Урок «Тарас Шевченко» (про нього) Т.Г. Шевченко «Вітер з гаєм розмовляє», «Садок вишневий коло хати» (напам’ять)»

Про матеріал
Урок глибше ознайомить дітей з життям та творчістю українського поета Т.Г. Шевченка. Покаже, як поет оспівує красу рідного краю. Вчить виразно читати вірші, збагачує словник учнів, сприяє національному вихованню учнів, формує почуття гордості за Україну.
Перегляд файлу

Красноградський навчально-виховний комплекс

(середня загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів-

дошкільний навчальний заклад) № 3

 

 

 

 

 

Відкритий урок з української мови (читання) у 4 – Б класі

на тему: «Введення до теми «Тарас Шевченко» (про нього) Т.Г. Шевченко

«Вітер з гаєм розмовляє», «Садок вишневий коло хати» (напам’ять)»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала і провела

вчитель початкових класів

Красноградського НВК № 3

Токар О.П.

 

 

Тема: «Тарас Шевченко» (про нього) Т.Г. Шевченко «Вітер з гаєм розмовляє», «Садок вишневий коло хати» (напам’ять)»

Мета: Глибше ознайомити дітей з життям та творчістю українського поета Т.Г. Шевченка. Показати, як поет оспівує красу рідного краю. Вчити виразно читати вірші, збагачувати словник учнів, сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну.

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, фонозапис пісні «Садок вишневий коло хати», ілюстрації, мікрофон, книга «Кобзар», рушник, виставка книг, прислів’я, комп’ютерна презентація. «дерево презентацій».

Тип уроку: урок ознайомлення з новим матеріалом

Хід уроку

І. Організаційний момент

Раді ми гостей вітати

І урок розпочинати

Будемо навчатись гарно,

Швидко, весело і вправно.

ІІ. Мотиваційна підготовка до вивчення нового матеріалу

Розгляд ілюстрацій про рідний край. Бесіда.

  • Що ви бачите зображеного на малюнках?
  • Як ви розумієте слова рідний край? (земля наших батьків, рідна сторона)
  • Де, по-вашому, найкраще місце на землі?
  • Наша земля зветься Україна, ми звемося українцями. Ми любимо і шануємо свій край.
  •  А чи знаєте ви, діти, що Україну знають і шанують у всьому світі?
  • Яких ви знаєте людей, що принесли славу Україні у світі? (письменники, вчені, спортсмени)
  • Добре відомі в усьому світі імена таких визначних майстрів поетичного слова як Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Павла Тичини, Максима Рильського. Творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшла у скарбницю світової літератури.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Розгляд портрету, зачитування епіграфу
  • Поглянете, діти, хто це зображений на портреті? (Видатний український поет Т.Г. Шевченко)
  • Епіграфом до нашого уроку ми взяли слова Т.Г. Шевченка:

І мене в сімї великій,

В сімї вольній, новій.

Не забудьте пом’янути

Не злим, тихим словом.

  1. Вправа «Мікрофон»
  • Що ви знаєте про Т.Г. Шевченка?
  1. Слухання віршів

Учень 1.          Щовесни, коли тануть сніги

                        І на рясті просяє веселка,

                        Повні сил і живої снаги,

                        Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.

Учень 2.          Кобзарем його ми звемо,

                        Так від роду і до роду:

                        Кожен вірш свій і поему.

                        Він присвячував народу…

Учень 3.          І тому в сім'ї великій,

                       У саду садів прекрасних

                       Буде славен він вовіки,

                       Як безсмертний наш сучасник.

Учитель          Тарас Шевченко – видатний поет.

                        Його шанує вчений і школяр.

                        І кожен, хто живе на Україні,

                        Напам’ять знає майже весь «Кобзар».

  1. Вправа «Асоціативний кущ»
  • Діти, ми говоримо слова – «Тарас Шевченко», які при цьому слова, образи, картини постають у вашій уяві?

 

 

 

                             

 

Тарас Шевченко

 

 

 

ІV. Оголошення теми і мети уроку

  •                                                                                                                                                                                                                                                                      На сьогоднішньому уроці ми будемо знайомитись з життям і творчістю письменника, працюватимемо над його віршами «Вітер з гаєм розмовляє» та «Садок вишневий коло хати».

Вправа «Дерево передбачень»

  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Діти, давайте допоможемо нашому деревцеві, щоб на ньому з’явились листочки.
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Спробуйте передбачити, вгадати про що ви дізнаєтесь на уроці, запишіть коротко свої думки (робота в парах).

V. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь вчителя

- Тарас Шевченко! Це ім’я дорогоцінною перлиною виблискує у золотій скарбниці світової культури.

Тарас Шевченко – символ чесності, правди і безстрашності, великої любові до людини.

