Тема: Людина починається з добра.
Матеріали : В.Сухомлинський «Важко бути людиною»
Мета: вчити учнів усвідомлювати книжку як засіб спілкування з автором, з мудрою людиною. Формувати в учнів осмисленне ставлення до загальнолюдських цінностей. Виховувати віру в силу добра, прагнення до самовдосконалення.
ІІ. Артикуляційна гімнастика. Кожну вправу потрібно виконувати від 3до 5 разів
Ой збирала Маргаритка маргаритки на горі,
Розгубила Маргаритка маргаритки у дворі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Покупка добра».
- Уявіть, що ви зайшли в супермаркет. Тут ви можете придбати тільки один предмет, це «щось», що асоціюється з добром. Що ви купили? Чому?
(Відповіді дітей).
Гра «Криголам».
Придумайте людські чесноти до кожної букви слова «доброта»:
Д – добросовісний, доброзичливий, допитливий
О – об’єктивний, оптимістичний
Б – благородний, благодійний
Р – ретельний, романтичний, різносторонній
О – освічений
Т – талановитий, тямущий
А - активний
- Всі ці риси характеру притаманні оцій людині. (Вивішується портрет).
Кубик Блума
Сьогодні в клас на урок знову до нас
Кубик, діти, не простий, кубик, діти, чарівний..
Він доріжки прокладає, знання ваші перевіряє.
Був учителем української мови та літератури, а також початкової
школи)
Школи, яку називали «школою радості» на
Кіровоградщині.
IV. Опрацювання оповідання «Важко бути людиною».
Проте спочатку ми навчимося правильно вимовляти слова, які зустрінуться вам у цьому тексті.
1. Прочитаймо пірамідки слів луною.
Марійка
Хутірець
Колодязь
Кілометр
Криниця
Дійова особа
Міра довжини
Малесеньке село
2. Поєднайте слово та його тлумачення.
Гра «Шифрувальник»
Роз′єднайте слова і ви дізнаєтеся назву оповідання.
Важкобутилюдиною
- Прослухайте оповідання і скажіть «Які почутття вас охопили ?»
( сором, радість, несподіванка, здивування, обурення, подив, розчарування…)
_ Як ви гадаєте Марійка вчинила правильно ? ( Я вважаю …, Я думаю…, Я гадаю …)
- Оцініть вчинок Андрійка ?
- Скажіть, а чи хотіли б ви брати участь у подіях описаних в тексті ?(Так)
3. Читання мовчки
- Гаразд, тоді прочитайте мовчки і скажіть, звідки поверталися діти ?
4. Вибіркове читання
_ Доведіть це словами з тексту.
- Що сказала Марійка, коли діти відійшли з кілометр від хутірця. Прочитайте.
- Чому обурився Роман? Прочитайте.
- Знайдіть у тексті слова Марійки, які змусили Романа повернутися разом з усіма.
- А як ви гадаєте,а сам Роман зрозумів свій вчинок ?
- А що во можете сказати при Марійку ? Яка вона ? ( справедлива, розумна, ввічлива)
5. Діаграма Вена
- Розгляньте малюнок, розпізнайте на ньому дійових осіб і скажіть карту персонажів за діаграмою Вена
( Спільне : Вони поверталися з лісу, хотіли пити, відпочивали на траві .Вони обоє вчинили правильно – повернулися і подякували жінці за воду.;
Відмінне: Марійка знала, що потрібно подякувати, а Роман вважав це дрібницею).
- Як ви вважаєте, Марійка і Роман – ввічливі? ( Я думаю, що ввічливі, адже вони повернулися і подякували жінці за воду. Я згідна …)
6. Робота в групах
- Змініть кінцівку та вчинки героїв, попрацювавши в группах
1 група.
Марійка і Роман красно подякували жінці за воду, сіли на лавочку і заспівали ( Пісня про добро).
2 група
Роман не послухався Марійки і пішов далі. Під кущем він побачив кошик з подарунками. Зверху лежала записка «Якщо ти добра людина, візьми подарунки і віддай добрим людям». Роман засумнівався , чи вірно він вчинив. Тому взяв кошик і попрямував до хутірця наздоганяти друзів. Хлопчик подякував жінці і з чистою совістю прийшов роздати подаруки гостям. ( роздає подарунки) .
- Добре, готові, сідайте, будь ласка.( діти показують місточок дружби)
- Розпочнем з 1 групи. Хто у вас сьогодні лідер ?
V. Фізкультхвилинка.
- Отож, чи справді важко важко бути людиною, і яких зусиль нам потрібно прикласти, щоб в будь-яких ситуаціях залишатися людиною, ми з’ясуємо після того, як відпочинемо. Станьте в коло, виконаємо вправу «Ми усі одна сім’я»
Ми усі одна сім’я
Він, вона, і ти, і я.
Усміхнись тому, хто зліва,
Усміхнись тому, хто справа.
Ти погладь того, хто зліва,
Ти погладь того, хто справа.
Ущипни того, хто зліва,
Ущипни того, хто справа.
Насвари того, хто зліва,
Насвари того, хто справа.
Усміхнись тому, хто зліва,
Усміхнись тому, хто справа.
Ми усі одна сім’я
Він, вона, і ти, і я.
7. Вправа « Займи позицію»
- Хто вважає, що важко бути людиною, станьте ліворуч, а хто вважає, що ні, станьте праворуч.
- Доведіть свою думку. (Діти відповідають).
- Хто змінив своє рішення, займіть інше місце.
-Сідайте, будь ласка.
- Діти, дівчинка із оповідання сказала такі слова: « Ми люди…Якби ми були телята ,можна було б не вертатися». Я б хотіла, щоб ви завжди пам’ятали ці слова. Бо в будь-якій ситуації ми повинні пам’ятати про людяність, а це і наша поведінка, і наша культура, і наша ввічливість.
8. Гра «Скриня вдячності» ( вчитель демонструє скриню
-Проявом ввічливості є слова подяки, які допомагають створити комфортну атмосферу. Ними можна висловити привітність, пошану, вдячність за добре слово, послугу, допомогу.
В українській мові є багато способів висловити почуття вдячності красиво, емоційно, шанобливо. Окрім звичного дякує існують інші слова. Щоб познайомитися з ними, давайте зазирнемо у чарівну скриньку. Учні виймають аркуші, на яких записані слова і повторюють.
Ґречно дякую! |
Щиро дякую! |
Глибоко вдячний / на! |
Уклінно дякую! |
Сердечно дякую! |
Вельми вдячний / на! |
Красно дякую! |
Спасибі! |
Це дуже люб’язно з вашого боку! |
►Інформаційна хвилинка.
9. Розв’язування ситуацій ( під веселу музику в клас заходить клоун)
- Зачекайте, ти хто такий ? Звідки ти прийшов?
- Я – клоун Бобо, втік з цирку і прийшов до вас, бо мені потрібен помічник. Зараз я виберу когось.
- Я буду задавати запитання а ви повинні дати правильну кількість потрібних мені відповідей. Даю вам пораду, слухайте уважно ! Якщо ви згідні з моєю філософією – піднімаєте зелену долоню, а якщо ні – червону.
1. Якщо ваш друг ішов по слизькій дорозі і впав, потрібно довго з нього сміятися. Друзів ж не можна засмучувати. Діти, ви добре подумали ?
2. Якщо у вашого друга День народження, потрібно подарувати йому те, що у вас завалялося. Адже купувати новий подарунок дорого, а самому виготовляти самі знаєте, що лінь.
3.Якщо ваш друг захворів потрібно провідати його, адже йому самому сумно.
4. Якщо ваш товариш не згідний з вашими думками потрібно побити його, хай негайно погодиться з вами. Що ви піднімаєте ? Ану зелену піднімай.
5. Якщо у вашого друга нова іграшка, потрібно взяти і отак побити, побити, побити – у вас ж немає нової іграшки .
6. Якщо вашого друга б’ють, потрібно піти і заступитися за нього, адже йому потрібна ваша підтримка.
- Діти, а я щось не так сказав, хіба не можна бити друга, якщо він з вами не погоджується?
- І не можна топтати його іграшку?
- А я й думаю, чого це в мене раніше друзів не було. Добре, що я прийшов, йду задумаюсь над цим.
- До нових зустрічей. Може ми з вами ще побачимось.
10. З’єднай частини прислів’я
З давніх-давен наш народ дотримується традиції доброго ставлення між людьми. З цього приводу складено багато прислів’їв та приказок. Прочитайте частини цих прислів’їв, а тоді з’єднайте.
Не роби другому того, чого добром платять.
Усе добре переймай, а сам не хочеш.
За добро той і собі має.
Хто людям добра бажає, зла уникай.
- Правда, діти, ви же й самі помічали, що як ми поводимося з людьми, так само вони поводяться з нами. Тому потрібно робити іншим стільки добра, скільки хочете, щоб зробили вам.
11. Перегляд відео. Притча «Все в твоїх руках»
В народі кажуть , що все в наших руках. Тож візьміть аркуші паперу, що лежать на партах, намалюйте свою долоньку і в кожному пальчику напишіть про ваші враження від уроку.
Великий - що сподобалось.
Вказівний - точно знаю.
Середній – не сподобалось.
Безіменний – атмосфера в класі.
Мізинний – мені не вистачало .
Діти за бажанням озвучують і віддають аркуші вчителю.
VІ. Підсумок уроку.
- З якими оповіданнями ми познайомилися?
- Хто автор ?
- Чому навчає цей твір, до чого закликає ?
VІ. Домашнє завдання.
Обов’язкове: прочитати ще одне оповідання В. Сухомлинського.
За бажанням: написати лист-подяку В.Сухомлинському
Аудіозапис «Людина починається з добра»
Василь Сухомлинський
ВАЖКО БУТИ ЛЮДИНОЮ
Оповідання
Діти поверталися з лісу. Вони сьогодні ходили в далекий похід. Шлях додому пролягав через невеликий хутірець, що лежав у долині за кілька кілометрів до села. Втомлені, знесилені діти ледве дійшли до хутірця. Зайшли в крайню хату, попросили води. З хати вийшла жінка, за нею вибіг маленький хлопчик. Жінка витягла з колодязя води, поставила на стіл серед двору, а сама пішла до хати. Діти напилися, відпочили на траві. Де й узялися сили. Відійшли на кілометр від хутірця, Марійка тут і згадала:
— А ми ж не подякували жінці за воду.
Діти зупинилися. Справді, забули подякувати.
— Що ж...— каже Роман,— це не велика біда. Жінка вже й забула, мабуть. Хіба варто повертатися через таку дрібницю?
— Варто,— наполягає Марійка.— Хіба тобі самому не соромно перед собою, Романе?
Роман усміхнувся. Видно, що йому не соромно.
— Ви як хочете,— каже Марійка,— а я повернуся й подякую...
— Чому? Скажи, чи ж обов’язково це зробити? — питає Роман.— Адже ми так потомилися.
— Бо ми люди. Якби ми були телята, можна було б і не вертатися.
Вона рушила до хутірця. За нею пішли всі.
Роман постояв хвилинку й, зітхнувши, теж поплівся за гуртом.
— Важко бути людиною.— сказав він.
1