Виховний захід до дня народження Лесі Українки. Ранок для дітей молодшого шкільного віку.
Сценарій
виховного заходу у 4 класі «Надії зламане крило» (Приурочений до річниці з дня народження
Лесі Українки)
Розробила Вулочина О.Б. вчитель-методист
Новояворівської ЗОШ 1 ступеня (Львівська область)
1 уч.
Є люди, як свічки, - згоряють
І відходять в небуття
Є люди, як зірки, горять
І світять все життя.
2 уч.
Такою зіркою була видатна поетеса Леся Українка.
1 вед.
Дорогі друзі! Запрошуємо вас у царство мудрого й красивого, правдивого і цінного, сильного і ласкавого, доброго і мужнього слова.
2 вед.
Поезія – це вогник, схожий на полум’я свічки, що запалює душу людини.
3 уч.
Хай палає свічка, хай палає,
Поєднає нас вона в цей час.
Друзів голоси нехай лунають,
Слово й музика нехай єднають нас.
2 вед.
За вікном зима. Ось у таку пору 25 лютого 1871 року народилася Лариса Петрівна Косач. Народилася вона в Новоград- Волинському в інтелігентній родині.
1 вед.
Леся Українка жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Вчителями її були мати-письменниця Олена Пчілка, батько – юрист Петро Антонович, книги і життя.
2 вед.
І Лесин дідусь, і її мама писали вірші і казки для дітей. Послухайте вірш, який дуже любила маленька Леся.
1 дівч.
Ну, й розумний же наш котик!
Де такий і взявся?
Чи у школі десь навчався?
Чи такий вже вдався…
Казку хоч яку вам скаже
Про жар-птицю, змія.
Пісню всяку заспіва вам,-
Чиста чудасія.
Всякі загадки він знає-
І арифметичні.
Звідки котик про це знає?-
Він книжки читає,
І читає, й розбирає,
Та на ус мотає.
1 вед.
Читати Леся навчилася в чотири роки, шестирічною почала писати, а в п’ять добре грала на фортепіано.
2 вед.
Жила сім’я Косачів на Волині. Дівчинку вражала бідність селян, селянських дітей, з якими вона дружила. Були вони неписьменні. Це дуже дивувало малу Лесю, і вона вчила їх грамоти.
Сценка
Ведуча
Ти, дівчинко, в які світи мандруєш?
Леся
Я до людей.
Ведуча
А як твоє імення?
Леся
Леся.
Ведуча.
А де зросла ти дівчинко вродлива?
Леся
Мене весна на лузі породила,
Заквітчана у проліски.
Водила вона мене за руки у лани,
На луки дальні до верби старої,
Розщепленої громом весняним,
Водицею з криниці степової
Щоранку напувала…
Була я вільна і щаслива.
1 вед.
Із приходом весни земля вкривалася рясним цвітом. І Леся разом з селянськими дітьми бігала в лісок збирати весняні квіти, водила хороводи.
Хоровод «Весняні квіти».
2 вед.
У Лесі було двоє братів- Михайлик і Микола, і три сестри-Ольга, Оксана, Ізидора. Діти жили дружно. Для менших Леся була і вихователько, і наставником, і вчителькою.
1 вед.
Маленька Леся дуже любила народні ігри. Давайте і ми з вами пограємо в таку гру.
Дитина
Грайте, діти, забавляйтесь,
Та розуму навчайтесь.
Бо давно люди говорять:
Той, хто розуму не має,
Того щастя обминає.
Розлилися води.
1 вед.
Леся була милосердною до всього і до всіх. Їй хотілося захистити зайченя від вовка, билинку від негоди, подружку від хвороби, людину від зла.
2 вед.
А зло зустрічалося не тільки в казках, книжках. Вона бачила його в житті. Коли дівчинці було 9 років, заарештували її улюблену тьотю Елю. Тяжко вона пережила цю звістку .А згодом написала вірш «Надія».
1 уч.
Вірш «Надія».
1 вед.
З цього часу і до кінця життя поезія, слово, пісня стали покликанням, сенсом її життя.
2 вед.
Леся була музично обдарованою дитиною. Це помітив композитор Микола Лисенко ,з сім’єю якого дружили Косачі.
Вірш «До мого фортепіано».
Читання вірша «Сім струн».
1 вед.
Леся швидко переймала народні пісні, співала, записувала їх. Вона шанувала історичне минуле свого народу.
2 вед.
Дуже любила Леся бувати на ярмарках, спостерігати народні свята й весілля. Взимку 1881 року на святі Водохрещі Леся застудилася. З цього часу й починається її тяжка, виснажлива боротьба з хворобою.
1 вед.
У листі до бабусі Леся пише: «Я ніколи не буваю здорова, бо завжди рука болить. Перш я мазала руку йодом і мочила в солоній воді. Але від йоду дуже шкіра злазить, то я тепер не мажу».
2 вед.
Я дуже слаба, - писала Леся, але ходила на Шевченкові роковини і там читала вірші.
1 вед.
Пізніше Леся згадує в своїй поезії про тяжку хворобу.
Читання вірша «Як дитиною бувало».
1 вед.
Коли Лесі було 13 років, у неї назбиралось вже кілька віршів, і мати, порадившись з дочкою, добирає їй псевдонім Українка і публікує в журналі вірш «Конвалія».
Читання напам’ять вірша «Конвалія».
2 вед.
Відтоді і пішли по всьому світі прекрасні поезії, підписані цим гордим, ніжним і красивим іменем -Леся Українка.
1 вед.
Чому Українка? Та тому, що в сім’ї панували українські звичаї. Часто це викликало здивування: «Як то може бути, щоб у сім’ї дворян усе було отаким мужицьким?»
2 вед.
Леся знала, що українському слову доводиться боротись за виживання.
1 вед.
Лесина хвороба – туберкульоз кісток, прогресувала. Лікарі порадили їхати на лікування до моря. Тепле південне сонечко давало їй сили, а безкрає синє море дарувало музику віршів.
Читання напам’ять вірша «Вже сонечко в море сіда».
Леся писала не тільки вірші, а й казочки. Зараз ви побачите уривок з казки і відгадаєте її назву.
Інсценізація казки «Біда навчить». (Додаток).
1 вед.
А цю казку люблять всі діти, а називається вона «Лілея». В кожній квітці живе її дух-ельф, який оберігає квітку. Ельф схожий на маленьку гарну дитинку із прозорими крильцями і може літати ,як метелик. Іноді Ельфи з’являються маленьким дітям і розповідають їм казки.
Інсценізація казки «Лілея».
Пісня «Мені в цій квітниці».
2 вед.
Лісовика, польових та водяних русалок, лісових мавок, потерчат та перелісників.
1 вед.
Вона написала чудову казку «Лісова пісня» про лісову мавку, яка любила все живе.
2 вед.
«Лісова пісня»-це шедевр Лесі Українки. Це твір про силу, життєвість, гармонійну красу і творче безсмертя народу.
Інсценізація «Лісової пісні».
Тяжка була в Лесі Українки доля. Кілька операцій витримала вона. Доводилось ходити в гіпсі, зі спеціальним апаратом, на милицях. Це завдавало нестерпних мук.
2 вед.
Але вона мужньо повторювала, що буде «серед лиха співати пісні».
Вірш «Буду крізь сльози сміятись».
1 вед.
Батьки докладали всіх зусиль, щоб допомогти дочці. Лікування у Києві, солоні ванни у Литві, грязьові лимани на Одещині, купелі в Криму, клініки у Відні.
2 вед.
Але де б не була поетеса, завжди тужила за рідним краєм, у її думках зринав образ України.
Вірш «І все-таки до тебе думка лине».
1 вед.
Леся Українка пройшла прекрасне і складне життя. Їй доля подарувала щастя залишити свій слід на землі, на якій народилася та яку прославила. Її називають: Одержимою, Співачкою досвітніх вогнів, Квітка Ломикамінь, Дочкою Прометея. А вона- зірка, яка спалахнула і згасла.
1 вед.
1 серпня 1913 року в курортному містечку Сурамі, що в Грузії, перестало битися її серце.
Учень.
Світ опускався на коліна,
Камінний вік хилився ниць,
І прилітала Україна
До мертвих Лесиних зіниць.
Над всі недолі та потали,
Над страсті всі та над бої,
Безсмертя Лесине вростало
В народ, що породив її.
І квола невисока жінка
Лице підводила бліде,
Народжувалася Україна
Для світу, що над смерть гряде.
2 вед.
Тіло великої дочки українського народу було перевезено в Київ і поховано на Байковому кладовищі.
1 вед.
Дні, мов спалахи зірок у нічному небі осені, минають і зникають у далечі. Але не міліє течія пам’яті про Лесю, яка здивувала світ.
Лісова пісня
(Входять Мавка і Лукаш).
Не руш! Не руш! Не ріж! Не убивай!
Лукаш
Та що ти, дівчино? Чи я розбійник? Я тільки хтів собі вточити соку із берези.
Мавка.
Не точи! Се кров її. Не пий же крові з сестроньки моєї!
Лукаш
Березу ти сестрою називаєш? Хто ж ти така?..
Мавка
Я-Мавка лісова.
Лукаш (не так здивовано, як уважно, придивляється до неї).А от ти хто! Я від старих людей про мавок чув не раз, але ще зроду не бачив сам.
Мавка.
А бачити хотів?
Лукаш.
Чому ж би ні?.. Що ж, ти зовсім така, як дівчина… ба ні ,хутчій, як панна, бо й руки білі, і сама тоненька, і якось так убрана не по- нанськи…А чом же в тебе очі зелені? (Придивляється). Та ні, тепер зелені… а були, як небо сині … О! тепер вже сиві, як тая хмара… ні, здається, чорні чи ,може, карі… ти така дивна!
Мавка (усміхаючись).
Чи гарна ж я тобі?
Лукаш (соромлячись).
Хіба я знаю?
Мавка (сміючись).
А хто ж теє знає?
Лукаш (зовсім засоромлений).
Ет таке питаєш?
Мавка (щиро дивуючись).
Чому ж сього не можна запитати? Он бачиш, там питає дика рожа: «Чи я хороша?». А ясен їй киває в верховітті: «Найкраща в світі!»
Лукаш
А я й не знав, що в них така розмова. Я думав-дерево німе. Та й годі.
Мавка
Німого в лісі в нас нема нічого.
Лукаш
Чи то ти все отак сидиш у лісі?
Мавка
Я зроду не виходила ще з нього.
Лукаш
А ти давно живеш на світі?
Мавка
Справді, ніколи я не думала про те… (Задумується). Мені здається, що жила я завжди.
Лукаш
І все така була ,як от тепер?
Мавка
Здається, все така…
Лукаш
А хто ж твій рід? Чи ти його зовсім не маєш?
Мавка
Маю. Є лісовик. Язву його «дідусю», а він мене –«дитинко» або «доню».
Лукаш
То хто ж він- дід чи батько?
Мавка
Я не знаю. Хіба не все одно?
Лукаш (сміється)
Ну та й чудні ви отут у лісі! Хто ж тобі тут мати, чи баба чи вже як у вас зовуть?
Мавка
Мені здається часом, що верба ота, стара, сухенька, то- матуся. Вона мене на зиму прийняла і порохном м’якеньким устелила для мене ложе.
Ведуча
Отак Лукаш, головний персонаж твору, познайомився з лісовою дівчиною Мавкою-символом доброти і краси.
«Інсценізація казки Біда навчить».
(Під музику залітають два горобчики ,біжать по колу один за одним, зупиняються на середині).
1 горобчик.
Ой, які гарні зернятка!
2 горобчик.
Це мої, я перший побачив!
1 горобчик.
Ні, мої!
(Горобчики б’ються, штовхаються, розмахують крилами. З’являється курка, забирає зернятка).
Курка. Дурні бились, а розумні поживились.
1 горобець.
Що ти таке кажеш?
Курка.
То я вам дякую. От поки ви здуру бились, то я із своїми курчатами поснідала вашими зернятками! Нікому вас було бити і вчити! Якби вас хто взяв у добру науку, то, може, б з вас птахи були!
1 горобчик.
Вчи своїх дурних курчат розуму, а мені і мого розуму вистачить. (вибігає).
2 горобчик.
А правда, краще бути розумним. От курка розумна, собі наїлася, а я мушу голодний сидіти. Навчіть мене розуму, пані матусю! Ви ж такі розумні!
Курка.
Е ні! Вибачай, серденько! Маю я й без тебе клопоту доволі- от своїх діточок чималенько. Шукай собі інших вчителів.
2 горобчик.
Діти, як називається казка?
Діти.
«Біда навчить».
Курка.
Молодці, знаєте цю казку!
(Курка і горобчик вклоняються і виходять).
Дівчинка.
Всі казки, які слухала Леся в дитинстві. Вона пам’ятала. І коли виросла, написала чудові твори серед яких є «Казка про Оха- чародія».
1 хлопчик.
В тридев’ятім славнім царстві,
Де колись був цар Горох,
Є тепер на господарстві
Мудрий пан, вельможний Ох.
1 дівчинка.
Сам той Ох на корх заввишки,
А на сажень борода,
Знає край і вздовж. і вширшки,
І кому яка біда.
Чи хто правий, чи неправий,
Чи хто прийде сам, чи вдвох,-
Всіх приймає пан ласкавий,
Тільки треба мовить: «Ох!»
На зеленому горбочку
Спершу він людей приймав,
Потім сів у холодочку,
Звідти голос подавав.
А як з ранку та й до ранку
Стали люди обридать,
Ох зробив собі землянку,
Оха більше не видать.
Але хто те місце знає,
Де трухлявий пень і мох,
Той приходить і волає
Або й тихо каже: «Ох!»
Хоч би навіть ненароком
Теє «ох!» промовив ти,
Знай, що вилізе те боком,-
Воріття вже не знайти!
Бо затягне з головою
Трясовиця мохова
І з душею, ще живою,
Під землею похова.
Під землею ж там- палати,
Де вельможний Ох сидить,
Гарні, пишнії кімнати,
Срібло- злото скрізь ряхтить;
Дорогії самоцвіти,
Наче зорі миготять,
Скрізь заморські дивні квіти,
По клітках пташки сидять;
Золотії грають рибки
В кришталевих скриньочках;
І ведмеді ходять дибки
В рукавичках, жупанках.
Враз тебе там обморочать
Блиск і пахощі міцні,
Попугаї заторочать
Приказки якісь дивні.
І безглузді очі втупить
В тебе рибка, мов чига…
Тут ведмедів гурт обступить,
Кожен лапу простяга,-
Той бере тебе за руку,
Той торкає за плече;
Боронь боже ворухнутись!-
Кров одразу потече.
Бо крізь білі рукавички
Враз проб’ються пазурі
Гачкуваті, мов гаплички,-
Так і вп’ються, мов щурі.
Тож, коли вже раз попався,-
Наче в пастку бідна миш,-
То сиди, мов прикувався,
Не рушай, мовчи та диш!
Вийде Ох: «Вітай в гостині!
Чи волієш нам служить?
Чи волієш, може, нині
Головою наложить?»
Скажеш: «Я служить не згоден»,-
Зараз цок тебе в лобок,
Якщо ти носить негоден
Рукавички й жупанок.
Стань на службу-
Подарують рукавички й жупанець,
Привітають, пошанують,-
Тільки ж там тобі кінець!
Вічно будеш пробувати
У підземному дворі,
Більш тобі вже не видати
Ані сонця, ні зорі.
Де торкнешся- всюди брами,
Під замком та під ключем…
Десь далеко хтось часами
Озивається плачем.
Спів на плач відповідає,
Плач на спів, так без кінця…
Кажуть, бранка там ридає,
Жде юнака-молодця.
Коло неї там Жар-птиця
Співом душу потіша,
Та сумна міцна темниця,
Смутна в дівчини душа.
Якби хтів їй волю дати
Хто з хоробрих юнаків,
Мусить перше розрубати
Сімдесят ще й сім замків…
Вже вам казка обридає?
Що ж! Хто має кладенець,
Хай замки ті розрубає,-
Буде казочці кінець!
Додаток 1. Інсценізація казки «Біда навчить»
1 вед.
А цю казку люблять всі діти, а називається вона «Лілея». В кожній квітці живе її дух-ельф, який оберігає квітку. Ельф схожий на маленьку гарну дитинку із прозорими крильцями і може літати ,як метелик. Іноді Ельфи з’являються маленьким дітям і розповідають їм казки.
Інсценізація казки «Лілея».
Пісня «Мені в цій квітниці».
2 вед.
Лісовика, польових та водяних русалок, лісових мавок, потерчат та перелісників.
1 вед.
Вона написала чудову казку «Лісова пісня» про лісову мавку, яка любила все живе.
2 вед.
«Лісова пісня»-це шедевр Лесі Українки. Це твір про силу, життєвість, гармонійну красу і творче безсмертя народу.
Інсценізація «Лісової пісні».
Тяжка була в Лесі Українки доля. Кілька операцій витримала вона. Доводилось ходити в гіпсі, зі спеціальним апаратом, на милицях. Це завдавало нестерпних мук.
2 вед.
Але вона мужньо повторювала, що буде «серед лиха співати пісні».
Вірш «Буду крізь сльози сміятись».
1 вед.
Батьки докладали всіх зусиль, щоб допомогти дочці. Лікування у Києві, солоні ванни у Литві, грязьові лимани на Одещині, купелі в Криму, клініки у Відні.
2 вед.
Але де б не була поетеса, завжди тужила за рідним краєм, у її думках зринав образ України.
Вірш «І все-таки до тебе думка лине».
1 вед.
Леся Українка пройшла прекрасне і складне життя. Їй доля подарувала щастя залишити свій слід на землі, на якій народилася та яку прославила. Її називають: Одержимою, Співачкою досвітніх вогнів, Квітка Ломикамінь, Дочкою Прометея. А вона- зірка, яка спалахнула і згасла.
1 вед.
1 серпня 1913 року в курортному містечку Сурамі, що в Грузії, перестало битися її серце.
Учень.
Світ опускався на коліна,
Камінний вік хилився ниць,
І прилітала Україна
До мертвих Лесиних зіниць.
Над всі недолі та потали,
Над страсті всі та над бої,
Безсмертя Лесине вростало
В народ, що породив її.
І квола невисока жінка
Лице підводила бліде,
Народжувалася Україна
Для світу, що над смерть гряде.
2 вед.
Тіло великої дочки українського народу було перевезено в Київ і поховано на Байковому кладовищі.
1 вед.
Дні, мов спалахи зірок у нічному небі осені, минають і зникають у далечі. Але не міліє течія пам’яті про Лесю, яка здивувала світ.
Додаток 2. Інсценізація фрагмента драми-феєрії «Лісова пісня»
(Входять Мавка і Лукаш).
Не руш! Не руш! Не ріж! Не убивай!
Лукаш
Та що ти, дівчино? Чи я розбійник? Я тільки хтів собі вточити соку із берези.
Мавка.
Не точи! Се кров її. Не пий же крові з сестроньки моєї!
Лукаш
Березу ти сестрою називаєш? Хто ж ти така?..
Мавка
Я-Мавка лісова.
Лукаш (не так здивовано, як уважно, придивляється до неї).А от ти хто! Я від старих людей про мавок чув не раз, але ще зроду не бачив сам.
Мавка.
А бачити хотів?
Лукаш.
Чому ж би ні?.. Що ж, ти зовсім така, як дівчина… ба ні ,хутчій, як панна, бо й руки білі, і сама тоненька, і якось так убрана не по- нанськи…А чом же в тебе очі зелені? (Придивляється). Та ні, тепер зелені… а були, як небо сині … О! тепер вже сиві, як тая хмара… ні, здається, чорні чи ,може, карі… ти така дивна!
Мавка (усміхаючись).
Чи гарна ж я тобі?
Лукаш (соромлячись).
Хіба я знаю?
Мавка (сміючись).
А хто ж теє знає?
Лукаш (зовсім засоромлений).
Ет таке питаєш?
Мавка (щиро дивуючись).
Чому ж сього не можна запитати? Он бачиш, там питає дика рожа: «Чи я хороша?». А ясен їй киває в верховітті: «Найкраща в світі!»
Лукаш
А я й не знав, що в них така розмова. Я думав-дерево німе. Та й годі.
Мавка
Німого в лісі в нас нема нічого.
Лукаш
Чи то ти все отак сидиш у лісі?
Мавка
Я зроду не виходила ще з нього.
Лукаш
А ти давно живеш на світі?
Мавка
Справді, ніколи я не думала про те… (Задумується). Мені здається, що жила я завжди.
Лукаш
І все така була ,як от тепер?
Мавка
Здається, все така…
Лукаш
А хто ж твій рід? Чи ти його зовсім не маєш?
Мавка
Маю. Є лісовик. Язву його «дідусю», а він мене –«дитинко» або «доню».
Лукаш
То хто ж він- дід чи батько?
Мавка
Я не знаю. Хіба не все одно?
Лукаш (сміється)
Ну та й чудні ви отут у лісі! Хто ж тобі тут мати, чи баба чи вже як у вас зовуть?
Мавка
Мені здається часом, що верба ота, стара, сухенька, то- матуся. Вона мене на зиму прийняла і порохном м’якеньким устелила для мене ложе.
Ведуча
Отак Лукаш, головний персонаж твору, познайомився з лісовою дівчиною Мавкою-символом доброти і краси.
«Інсценізація казки Біда навчить».
(Під музику залітають два горобчики ,біжать по колу один за одним, зупиняються на середині).
1 горобчик.
Ой, які гарні зернятка!
2 горобчик.
Це мої, я перший побачив!
1 горобчик.
Ні, мої!
(Горобчики б’ються, штовхаються, розмахують крилами. З’являється курка, забирає зернятка).
Курка. Дурні бились, а розумні поживились.
1 горобець.
Що ти таке кажеш?
Курка.
То я вам дякую. От поки ви здуру бились, то я із своїми курчатами поснідала вашими зернятками! Нікому вас було бити і вчити! Якби вас хто взяв у добру науку, то, може, б з вас птахи були!
1 горобчик.
Вчи своїх дурних курчат розуму, а мені і мого розуму вистачить. (вибігає).
2 горобчик.
А правда, краще бути розумним. От курка розумна, собі наїлася, а я мушу голодний сидіти. Навчіть мене розуму, пані матусю! Ви ж такі розумні!
Курка.
Е ні! Вибачай, серденько! Маю я й без тебе клопоту доволі- от своїх діточок чималенько. Шукай собі інших вчителів.
2 горобчик.
Діти, як називається казка?
Діти.
«Біда навчить».
Курка.
Молодці, знаєте цю казку!
(Курка і горобчик вклоняються і виходять).
Дівчинка.
Всі казки, які слухала Леся в дитинстві. Вона пам’ятала. І коли виросла, написала чудові твори серед яких є «Казка про Оха- чародія».
1 хлопчик.
В тридев’ятім славнім царстві,
Де колись був цар Горох,
Є тепер на господарстві
Мудрий пан, вельможний Ох.
1 дівчинка.
Сам той Ох на корх заввишки,
А на сажень борода,
Знає край і вздовж. і вширшки,
І кому яка біда.
Чи хто правий, чи неправий,
Чи хто прийде сам, чи вдвох,-
Всіх приймає пан ласкавий,
Тільки треба мовить: «Ох!»
На зеленому горбочку
Спершу він людей приймав,
Потім сів у холодочку,
Звідти голос подавав.
А як з ранку та й до ранку
Стали люди обридать,
Ох зробив собі землянку,
Оха більше не видать.
Але хто те місце знає,
Де трухлявий пень і мох,
Той приходить і волає
Або й тихо каже: «Ох!»
Хоч би навіть ненароком
Теє «ох!» промовив ти,
Знай, що вилізе те боком,-
Воріття вже не знайти!
Бо затягне з головою
Трясовиця мохова
І з душею, ще живою,
Під землею похова.
Під землею ж там- палати,
Де вельможний Ох сидить,
Гарні, пишнії кімнати,
Срібло- злото скрізь ряхтить;
Дорогії самоцвіти,
Наче зорі миготять,
Скрізь заморські дивні квіти,
По клітках пташки сидять;
Золотії грають рибки
В кришталевих скриньочках;
І ведмеді ходять дибки
В рукавичках, жупанках.
Враз тебе там обморочать
Блиск і пахощі міцні,
Попугаї заторочать
Приказки якісь дивні.
І безглузді очі втупить
В тебе рибка, мов чига…
Тут ведмедів гурт обступить,
Кожен лапу простяга,-
Той бере тебе за руку,
Той торкає за плече;
Боронь боже ворухнутись!-
Кров одразу потече.
Бо крізь білі рукавички
Враз проб’ються пазурі
Гачкуваті, мов гаплички,-
Так і вп’ються, мов щурі.
Тож, коли вже раз попався,-
Наче в пастку бідна миш,-
То сиди, мов прикувався,
Не рушай, мовчи та диш!
Вийде Ох: «Вітай в гостині!
Чи волієш нам служить?
Чи волієш, може, нині
Головою наложить?»
Скажеш: «Я служить не згоден»,-
Зараз цок тебе в лобок,
Якщо ти носить негоден
Рукавички й жупанок.
Стань на службу-
Подарують рукавички й жупанець,
Привітають, пошанують,-
Тільки ж там тобі кінець!
Вічно будеш пробувати
У підземному дворі,
Більш тобі вже не видати
Ані сонця, ні зорі.
Де торкнешся- всюди брами,
Під замком та під ключем…
Десь далеко хтось часами
Озивається плачем.
Спів на плач відповідає,
Плач на спів, так без кінця…
Кажуть, бранка там ридає,
Жде юнака-молодця.
Коло неї там Жар-птиця
Співом душу потіша,
Та сумна міцна темниця,
Смутна в дівчини душа.
Якби хтів їй волю дати
Хто з хоробрих юнаків,
Мусить перше розрубати
Сімдесят ще й сім замків…
Вже вам казка обридає?
Що ж! Хто має кладенець,
Хай замки ті розрубає,-
Буде казочці кінець!