Минуло 153 роки відтоді, як перестало битися благородне, мужнє серце геніального поета Тараса Григоровича Шевченка. Але світлий образ великого Кобзаря – безсмертний, як і сам народ, який породив його. Безсмертними є могутня сила його таланту, глибина його думки, гострота його слова, мужність і пісенність його віршів, самовіддана любов його до своєї Батьківщини, до свого народу. В цьому році український народ з особливою пошаною згадує ім’я письменника, адже виповнюється 200 років з дня народження великого Кобзаря. З любов’ю і пошаною згадують ім’я Т.Г. Шевченка в різних куточках  світу.

«Скринька мудрості» (робота в парі)

Про нього складені пісні, оповідання, вірші, прислів’я і приказки. У нас є можливість долучитися до народної «скриньки мудрості» і дізнатися, які прислів’я складені про Т. Шевченка. Але скринька розсипалася, потрібно зібрати, відновити і прочитати прислів’я правильно. Для цього попрацюємо в парі.

2.  Виступ бібліографів

Учень 1. Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринцях, що на Черкащині, в багатодітній сім'ї селянина-кріпака. Через два роки родина переїхала до села Кирилівка. Тарас ріс розумним, допитливим, хотів усе знати.

Восьмилітнім його віддали в «науку» до дяка. Та не довго тривало навчання. У дев’ять років малий Тарас залишається без матері, а в 11 років став круглим сиротою. Хлопець поневірявся по чужих людях. Наймитував у школі, пас череду, потім став козачком у пана Енгельгарда.

Учень 2. Змалку в Тараса прокинувся талант художника. Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, на дверях, на папері. Думка знайти людину, яка б навчила його малювати, ніколи не залишала хлопчика. Так він потрапляє до маляра, який погоджується навчити хлопця малювати. А згодом із паном Тарас переселяється в Петербург, де починає вчитися у майстра Ширяєва. Зустріч у Петербурзі із земляком – художником Сошенком круто змінила долю Шевченка. Згодом він знайомиться з художником Карлом Брюлловим і поетом Василем Жуковським. Вражені гіркою долею талановитого юнака, вони викупили його з кріпацтва.

У 1845 році закінчує Петербурзьку художню академію і отримує звання «вільного художника».

Учень 3. Називають Шевченка «Кобзарем». Раніше кобзарів на Україні було багато. Вони ходили селами і містами, співали пісні та думи про боротьбу запорізьких козаків за свободу народу.

Саме про це пише у своїх творах Тарас Шевченко: про героїчне минуле України, про важку долю жінки-матері, красу рідного краю. Окрім того, він закликав до боротьби проти гнобителів українського народу.

І не дивно, що свою першу книгу, у якій були вірші про бідних людей, Тарас Шевченко назвав «Кобзар». У 1840 році ця збірка вийшла у світ.

Учитель. Шевченків «Кобзар» - це біблія українського народу; це книга, якій судилося стати безсмертною. Народ, який має такого поета, як Шевченко і таку книгу, як «Кобзар» - безсмертний.

3. Сценка «Мільйон Кобзарів»

       Було це дуже давно. Троє дівчаток-сиріток дочитавши «Кобзар», витерли білими хусточками сльози і замислилися:

  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Перша дівчинка сказала: «Якби я була багатою, то виткала б з чистого золота і срібла великий килим і накрила б ним могилу Т.Г. Шевченка».
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Друга дівчинка сказала: « Якби я була багатою, то я б усю Чернечу гору, де могила Шевченка,засадила тополями і калиною червоною, усіяла б чудовими квітами».
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Третя дівчинка сказала: «Якби я була багатою, то купила б мільйон «Кобзарів» і в кожну хату дала».

4. Перегляд презентації

Учитель. А зараз ми ще доповнимо свої знання переглянувши презентацію «Дітям про Шевченка».

5. Розгляд ілюстрацій, репродукцій картин

- Т. Шевченко був не тільки поетом, він був ще й талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанрами: автопортрети, портрети, пейзажі.

Але, звичайно, сила і безсмертя поета – у  його віршах. Чудові і неповторні вірші, у яких він оспівує красу рідного краю. Примусова розлука з рідним краєм загострила у нього почуття любові до України. Ніби голуби сизокрилі, прилітали з-за Дніпра думи і переносили поета на рідну землю. І бачив він картини неповторної краси рідної землі.

6. Опрацювання вірша Т. Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє…»

а) Читання вірша учителем

- Який темп читання кожної строфи вірша?

б) Словникова робота

пливе                       один

повен                      Дунаю

поплив                    скіпок

спиняє                    заграло

спинить                  розмовляє

погралися               рибалоньки

  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Прочитайте усі дієслова.
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Поясніть слово «скіпка».
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Поясніть правопис слова з великої букви.

в) Повторне (мовчазне) читання вірша учнями

г) Аналіз змісту вірша

- Що поет описує у вірші? Де плив човен? Чому його понесло у море?

- Які вирази передають роздуми поета?

- Як поет передав картини тиші і неспокою в природі?

- Які почуття викликав у вас цей вірш?

д) Вправи на розвиток швидкості читання

- Читання вірша, напівприкриваючи букви лінійкою.

- Гра «Знайди і прочитай»

е) Виразне читання вірша

Фізкультхвилинка

Учитель. Я думаю, що кожен з вас теж унікальна людина. Зараз ви в цьому переконаєтесь. Сядьте зручніше, заплющте очі. Зробіть вдих і розслабтесь. Уявіть, що у глибині кожного з вас ховається неповторна й чудесна зірка. Спробуйте побачити її. Подивіться на неї уважніше. Якого вона кольору? Якого розміру? А тепер уявіть,яке щасливе й задоволене обличчя у твоєї зірки. Ти бачиш широку посмішку на обличчі? Твоя зірка сміється або посміхається, тому що вона знає одну велику й важливу таємницю. Обережно візьміть свою зірку в долоні, піднесіть її до вуха й уважно послухайте, що вона хоче сказати тобі. Нехай вона розкаже тобі, завдяки чому ти така унікальна й неповторна людина. Тихо скажи собі «Я унікальна й неповторна людина!». А тепер ти можеш попрощатися зі своєю зіркою й розплющити очі.

7. Опрацювання вірша Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати»

- Свої твори Т. Шевченко писав чарівною, барвистою українською мовою, наближеною до народної. Тому його вірші легко читати й запам’ятовувати.

Вітер, сонце, зорі, дерева, садок – усе оживає у віршах Шевченка. Його поезія стала джерелом творчого натхнення композиторів.

а) Слухання пісні «Садок вишневий коло хати».

б) Виразне читання вчителем.

в) Словникова робота.

Вправа для розвитку мовної загадки.

  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви:

в – шні                      х – ти

пл – чи                      под – є

в – ч – ря                   з – тих

п – ло                        йд – ть

  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Яке «зайве» слово у кожній колонці? (коло, хати) Чому?

г) Повторне читання вірша вголос

- Зі скількох строф складається вірш?

д) Осмислення змісту поезії

- Як відтворено у вірші весняний сільський вечір в Україні?

- Звідки повертаються дівчата? Де вечеряє сім'я?

- Хто подає вечеряти?

- Як ви розумієте вислови: «вечірня зіронька встає», «мати хоче научати»?

- Які почуття викликав у вас вірш?

- Назвіть предмети, зображені у вірші, які ви сприймаєте зором, а які – відчуваєте слухом?

е) Вправи на розвиток швидкості читання

- наспівголосне читання сусідові по парті.

- Гра «Хто уважніший?»

- Знайдіть рими до слів 2-ї колонки

є) Розвиток зв’язного мовлення. Словесне малювання.

- Які малюнки ви створили б до кожної строфи?

 - Які фарби ви використали б, щоб змалювати вишневий садок? Людей? Хату?

ж) Виразне читання вірша

VI. Підсумок уроку

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                  Бесіда
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Про кого говорили на уроці?
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Пригадайте основні етапи життя поета.
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Які твори читали сьогодні?
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Що по-вашому їх об’єднує?
  1.                                                                                                                                                                                                                                                                  Вправа «Сенкан» (Робота в групі)
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      А зараз ми виконаємо вправу сенкан.
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Нагадаємо, що таке сенкан.
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      З чого він складається?
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Темою нашого сенкана буде ім'я поета (Тарас Шевченко). Будемо працювати в групах.
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Прошу групи об’єднатись.
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Лідери груп отримують завдання.
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Зіставте написаний вами сенкан з моїм.
  1.                                                                                                                                                                                                                                                                  Вправа «Не закінчене речення»
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Наближається до закінчення урок. Чи справдилися ваші передбачення?
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Ось у мене в руках чарівна торбинка. В ній знаходиться… Пограємо в гру «Незакінчене речення».
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Учасник повинен підійти, дістати речення. Спробувати закінчити його. А відповідати нам допоможе чарівний мікрофон.
  1.                                                                                                                                                                                                                                                                  Оцінювання учнів
  2.                                                                                                                                                                                                                                                                  Домашнє завдання
  3.                                                                                                                                                                                                                                                                  Кінцівка
  •                                                                                                                                                                                                                                                                      Діти, закінчити урок я б хотіла такими словами: «Шевченко – це душа українського народу, н6аша мудрість, сила і слава. Нехай заповіт Великого Кобзаря стане заповітом для всіх нас: берегти рідну мову, звичаї, пісні. Нехай вогонь його душі запалить у наших серцях іскру Віри, Надії, Любові до рідної землі.

 

Поки сонце з неба людям весело сія,

Пом’янути не забудем дороге ім'я.

Нехай подивиться, як ми його шануємо,

Як залюбки вірші його вчимо,

 Як ми його всі любимо сердечно,

 І пам'ять між людьми бережемо.

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Токар Олена
Додано
1 квітня
Переглядів
110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку