Урок з літературного читання на тему: "Вчимося розуміти природу. Г. Черінь "Чи ми з природою єдині". В. Сухомлинський "Соромно перед соловейком""

Про матеріал
Розробка уроку, під час якої учні розвивають вміння працювати в групах, розвивають зв'язне мовлення. На протязі уроку виховується бережне ставлення до природи, відповідальність за свої вчинки. Ознайомлюються з правилами поводження в лісі.
Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

В. О. Сухомлинський“Соромно перед соловейком”Підготувала: вчитель початкових класів. Чучук Н. А.

Номер слайду 2

Хто багато читає, той багато знає. Хто швидко читає, той багато зробити встигає.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Перегляд файлу

Тема:

 «Вчимося розуміти природу» Г.Черінь «Чи ми з природою єдині» В.                Сухомлинський «Соромно перед соловейком»

Мета:

 Вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити  аналізувати віршовані і прозові твори. Вчити учнів захоплюватися красою               природи; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення учнів, вміння               працювати в групах, вміння робити висновки з прочитаного; виховувати               бережне і розумне ставлення до природи, відповідальність за свої вчинки.

Матеріали та обладнання:

          слайди з теми, картки складів для розвитку читацьких навичок, таблиця ««Товсті» й «тонкі» запитання».

Перебіг уроку

І. Організація класу

Привітання.

Доброго дня, сонце привітне, а небо блакитне!

Доброго дня, в небі пташино і пишні рослини!

Я вас вітаю, люблю, пізнаю,

Бо всі ми живемо в однім ріднім краю!

Мені весело і радісно, адже привітання – це побажання одне одному добра. Свою радість і тепло сонячного промінчика, яке сонечко надіслало нам коли ми з вами віталися я передаю вам , а ви поділіться ним із товаришами.

(Учитель уявно передає в руки дітям тепло, діти, посміхаючись, по колу передають його далі).

Сьогодні на уроці ми будемо працювати під девізом:

«Хто багато читає, той багато знає.

Хто швидко читає, той багато зробити встигає».(слайд № 2)

  • Який висновок ви зробили прочитавши цей девіз?

ІІ. Розвиток читацьких навичок

  1. Розчитування. Читання складової таблиці.

БРА   КВІ   БДЖО   ПЛЕ   ЩА

ЖИН   ВКРА   ДРУ   СВЯ   ПРА
Читаємо : 

  •         повільно;
  •         швидко;
  •         у питальній інтонації;
  •         у наказовій інтонації.
  1. Читання анаграм.

ЛНЕК

БУД

ЛОВЕСОЙКО

РЕЗАБЕ

  • Яке слово зайве ? (соловейко)
  • Чому? (всі назви дерев, а соловейко пташка)
  1. Читання «пірамідок слів »

                                              дуб

                             яли              *             на

                         гри                  *              би

                    ві                          *                  тер

             листо                          *                      чок

     гуща                                   *                            вина 

  1. Робота над загадкою.

Сам вечірньої години.

Заховався в кущ калини

Та на дуду голосну

Грає пісню чарівну. (Соловей)(слайд № 3)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Діти, давайте подумаємо де ростуть дерева, назви яких ми прочитали в анаграмах?(У лісі)
  • Де живе пташка про яку відгадували загадку?(У лісі)
  • Отже, сьогодні на уроці ми ознайомимось з віршем Ганни Черінь «Чи ми з природою єдині.» та з повчальною історією Василя Сухомлинського «Соромно перед соловейком.»

   ІV. Робота над темою уроку.

  1. Опрацювання вірша Ганни Черінь «Чи ми з природою єдині»
  1. Читання вірша учнями мовчки.

- Яке лихо може спіткати природу, якщо людина зробить неправильний крок?

2) Читання вірша вчителем.

3) Читання вірша учнями вголос.

4) Читання вірша вголос колективно «буксиром» за вчителем.

5) Аналіз змісту вірша

- Що ми повинні зберегти?

- Що може статися з природою?

- Як ми можемо допомогти природі?

2.  Робота над оповіданням В. Сухомлинського «Соромно перед соловейком»

1)  Вправа «Добав речення»

- Давайте пригадаємо, які твори В. Сухомлинського ми читали в 2 класі?

«Покинуте  …» (кошеня)

«Навіщо кажуть …» (спасибі)

«Я хочу сказати своє … » (слово)

«Горбатенька  …»  (дівчинка)

«Дідова …» (колиска)

«Як Наталя в лисиці …» (хитринку купила)

2) Повідомлення інформаторів про життєвий і творчий шлях

В. Сухомлинського. (слайд № 4)

      В.О. Сухомлинський народився 29 вересня 1918 року у селі Василівка на Кіровоградщині у простій селянській родині. У сімї крім Василя було ще троє дітей. З дитинства у сімї Сухомлинських прищеплювали любов до книги. Особливий вплив на маленького Василька мав дідусь. Він часто читав  хлопчикові оповідання, казки.

      Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але фарби, пензлі, зошити можна було придбати лише за лікарські рослини. І пропадав хлопчик цілими днями у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити, а за фарбами ходив аж у Кременчук(35 км).

     До школи приходив задовго до початку уроків і займався з учнями, яким важко давалася математика.

    Закінчив Полтавський педагогічний інститут. Працював учителем української мови і літератури. З 1948 року В.О. Сухомлинський призначається директором Павлиської школи на Кіровоградщині.

 (слайд № 5)

     В. Сухомлинський підкреслював, що природа найкращий вихователь дитячої душі. Тому заняття він проводив на зеленій траві під грушею, на шкільній садибі, в лісі, полі або на березі озера. (слайд № 6,7 )

     Помер В. Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований недалеко від школи, якій віддав усе своє життя.

3) Зараз ми з вами відправимося в ліс.(слайд № 8) Скільки в лісі всього цікавого та корисного: різні рослини, звірі, птахи, лісові квіти, ягоди, гриби! У лісі ми з вами насолоджуємося природою, слухаємо пташиний спів, спостерігаємо за лісовими мешканцями, дихаємо чистим повітрям, відпочиваємо від гуркоту машин.

4) Читання оповідання підготовленим учнем.

- Хто є дійовими особами оповідання?

-  Куди дівчата вирішили сходити?

- Кого вони там слухали?

5) Цікаво знати!

Соловейко перелітний птах. Зимує в Африці. Харчується павуками, комахами, черв’яками і ягодами. Гніздо соловей будує зазвичай на землі біля коріння кущів, дерев, іноді під кущами хмизу, рідко – невисоко над землею(15 см),  у розгалуженні кущів.

    Соловейко – свята і вільна Божа пташка, співець добра і кохання, символ весни і волі , високого натхнення і таланту.

6) Словникова робота

ішли              хліб                   кущ

кинула          масло                шматки

боялися        яєчка                 газетки

згорнула       дерево               недоїдки

- Знайдіть слово, яке називає недоїдений  шматок чого-небудь. 

7) Читання оповідання «ланцюжком».

Фізкультхвилинка

Дерева в лісі високі - високі

Трава низенька-низенька

Вітер дерева гойдає, листочки зриває ,

Листочки падають, кружляють,

На землю тихенько лягають.

8) Самостійне читання оповідання.

9) Аналіз змісту оповідання.

Метод ««Товсті» й «тонкі» запитання»

Робота в парах 

Учні протягом двох хвилин придумують по два запитання (по одному з кожної колонки за зразком таблиці ««Товсті» й «тонкі» запитання») 

«Тонкі» запитання                         «Товсті» запитання і завдання

Хто….?                                            Чому ви вважаєте, що…?

Що…?  Уявіть, що було б, якби…?

Де…? Чи правильно…?

Як звуть…? Чи погоджуєтеся ви, що…?

Куди…?  Що буде, коли…?

10) Ми – письменники

Робота в групах

Придумати продовження оповідання.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

«Екологічні заборони»

На нашій планеті дуже багато людей, які люблять природу і віддають усі свої сили на її захист. Вони називають себе «зеленими», адже це колір трави, листя, колір життя. Запам’ятайте екологічні заборони. (слайди № 9-12)

VI. Підсумок уроку.

Об покинуту консервну банку, скло може поранитись лісовий звір. Нагріте сонцем скло може спричинити пожежу. Не залишайте після себе сміття в лісі!

Хай твоє місце відпочинку буде чистим, а рештки їжі залиши пташкам на сухих сучках, звірам – на пеньку, комахам – на землі.

VIІ. Домашнє завдання.

С. 12 Виразно читати оповідання, переказувати.

1

 

zip
Додав(-ла)
Чучук Надія
Додано
30 січня 2019
Переглядів
1235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку