Тема: Число і цифра 10
Мета: ознайомити учнів з числом 10, його утворенням і записом, закріпити нумерацію чисел у межах 10. Розвивати логічне мислення, пам’ять, виховувати бережливе ставлення до природи, любов до математики.
Обладнання: підручник Оляницька Л.В. «Робочий зошит з математики», частина 1; індивідуальні таблиці «Склад чисел у межах 10»; лічильний матеріал (жовто-блакитні двосторонні кружечки), малюнок з числовими грибочками ,смайлики.
І Організаційний момент
На уроці ми будемо міркувати,
А також рахувати,
Задачі розв’язувати,
Свій розум розвивати.
А іще ми сьогодні більше дізнаємось про число10.
Тож давайте працювати старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти – просто молодці.
ІІ Повторення вивченого матеріалу
Сьогодні до нас на урок завітала гостя, спробуйте відгадати, хто вона?
В жовте лист пофарбувала,
Урожай с полів зібрала.
Золотила вербам коси
Чарівна цариця — … (Осінь)
Давайте зустрінемо нашу гостю за українською традицією гостинно, простелимо їй килимок. А він у нас числовий. Осінній вітерець подув і всі цифри переставив місцями. Відновіть числовий ряд.
Гра «Числова доріжка»
Стали числа на зарядку
Стали числа по порядку
Як солдати на парад
Вийшов натуральний ряд
7 9 5 3 6 2 4 8 1
Біля дошки дитина, діти на партах викладають натуральний ряд чисел від 1-9.
Допоможемо звільнити сонечко від хмарок, розв’язавши задачі.
Гра «Звільни сонечко».
Розв’язування віршових задач.
Зайченята на городі
Морквинки збирали.
Тут4, а там 3.
Ну-мо, порахували. (3+4=7)
По дорозі вовчик біг.
Ніс 5 яблук на пиріг.
4 впало, покотилось.
Скільки яблук залишилось? (5-4=1)
Дощик пройшов, сонечко пригріло, а в лісі після дощику починають рости грибочки. Ви коли-небудь збирали гриби? Треба бути дуже обережними, щоб назбирати отруйних грибів. Подивіться і скажіть, який грибочок отруйний. Неїстівний він для людей, а для певних тварин, наприклад, лосів, лисиці, ворони та ведмедів він є ліками, тому збивати їх ногами заборонено. Крім того вони і ліс прикрашають.
Вправи на засвоєння складу чисел (6 та 9).
Дидактична гра «Збери грибочки»
Робота в парах
Зберемо грибочки у кошики.
На аркушах треба з’єднати грибочок, на якому написано приклад з кошиком з відповіддю.
Фізкультхвилинка
Руханка «Раз,два,три..»
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
Сьогодні на уроці ми познайомимось з числом 10 та навчимось його писати.
Робота в зошиті. Написання цифри 1
1) Пояснення вчителя.
- Це двоцифрове число, бо воно складається з двох цифр 1 і 0.
Пропишемо цифру 1
— Цифра 1 складається з двох елементів — паличок, одна з яких коротша за іншу. Спочатку пишуть маленьку паличку. Починають писати її трохи вище за центр клітини і ведуть до верхнього правого кута клітини. Потім пишуть основну похилу паличку від верхнього правого кута до середини нижньої сторони клітини.
Пропишемо цифру 0.
0 (нуль) складається з одного елемента: великого лівого овалу Почнаємо писати нижче від верхнього праого кута квадрата, ведемо заоруглення ліворуч , торкаємося нижньї сторони клітинки великий овал і зєднуємо праворуч.
Ознайомлення з числом 10
Одиниця та нуль
Коли зустрічаються
Десяткою стають
І дуже цим пишаються.
Пропишемо цифру 10.
Каліграфічна хвилинка 10 10 (відео щодо написання 10)
Пояснень й показ учителем, як пишеться число 10. Кожна цифра має свій «будиночок» – клітинку, тому число 10 записують у двох клітинках.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Золота осінь запрошує всіх попрацювати з підручником
Робота за підручником. 9 с. 38 )
Осінь прикрашала себе намистом.
Завдання 1.
- Скільки намистинок ліворуч ? ( 9 ).
- Скільки праворуч ? ( 10 )
Поясніть як утворилось число 10. Отже, 10 це 9 і 1
Коли осіннє сонечко дарує останні теплі деньки, то говорять настало «бабине літо». Бабине літо — період теплої та сухої погоди восени. У ці погожі дні можуть в останнє з’явитися павучки на павутинках та бджілки. На с.38 угорі бджілки, як на квіточку летять подивитися на цифру 10. Давайте їх порахуємо.
Робота з підручником. ( с. 38 )
Завдання 2
Порахуйте скільки бджілок зліва. ( 5 ) .
А справа ? ( 5 ).
Який вираз можна скласти ?
5 + 5 = 10 Отже, 10 це 5 і 5
Додаткова інфрмація
Завдання 3.
До зими готуються не тільки комахи, а й тварини.
Ось білочка запаси у дупло збирає.
-Скільки жолудів ліворуч ? ( 7 )
- А праворуч ? ( 3 )
- Скільки всього жолудів ?
- Як дізналися ?
10 =7 + 3 Отже, 10 це 7 і 3
Які тварини їдять жолуді? Жолудь є важливим елементом харчування багатьох домашніх і диких тварин. Кабан їсть жолуді, знайти їх він може навіть під снігом. Їдять жолуді білки і олені, козулі, ведмеді, куниці і дрібні гризуни. Миші не тільки харчуються жолудями, а й запасають їх на зиму. Залишаючи їх в свій нірці, вони можуть забути про них і тим самим сприяють разселенію дубів. Їжачок їсть жолуді, але перевагу віддає комахам. Яка домашня тварина їсть жолуді? Свиня їсть жолуді.
Завдання 3.
- Полічіть жовті і зелені кружечки в кожній групі. Порівняйте числа кожної пари.
10 > 7 8 > 6
Ти часу свого не гай, оці числа порівняй.
Самостійна робота у зошиті. Порівняй числа.
9 7
6 9
9 9
10 9
5 10
Розв’язування прикладів у зошиті на знаходження невідомого числа.
- Осінь хоче погратися з нами, прикрила кленовим листочком числа.
V. Підсумок уроку. Метод « Мікрофон»
- Яке число вивчили ?
- Як воно утворюється ?
- Чим відрізняється число 10 від попередніх 9-ти?
- Яка особливість запису цього числа?
- Якими цифрами позначається на письмі число 10 ? Скільки їх? Як назвати число, яке записане двома цифрами?
- Назвіть попереднє число до числа 10.
- Назвіть число наступне до числа 9.
-Воно парне чи непарне? Як утворилося це число? 9+1=10 Давайте запишемо у зошит склад числа 10.
-А як 10 бджілок утворило число 10? 5+5=10
-А жолуді як показали склад числа 10? 7+3=10
-З яких ще двох менших чисел складається 10 дізнаємося на наступному уроці.
Дид. Гра «Оживи число»
Я число 10, я складаюся з двох цифр, тому я двоцифрове, я парне, сусіди мої 9 та 11, я утворилося, коли до 9+1
Як підсумок уроку, пограємо у гру «Живе число». Хто буде числом 10?
Я – число 10. Складаюся з двох цифр !1 та 0. Тому двоцифрове. Я парне число. Мої сусіди 9 та 11. Я утворилося від 9, коли додали 1. 10=9+1, 10= 5+5, 10=7+3, 10=1+1+1+1+1+1+1+1+1
Рефлексія Нажмите
Смайли:
Веселий
Урок сподобавсяя: я впорався з усіма завданнями. Я задоволений собою.
Простий
Урок сподобався, але завдання були не такими вже легкими. Мені було важко, але я впорався.
Сумний
Завдання на уроці виявилися занадто важкі. Мені потрібна допомога!
Дякую за роботу!
-