Урок з літературного читання на тему :"О.Пушкін. Казка про царя Салтана"(Уривок)

Про матеріал

На уроці учні за допомогою цікавих завдань ознайомились з біографією О.Пушкіна та з його казкою "Казка про Салтана".

Перегляд файлу

 

Тема.  Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана...» (Уривок)

 

Мета: ознайомити   учнів  з  «Казкою  про  царя  Салтана...»  видатного  російського поета

О. С. Пушкіна; зацікави­ти учнів змістом казки, привернути увагу до засобів створення поетичних образів, розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, кмітливість,  пам'ять,  логічне мислення,  уяву учнів, уміння обґрун­товувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро; засудити жорстокість, заздрощі,   ненависть.

 

Обладнання: портрети О. Пушкіна в різні роки життя, добірка книжок з творами О. Пуш­кіна, картки зі словами,  малюнок лебедя , мультфільм з казкою « Про царя Салтана…», свічка, перо, чорнильниця, карта  світу.

 

Тип уроку: комбінований .

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.  

II. Психологічний настрій на урок.

 

  • Встаньте, діточки, рівненько,                                     Слова дітей

    Посміхніться всім гарненько.

    Привітайте гостей, що до нас завітали.         (діти повертаються до гостей,

                                                                                     кажуть їм: «Добрий день», - і так стоять)

  • Чого б усім ви їм побажали?                              Всім присутнім здоров’я

                                                                                    Ми зичим й добра.

                                                                           (повертаються до вчителя)

  • А тепер до роботи нам братись пора!

     Сподіваємось на вашу ласку

     І запрошуємо в казку.

 

ІІІ. Основна частина.

1. Актуалізація опорних знань учнів.

 

( Під  «чарівну» музику  читаючи напам’ять вірш)

 

Є на світі місце, далеко – далеко,

За лісами й за морями,

Де відчиняє сонце брами (ворота).

Там за брамами отими –

Чарівними й золотими,

Диво – казки проживають

Всіх  гостинно зазивають…

І нас часто кличе та

Диво – дивна сторона.

 

  • Друзі, кличе вас казковий світ?  (Так!)
  • А що найбільше приваблює вас у казках? (Різні скарби, незвичайні місця, незвичайні предмети, чудесні перетворення, дива).
  • Сьогодні на уроці ми розглянемо деякі особливості казок. Чекають нас заклинання, чарівні перетворення, дивовижний скарб. А щоб дізнатися, що за дивовижний скарб  чекає на нас, ми повинні пройти через деякі випробування.

 

  • Не забувайте, що слід працювати старанно, бо завжди гарна робота, як у казках, так і у житті, дає добрі результати й винагороджується.

 

  • Чого очікуєте від уроку?

 

 

2. Мовна зарядка.

  • Починаємо, як завжди, з мовної зарядки.
  • Сьогодні у нас скоромовка? (Перегортаю листок із скоромовкою, а на буквах прикріплені малюнки гусениць так, що закривають їх і роблять неможливим прочитати текст скоромовки).
  • Ой, що це? Букви обсіла гусінь. Певно, з якоїсь літньої казки прибула. Та яка велика! Це  і є наше перше випробування! Потрібно знищити усю гусінь та тлю! Не обійтись нам без чарів. Що ж використаємо? (показую табличку з надписом) Заклинання – тобто такі слова, які мають магічну силу, бо коли ми промовимо їх, щось трапиться. Повторюйте за мною:

Наші друзі, з’явіться!

З шкідниками боріться!

  • Як ви гадаєте, кого ми викликаємо? (Птахів)
  • Так, найбільших та найстрашніших ворогів шкідників.
  • Першим після довгої зими з’явився у наших краях ГРАК (З малюнком грака іду до скоромовки і відчіпляю малюнок гусені.) А решта прилетять нам на допомогу тоді, коли ви прочитаєте їх назви.

(На звороті малюнків пташок написані їх назви по методу В.Едигея)

 

  1. ЛОСОВЕЙ                  (СОЛОВЕЙ)
  • Так, це соловейко – найкращий соліст наших лісів і садів.
  1. ЛАКАСТІВ                 (ЛАСТІВКА)
  • Так, вона велика трудівниця, працює 18 годин на добу, і встигає знищити за літо біля мільйона різних мошок, комарів, тлі.
  • Молодці, справились з завданням, скоромовка стає більш зрозумілою.

