років. Хлопчики тут мали рости і розвиватися виключно в атмосфері учбового закладу; додому їх не відпускали, навіть на канікули.
Непокірність поета привела до заслання. Місцем заслання стало с. Михайлівське, сімейний маєток Пушкіних. Майже два роки він провів в селі в повному відчуженн зі своєю старою нянею Ориною Родіонівною. Від неї він почув і записав 50 текстів російських народних пісень. Майже цілими днями Саша слухав казки своєї няні. Якщо ім’я матері в творчості Пушкіна обійдене мовчанням, то з образом няні пов’язано аж 5 творів.
За свої 37років Пушкін написав багато добрих віршів про природу і місто, в якому прожив більшу частину свого короткого життя, про Санкт-Петербург. Улюбленою порою року у Пушкіна була ОСІНЬ!
Загинув Пушкін на дуелі у 1837 році.
—Про що повідала тобі (ім’я учня) пір’їнка?
(Коли хтось з дітей скаже, що поет народився у Москві, прикріплю на карту прапорець чи маленький портрет Пушкіна і скажу, що до кінця розділу «Твори зарубіжних письменників» ми будемо подорожувати картою світу. Сьогодні ми зупиняємось у державі, яка межує з нашою Батьківщиною. Також прикріплюю до дошки портрет няні Орини Родіонівни і будинку, в якому народився поет).
З барельєфа
19 вік
3.3. Опрацювання статті у підручнику.
Прийом «Джингсо»
(Учні поділяються на групи . Опрацьовують матеріал підручника та складають по три питання , потім обмінюються групами і розповідають цю інформацію один одному.)
3.4. Перевірка засвоєння матеріалу.
– Які казки згадано у статті?
– Хто є перекладачем цих казок?
– Що створено за сюжетом казок?
ПІДСУМОК. Отже, ми познайомились з біографією О.С.Пушкіна, знаємо які казки він написав.
Яку саме казку ми читатимете ви дізнаєтесь, подивившись уривок мультфільму .
(Дописую тему уроку.)
3.5. Словникова робота.
Перш ніж читати казку виконаємо словникову роботу .
Дворянин - жінка, яка займається сватанням, влаштовує шлюби.
Світлиця люди , які перебували на службі при дворах.
Прясти старовинна міра довжини, приблизно 70 см .
Хороми хочуть.
Сіни брехня.
Аршин тільки народжена дитина.
Гонець скручуючи волокна, робити нитки.
Сваха світла парадна кімната в будинку.
Хтять невелике приміщення між житловою частиною будинку і
Ґанком.
Обмова великий дім.
Немовля чоловік, якого посилають з терміновим повідомленням.
3.6. Робота над розумінням учнями незрозумілих слів.
Підсумок . Молодці! Біографію Пушкіна читали! Слова незрозумілі запам’ятали!
3.7. Виразне читання тексту казки мовчки.
Учні повинні слідкувати за подіями на екрані і читати слова свої героїв.
3.8. Фізкультхвилинка. А відпочити нам допоможе уривок з казки. Я читаю уривок казки , а ви повинні виконувати ті рухи, про які тут говориться.
3.9 Виразне читання «Хвилею» другої частини казки і робота над її змістом.
Перший рядок читає перший ряд, другий – другий ряд , третій – третій ряд.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. Оцінювання.
—До якого типу казок належить «Казка про царя Салтана...»? (Це зарубіжна літературна чарівна казка.)
— Хто переклав цю казку українською мовою? (Наталя Забіла, Тетяна Корольова).
І на завершення ми побачимо чарівне перетворення. Лебідь перетворюється на Царівну.
( показ цього уривку мультфільма).
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Що запланували – зробили.
Гостей, напевно, трішки притомили.
(Діти) Завжди раді бачить вас у нашій хаті
Будьте нам здорові. А собі багаті!