                                                                                                       

                                                                               Соловейко                      

                                                                                                              грак

 

  • За допомогою гри «Дешифрувальники» викликаємо іншого птаха.

 

  

 

 

 

 

 

20

836

ДЯ-ТЕЛ

  • Так, це дятел. Він стукає в дерева не по всьому лісу, а вибирає стовбури «хворі», пошкоджені личинками комах.

 

  • Розпізнайте іншого птаха, працюючи в парах. Ось «замок» (прикріплюю малюнок замка, на якому в різних геометричних фігурах написані букви: у,п,і,к,р,ш,а) і «ключик» до нього (із замка звисає ключ, на якому намальовані геометричні фігури. За допом. фігур діти мають  скласти  слово ШПАК).

 

  • Учені підрахували, що ця  пташка виконує близько 200 вильотів за 17 годин.

 

 

 

 

  • Сьогодні назва цього птаха опинилась під хмаринкою «И».

 

ИИИЛИИИЕИИИБИИИіИИДИИЬИИ

 

 

 

  • Завдання знаходиться у кожного на парті. Візьміть картку. (Діти закреслюють літеру «И» і у них залишається слово ЛЕБІДЬ. Забираю останнього шкідника, а малюнок лебедя залишаю з лівої сторони дошки).
  • Так, це лебідь. Серед усіх птахів найкрасивіший, найчарівніший, він притягує увагу всіх людей,  а  письменники оспівують його у своїх творах.
  • Молодці, врятували скоромовку.

 

Недаремно кажуть:

 Де багато пташок, там нема комашок.

2.1. Прочитайте скоромовку мовчки:

 

Сорока на хвості

присорочила сиру

шматок

для сорока сорок

 

 

 

 

 

  • Яке слово вам здалось незвичним? (Присорочила – причепила)

1)Прочитайте в повільному темпі пошепки.

2)Проговорюємо разом із постукуванням в темпі 1.2.3. (наколюємо кожне слово на олівець. Я стукаю, а діти підхоплюють). Почали, підхопили.

3)Збільшуємо темп до 1і 2і. Почали, підхопили.

4)Ще збільшуємо темп до 1і2і3і. (Закриваю листок)

  • Спробуйте відтворити скоромовку по пам’яті (відповіді дітей).

 

  • Як думаєте, чому саме птахів викликали, а не інших істот?  (Напевно, тому що рятували скоромовку про птахів)

ПІДСУМОК: Гарно працювали! І перше випробування пройшли.

 

3. Робота над темою.

3.1. Повідомлення теми уроку.

  • Надійшла черга відкрити дивовижний скарб. Про що піде мова? Як ви гадаєте? (Відповіді дітей: про коштовності, про перлини, шапка-невидимка, чарівна паличка, діаманти, мішок золота…)
  • Цей скарб є у мене, і він набагато дорожчий, ніж мішок золота. Це – (повільно розгортаю збірку казок, замотану в парчу) книга – дивовижний скарб, скарб мудрості.
  • А чому книга – це скарб мудрості?   (Відповіді дітей)
  • Сьогодні – це збірка казок видатного російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна, який відкриває розділ «Твори зарубіжних письменників» (Показую збірку казок). І на уроці ми прочитаємо уривок  «Казки про царя Салта­на...»

 

  • Чого очікуєте від уроку?     (Відповіді дітей)

 

  • Хто ж такий О.С.Пушкін – автор віршів, поем, повістей, романів і чудових казок і хто навчив його любити казки?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(О.А.Кипренський «Портрет О.С.Пушкіна. 1827р.)

  • Ой, диво, почав лебідь пір’ячко своє скидати.

 Треба нам це пір’ячко позбирати.

 Кожне пір’я – непросте – про поета

 відомість якусь вам принесе.

  • Нумо, нумо до мене – пір’їнку брати – мудрість добувати!
  • Запрошую нашу красу і елегантність!
  • Хлопці – наша сила і мужність – до мене!

3.2. Знайомство з біографією О.С.Пушкіна

ЗАВДАННЯ: На кожній пір’їнці сторінки з біографії О.С.Пушкіна. Ознайомтесь з ними. У вас 1хв.             

(Народився Олександр Сергійович Пушкін 6 червня 1799 року в Москві у дворянській сім’ї. У сім’ї Пушкіних було троє дітей, Олександр був середнім. Старшу сестру звали Ольгою, молодшого брата – Левом. Коли Сашко був маленьким, батьки не помічали в ньому ніякого особливого таланту. Навпаки їм здавалось, що з нього нічого в житті не вийде. Він був повним хлопчиком, мовчазним, неповоротким і безініціативним.

 До 12 років він виховувався вдома. З дітьми в сім’ї займалися гувернантки. У сім’ях дворян розмовляли не на російській, а на французькій мові. Тому в дитинстві Пушкін розмовляв на російській мові гірше, ніж на французькій. Його першим вчителем російської мови була бабуся Марія Олексіївна.

Починаючи з дев’яти років, Сашко став багато читати, закриваючись у величезній бібліотеці свого батька Сергія Львовича. Так, як в основному  у ній була французька література, восьмирічний Сашко пише свій перший вірш, звичайно ж, французькою.

19 жовтня 1811р. Олександр вступив в імператорський ліцей, який відкрили в Царському Селі за наказом царя Олександра І,  де провчився 6 років. Хлопчики тут мали рости і розвиватися виключно в атмосфері учбового закладу; додому їх не відпускали, навіть на канікули.

Непокірність поета привела до заслання. Місцем заслання стало с. Михайлівське, сімейний маєток Пушкіних. Майже два роки він провів в селі в повному відчуженн зі своєю старою нянею Ориною Родіонівною. Від неї він почув і записав 50 текстів російських народних пісень. Майже цілими днями Саша слухав казки своєї няні. Якщо ім’я матері в творчості Пушкіна обійдене мовчанням, то з образом няні пов’язано аж 5  творів.

За свої 37років Пушкін написав багато добрих віршів про природу і місто, в якому прожив більшу частину свого короткого життя, про Санкт-Петербург. Улюбленою порою року у Пушкіна була ОСІНЬ!

Загинув Пушкін на дуелі у 1837 році.

—Про що повідала тобі (ім’я учня) пір’їнка?

  • Що ти нам скажеш, (ім’я)?
  • Чого ще не згадали, а ви про це читали?

(Коли хтось з дітей скаже, що поет народився у Москві, прикріплю на карту прапорець чи маленький портрет Пушкіна і скажу, що до кінця розділу «Твори зарубіжних письменників» ми будемо подорожувати картою світу. Сьогодні ми зупиняємось у державі, яка межує з нашою Батьківщиною. Також прикріплюю до дошки портрет няні Орини Родіонівни і будинку, в якому народився поет).

З барельєфа

19 вік

3.3. Опрацювання статті у підручнику.

Прийом «Джингсо»

(Учні поділяються на групи . Опрацьовують матеріал підручника та складають по три питання , потім обмінюються групами і розповідають цю інформацію один одному.)

  • Читаючи  «розповідь» птаха з підручника ви дізнаєтесь, які казки створив геніальний російський поет і ще дасте відповідь на декілька питань, що записані на картці із зеленим квадратиком.

 

3.4. Перевірка засвоєння матеріалу.

 – Які казки згадано у статті?

  Хто є перекладачем цих казок?

 – Що створено за сюжетом казок?

 

  • З дня народження автора цих казок пройшло вже майже 210 років, а казки  живуть. Вони розвивають нашу уяву, зацікавлюють своїм змістом, вчать обґрун­товувати свою думку, виховують доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро,  вчать засуджувати жорстокість, заздрощі і ненависть.
  • За свої 37 років життя О.С.Пушкін написав багато різних творів. Серед них 7 казок. І першою у 1825 році була казка «Наречений». У 1830 році почата робота над так і незавершеною  «Казкою про ведмедицю». У цьому ж році написано «Казку про попа і про його робітника Балду». У 1831 році Пушкін закінчив роботу над «Казкою про царя Салтана…». У 1833 році написані «Казка про рибака і рибку» та «Казка про мертву царівну». А в 1834р. – «Казка про золотого півника».

ПІДСУМОК. Отже, ми познайомились з біографією О.С.Пушкіна, знаємо які казки він написав.

Яку саме казку ми читатимете ви дізнаєтесь, подивившись уривок мультфільму .

(Дописую тему уроку.)

3.5. Словникова робота.

Перш ніж читати казку виконаємо словникову роботу .

  • У вас на партах лежать картки. Прочитайте слова, які на них записані. Вони зустрінуться вам у казці.
  • Спробуйте пояснити їх зміст. З’єднайте стрілкою слово з поясненням його значення.

 

Дворянин -                  жінка, яка займається   сватанням,  влаштовує шлюби.

Світлиця                     люди , які перебували на службі при дворах.

Прясти                         старовинна міра довжини, приблизно 70 см .

Хороми                        хочуть.

Сіни                             брехня.

Аршин                         тільки народжена дитина.

Гонець                         скручуючи волокна, робити нитки.

Сваха                           світла парадна кімната в будинку.

Хтять                            невелике приміщення між  житловою частиною будинку і

                                      Ґанком.

Обмова                         великий дім.

Немовля                       чоловік, якого посилають з  терміновим повідомленням.

  • Прочитайте ці слова вголос, правильно ставлячи наголос.

3.6. Робота над розумінням учнями незрозумілих слів.

  • Яким словам відповідають наступні визначення?
    • Чиста, світла, ошатна кімната в будинку.
    • Великий розкішний будинок.
  • Що значить прясти? А ткати?                        (З ниток робити полотно)
  • Кого називають свахою?
  • Хтять – що це роблять?
  • Аршин – це скільки?
  • Що таке сіни?
  • Немовля – малятко – це про кого мова?
  • А що таке обмова?

Підсумок . Молодці! Біографію Пушкіна читали! Слова незрозумілі запам’ятали! 

3.7. Виразне читання тексту казки мовчки.

  • А тепер запрошую вас у казку. (Ставлю на стіл чорнильницю з пером) (Сідаю і запалюю свічку). Ось такі приладдя для письма використовували люди в ті часи , коли жив поет.
  •  Будьте уважні, запам’ятовуйте дійових осіб казки.
  • Скажіть мені, чи знайома вам ця казка?
  •  Назвіть її дійових осіб.
  • Дякую.
  • Гра « Озвуч мультфільм».

Учні повинні слідкувати за подіями на екрані і читати слова свої героїв.

 

3.8. Фізкультхвилинка. А відпочити нам допоможе уривок з казки. Я читаю уривок казки , а ви повинні виконувати ті рухи, про які тут говориться.

3.9 Виразне читання «Хвилею» другої частини казки і робота над її змістом.

Перший рядок читає перший ряд, другий – другий ряд , третій – третій ряд.

  •  Куди вирушив цар зі своїм військом?
  •  Яка подія відбулася у родині царя під час його військо­вого походу?
  •  Як відреагували на цю подію ткачиха, повариха та сваха баба Бабариха? Що вони зробили?
  •  Яку відповідь дав цар на звістку з дому?
  •  Чи виконали ткачиха, повариха та сваха баба Бабариха наказ царя?

 

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. Оцінювання.

  • Які жанри усної народної творчості ви знаєте? (Пісні, казки, бувальщини, прислів’я, приказки)

—До якого типу казок належить «Казка про царя Салта­на...»? (Це зарубіжна літературна чарівна казка.)

— Хто переклав цю казку українською мовою? (Наталя Забіла, Тетяна Корольова).

І на завершення ми побачимо чарівне перетворення. Лебідь перетворюється на Царівну.

( показ цього уривку мультфільма).

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Підготуватися до виразного читання уривку казки. Скласти план до першої частини.
  • Дякую.

                    Що запланували – зробили.

                    Гостей, напевно, трішки притомили.

 

(Діти)       Завжди раді бачить вас у нашій хаті

Будьте нам здорові. А собі багаті!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Холодкова Наталя Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 березня 2019
Переглядів
4706
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку